beantwoord

vertraging ns, waardoor overtreden avondklok

• 12 februari 2021
  • 8 reacties
  • 5602 Bekeken

Hoi, 

Ik vroeg me af hoe er mee wordt omgegaan als je door vertraging/uitval bij de NS te laat buiten bent voor de avondklok? Als de trein op de planning voor 21 uur zou aankomen maar door vertraging of uitval dit niet mogelijk is, wat doet de NS dan. Wordt er dan een brief meegegeven voor de politie waarop staat dat er sprake was van overmacht waardoor iemand nog buiten op straat is? 

icon

Beste antwoord door MoDe 12 februari 2021, 22:03

Het is aan jou om te zorgen dat je ruim op tijd vertrekt, zodat je bij vertraging toch voor de avondklok (bij iemand) thuis kunt zijn. Je kunt voor vertraging van OV geen eigen verklaring invullen en NS geeft geen brieven of verklaring uit.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/avondklok/wanneer-wel-en-niet-buiten-tijdens-avondklok

Mocht je ruim op tijd vertrokken zijn en te maken krijgen met een lange vertraging waardoor je na 21 uur aankomt, maak dan screenshot van de reisplanning waarin vertraging staat aangegeven. Dit kun je tonen als jouw gevraagd wordt waarom je tijdens de avondklok buiten bent.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een trein dal-uren abb. daar betaal ik maandelijks een vast bedrag voor. 

Hierdoor kan/moet ik buiten de daluren reizen na 18:30. waardoor “een trein eerder nemen” niet kan. 

Ik ga toch niet in de spits treinen, als ik een trein abb. heb die niet werkt in die tijden? 

vanavond neem ik de 1’e trein na de spits (18:30) van Eindhoven naar Denhaag (vertrek)  18:44 → 20:12 (aankomst)

Mocht deze trein flinke vertraging oplopen, (mensen op het spoor ofzo)  zal ik meneer de agent laten zien, dat het niet mijn fout is.  Maar mocht ik toch een boete krijgen is dat onmacht en moet dit wel te verhalen zijn op de NS.  Toch? 

#dalurenmatters :confused:

Je moet niet in de daluren reizen en als je een trein eerder wilt nemen, dan mag dat altijd. Alleen is en blijft jouw abonnement alleen geldig bij een incheck in de daluren. 

Boetes omdat jij door vertraging van OV na de avondklok buiten bent, is voor jouw eigen rekening. NS hoeft deze niet te vergoeden.

Reputatie 7
Badge +3

Het is de overheid die de verantwoordelijkheid bij de reizigers neerlegt, niet NS. De overheid houdt geen rekening met eventuele kortingsabonnementen van burgers. Dat heeft geen prioriteit tijdens een pandemie.

@Nando  op tijd thuis zijn blijft je eigen verantwoording, de NS zal geen boete voor jou gaan betalen ook niet als de trein om welke reden dan ook vertraging heeft.

Je zult dan zelf in beroep moeten tegen de boete om hem ongedaan te krijgen, mits de rechter daar in mee wil gaan.

Jeroen dank voor je super snelle reactie, dat wordt gewaardeerd :heart:

Is ergens wel vreemd dat de NS de avond spits nog steeds in stand houdt met het oog op de avond klok. Je dwingt mensen om na 18:30 de trein te pakken, dat vind ik persoonlijk wel krom. :thinking:

Persoonlijk vind ik dit wel een goed punt voor een discussie. NS is toch (deels) verantwoordelijk voor mijn vervoer? Naar mijn idee wel makkelijk om het bij de reiziger neer te leggen. Maar goed ik begrijp jullie kant even goed. Teveel mensen in de spits willen we ook niet. Lastig.

Het is aan jou om te zorgen dat je ruim op tijd vertrekt, zodat je bij vertraging toch voor de avondklok (bij iemand) thuis kunt zijn. Je kunt voor vertraging van OV geen eigen verklaring invullen en NS geeft geen brieven of verklaring uit.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/avondklok/wanneer-wel-en-niet-buiten-tijdens-avondklok

Mocht je ruim op tijd vertrokken zijn en te maken krijgen met een lange vertraging waardoor je na 21 uur aankomt, maak dan screenshot van de reisplanning waarin vertraging staat aangegeven. Dit kun je tonen als jouw gevraagd wordt waarom je tijdens de avondklok buiten bent.

Ik maak wel een screen shot dan. :nerd:

Badge

@Nando  op tijd thuis zijn blijft je eigen verantwoording, de NS zal geen boete voor jou gaan betalen ook niet als de trein om welke reden dan ook vertraging heeft.

Je zult dan zelf in beroep moeten tegen de boete om hem ongedaan te krijgen, mits de rechter daar in mee wil gaan.

Ik heb een trein dal-uren abb. daar betaal ik maandelijks een vast bedrag voor. 

Hierdoor kan/moet ik buiten de daluren reizen na 18:30. waardoor “een trein eerder nemen” niet kan. 

Ik ga toch niet in de spits treinen, als ik een trein abb. heb die niet werkt in die tijden? 

vanavond neem ik de 1’e trein na de spits (18:30) van Eindhoven naar Denhaag (vertrek)  18:44 → 20:12 (aankomst)

Mocht deze trein flinke vertraging oplopen, (mensen op het spoor ofzo)  zal ik meneer de agent laten zien, dat het niet mijn fout is.  Maar mocht ik toch een boete krijgen is dat onmacht en moet dit wel te verhalen zijn op de NS.  Toch? 

#dalurenmatters :confused:

Badge +3

Als je niet afhankelijk wil zijn van de beoordeling van de handhaving… 

Houd rekening met files of het eventueel missen van trein of bus. Verder is de beoordeling aan de handhaving of u een geldige reden heeft om buiten de avondklok te reizen.

Dan neem een taxi voor het laatste stukje naar huis (wel eigen verklaring of die van werkgever mee).

Dat kan je zomaar het verschil opleveren tussen €95 van een diender (Bromsnor) die je niet gelooft als je helemaal alleen naar huis loopt zonder papiertje, en na 21.00u het virus aan het verspreiden bent? :rolling_eyes:

Of (ironisch) koop een hondenriem en zeg dat je viervoeter ervandoor is gegaan. Maar goed, als je duidelijk onderweg bent van station naar huis en het niet al te laat is zal men echt niet moeilijk doen.

Artikel over die Leeuwarder die samen met tientallen anderen opgewacht werd buiten het station (en als enige een boete kreeg?) geloof ik niet zo, maar het zal wel… 

En (off topic)

met zijn allen op het ijs overdag op de Friese Meren mag ook al niet (Rutte vindt het super onverstandig dat soort samenscholingen, ook voor carnaval en zo!)

Nergens is schaatsen mooier dan op het prachtige natuurijs. Al snel worden ondiepe bevroren meren opgezocht om de ‘redens’ onder te binden. De mooiste schaatslocaties liggen midden in de wijde natuur. Er wordt op dit moment in De Fryske Marren ook volop geschaatst op natuurijs.

Maar iedereen heeft op zijn minst een sjaal, dat mag niet maar werkt net zo goed als een zelfgemaakt mondkapje!

En het is buiten én het waait.. Krijg je corona door de buitenlucht dus? Dan zijn we verdoemd hoor! Denk eerder dat Rutte niet (meer) weet wat schaatsen is… en Hugo zich afvraagt waar de kluisjes voor zijn schoenen zijn of zo :rolling_eyes:

En ja, ook de samenscholingen bij de koek en zopie tent zijn redelijk veilig hoor! Van Wikipedia:

Tot voor de negentiende eeuw beteugelde de wetgever drankslijterijen voor zover die zich aan land of op het water bevonden. Van het ijs was echter geen sprake en zolang de weersomstandigheden dat toelieten, kregen koek-en-zopietenten een vrijgeleide. Om dezelfde reden werden ook goktenten en bordelen uitgebaat op het ijs.

Proost en enjoy dus… Of blijf gewoon lekker thuis binnen, zoals geadviseerd wordt door een of andere instantie of kabinet. ‘Vermijd drukke plaatsen’ is voldoende, lijkt mij, dus ook de trein als die toevallig druk is of kan zijn.

Medelijden met de vaste Schiphol werkers, die hun eerste trein niet kunnen nemen omdat die veel te druk is, of helemaal niet rijdt.

Reputatie 7
Badge +3

De rijksoverheid raadt u aan een trein eerder te nemen dan de laatste. Mocht u toch na 21:00 aankomen, dan kunt u dit uitleggen aan een politieagent. U krijgt geen brief mee. Als hij u gelooft, krijgt u geen boete. Vertrouwt hij het niet, dan zult u worden beboet.

Serieus antwoord: Nee, u krijgt geen brief mee. Brieven uitdelen is veel te ingewikkeld voor de NS. Moet de conducteur dat gaan doen? Hier is niets voor geregeld. Het is zelfs niet bekend of u in zo'n geval na 21:00 op straat mag zijn. De overheid schrijft letterlijk: 

Verder is de beoordeling aan de handhaving of u een geldige reden heeft om buiten de avondklok te reizen.

Misschien snapt u nu mijn sarcasme.

Zie bijv. https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1030329-leeuwarder-krijgt-door-vertraging-met-de-trein-boete-voor-schending-avondklok

Edit: inhoud in strijd met de huisregels.

Reageer