beantwoord

Vertraging traject Rotterdam - Utrecht

Beste Ns,
Ik zou graag willen weten wat er aan de hand is op het traject Rotterdam Centraal-Utrecht Centraal sinds de nieuwe dienstregeling van 9 december.

Sinds september reis ik dagelijks op dit traject. Tot 9 december verliep dit redelijk vlekkeloos. Sinds de nieuwe dienstregeling heb ik om de haverklap een vertraging van 10 minuten of mn trein van 06.50 valt uit. Hierdoor mis ik mijn aansluiting op Utrecht en loop ik extra vertraging op.

Daarnaast hebben jullie de dubbeldekkers op dit traject verwijderd. Vooral in de avondspits is de trein nu overvol. Waarom is deze beslissing genomen?

Ik zie jullie antwoord graag tegemoet.

Gr, Melanie
icon

Beste antwoord door Jouke NS 7 februari 2019, 10:55

Inmiddels heeft Denice NS een reactie gekregen. Aangezien zij afwezig is krijgen jullie die van mij. Vanuit de collega's krijgen we aangegeven dat de Dubbeldekkers elders worden ingezet omdat deze op andere trajecten meer nodig zijn. Het ingezette materieel past bij de prognose op he traject Utrecht-Rotterdam. Deze prognose is een opgehoogd gemiddelde. Wanneer er echter een vertraging optreed komen er automatisch extra reizigers in de vertraagde trein, omdat er ook al reizigers voor de volgende trein op het station aanwezig zijn. Kortom, de wijziging van dubbeldekkers naar enkeldeks materieel kan vervelend zijn omdat er minder zitplaatsen zijn maar het aantal beschikbare zitplaatsen past wel bij de prognose. Kun je hiermee uit de voeten, 22102806?

Bekijk origineel

15 reacties

Welkom bij de Community, Melanie.

Jammer dat de nieuwe dienstregeling voor jouw traject geen verbetering is 😞. Ik zie dat deze trein ook vanmorgen was uitgevallen. Kijkend naar de statistieken doet deze trein het zo slecht nog niet maar vertraging of uitval is natuurlijk alles behalve fijn als je ergens op tijd moet zijn!

Met betrekking tot het materieel heeft dit wellicht te maken met de instroom van enkele nieuwe Sprinters waardoor er hier en daar wat verschuivingen in materieel zijn geweest. Ik zal dit voor jouw specifieke traject even moeten navragen of wellicht dat één van onze doorgewinterde forumleden een antwoord heeft op jouw vraag 🙂.
Dankjewel voor het warme welkom en je snelle reactie! De link geeft een handig overzicht. In mijn beleving heb ik alleen meer vertraging gehad dan dat ik in de statistieken kan terugzien. Aangezien ik dat niet kan onderbouwen moet ik erop vertrouwen dat er geen data ontbreken. Als je naar het punctualiteitscijfer kijk mag ik zeker niet klagen, ik heb het een stuk beter dan de mensen die de intercity direct moeten pakken. Maar ik wil wel opmerken dat het cijfer gebaseerd is over een langere periode. Als je dan ziet dat 4 van de 10 uitvallen zich in de laatste 2 weken bevinden dan zie je een verschuiving in de punctualiteit plaatsvinden.
Vanochtend helaas weer vertraging. Ik heb geen idee wat het veroorzaakt, maar er is iets veranderd op het spoor waardoor de rit van deze intercity verstoord wordt. Als er een machinist is die regelmatig op deze trein zit en het antwoord weet dan ben ik je zeer erkentelijk!
Kijkend naar de laatste 2 weken is het inderdaad niet best 😞.

Ik ben niet erg bekend met dit traject om eerlijk te zijn maar ik heb jouw vraag intern ook even neergelegd bij een aantal collega's 🙂. Gelukkig heb ik van een collega de volgende uitleg gekregen 🙂

De vertraging van deze trein begint al op Utrecht Centraal. Deze trein start namelijk om 6.03 uur vanuit Utrecht (naar Rotterdam). Als de trein van het rangeerterrein naar het juiste spoor gereden moet worden moeten eerst de wissels goed gelegd worden. Hier liep voorheen apart personeel voor rond maar dit is helaas niet meer het geval waardoor de machinist zelf nu deze wissels goed moet zetten voordat hij/zij de trein naar het juiste spoor kan rijden. Dit heeft als gevolg dat er meer tijd nodig is, De machinist moet ervoor zorgen dat de wissels goed liggen, moet dan terug te naar de trein, de trein in beweging krijgen en met dus als resultaat: vertraging (zoals je hier kan zien). Uiteraard is dit niet de enige trein maar zijn er meerdere en dat creëert dan ook weer een domino-effect van vertragingen 😞. Als zo'n vertraging te hoog oploopt kan er worden besloten de trein niet meer te laten rijden op dat tijdstip.
Denice NS schreef:

Hier liep voorheen apart personeel voor rond maar dit is helaas niet meer het geval waardoor de machinist zelf nu deze wissels goed moet zetten voordat hij/zij de trein naar het juiste spoor kan rijden. Dit heeft als gevolg dat er meer tijd nodig is, De machinist moet ervoor zorgen dat de wissels goed liggen, moet dan terug te naar de trein, de trein in beweging krijgen en met dus als resultaat: vertraging (zoals je hier kan zien). Uiteraard is dit niet de enige trein maar zijn er meerdere en dat creëert dan ook weer een domino-effect van vertragingen 😞. Als zo'n vertraging te hoog oploopt kan er worden besloten de trein niet meer te laten rijden op dat tijdstip.

De uitkomst verandert niet, maar je geeft wel een duidelijk en volledig beeld van de situatie, en dat waardeer ik. Dat domino-effect merk je goed. Als we 6+min te laat vertrekken moeten we bij Gouda de IC naar Enschede voor laten gaan etc.

Er heeft dus achter de schermen een bezuinigingsronde plaatsgevonden. Ik dacht eerst: 'moet ik mn gele hesje gaan aantrekken en een protest gaan starten', maar de NS gaat dit vanzelf merken in teruglopende punctualiteitscijfers. Dus even op de tanden bijten en dan komen ze er vanzelf achter dat dit niet zo verstandig was.

Als jij nog voor me kan achterhalen waarom de dubbeldekkers zijn weggehaald (en of/wanneer ze terugkomen) dan zou dat super zijn 🙂
Daar kom ik inderdaad nog op terug. Laat dat gele hesje maar in de kast hangen 😉.

Vul je trouwens ook de Druktemelder in als je in een (over)volle trein zit? Vanwege de nieuwe dienstregeling tussen Utrecht en Gouda kan het namelijk best zijn dat de prognoses wat betreft het aantal reizigers niet helemaal juist zijn. Door melding te maken in de Druktemelder kan dat worden bijgesteld en wellicht meer of ander materieel ingezet worden.
Nee, geen bezuinigingsronde, maar helaas gewijzigde regelgeving, waardoor in plaats van NS, nu ProRail de verkeersleiding op de opstelterreinen beheert. Het gevolg van die wijziging is dat er op een andere manier gecommuniceerd moet worden, waardoor de wisselwachters niet meer veilig en correct hun werk konden doen.

Edit: en dat was uiteraard een reactie op het bericht van @22102806
Julian schreef:

Nee, geen bezuinigingsronde, maar helaas gewijzigde regelgeving, waardoor in plaats van NS, nu ProRail de verkeersleiding op de opstelterreinen beheert. Het gevolg van die wijziging is dat er op een andere manier gecommuniceerd moet worden, waardoor de wisselwachters niet meer veilig en correct hun werk konden doen.

Edit: en dat was uiteraard een reactie op het bericht van @22102806

Ah, dankjewel Julian! Zou ProRail eigen wisselwachters kunnen nemen of zit t zo niet in elkaar?

@Denice NS : zal ik doen. Ik was een beetje moedeloos geworden dus dacht 'dat heeft toch geen zin'.
Nee, helaas is het cruciale punt hierin de communicatiemethode en heeft het niet zozeer met NS versus ProRail te maken.
NS is specifiek voor de opstelterreinen in Utrecht nu aan het kijken hoe de situatie daar opgelost kan worden.
Een concreet antwoord op de vraag waarom de dubbeldekkers niet meer op jouw traject rijden heb ik nog niet, 22102806. Daar ben ik nu opnieuw achteraan. Maar de Druktemelder invullen is absoluut van waarde! Zeker als je op jouw traject graag meer/ander materieel ziet rijden. Als we geen signalen van onze reizigers krijgen zal er minder snel actie worden ondernomen om een traject in onderzoek te nemen om te kijken of er ander/meer materieel kan rijden 😉
Ik zit er nog steeds bovenop! Alleen nog zonder het gewenste resultaat tot nu toe. Wordt vervolgd...
Dankjewel @Denice NS , ik wacht het af! Hopelijk binnenkort de dubbeldekkers terug en een oplossing voor het rangeerterrein, heb de hele week vertraging gehad 😥
Fun fact: trein 2812 (waar de vertraging begint) heeft nu bijna hetzelfde punctualiteitscijfer als 1005, de Intercity Direct van 06.55 die ik altijd zie staan op spoor 12. Best wel een prestatie 😂
Andere trein, zelfde traject: ik heb het idee dat de trein V09:18 uit Utrecht naar Rotterdam ook veel last heeft van vertraging. Wordt volgens de planner meestal opgelopen tussen Zwolle en Amersfoort als ik het goed heb bijgehouden. Wat is daar aan de hand?
Die trein van 9:18 rijdt 90.9% van de tijd op tijd, gebaseerd op deze cijfers: (Gereden: 209, vertraagd: 10, opgeheven: 9). https://treinposities.nl/rit_per_station/ut/524, dus hier lijkt mij geen structureel probleem.
Inmiddels heeft Denice NS een reactie gekregen. Aangezien zij afwezig is krijgen jullie die van mij. Vanuit de collega's krijgen we aangegeven dat de Dubbeldekkers elders worden ingezet omdat deze op andere trajecten meer nodig zijn. Het ingezette materieel past bij de prognose op he traject Utrecht-Rotterdam. Deze prognose is een opgehoogd gemiddelde. Wanneer er echter een vertraging optreed komen er automatisch extra reizigers in de vertraagde trein, omdat er ook al reizigers voor de volgende trein op het station aanwezig zijn. Kortom, de wijziging van dubbeldekkers naar enkeldeks materieel kan vervelend zijn omdat er minder zitplaatsen zijn maar het aantal beschikbare zitplaatsen past wel bij de prognose. Kun je hiermee uit de voeten, 22102806?

Reageer