beantwoord

vertraging (Almere) Lelystad Zwolle

• 28 augustus 2019
  • 24 reacties
  • 466 Bekeken

Hoe is het toch mogelijk dat ik elke dag vertraging heb tussen Lelystad en Zwolle. Ik heb het maar even bij gehouden en ben ondertussen al 7x telaat op mijn werk gekomen doordat er constant vertraging is. Vandaag was dit ook weer het geval. De Intercity van Almere buiten naar Lelystad was ineens spoorloos. Inplaats daarvan kwam er een sprinter 15 minuten later. Nu kom ik dus alweer telaat op mijn werk doordat ik de overstap naar Zwolle op Lelystad nu niet kan halen.
icon

Beste antwoord door MaVA 28 augustus 2019, 09:56

Kan het kloppen dat dit de intercity was die om 8:55 vertrokken zou moeten zijn vanaf Almere Buiten? Zo ja dan is dit weer een gevalletje dat de machinist is vergeten te stoppen. Blijft slordig.

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 2
Kan het kloppen dat dit de intercity was die om 8:55 vertrokken zou moeten zijn vanaf Almere Buiten? Zo ja dan is dit weer een gevalletje dat de machinist is vergeten te stoppen. Blijft slordig.

Jaaaa dit klopt ! Ongelooofelijk dit mag toch niet gebeuren.
Reputatie 6
Tsja, het blijven mensen die machinisten.
Misschien een dipje in de vigilante gehad op de vroege ochtend.
Maar erg vervelend @Stipt-op-tijd dat je niet stipt op tijd op je werk bent daardoor.
Reputatie 5
Ook al regelmatig meegemaakt. Dramatische verbinding met blijkbaar veel incompetente machinisten. NS zou hier ook wel eens consequenties aan mogen verbinden, anders houdt het nooit op.

Maar je zult wel een antwoord krijgen dat het heel vervelend voor je is en dat er melding van gemaakt zal worden (waarna er niets zal veranderen).
Ook al regelmatig meegemaakt. Dramatische verbinding met blijkbaar veel incompetente machinisten. NS zou hier ook wel eens gevolgen aan mogen verbinden, anders houdt het nooit op.

Daarmee suggereer je automatisch dat we er niets mee doen, wat niet klopt. Ik vermoed dat @Edwin of @Julian je wellicht kunnen vertellen wat er na een melding van ons gebeurt.
Reputatie 7
Badge +3
Tsja, het blijven mensen die machinisten.
Misschien een dipje in de vigilante gehad op de vroege ochtend.

De meeste bedrijven zetten sancties op dit soort laksheid van het personeel.

In Japan gaan machinisten die dit soort missers maken overigens een week naar strafherscholing.
Hoe is het toch mogelijk dat ik elke dag vertraging heb tussen Lelystad en Zwolle. Ik heb het maar even bij gehouden en ben ondertussen al 7x telaat op mijn werk gekomen doordat er constant vertraging is. Vandaag was dit ook weer het geval. De Intercity van Almere buiten naar Lelystad was ineens spoorloos. Inplaats daarvan kwam er een sprinter 15 minuten later. Nu kom ik dus alweer telaat op mijn werk doordat ik de overstap naar Zwolle op Lelystad nu niet kan halen.

Ik snap dat dit verre van ideaal is, Stipt-op-tijd. Ik heb er melding van gemaakt, mede na aanleiding van de informatie van MaVA.
Reputatie 7
Badge
Wat er gebeurt is, dat de betreffende machinist een bericht van zijn/haar teammanager krijgt.
Er zijn ondertussen al vele berichten uit gegaan naar alle machinisten om hier zeer alert op te zijn en waarom het dan ondanks alles tóch nog mis blijft gaan is voor mij een raadsel.

Het is inderdaad zo dat machinisten boven alles altijd mensen blijven, maar dit zou ondertussen allang geen issue meer mogen zijn.
Badge +3
Begrijp ik nu goed dat machinisten worden afgeleid door berichten van hun teammanager en daardoor werkfouten maken? Wat staat er precies in die berichten die machinisten krijgen? Dat ze zich niet moeten laten afleiden door berichten tijdens het rijden?
Badge
Het is geen excuus maar bij deze trein is het niet goed gegaan op Almere Centrum met splitsen van de treinstellen en hierdoor is een flinke vertraging opgelopen.

Mogelijk is hier een ingreep geweest van de treindienstleider omdat deze trein ook de sprinter ophield die er nu vlak achteraan reed. Nu is de vertraging van de sprinter beperkter geweest en kon de trein uit Dordrecht op Lelystad nog enigszins op tijd keren om op tijd weer te beginnen aan de rit naar Dordrecht.

Ook de IC naar Leeuwarden werd hierdoor opgehouden en kon nu met minimale vertraging doorrijden zodat deze de overstappers op Zwolle nog kon laten overstappen naar de andere treinen.

Door met de sprinter te reizen was u maar 10 minuten later in Zwolle dan normaal met de overstap op Lelystad naar de IC naar Zwolle.

Reizen met de trein houdt ook in dat u enige marge heeft in uw reisplanning want vertragingen is nu eenmaal iets wat er in de spits bij kan horen. Net als dat u met de auto in de spits rekening moet houden met vertraging door files.

@iMark , Nee na zo'n station 'vergeten' te zijn krijgt de machinist een bericht van zijn TM.
Reputatie 7
Badge
Begrijp ik nu goed dat machinisten worden afgeleid door berichten van hun teammanager en daardoor werkfouten maken? Wat staat er precies in die berichten die machinisten krijgen? Dat ze zich niet moeten laten afleiden door berichten tijdens het rijden?
Nee, dat begrijp je niet goed.
Jouke vroeg aan ons of wij kunnen uitleggen wat er gebeurt na een melding van hen en dat heb ik uitgelegd.
Als ik had uitgelegd wat er bij het overslaan van die stop gebeurd was, had ik de correcte spelling en zinsopbouw wel gebruikt 😉
Het is geen excuus maar bij deze trein is het niet goed gegaan op Almere Centrum met splitsen van de treinstellen en hierdoor is een flinke vertraging opgelopen.

Mogelijk is hier een ingreep geweest van de treindienstleider omdat deze trein ook de sprinter ophield die er nu vlak achteraan reed. Nu is de vertraging van de sprinter beperkter geweest en kon de trein uit Dordrecht op Lelystad nog enigszins op tijd keren om op tijd weer te beginnen aan de rit naar Dordrecht.

Ook de IC naar Leeuwarden werd hierdoor opgehouden en kon nu met minimale vertraging doorrijden zodat deze de overstappers op Zwolle nog kon laten overstappen naar de andere treinen.

Door met de sprinter te reizen was u maar 10 minuten later in Zwolle dan normaal met de overstap op Lelystad naar de IC naar Zwolle.

Reizen met de trein houdt ook in dat u enige marge heeft in uw reisplanning want vertragingen is nu eenmaal iets wat er in de spits bij kan horen. Net als dat u met de auto in de spits rekening moet houden met vertraging door files.

@iMark , Nee na zo'n station 'vergeten' te zijn krijgt de machinist een bericht van zijn TM.

Okee maar mijn eindbestemming was meppel. De intercity die ik had moeten hebben zou hier om 10:05 moeten zijn. Ivm de problemen was ik hier pas om 10:34 en daardoor dus telaat op mijn werk.
Badge +3
@Edwin
Nu is het wel duidelijk. Soms is in een topic niet duidelijk op welk bericht gereageerd wordt. Zonder context levert dat begripsverwarring op.

Ik hoop overigens dat die berichten niet gelezen worden tijdens het uitvoeren van de dienst......
Reputatie 6
Ik hoop overigens dat die berichten niet gelezen worden tijdens het uitvoeren van de dienst......

Volgens de regelgeving mag dat "gewoon" @iMark , zolang de machinist maar aan enkele voorwaarden voldoet.
Er worden ook berichten verzonden en volop gebeld naar rijdende treinen, als een machinist deze pas leest bij thuiskomst, is het meestal niet echt actueel meer....
Badge
Gezien dat je in een later bericht aangeeft naar Meppel te moeten met de trein zou je kunnen overwegen om eerst naar Almere Centrum te reizen en dan vanaf daar meteen de IC naar Meppel te nemen. Dit geeft je meer zekerheid omdat er geen overstap tussen zit.

Overigens moet je altijd rekening houden met mogelijke vertraging van treinen en het risico daarop is met trienen op langere trajecten in de spits altijd aanwezig door de vele in- en uitstappers van zo'n trein.
Reputatie 7
Badge +3
Wat er gebeurt is, dat de betreffende machinist een bericht van zijn/haar teammanager krijgt.
Er zijn ondertussen al vele berichten uit gegaan naar alle machinisten om hier zeer alert op te zijn en waarom het dan ondanks alles tóch nog mis blijft gaan is voor mij een raadsel.

Berichten zijn goed, sancties zijn beter.
Reputatie 7
Badge +3
Gezien dat je in een later bericht aangeeft naar Meppel te moeten met de trein zou je kunnen overwegen om eerst naar Almere Centrum te reizen en dan vanaf daar meteen de IC naar Meppel te nemen. Dit geeft je meer zekerheid omdat er geen overstap tussen zit.
Als dat eerst naar Almere Centrum reizen per trein is, dan is dat niet volgens het reisadvies van de NS reisplanner, dan reis je terug in de richting van je vertrekstation. Dat mag niet, tenzij je in Almere uit en weer incheckt, wat de reis duurder maakt.
Ook is de reis dan langer. Vanaf Buiten 1:09 en vanaf Centrum 1:22

Gaat het trouwens vaker niet goed bij het spitsen in Almere? Zo zie ik bij de trein een half uur later ook bij Almere een vertraging ontstaan (net als gisteren) waarbij die zo te zien wel is gesplitst en gestopt is op Almere Buiten.

Hopelijk wordt het perron bij Almere Buiten snel verlengd, dan is dat spitsen niet meer nodig.
Reputatie 6
Berichten zijn goed, sancties zijn beter.

Voor straf mag de betreffende machinist dan 4 weken lang de beruchte Intercity niet meer rijden, maar alleen de Sprinter. De kans is groter dat hij/zij dan wel stopt 😀

Maar serieus, buitenstaanders gaan niet over interne bedrijfsprocessen @Tamzin en is NS niet een straffende organisatie. En dat lijkt me maar beter ook.
Reputatie 7
Badge +3

Voor straf mag de betreffende machinist dan 4 weken lang de beruchte Intercity niet meer rijden, maar alleen de Sprinter. De kans is groter dat hij/zij dan wel stopt 😀

Dat is natuurlijk alleen wanneer de machinist ook echt de stop vergeten is. Nu ging het gezien het bericht van Jeroen om problemen met splitsen en zal het zo beslist zijn. Net als gister met trein 2420 die te lang was voor het perron van Almere Buiten.

Maar die straf maatregel zou wel leuke inspiratie zijn voor een (Fokke & Sukke) strip:
"Hallo schat, hoe was je werkdag?
"Ik moest de sprinter weer rijden."
"Waat? Weer niet gestopt op Almere Buiten? Ik weet dat je een hekel hebt aan neef Henk die daar woont, maar dit wordt te gek."
🤣
Reputatie 6
Hij is leuk @Momo 😀
Reputatie 3

Berichten zijn goed, sancties zijn beter.Maar serieus, buitenstaanders gaan niet over interne bedrijfsprocessen @Tamzin en is NS niet een straffende organisatie. En dat lijkt me maar beter ook.

Gezien de aard van de reacties en de weinig consequente inhoud, vraag ik mij af in hoeverre wij hier op dit “klant helpt klant” forum, in de persoon van @AbbeyRoad , te maken hebben met een zuivere klant.
Reputatie 7
Badge +3

Maar serieus, buitenstaanders gaan niet over interne bedrijfsprocessen

Nee, maar wel over de gevolgen als die processen niet goed blijken te functioneren zoals in dit geval. Het huidige proces lost dit probleem kennelijk niet op.
Badge

Gaat het trouwens vaker niet goed bij het spitsen in Almere? Zo zie ik bij de trein een half uur later ook bij Almere een vertraging ontstaan (net als gisteren) waarbij die zo te zien wel is gesplitst en gestopt is op Almere Buiten.

Hopelijk wordt het perron bij Almere Buiten snel verlengd, dan is dat spitsen niet meer nodig.

Het probleem is gewoon dat de tijd niet voldoende is om te splitsen en de reizigers in het voorste treinstel te krijgen dus er zal in de meeste gevallen wat vertraging ontstaan met de 2416 en 2418 waar dit voor speelt. Normaal zal dit een paar minuten zijn maar als er iets misgaat dan loopt die tijd snel op.

Er is gekozen voor het splitsen op Almere Centrum zodat er meer zitplaatsen zijn op het drukste deel van het traject, dit omdat deze 2 treinen veel te druk zijn met VIRM-10.

Het verlengen van Almere Buiten zou dit probleem oplossen en dan wordt er weer zoals voorheen aan het einde van de rit gesplitst in Lelystad en Dordrecht en niet onderweg.
Badge +3

Ik hoop overigens dat die berichten niet gelezen worden tijdens het uitvoeren van de dienst......Volgens de regelgeving mag dat "gewoon" @iMark , zolang de machinist maar aan enkele voorwaarden voldoet.
Er worden ook berichten verzonden en volop gebeld naar rijdende treinen, als een machinist deze pas leest bij thuiskomst, is het meestal niet echt actueel meer....

Ik zou het overigens het toppunt van ironie vinden wanneer een machinist Almere Buiten voorbij zou rijden op het moment dat hij/zij een bericht aan het lezen is dat erop wijst dat in Almere Buiten gestopt moet worden.

Reageer