beantwoord

Vertraagde trein stopt niet meer overal ('s Hertogenbosch - Nijmegen)



Toon eerste bericht

37 reacties

Reputatie 7
Mijn antwoord laat nog op zich wachten. Excuus voor het beproeven van jullie geduld.
Reputatie 7
Badge
Ook vanmorgen stonden er weer twee defecte Flirts langs het perron in Den Bosch. Volgens een monteur die ik sprak is met name de software een drama.
Je snapt NS niet dat ze altijd zelf willen rommelen aan een trein. Alleen maar omdat de machinisten niet in staat zijn om de teugels van de PK'n in de hand te houden?
Reputatie 7
Badge +3
Ook vanmorgen stonden er weer twee defecte Flirts langs het perron in Den Bosch. Volgens een monteur die ik sprak is met name de software een drama. Soms is een en ander snel op te lossen door de software opnieuw op te starten, soms helpt ook dat niet.

En soms zijn er communicatieproblemen tussen de beide stellen. Dat wordt dan opgelost door het achterste stel af te koppelen en dat verklaart dan weer waarom er zo vaak een stel ontbreekt.
Ik ben nog steeds aan het uitzoeken wat hiervoor de reden is. Het antwoord komt hopelijk deze week!
Thanks ... ik wacht rustig af.
Reputatie 7
Ik ben nog steeds aan het uitzoeken wat hiervoor de reden is. Het antwoord komt hopelijk deze week!
Voor de duidelijkheid: het gaat hier om rit 4467 vertrek 17:56 vanaf Arnhem Centraal. Ook deze trein was op tijd binnen (om 17:34), desondanks +13 bij aankomst Arnhem Zuid.

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4467/2018-03-01T17:56:00+0100

Ik heb sterk het vermoeden dat deze trein al vertraging had bij vertrek uit Arnhem Centraal, waarom anders zoveel vertraging oplopen op een rit van 5 minuten?

Het overslaan van stations speelt op dit traject volgens mij om 2 redenen:
- het inpassen van de sprinter Arnhem - Dordrecht tussen de IC's Zwolle - Roosendaal. De sprinter zit ingeklemd tussen 2 IC's op het deel Arnhem - Breda, dus er zit 0 speling in de sprinterdienst. Iedere vertraging van de sprinter vertaalt zich door in vertraging voor de IC. En de IC mag vanwege de vele knelpunten niet teveel vertraging oplopen, dus moet de vertraging van de sprinter ook beperkt blijven.
- vervolgens zorgt een stuk enkelspoor bij Ravenstein ervoor dat de vertraging niet dusdanig groot mag zijn dat een trein uit de andere richting gehinderd wordt. Dit verklaart volgens mij waarom juist de stations tussen Oss en Nijmegen worden overgeslagen, en niet tussen Den Bosch en Oss.

Of de keuze om de sprinterdiensten Dordrecht - Den Bosch en Den Bosch - Nijmegen te koppelen een verstandige was, valt dus nog te betwisten.


Dag Sycorax,

Dank je voor je uiteenzetting. Je antwoorden zijn een onderbouwing van de stelling dat de enkelspoors brug wel degelijk een beperking is voor de dienstregeling, zeker op de momenten dat deze niet vlekkeloos verloopt.

Dat is in tegenspraak met wat er op diverse draadjes op dit forum en op twitter door zowel Prorail als NS (en ook naar elkaar wijzend) beweerd wordt. Vooral door NS wordt met herhaling stellig beweert dat de enkelspoorsburg geen enkele invloed heeft op de keuze van zijn dienstregeling.

Beste NS (en ProRail), hoe zit dat nu?
Reputatie 4
Voor de duidelijkheid: het gaat hier om rit 4467 vertrek 17:56 vanaf Arnhem Centraal. Ook deze trein was op tijd binnen (om 17:34), desondanks +13 bij aankomst Arnhem Zuid.

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4467/2018-03-01T17:56:00+0100

Ik heb sterk het vermoeden dat deze trein al vertraging had bij vertrek uit Arnhem Centraal, waarom anders zoveel vertraging oplopen op een rit van 5 minuten?

Het overslaan van stations speelt op dit traject volgens mij om 2 redenen:
- het inpassen van de sprinter Arnhem - Dordrecht tussen de IC's Zwolle - Roosendaal. De sprinter zit ingeklemd tussen 2 IC's op het deel Arnhem - Breda, dus er zit 0 speling in de sprinterdienst. Iedere vertraging van de sprinter vertaalt zich door in vertraging voor de IC. En de IC mag vanwege de vele knelpunten niet teveel vertraging oplopen, dus moet de vertraging van de sprinter ook beperkt blijven.
- vervolgens zorgt een stuk enkelspoor bij Ravenstein ervoor dat de vertraging niet dusdanig groot mag zijn dat een trein uit de andere richting gehinderd wordt. Dit verklaart volgens mij waarom juist de stations tussen Oss en Nijmegen worden overgeslagen, en niet tussen Den Bosch en Oss.

Of de keuze om de sprinterdiensten Dordrecht - Den Bosch en Den Bosch - Nijmegen te koppelen een verstandige was, valt dus nog te betwisten.
Ook nu laat NS de reizigers in de kou staan.
De stoptrein Nijmegen - Den Bosch (vertraging 11 minuten) stopt niet in Goffert, Dukenburg, Wijchen en Ravenstein. Alle reizigers die daar staan te koukleumen, kunnen nog een half uur langer in de vrieskou staan. Gevoelstemperatuur -10 °C. Maar daar heeft NS geen gevoel voor. Bah.....
Reputatie 7
RKR, ik ga dit voor je uitzoeken!
Reputatie 7
Badge
Wat ik mij wel afvraag is waarom de sprinter met +10 aan de rit begint, terwijl deze 34 minuten daarvoor al in Dordrecht was
wisseling van- en wachten op personeel? koffie nog niet op? lastige passagier die na fluiten toch instapte, en er niet uit wil?
Reputatie 4
Het lijkt inderdaad een vreemde keuze. Wat mee kan spelen is het enkelspoor bij Ravenstein. Als de 3 stations tussen Den Bosch en Oss worden overgeslagen, dan wint de sprinter zo'n 5 minuten en hindert dan bij Ravenstein de sprinter richting Den Bosch. Door pas na Ravenstein stations over te slaan, speelt dat niet mee.
Overigens is Nijmegen Goffert ook overgeslagen:

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/6656/2018-02-26T15:58:00+0100

Wat ik mij wel afvraag is waarom de sprinter met +10 aan de rit begint, terwijl deze 34 minuten daarvoor al in Dordrecht was:

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/6649/2018-02-26T15:28:00+0100
Reputatie 7
Badge +3
De keuze is inderdaad erg vreemd bij de kwartierdienst Oss-Den Bosch. Daarnaast is het vreemd dat er dan weer wel gestopt wordt op Nijmegen Goffert.

Reageer