beantwoord

Vertrektijd plotseling vervroegd

• 14 juli 2020
  • 21 reacties
  • 400 Bekeken

De trein van Sloterdijk naar Den Helder vertrekt altijd om :15 en :45. Vandaag staat opeens elke trein met vertrektijden om :14 en :44 op de digitale perronborden aangekondigd. Dit is een plotselinge vervroeging waar de niets vermoedende forens mee geconfronteerd wordt. Ik heb om 15:13 ingecheckt en miste de trein op een haar na. 

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? En zo ja, denkt u dat het loont om met een gerechtelijk bevel te proberen een onaangekondigd vervroegd vertrek, zoals in dit geval, in de toekomst te verbieden?

icon

Beste antwoord door loklok8 14 juli 2020, 15:59

Dit heeft te maken met de werkzaamheden tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer ArenA. De dienstregeling is aangepast op veel trajecten rond Amsterdam Centraal zoals ook in de reisplanner staat.

Een gerechtelijk bevel heeft hoogstwaarschijnlijk geen zin. De NS mag volgens de AVR-NS tussentijdse wijzigingen in de jaardienstregeling aanbrengen. Bovendien is het weldegelijk aangekondigd in de reisplanner, daar heeft u van te voren al kunnen zien dat de trein op een ander tijdstip vertrekt, hoewel ik ook wel kan begrijpen dat een forens die iedere dag dezelfde trein neemt niet elke dag op de reisplanner gaat kijken. 

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dit heeft te maken met de werkzaamheden tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer ArenA. De dienstregeling is aangepast op veel trajecten rond Amsterdam Centraal zoals ook in de reisplanner staat.

Een gerechtelijk bevel heeft hoogstwaarschijnlijk geen zin. De NS mag volgens de AVR-NS tussentijdse wijzigingen in de jaardienstregeling aanbrengen. Bovendien is het weldegelijk aangekondigd in de reisplanner, daar heeft u van te voren al kunnen zien dat de trein op een ander tijdstip vertrekt, hoewel ik ook wel kan begrijpen dat een forens die iedere dag dezelfde trein neemt niet elke dag op de reisplanner gaat kijken. 

Hallo Hatseflats en welkom bij de NS Community,

Zoals loklok8 al aangaf komt dit door werkzaamheden. Het advies is ook altijd om de reis te plannen via onze Reisplanner zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe gaat NS met regelmatige reizigers communiceren dat vanwege werkzaamheden buiten het vaste traject van een reiziger de vertrektijden zijn vervroegd? Vaste reizigers kijken niet in de reisplanner voordat ze op pad gaan.

Bovendien krijg je in de reisplanner helemaal geen waarschuwing dat de vertrektijd gewijzigd is of dat er elders op het traject werkzaamheden zijn.

Ik moet dan ook nog op het treinnummer klikken om erachter te komen dat de trein vandaag onder het gewijzigde treinnummer 703046 rijdt.

Dan moet ik gaan vergelijken met de jaardienst om erachter komen dat de trein 1 minuut vroeger vertrekt dan normaal de 3046.

Erg handig en klantvriendelijk kan ik het niet vinden.

Vandaar het advies om dit wel altijd te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is het ontkennen van het probleem. NS zou eens moeten toegeven dat het niet meer tonen van afwijkingen op de jaardienst tot tal van problemen leidt. Treinen rijden zonder aankondiging eerder of worden uit de dienstregeling gesloopt zonder dat je weet dat er sloopwerkzaamheden hebben plaatsgevonden. 

Dit is echt een serieus probleem dat niet wordt opgelost door te zeggen dat het advies is om altijd in de reisplanner te kijken. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is is veel vaker gezegd, door mij en door anderen, maar reizigers die iedere dag hetzelfde traject reizen en vaak ook op dezelfde tijd kijken niet iedere dag in de reisplanner. Daar moet wel een trigger voor zijn, dat kan een poster op een station zijn, een omroep, een duidelijke melding op de werkzaamheden pagina, een melding via de app of een bericht via de mail. 

Bij de laatste omvangrijke werkzaamheden bij station Leiden kreeg ik weer eens een mail (+ brief in de bus) iets wat ik de keer ervoor niet ontvangen had. Hierdoor kreeg ik het idee dat NS nu beter haar best deed om reizigers op de hoogte te stellen. Helaas was dit gezien de diverse klachten nu blijkbaar maar van korte duur. 

Reputatie 7
Badge +3

We zijn natuurlijk weer veel te kritisch. De leiding van NS is juist zo druk bezig om het wachten te veraangenamen.

Reputatie 7
Badge +3

Dus als vaste reiziger moet je dagelijks de reisplanner checken. Dan zie je opeens dat jouw normale trein niet rijdt. Maar waarom? Dan ga je naar de pagina met werkzaamheden. Daar staat niks over jouw traject. Dus wat is er nou aan de hand? Dus kijk je of-ie morgen wel rijdt. En de dag daarna. En de dag daarna. En de dag daarna. En de week daarna. Bij dit soort werkzaamheden moet je dus elke dag van de komende zoveel weken checken om er achter te komen dat het maar een tijdelijke wijziging is. En dan weet je nog steeds niet waarom het nou was. Goed advies.

De trein keerde op Amsterdam Centraal en ondervond geen hinder van de werkzaamheden. Hij kon (en reed nadien) in het eigen tijdpad de rit maken. Ik zie geen reden om af te wijken van de dienstregeling. 

Bovendien is het advies om van tevoren de reis te plannen niet van een toepassing op mensen die elke dag de reis maken. Ik denk niet dat een rechter meegaat in het afschuiven van de verantwoordelijkheid op de reiziger die aantoonbaar vier tot vijf dagen op hetzelfde traject rijdt. Ik ga me oriënteren op vervolgstappen. 

Reputatie 7
Badge +3

Er kan een heel goede reden zijn om eerder te vertrekken uit Amsterdam Centraal: het spoor vrijmaken voor de volgende kerende trein.

Badge +3

Er zijn ernstiger zaken dan die ene minuut eerder vertrekken waarvoor men NS voor de rechter kan/wil slepen.

Ga je gang, maar ik zou het eerst even melden bij organisaties zoals Rover, OV-Ombudsman e.d.

Denk dat die je serieus zullen vertellen dat je je over die tijdelijke minuut wegens werkzaamheden niet druk hoeft te maken, en verdere stappen afraden.

Die ene minuut wordt vervolgens 30 of, zo je wilt, 29 minuten wachttijd, omdat je als forens op de automatische piloot handelt. Ik zie weinig heil in consumentenorganisaties. De vraag is: mag dit, en draagt de reiziger zelf de verantwoordelijkheid? Dat is de insteek. Als ik meer weet, zal ik het hier melden.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is: mag dit, en draagt de reiziger zelf de verantwoordelijkheid? 

Kort gezegd, ja dit mag.

Er zijn op dit moment werkzaamheden waarbij er veel grotere wijzigingen zijn dan in dit geval slechts 1 minuut vroeger vertrekken en dat mag ook. De werkzaamheden staan in het overzicht waarbij o.a. gemeld is “op veel trajecten rond Amsterdam Centraal is de dienstregeling aangepast". NS heeft dus melding gemaakt van het feit dat er werkzaamheden zijn en dat de dienstregeling is aangepast op een manier die je als reiziger kan inzien.

Zoals ik al in een eerdere reactie aangaf ben ik het zeker met je eens dat reizigers die iedere dag dezelfde reis maken niet iedere dag in de reisplanner kijken. Wat je als reiziger wel kan doen is met enige regelmaat de werkzaamhedenpagina doorlopen om te zien of er op jouw traject of een traject wat impact heeft of kan hebben op je reis werkzaamheden gepland zijn. En als het goed is worden er op stations die direct geraakt worden door de werkzaamheden en de daaruit vloeiende wijzigingen in de dienstregeling van tevoren posters opgehangen om deze werkzaamheden aan te kondigen. Daar zie je dan niet de specifieke wijziging maar wel is dit een trigger om de reisplanner te checken. Ik weet niet alleen niet of er op Sloterdijk posters zijn opgehangen. 

De vraag is: mag dit, en draagt de reiziger zelf de verantwoordelijkheid? 

Kort gezegd, ja dit mag.

Er zijn op dit moment werkzaamheden waarbij er veel grotere wijzigingen zijn dan in dit geval slechts 1 minuut vroeger vertrekken en dat mag ook. De werkzaamheden staan in het overzicht waarbij o.a. gemeld is “op veel trajecten rond Amsterdam Centraal is de dienstregeling aangepast". NS heeft dus melding gemaakt van het feit dat er werkzaamheden zijn en dat de dienstregeling is aangepast op een manier die je als reiziger kan inzien.

Zoals ik al in een eerdere reactie aangaf ben ik het zeker met je eens dat reizigers die iedere dag dezelfde reis maken niet iedere dag in de reisplanner kijken. Wat je als reiziger wel kan doen is met enige regelmaat de werkzaamhedenpagina doorlopen om te zien of er op jouw traject of een traject wat impact heeft of kan hebben op je reis werkzaamheden gepland zijn. En als het goed is worden er op stations die direct geraakt worden door de werkzaamheden en de daaruit vloeiende wijzigingen in de dienstregeling van tevoren posters opgehangen om deze werkzaamheden aan te kondigen. Daar zie je dan niet de specifieke wijziging maar wel is dit een trigger om de reisplanner te checken. Ik weet niet alleen niet of er op Sloterdijk posters zijn opgehangen. 

Er hangen geen posters op Sloterdijk. Was er vandaag nog

Badge +3

Er hangen geen posters op Sloterdijk. Was er vandaag nog

Waarom verbaast dat me niets? :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan op zijn zachtst gezegd niet erg handig want dat had m.i. wel gemoeten. Misschien nog niet eens vanwege die ene minuut vroeger vertrekken maar wel omdat er allerlei andere meer ingrijpende wijzigingen zijn. 

En zoals Robert ook al aangeeft, verbaast me niets. Zulke klachten zijn er al langer. 

De klacht moet dan eigenlijk ook niet zijn dat de trein een minuut eerder vertrekt, maar dat de communicatie weer eens te wensen over laat.

Badge +3

Het is ook lastig uit te leggen dat er hele trajecten/series op de schop gaan, en je normale trein (sprinter Amsterdam - Amersfoort) na Weesp afbuigt richting Almere, i.p.v. via Hilversum en Baarn naar Amersfoort.

Want die kan toch ook gewoon de normale route rijden?

En dat je dan vanaf Baarn een IC krijgt, op een vreemde tijd en die blijkbaar (in de ochtend?) ook nog ergens 10 minuten stil staat. Ik las ergens 20 minuten maar dat zal dan incl. de terugweg zijn denk ik.

Reputatie 7
Badge +3

Die ene minuut wordt vervolgens 30 of, zo je wilt, 29 minuten wachttijd, omdat je als forens op de automatische piloot handelt. Ik zie weinig heil in consumentenorganisaties. De vraag is: mag dit, en draagt de reiziger zelf de verantwoordelijkheid? Dat is de insteek. Als ik meer weet, zal ik het hier melden.

Als het op 1 minuut aankomt, dan heb je een te krap schema.

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS wordt een minuut al snel twee minuten omdat ook nog eens standaard de deuren te vroeg worden dichtgegooid. :grinning:

Badge +3

Bij NS wordt een minuut al snel twee minuten omdat ook nog eens standaard de deuren te vroeg worden dichtgegooid. :grinning:

Flauw… 

Reputatie 4

Flauw… 

Flauw, maar wel waar. Vooral heel verwarrend als je ook nog met andere vervoerders reist, bijvoorbeeld Arriva. Want die doen dat weer niet.

Reageer