beantwoord

Vertraagde trein stopt niet meer overal ('s Hertogenbosch - Nijmegen)


  • Intercity
  • 15 reacties
ik heb dit al enkele keren meegemaakt, afgelopen maandag weer.
Er is een vertraagde sprinter van Dordrecht via 's Hertogenbosch en Nijmegen naar Arnhem.

Deze trein (17:02) was maandag bij aankomst in 's Hertogenbosch zo'n 10 min vertraagd. Omgeroepen werd dat deze trein niet meer zou stoppen in Ravenstein, Wijchen en Nijmegen Dukenburg.

Wat ik me nu afvraag is waarom deze daar niet meer stopt?
Als het is om tijd in te halen, waarom dan niet 's Hertogenbosch Oost, Rosmalen en Oss west overslaan. Deze laatste station hebben in de middagspits een kwartierdienst en hoeven dus nog maar 5 min te wachten op een volgende trein, terwijl de reiziger op de stations tussen Oss en Nijmegen meteen 30 minuten extra moeten wachten.

Of is er een andere reden voor?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 3 april 2018, 16:13

Na het incident uitvoerig te hebben voorgelegd en besproken met de desbetreffende verantwoordelijken, is duidelijk geworden dat het om een incident ging.
In de TAD'den van ProRail (afhandelingscenario's) staat bij deze treinserie (4400 tussen Den Bosch en Arnhem) niet zo beschreven. Nu zijn er wat mogelijke verklaringen die kunnen hebben meegespeeld in het maken van deze beslissing om de genoemde stations over te slaan:

- De SpitsSprinter van bijvoorbeeld Wijchen naar Oss zou dan een lastigere verbinding kunnen krijgen, gezien deze niet verder rijdt dan Oss en er vervolgens hier vertraging ontstaat (met bijbehorende wachttijd).
- Mogelijk is het feit dat de spoorbrug bij Ravenstein enkelsporig is de reden geweest voor deze beslissing. Er moet immers rekening gehouden worden met treinen vanuit de andere richting.

De keuze blijft niet 100% verklaarbaar, maar uiteindelijk is mij aangegeven dat het een incident betreft. Het verzoek om grondig te kijken naar de afhandeling van deze situatie is doorgespeeld. Daarnaast kwam de opmerking dat de gegeven oplossing dit topic (overslaan van Den Bosch Oost, Rosmalen en Oss West) een goede oplossing zou zijn geweest. Bedankt voor het aankaarten en het aanscherpen van deze processen RKR, maakt ons alleen maar beter!
Bekijk origineel

37 reacties

Goed dat je dit wel komt melden. Ik zal je signaal doorgeven.
Reputatie 7
Badge +2
Nee gelukkig niet.
Zeer spijtig. Zat jij in deze trein, Momo?
Reputatie 7
Badge +2
Vandaag was het de sprinter van Zutphen naar Wijchen die wat stations oversloeg om weer mooi op tijd te zijn.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/7652/2018-04-26T14:38:00+0200

Helaas voor reizigers van/naar Arnhem Zuid, Elst, Nijmegen Lent,Nijmegen Goffert en Nijmegen Dukenburg
Badge +3
Er zijn plannen/gesprekken

Meer treinen
Een ombouw van de enkele spoorbrug bij Ravenstein naar een dubbele scoort daarin goed. Elke euro die je daar in investeert levert tachtig cent op. Die baten zitten hem vooral in een snellere reistijd voor treinreizigers.

Als er een dubbele spoorbrug zou liggen, kunnen er meer sprinters overheen waardoor mensen veel vaker tussen Zwolle en Roosendaal kunnen reizen. Zo’n score rechtvaardigt volgens de onderzoekers een nader onderzoek.

Of de plannen voor een nieuwe spoorbrug bij Ravenstein en treinstations in Breda-Oost en Berkel-Enschot ooit door gaan, hangt van veel dingen af. Er zijn nogal wat partijen die mee moeten doen, zoals ProRail, Rijkswaterstaat, gemeenten en provincies. Zelfs Rijksmonumentenzorg is er bij betrokken omdat de spoorbrug een rijksmonument is.
Na het incident uitvoerig te hebben voorgelegd en besproken met de desbetreffende verantwoordelijken, is duidelijk geworden dat het om een incident ging.
In de TAD'den van ProRail (afhandelingscenario's) staat bij deze treinserie (4400 tussen Den Bosch en Arnhem) niet zo beschreven. Nu zijn er wat mogelijke verklaringen die kunnen hebben meegespeeld in het maken van deze beslissing om de genoemde stations over te slaan:

- De SpitsSprinter van bijvoorbeeld Wijchen naar Oss zou dan een lastigere verbinding kunnen krijgen, gezien deze niet verder rijdt dan Oss en er vervolgens hier vertraging ontstaat (met bijbehorende wachttijd).
- Mogelijk is het feit dat de spoorbrug bij Ravenstein enkelsporig is de reden geweest voor deze beslissing. Er moet immers rekening gehouden worden met treinen vanuit de andere richting.

De keuze blijft niet 100% verklaarbaar, maar uiteindelijk is mij aangegeven dat het een incident betreft. Het verzoek om grondig te kijken naar de afhandeling van deze situatie is doorgespeeld. Daarnaast kwam de opmerking dat de gegeven oplossing dit topic (overslaan van Den Bosch Oost, Rosmalen en Oss West) een goede oplossing zou zijn geweest. Bedankt voor het aankaarten en het aanscherpen van deze processen RKR, maakt ons alleen maar beter!


Dank je Thomas voor deze uitleg. Het is fijn als er iets mee gedaan wordt. Toch zitten er in je antwoord enkele hiaten:

- Er is geen sprinter (niet in de spits en niet buiten de spits) die van Wijchen richting Oss gaat en niet verder dan Oss rijdt. Wat er wel is, is een kwartiersprinter Zutphen - Wijchen, maar die rijdt niet verder dan Wijchen. Daarnaast rijdt er 's ochtends 6x een extra sprinter van Oss naar 's Hertogenbosch en 's middags 4x een extra sprinter van 's Hertogenbosch naar Oss. Dus ALLE sprinters die Ravenstein aan doen rijden of door naar Arnhem, of naar Dordrecht en is altijd een half uursdienst (tot 9 's avonds 😣).
- Ik heb regelmatig zowel aan ProRail als aan NS gevraagd of de enkelspoorsbrug reden is voor niet op kunnen schalen van de dienstregeling naar een volwassen kwartiersdienst. Beide partijen geven aan dat dit niet het geval is. Leuk te lezen dat jij nu wel met dit argument komt.

Dus als ik nog wat invloed mag hebben? 😎 Mag er nog een lobby gestart worden om de brug bij Ravenstein uit te breiden naar een dubbelspoor brug?

Vriendelijke groet.
Reputatie 7
Badge +2
Dat is https://treinposities.nl
Terwijl Treinposities laat zien dat de trein inderdaad niet gestopt is daar, gewoon om 9.38 doorgereden , en zelfs ook Lunetten en Houten heeft overslagen.
Wat is eigenlijk de bron van beide plaatjes?


Als webcare belt is een tool zo gemaakt, geen probleem 😃
Reputatie 7
Badge
Ik heb het idee dat zij vanuit NS geen tools hebben om dit te checken. Maar dan moet je inderdaad niet vragen of degene die het meldt het wel zeker weet, die meldt het toch niet voor niets? Wanneer je vervolgens dit soort bewijs levert dan wordt het wel doorgezet.
Ik ben daar nuchter in: of NS webcare zorgt zelf voor realtime info over treinposities en -tijden, en geeft correct antwoord, of NS webcare houdt zich afzijdig van enige suggestie of oordeel.
Particuliere websites zijn van en voor particulieren, omdat NS daarin niet wil voorzien. Dan moet NS zelf intern z'n info halen:@
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb het idee dat zij vanuit NS geen tools hebben om dit te checken. Veelal wordt er verwezen naar Henk's OVtijden, maar daar kun je niet zien of een station vergeten is. Wel wanneer het gepland is dat deze worden overgeslagen, dan staan ze er gewoon niet tussen.
Treinposities is misschien nog te onbekend of er is geen tijd om er verder in te duiken. Maar dan moet je inderdaad niet vragen of degene die het meldt het wel zeker weet, die meldt het toch niet voor niets?

Wanneer je vervolgens dit soort bewijs levert dan wordt het wel doorgezet.
Reputatie 7
Badge
Wat is dan de toegevoegde waarde van klantenservice/webcare als ze niet de waarheid weten/vertellen? Als je de feiten niet kent, moet je niks suggereren, maar eerst uitzoeken voor je je mond open doet.
Reputatie 7
Badge +2
Vandaag op Twitter weer een melding van een overgeslagen station.
Betreft trein 6926 die Utrecht Vaartse Rijn oversloeg, waarop het antwoord van @NS_online was "Weet je zeker dat het de sprinter van 9:34 was? Deze had namelijk een vertraging van 4 minuten en is uiteindelijk om 9:38 op Vaartsche Rijn gestopt"
Terwijl Treinposities laat zien dat de trein inderdaad niet gestopt is daar, gewoon om 9.38 doorgereden , en zelfs ook Lunetten en Houten heeft overslagen.
Ja, zo kun je een vertraging van 8 minuten wel redelijk inlopen.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/6926/2018-04-12T09:34:00+0200
@Thomas NS
Er bestaat geen spitssprinter van Wijchen naar Oss. ?


Die is ook niet nodig, denk ik, maar 4 keer per uur Den Bosch -Nijmegen zou geen overbodige luxe zijn.
Wijchen heeft naar Nijmegen toch ook een kwartiersdienst? Het enige station dat hier buiten de boot valt is Ravenstein.

Niet dat ik voorstander ben van stations voorbij rijden.


Als Ravensteiner baal ik daar flink van! Er is geen bus in mijn stadje, behalve een buurtbusje doordeweeks van 7 tot 17 vanuit Oss, dus ik heb geen alternatief ov. In Rosmalen en Wijchen heb je tenminste nog stadsbussen. Ravenstein zou NOOIT overgeslagen mogen worden!
Reputatie 6
Wellicht is het woordje 'spits' misplaatst, maar ik bedoelde de Sprinter van Wijchen naar Oss in de spits. Excuus.
Reputatie 7
Badge +3
@Thomas NS
Er bestaat geen spitssprinter van Wijchen naar Oss. ?
Reputatie 6
Na het incident uitvoerig te hebben voorgelegd en besproken met de desbetreffende verantwoordelijken, is duidelijk geworden dat het om een incident ging.
In de TAD'den van ProRail (afhandelingscenario's) staat bij deze treinserie (4400 tussen Den Bosch en Arnhem) niet zo beschreven. Nu zijn er wat mogelijke verklaringen die kunnen hebben meegespeeld in het maken van deze beslissing om de genoemde stations over te slaan:

- De SpitsSprinter van bijvoorbeeld Wijchen naar Oss zou dan een lastigere verbinding kunnen krijgen, gezien deze niet verder rijdt dan Oss en er vervolgens hier vertraging ontstaat (met bijbehorende wachttijd).
- Mogelijk is het feit dat de spoorbrug bij Ravenstein enkelsporig is de reden geweest voor deze beslissing. Er moet immers rekening gehouden worden met treinen vanuit de andere richting.

De keuze blijft niet 100% verklaarbaar, maar uiteindelijk is mij aangegeven dat het een incident betreft. Het verzoek om grondig te kijken naar de afhandeling van deze situatie is doorgespeeld. Daarnaast kwam de opmerking dat de gegeven oplossing dit topic (overslaan van Den Bosch Oost, Rosmalen en Oss West) een goede oplossing zou zijn geweest. Bedankt voor het aankaarten en het aanscherpen van deze processen RKR, maakt ons alleen maar beter!
Reputatie 6
Ik ben alle informatie aan het bundelen om tot een mooi rond antwoord te komen. Deze ontvangen jullie zo van mij!
Helaas ben ik nog niet veel wijzer geworden. Ik blijf bezig tot in enigszins een antwoord heb voor jullie. Excuses voor het beproeven van jullie geduld.
Dank voor je moeite, ik blijf nieuwsgierig naar het antwoord.
Reputatie 6
Helaas ben ik nog niet veel wijzer geworden. Ik blijf bezig tot in enigszins een antwoord heb voor jullie. Excuses voor het beproeven van jullie geduld.
Reputatie 6
Nog steeds op zoek naar een mogelijke verklaring voor dit voorval. Ik kom niet veel verder, maar de comments geven me wel veel perspectief. Ik hoop dat ik nog een omvattend antwoord voor jullie kan vinden.
Wijchen heeft naar Nijmegen toch ook een kwartiersdienst? Het enige station dat hier buiten de boot valt is Ravenstein.

Niet dat ik voorstander ben van stations voorbij rijden.

Ja, Wijchen heeft een kwartiersdienst. Maar als je in 's Hertogenbosch staat heb je daar niet veel aan ... kwartiersdienst is alleen vanuit Nijmegen.
Wijchen heeft naar Nijmegen toch ook een kwartiersdienst? Het enige station dat hier buiten de boot valt is Ravenstein.

Niet dat ik voorstander ben van stations voorbij rijden.
Reputatie 7
Badge +2
Het overslaan van station op deze lijn komt wel vaker voor, vindt NS blijkbaar heel normaal.
Enige tijd geleden was hier al een topic over. En deze rit van afgelopen zaterdag sloeg Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid over.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4450/2018-03-10T15:16:00+0100

Reageer