beantwoord

Vertraagde trein stopt niet meer overal ('s Hertogenbosch - Nijmegen)

• Intercity
  • 15 reacties
ik heb dit al enkele keren meegemaakt, afgelopen maandag weer.
Er is een vertraagde sprinter van Dordrecht via 's Hertogenbosch en Nijmegen naar Arnhem.

Deze trein (17:02) was maandag bij aankomst in 's Hertogenbosch zo'n 10 min vertraagd. Omgeroepen werd dat deze trein niet meer zou stoppen in Ravenstein, Wijchen en Nijmegen Dukenburg.

Wat ik me nu afvraag is waarom deze daar niet meer stopt?
Als het is om tijd in te halen, waarom dan niet 's Hertogenbosch Oost, Rosmalen en Oss west overslaan. Deze laatste station hebben in de middagspits een kwartierdienst en hoeven dus nog maar 5 min te wachten op een volgende trein, terwijl de reiziger op de stations tussen Oss en Nijmegen meteen 30 minuten extra moeten wachten.

Of is er een andere reden voor?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 3 april 2018, 16:13

Na het incident uitvoerig te hebben voorgelegd en besproken met de desbetreffende verantwoordelijken, is duidelijk geworden dat het om een incident ging.
In de TAD'den van ProRail (afhandelingscenario's) staat bij deze treinserie (4400 tussen Den Bosch en Arnhem) niet zo beschreven. Nu zijn er wat mogelijke verklaringen die kunnen hebben meegespeeld in het maken van deze beslissing om de genoemde stations over te slaan:

- De SpitsSprinter van bijvoorbeeld Wijchen naar Oss zou dan een lastigere verbinding kunnen krijgen, gezien deze niet verder rijdt dan Oss en er vervolgens hier vertraging ontstaat (met bijbehorende wachttijd).
- Mogelijk is het feit dat de spoorbrug bij Ravenstein enkelsporig is de reden geweest voor deze beslissing. Er moet immers rekening gehouden worden met treinen vanuit de andere richting.

De keuze blijft niet 100% verklaarbaar, maar uiteindelijk is mij aangegeven dat het een incident betreft. Het verzoek om grondig te kijken naar de afhandeling van deze situatie is doorgespeeld. Daarnaast kwam de opmerking dat de gegeven oplossing dit topic (overslaan van Den Bosch Oost, Rosmalen en Oss West) een goede oplossing zou zijn geweest. Bedankt voor het aankaarten en het aanscherpen van deze processen RKR, maakt ons alleen maar beter!
Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
RKR, ik ga dit voor je uitzoeken!
Ook nu laat NS de reizigers in de kou staan.
De stoptrein Nijmegen - Den Bosch (vertraging 11 minuten) stopt niet in Goffert, Dukenburg, Wijchen en Ravenstein. Alle reizigers die daar staan te koukleumen, kunnen nog een half uur langer in de vrieskou staan. Gevoelstemperatuur -10 °C. Maar daar heeft NS geen gevoel voor. Bah.....
Reputatie 7
Ik ben nog steeds aan het uitzoeken wat hiervoor de reden is. Het antwoord komt hopelijk deze week!
Reputatie 7
Mijn antwoord laat nog op zich wachten. Excuus voor het beproeven van jullie geduld.
Reputatie 7
Na het incident uitvoerig te hebben voorgelegd en besproken met de desbetreffende verantwoordelijken, is duidelijk geworden dat het om een incident ging.
In de TAD'den van ProRail (afhandelingscenario's) staat bij deze treinserie (4400 tussen Den Bosch en Arnhem) niet zo beschreven. Nu zijn er wat mogelijke verklaringen die kunnen hebben meegespeeld in het maken van deze beslissing om de genoemde stations over te slaan:

- De SpitsSprinter van bijvoorbeeld Wijchen naar Oss zou dan een lastigere verbinding kunnen krijgen, gezien deze niet verder rijdt dan Oss en er vervolgens hier vertraging ontstaat (met bijbehorende wachttijd).
- Mogelijk is het feit dat de spoorbrug bij Ravenstein enkelsporig is de reden geweest voor deze beslissing. Er moet immers rekening gehouden worden met treinen vanuit de andere richting.

De keuze blijft niet 100% verklaarbaar, maar uiteindelijk is mij aangegeven dat het een incident betreft. Het verzoek om grondig te kijken naar de afhandeling van deze situatie is doorgespeeld. Daarnaast kwam de opmerking dat de gegeven oplossing dit topic (overslaan van Den Bosch Oost, Rosmalen en Oss West) een goede oplossing zou zijn geweest. Bedankt voor het aankaarten en het aanscherpen van deze processen RKR, maakt ons alleen maar beter!
Reputatie 7
Badge +3
De keuze is inderdaad erg vreemd bij de kwartierdienst Oss-Den Bosch. Daarnaast is het vreemd dat er dan weer wel gestopt wordt op Nijmegen Goffert.
Reputatie 4
Het lijkt inderdaad een vreemde keuze. Wat mee kan spelen is het enkelspoor bij Ravenstein. Als de 3 stations tussen Den Bosch en Oss worden overgeslagen, dan wint de sprinter zo'n 5 minuten en hindert dan bij Ravenstein de sprinter richting Den Bosch. Door pas na Ravenstein stations over te slaan, speelt dat niet mee.
Overigens is Nijmegen Goffert ook overgeslagen:

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/6656/2018-02-26T15:58:00+0100

Wat ik mij wel afvraag is waarom de sprinter met +10 aan de rit begint, terwijl deze 34 minuten daarvoor al in Dordrecht was:

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/6649/2018-02-26T15:28:00+0100
Reputatie 7
Badge
Wat ik mij wel afvraag is waarom de sprinter met +10 aan de rit begint, terwijl deze 34 minuten daarvoor al in Dordrecht was
wisseling van- en wachten op personeel? koffie nog niet op? lastige passagier die na fluiten toch instapte, en er niet uit wil?
Reputatie 4
Voor de duidelijkheid: het gaat hier om rit 4467 vertrek 17:56 vanaf Arnhem Centraal. Ook deze trein was op tijd binnen (om 17:34), desondanks +13 bij aankomst Arnhem Zuid.

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4467/2018-03-01T17:56:00+0100

Ik heb sterk het vermoeden dat deze trein al vertraging had bij vertrek uit Arnhem Centraal, waarom anders zoveel vertraging oplopen op een rit van 5 minuten?

Het overslaan van stations speelt op dit traject volgens mij om 2 redenen:
- het inpassen van de sprinter Arnhem - Dordrecht tussen de IC's Zwolle - Roosendaal. De sprinter zit ingeklemd tussen 2 IC's op het deel Arnhem - Breda, dus er zit 0 speling in de sprinterdienst. Iedere vertraging van de sprinter vertaalt zich door in vertraging voor de IC. En de IC mag vanwege de vele knelpunten niet teveel vertraging oplopen, dus moet de vertraging van de sprinter ook beperkt blijven.
- vervolgens zorgt een stuk enkelspoor bij Ravenstein ervoor dat de vertraging niet dusdanig groot mag zijn dat een trein uit de andere richting gehinderd wordt. Dit verklaart volgens mij waarom juist de stations tussen Oss en Nijmegen worden overgeslagen, en niet tussen Den Bosch en Oss.

Of de keuze om de sprinterdiensten Dordrecht - Den Bosch en Den Bosch - Nijmegen te koppelen een verstandige was, valt dus nog te betwisten.
Voor de duidelijkheid: het gaat hier om rit 4467 vertrek 17:56 vanaf Arnhem Centraal. Ook deze trein was op tijd binnen (om 17:34), desondanks +13 bij aankomst Arnhem Zuid.

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4467/2018-03-01T17:56:00+0100

Ik heb sterk het vermoeden dat deze trein al vertraging had bij vertrek uit Arnhem Centraal, waarom anders zoveel vertraging oplopen op een rit van 5 minuten?

Het overslaan van stations speelt op dit traject volgens mij om 2 redenen:
- het inpassen van de sprinter Arnhem - Dordrecht tussen de IC's Zwolle - Roosendaal. De sprinter zit ingeklemd tussen 2 IC's op het deel Arnhem - Breda, dus er zit 0 speling in de sprinterdienst. Iedere vertraging van de sprinter vertaalt zich door in vertraging voor de IC. En de IC mag vanwege de vele knelpunten niet teveel vertraging oplopen, dus moet de vertraging van de sprinter ook beperkt blijven.
- vervolgens zorgt een stuk enkelspoor bij Ravenstein ervoor dat de vertraging niet dusdanig groot mag zijn dat een trein uit de andere richting gehinderd wordt. Dit verklaart volgens mij waarom juist de stations tussen Oss en Nijmegen worden overgeslagen, en niet tussen Den Bosch en Oss.

Of de keuze om de sprinterdiensten Dordrecht - Den Bosch en Den Bosch - Nijmegen te koppelen een verstandige was, valt dus nog te betwisten.

Dag Sycorax,

Dank je voor je uiteenzetting. Je antwoorden zijn een onderbouwing van de stelling dat de enkelspoors brug wel degelijk een beperking is voor de dienstregeling, zeker op de momenten dat deze niet vlekkeloos verloopt.

Dat is in tegenspraak met wat er op diverse draadjes op dit forum en op twitter door zowel Prorail als NS (en ook naar elkaar wijzend) beweerd wordt. Vooral door NS wordt met herhaling stellig beweert dat de enkelspoorsburg geen enkele invloed heeft op de keuze van zijn dienstregeling.

Beste NS (en ProRail), hoe zit dat nu?
Ik ben nog steeds aan het uitzoeken wat hiervoor de reden is. Het antwoord komt hopelijk deze week!
Thanks ... ik wacht rustig af.
Reputatie 7
Badge +3
Ook vanmorgen stonden er weer twee defecte Flirts langs het perron in Den Bosch. Volgens een monteur die ik sprak is met name de software een drama. Soms is een en ander snel op te lossen door de software opnieuw op te starten, soms helpt ook dat niet.

En soms zijn er communicatieproblemen tussen de beide stellen. Dat wordt dan opgelost door het achterste stel af te koppelen en dat verklaart dan weer waarom er zo vaak een stel ontbreekt.
Reputatie 7
Badge
Ook vanmorgen stonden er weer twee defecte Flirts langs het perron in Den Bosch. Volgens een monteur die ik sprak is met name de software een drama.
Je snapt NS niet dat ze altijd zelf willen rommelen aan een trein. Alleen maar omdat de machinisten niet in staat zijn om de teugels van de PK'n in de hand te houden?
Reputatie 7
Badge +3
Het overslaan van station op deze lijn komt wel vaker voor, vindt NS blijkbaar heel normaal.
Enige tijd geleden was hier al een topic over. En deze rit van afgelopen zaterdag sloeg Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid over.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4450/2018-03-10T15:16:00+0100
Wijchen heeft naar Nijmegen toch ook een kwartiersdienst? Het enige station dat hier buiten de boot valt is Ravenstein.

Niet dat ik voorstander ben van stations voorbij rijden.
Wijchen heeft naar Nijmegen toch ook een kwartiersdienst? Het enige station dat hier buiten de boot valt is Ravenstein.

Ja, Wijchen heeft een kwartiersdienst. Maar als je in 's Hertogenbosch staat heb je daar niet veel aan ... kwartiersdienst is alleen vanuit Nijmegen.
Reputatie 7
Nog steeds op zoek naar een mogelijke verklaring voor dit voorval. Ik kom niet veel verder, maar de comments geven me wel veel perspectief. Ik hoop dat ik nog een omvattend antwoord voor jullie kan vinden.
Reputatie 7
Helaas ben ik nog niet veel wijzer geworden. Ik blijf bezig tot in enigszins een antwoord heb voor jullie. Excuses voor het beproeven van jullie geduld.
Helaas ben ik nog niet veel wijzer geworden. Ik blijf bezig tot in enigszins een antwoord heb voor jullie. Excuses voor het beproeven van jullie geduld.
Dank voor je moeite, ik blijf nieuwsgierig naar het antwoord.
Reputatie 7
Ik ben alle informatie aan het bundelen om tot een mooi rond antwoord te komen. Deze ontvangen jullie zo van mij!
Reputatie 7
Badge +3
@Thomas NS
Er bestaat geen spitssprinter van Wijchen naar Oss. ?
Reputatie 7
Wellicht is het woordje 'spits' misplaatst, maar ik bedoelde de Sprinter van Wijchen naar Oss in de spits. Excuus.

Als Ravensteiner baal ik daar flink van! Er is geen bus in mijn stadje, behalve een buurtbusje doordeweeks van 7 tot 17 vanuit Oss, dus ik heb geen alternatief ov. In Rosmalen en Wijchen heb je tenminste nog stadsbussen. Ravenstein zou NOOIT overgeslagen mogen worden!
@Thomas NS
Er bestaat geen spitssprinter van Wijchen naar Oss. ?

Die is ook niet nodig, denk ik, maar 4 keer per uur Den Bosch -Nijmegen zou geen overbodige luxe zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag op Twitter weer een melding van een overgeslagen station.
Betreft trein 6926 die Utrecht Vaartse Rijn oversloeg, waarop het antwoord van @NS_online was "Weet je zeker dat het de sprinter van 9:34 was? Deze had namelijk een vertraging van 4 minuten en is uiteindelijk om 9:38 op Vaartsche Rijn gestopt"
Terwijl Treinposities laat zien dat de trein inderdaad niet gestopt is daar, gewoon om 9.38 doorgereden , en zelfs ook Lunetten en Houten heeft overslagen.
Ja, zo kun je een vertraging van 8 minuten wel redelijk inlopen.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/6926/2018-04-12T09:34:00+0200

Reageer