beantwoord

vervangend vervoer bij storing


Ik moet van Enschede naar Groningen en daar voor 5 uur zijn. Worden er bussen ingezet ivm de storing? Of zijn er nog andere opties om op tijd op mijn bestemming te komen?

 

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 3 April 2022, 12:56

Bekijk origineel

48 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Storing is landelijk er kunnen derhalve geen bussen worden ingezet. (zijn er niet genoeg). Enige optie is eigen vervoer. (zie nu.nl, telegraaf.nl enz.)

Enige dat ik kan verzinnen is met Blauwnet naar Zwolle en dan door naar Emmen, en dan in Emmen de snelbus naar Groningen nemen. 

Reputatie 7
Badge +1

Enige dat ik kan verzinnen is met Blauwnet naar Zwolle en dan door naar Emmen, en dan in Emmen de snelbus naar Groningen nemen. 

Vraag mij alleen af of dat voor 5 uur gaat lukken en sowieso zou ik bij een dergelijke storing niet op pad gaan. Moet wel een heel belangrijke afspraak zijn. (dus bijv niet ik moet werken)

Zeker, ik zou me er ook niet aan wagen, maar mocht TS toch hoog zitten zijn er opties. 
 

Vanaf Zwolle de bus naar Emmeloord en dan de snelbus Groningen geeft 9292 nog als extra advies. 

Reputatie 7
Badge +1

Lees overigens net op twitter een reactie van NS, dat ook nu er geen treinen rijden er geen vergoeding op e-tickets zal plaatsvinden. Vind dat toch wel erg bot in dit geval.

Reputatie 7
Badge +3

Je kan nu toch “gewoon” een beroep doen op Geld terug bij vertraging? Dan krijg je als het goed is gewoon 100% vergoed.

Reputatie 2

Lees overigens net op twitter een reactie van NS, dat ook nu er geen treinen rijden er geen vergoeding op e-tickets zal plaatsvinden. Vind dat toch wel erg bot in dit geval.

Is het echt zo verrassend dat NS (e-)tickets verkoopt, vervolgens treinen niet laat rijden en dat je dan gewoon pech hebt gehad?

Als een vervoerder met grote treinuitval tickets zou gaan vergoeden (en abonnementhouders zou compenseren) i.v.m. treinuitval dan wordt dat natuurlijk een dure grap

Reputatie 7
Badge +1

Je kan nu toch “gewoon” een beroep doen op Geld terug bij vertraging? Dan krijg je als het goed is gewoon 100% vergoed.

 

Dit bericht lees ik op twitter

 

Badge +3

Het ticket zelf kan niet vergoed worden, maar de vertraging wel.

Reputatie 7
Badge +3

Algemene voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) artikel 6.1

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1638530420523/content/assets/ns-nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden.pdf

Reputatie 7
Badge +1

Het ticket zelf kan niet vergoed worden, maar de vertraging wel.

Dan nog moet je als NS=er zijnde dit niet zo formuleren. Dit is gewoon het misleiden van klanten.

Reputatie 7

E-tickets vallen wel onder de Geld terug bij vertraging-regeling. Maar je krijgt bij 60+ min. vertraging alleen bij een enkele reis het hele bedrag terug lees ik nu. Voor een dagretour maar de helft.

En wat als bijv. na 17.00 de treinen weer rijden? Dan is vandaag in theorie reizen met E-tickets toch nog mogelijk. Er is immers geen treinbinding.

Reputatie 7
Badge +3

Maar artikel 6.1 van de AVR-NS geeft ook aan:

2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart dat geldig is op een door u gekozen moment

Dan zou je je dagretrour van vandaag voor een dagretour voor bv volgende week zondag kunnen inwisselen. 

Reputatie 2

Het ticket zelf kan niet vergoed worden, maar de vertraging wel.

Levert problemen op bij een aantal soorten tickets. Denk aan een retour voor een lange afstand. Als jij van Den Helder naar Maastricht moet en je om 12.30 een e-ticket hebt gekocht dan moet je de heen- en terugreis apart claimen. Maar als er eind van de middag/begin avond weer treinen rijden, dan wordt de claim voor de terugreis gewoon afgekeurd. 

Als je niets aan een retour hebt, omdat er op de heenweg helemaal geen treinen rijden krijg je via gtbv vaak maar de helft terug.

Vergelijkbare problemen heb je ook met bijvoorbeeld dagkaarten. Dan kan het zijn dat je maar een kwart terugkrijgt. Bij een enkele reis e-ticket is het geen probleem. Dan kun je gewoon een reis nemen met 60+ vertraging en claimen. Dat moet je dan maar wel weten natuurlijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is buitengewoon onhandig gecommuniceerd door NS.

Houders van een e-ticket kunnen hun 100% van hun gemaakte kosten vergoed krijgen door Geld Terug bij Vertraging te claimen als ze meer dan een uur vertraging hebben. Wat bijna altijd het geval is wanneer er helemaal geen treinen rijden gedurende een groot deel van de dag.

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

Er staat overigens dat er in geval van overmacht niets vergoed wordt. Maar het is nauwelijks een geval van overmacht te noemen wanneer een systeem van NS (en ProRail) het niet doet.

Reputatie 7
Badge +3

Het ticket zelf kan niet vergoed worden, maar de vertraging wel.

Levert problemen op bij een aantal soorten tickets. Denk aan een retour voor een lange afstand. Als jij van Den Helder naar Maastricht moet en je om 12.30 een e-ticket hebt gekocht dan moet je de heen- en terugreis apart claimen. Maar als er eind van de middag/begin avond weer treinen rijden, dan wordt de claim voor de terugreis gewoon afgekeurd. 

Als je niets aan een retour hebt, omdat er op de heenweg helemaal geen treinen rijden krijg je via gtbv vaak maar de helft terug.

Vergelijkbare problemen heb je ook met bijvoorbeeld dagkaarten. Dan kan het zijn dat je maar een kwart terugkrijgt. Bij een enkele reis e-ticket is het geen probleem. Dan kun je gewoon een reis nemen met 60+ vertraging en claimen. Dat moet je dan maar wel weten natuurlijk. 

Daarom snap ik ook nooit zo goed waarom zoveel mensen een e-ticket kopen. Ja, als het een actiekaartje is waarmee je veel bespaart tov de normale prijs begrijp ik het nog wel, maar niet bij een voltarief e-ticket. Geef gewoon een €7,50 uit aan een OV-chipkaart en je hebt al die ellende niet met e-tickets, zoals er lang overdoen voor je de mail ontvangt, niet kunnen annuleren als je onverhoopt niet kan of wil gaan of een foutje hebt gemaakt bij bestellen, of dit soort ellende met grote uitval van treinen. 

Reputatie 7

Daarom snap ik ook nooit zo goed waarom zoveel mensen een e-ticket kopen. Ja, als het een actiekaartje is waarmee je veel bespaart tov de normale prijs begrijp ik het nog wel, maar niet bij een voltarief e-ticket. Geef gewoon een €7,50 uit aan een OV-chipkaart en je hebt al die ellende niet met e-tickets

Inderdaad, maar toch blijken ze nog massaal gekocht te worden. Velen schaffen het in een paar tellen aan en denken verder niet na over eventuele gevolgen als je niet kan reizen of iets dergelijks. Waarom toch, vraag je je af. Je kan toch ook bij vertrek op het station een kaartje uit de automaat halen, als je te weinig reist en geen ov-chipkaart wil aanschaffen.

Reputatie 4

Daarom snap ik ook niet zo goed waarom zoveel mensen een e-ticket kopen. Ja, als het een actiekaartje is waarmee je veel bespaart tov de normale prijs begrijp ik het, maar niet bij een voltarief e-ticket. Geef gewoon een €7,50 uit aan een OV-chipkaart en je hebt al die ellende niet met e-tickets, zoals er lang overdoen voor je de mail ontvangt, niet kunnen annuleren als je onverhoopt niet kan of wil gaan, of dit soort ellende met grote uitval van treinen. 


Misschien willen die mensen gewoon helemaal geen chipkaart, of zijn het eenmalige gebruikers van de trein en willen ze vantevoren een kaartje kopen, zodat ze zonder zorgen direct kunnen instappen in plaats van eerst bij een automaat saldo te laden enzulks. Niet iedereen is zo’n ervaren reizigster als jij.

En dat zolang er over doen voor je die mail ontvangt, dat is echt een manco binnen het bestelsysteem. Hoe ingewikkeld kan een proces zijn om een eenvoudig kaartje te genereren en dat te mailen naar de aanvrager. Dat zou met de hedendaagse techniek hooguit een paar seconden in beslag moeten nemen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben inmiddels over de 100 likes op twitter en er wordt ook zeer veel gereageerd onder mijn bijdrage. Alleen één partij laat het weer volledig afweten. Ik begin in korte tijd toch wel heel moeite met het bedrijf NS te hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Het zoveelste bewijs dat het e-ticket in de huidige vorm een totaal misbaksel is.

Het zou uit de handel genomen moeten worden en NS (en de andere spoorvervoerders) moeten alles in het werk stellen om zo snel mogelijk reizen met een bankpas of creditcard te faciliteren. Je checkt dan eenvoudigweg niet in op je vertrekstation bij een verstoring. Of je checkt weer uit zonder kosten.

Het e-ticket zorgt alleen maar voor problemen die er bij de verkoop van kaartjes via de automaat of bij gebruik van de OV-chipkaart niet waren.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, maar toch blijken ze nog massaal gekocht te worden. Velen schaffen het in een paar tellen aan en denken verder niet na over eventuele gevolgen als je niet kan reizen of iets dergelijks. Waarom toch, vraag je je af. Je kan toch ook bij vertrek op het station een kaartje uit de automaat halen, als je te weinig reist en geen ov-chipkaart wil aanschaffen.

Het e-ticket wordt bewust gepusht door NS door in de reisplanner al te zeggen dat een e-ticket een euro goedkoper is dan een kaartje uit de automaat. Dat daar allerlei heel nadelige consequenties aan zitten wordt door NS al jaren verzwegen.

Enige dat ik kan verzinnen is met Blauwnet naar Zwolle en dan door naar Emmen, en dan in Emmen de snelbus naar Groningen nemen. 

Ik snap niet wie dit in hemelsnaam het beste antwoord noemt. Want je kunt dan natuurlijk beter direct naar Emmen gaan via Almelo en Hardenberg. Een extra omrit via Zwolle is kolder.

Badge +3

Enige dat ik kan verzinnen is met Blauwnet naar Zwolle en dan door naar Emmen, en dan in Emmen de snelbus naar Groningen nemen. 

Ik snap niet wie dit in hemelsnaam het beste antwoord noemt. Want je kunt natuurlijk beter direct naar Emmen gaan via Almelo en Hardenberg. Een extra omrit via Zwolle is kolder.

Mijn schuld, wilde een Like geven maar klikte verkeerd. Een moderator heeft het aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Je moet dan wel 2 reisadviezen aan elkaar knopen. De reisplanner van 9292.nl doet het niet in een en hetzelfde reisadvies.

 

Reputatie 7
Badge +1

De storing duurt inmiddels tot 20.00 uur. Ik zou er maar vanuit gaan dat er vandaag helemaal geen NS treinen meer rijden.

Reageer