Verwarring op Amsterdam CS

• 3 februari 2021
  • 22 reacties
  • 409 Bekeken

Als ik met de Sprinter van Voorschoten naar Amsterdam Science Park wil reizen, wordt me in de reisplanner, op de borden in de trein en via de speakers duidelijk gemaakt dat ik moet uitstappen en moet overstappen. Voorbeeld: vertrek Voorschoten 15.19uur. Aankomst Amsterdam CS spoor 10b om 16.18uur, linkerzijde uitstappen, vijf minuten overstaptijd. Vertrek spoor 10b om 16.23uur. Overstappen is echter helemaal niet nodig, omdat dezelfde trein vijf minuten later verder rijdt richting Science Park. Ik heb dat al eerder aan NS laten weten, maar nog altijd is nog niets gedaan aan die verwarrende situatie. Wanneer wordt hier wel iets aan gedaan?  

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In tegenstelling tot hun slogan staat bij NS niet de reiziger, maar “het systeem” op 1, 2 en 3. De trein krijgt na Amsterdam Centraal een ander ritnummer en daarom wordt het door de planner als een andere trein - en dus een overstap - gezien. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit snel zal veranderen.

Badge

In tegenstelling tot hun slogan staat bij NS niet de reiziger, maar “het systeem” op 1, 2 en 3. De trein krijgt na Amsterdam Centraal een ander ritnummer en daarom wordt het door de planner als een andere trein - en dus een overstap - gezien. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit snel zal veranderen.

Nou mrfreeze toevallig wordt er op dit moment wel degelijk gewerkt aan een systeem waar in treinen die overgaan naar een andere treinserie op de borden de eindbestemming gaan krijgen en niet Amsterdam Centraal.of een ander station waar het treinnummer veranderd.

En voor TS, de treinreis houdt feitelijk op als u met deze trein op Amsterdam CS aankomt, daar gaat de trein met een overgang van 5 minuten verder als een andere trein met een andere eindbestemming. In dit geval had u als u het wist in dezelfde trein kunnen blijven zitten maar voor hetzelfde geld was het wel een andere trein geworden.  Uit efficientie worden treinen dus niet eerst afgerangeerd maar wisselen op het station van bestemming, helaas werken de reisinformatie systemen hier niet zo lekker mee maar daar wordt nu wel aan gewerkt aan een compleet nieuw reiziegr informatie systeem wat al deels is uitgerold op een aantal stations.

Reputatie 7
Badge +3

Nou mrfreeze toevallig wordt er op dit moment wel degelijk gewerkt aan een systeem waar in treinen die overgaan naar een andere treinserie op de borden de eindbestemming gaan krijgen en niet Amsterdam Centraal.of een ander station waar het treinnummer veranderd.

Dat is mooi, het speelt ook pas een paar jaar :wink:  Overigens is ook de eindbestemming niet altijd zaligmakend. Zoals een trein die vanuit Venlo via Eindhoven, Utrecht, Schiphol naar Dordrecht rijdt … Ik heb ook niet direct dé perfecte oplossing, maar dat puur het veranderen van een intern ritnummer tot fouten in de planner leidt, zou niet voor moeten komen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet nog wel als reiziger vanaf station De Vink dat deze sprinter in de eerste maanden nadat deze er was gewoon 1 treinnummer was. Was best bijzonder om op De Vink de uitbestemming Zwolle te zien. Dat is toen echter snel veranderd naar de huidige situatie van 2 treinnummers omdat het verwarrend zou zijn en de eindbestemming Amsterdam zou voor reizigers duidelijker zijn. 

Er gaat wel wat anders veranderen. Dit staat er in de adviesaanvraag dienstregeling 2022:

2.5 Sprinters tussen Hoofddorp en Leiden structureel anders

De Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Leiden zal voortaan doorrijden van en naar Den Haag Centraal in plaats van de Sprinter Amsterdam Centraal – Leiden Centraal. In de avonduren heeft NS gekozen voor een andere uitwerking (de Sprinter uit Amsterdam Centraal rijdt dan door naar Den Haag Centraal), zodat lange aansluitingen tussen Sprinters in Leiden worden voorkomen. Ook krijgen de Sprinters tussen Hoofddorp en Leiden andere tijdliggingen over het uur (van elk kwartier naar korter achter elkaar) als gevolg van de tienminutentrein.

NS heeft in Dienstregeling 2017 de frequentie van Sprinters tussen Hoofddorp en Leiden Centraal in de daluren verhoogd naar vier keer per uur, mede vanwege logistieke redenen aangezien er in Hoofddorp geen gelegenheid was om Sprinters uit de richting van Amsterdam Sloterdijk te keren. 

Dienstregeling 2022 is deze logistieke mogelijkheid er wel weer. NS kiest ervoor om op werkdagen overdag de frequentie te handhaven. Echter, in het weekend is de bezetting van de Sprinters tussen Hoofddorp en Leiden Centraal (substantieel) lager dan vijftig reizigers per trein. Daarom is NS voornemens om in het weekend de frequentie van de Sprinters tussen Hoofddorp en Leiden Centraal te verlagen van vier naar twee Sprinters per uur. De Sprinter uit Amsterdam Centraal zal na Hoofddorp doorrijden richting Leiden Centraal, de Sprinter uit Hoorn Kersenboogerd rijdt in het weekend tot Hoofddorp. Op werkdagen blijft de frequentie van vier Sprinters per uur tussen Leiden en Hoofddorp gehandhaafd tot circa 19:30 uur.

Met een sprinter Hoorn Kersenboogerd - Den Haag is de huidige directe (al is het met 2 treinnummers) verbinding van Voorschoten naar Amsterdam Science Park er niet meer. Je zal dan in Leiden over moeten stappen op de sprinter naar Amsterdam die dan (neem ik aan) nog steeds verder rijdt naar Zwolle onder een ander treinnummer en op Amsterdam Centraal een overstap aangeeft die er in feite niet is.

Badge

Dat is mooi, het speelt ook pas een paar jaar :wink:  Overigens is ook de eindbestemming niet altijd zaligmakend. Zoals een trein die vanuit Venlo via Eindhoven, Utrecht, Schiphol naar Dordrecht rijdt … Ik heb ook niet direct dé perfecte oplossing, maar dat puur het veranderen van een intern ritnummer tot fouten in de planner leidt, zou niet voor moeten komen.

Yep, dat is dus nu een bijkomend probleem dat de via plaatsen wel genoemd worden maar mensen daar niet goed naar kijken. Maar deze 3700 treinserie is een voorbeeld van gecombineerde treinseries waarin de eindbestemming nu wordt getoont. 

De planner wordt gewoon gevoed uit oude systemen met beperkingen, daarom wordt er gewerkt aan een compleet nieuw systeem.

Er is indertijd gekozen om Amsterdam CS prominenter te vermelden in de bestemmings aanduidingen en daardoor is die knip er gekomen op Amsterdam Centraal in de treinnummers bij sprinters.

Nu is men tot inkeer gekomen.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem met de koppeling van treinseries uit de logistiek met de reisinformatie speelt al jaren. Het lijkt wel of de ene afdeling bij NS totaal geen idee heeft wat de gevolgen zijn van hun ingrepen in het logistieke systeem.

Het wordt tijd dat NS eens gaat nadenken over een totaal andere benadering. Met name de Sprinterdiensten schreeuwen om een lijnnummering, zoals bij de metro in Amsterdam en Rotterdam. De treinseries kunnen dan op de achtergrond voor het logistieke proces blijven bestaan. Reizigers kunnen zich dan oriënteren op lijnnummers, zoals bij ook RE en S in Duitsland.

Voor specifiek deze treinseries is dit een bewuste keuze en geen beperking in de systemen. Eerder stond wel de uiteindelijke bestemming op de borden, maar het bleek dat de reizigers die vanuit Schiphol naar Amsterdam Centraal moesten deze treinen niet wisten te vinden, omdat er een voor hen onbekende bestemming op de borden en de trein stond. Toen is besloten om de trein in Amsterdam op te knippen om daarmee dus de toeristen tegemoet te komen.

E.e.a. heeft uiteraard ook te maken met de drukte op Schiphol. Vanwege de krappe perrons is het essentieel voor de veiligheid dat mensen daar de allereerste trein naar Amsterdam Centraal nemen en niet wachten tot er een trein komt waarbij Amsterdam Centraal op de trein zelf staat. Meer treinen Amsterdam Centraal als virtuele eindbestemming geven is daarvan dus ook één van de hulpmiddelen om dat te bereiken.

Ik meen mij eenzelfde verhaal uit 2012 te herinneren :thinking::joy:

Zelfs de vooruitziende blik van ProRail heeft destijds al functionaliteit ontworpen om o.a. de eindbestemming te verkorten, om juist heel de ‘knip’ overbodig te maken. Maarja……..…….

Op de borden staat het dan inderdaad goed, maar op de treinen en in de treinen staat dan een andere eindbestemming en ook daar blijken mensen dan niet in te stappen.

Aan de andere kant heb je dan weer de normale reizigers die zich, als je de eindbestemming dan ook in de trein aan zou passen, die zich terecht afvragen of ze wel goed zitten. Kortom, je kan het nooit goed doen. Op deze manier zijn echter de meeste mensen geholpen, maar een echte oplossing voor beide kanten van het verhaal is het niet.

Jup, waarom men niet besloten heeft die functionaliteit door te trekken in de andere ketens……………  De echte oude meuk is de afgelopen jaren (eindelijk) verdwenen. 

Zie mijn bewerking en aanvulling :-)

Het gaat mij meer om het bedrijfsproces dat ik vrij boeiend vind. Men draait, en draait, en draait, en uiteindelijk eindig je terug bij het begin. Niet als kritiek, gewoon verbazing. Heb het van dichtbij mogen aanschouwen 😀

Ik ben benieuwd naar de gedachtenkronkel van volgend jaar. Het houdt een hoop mensen aan het werk gelukkig. 

Reputatie 7
Badge +3

Het kan best goed komen. Maar dan zul je de Sprinterdiensten een lijnnummer moeten geven Per dienstregelingsjaar kun je dan kijken naar de te gebruiken lijnnummers.

Wat al jaren een lastige treinserie is voor de reisinformatie is de 5700-serie. Je kunt aan alle onduidelijkheid een eind maken door deze bijvoorbeeld S1 te noemen. Je hebt dan nog twee smaken. S1 naar Hoofddorp en S1 naar Utrecht Centraal. Op alle stations hang je borden met de routestrip van de lijnen, vergelijkbaar met de Underground in Londen. In de treinaanwijzers zet je pontificaal het lijnnummer. Op de voorkant, zijkanten en achterkant van de trein zet ook pontificaal het lijnnummer met eindbestemming. En je laat de lijnnummers ook consequent terugkomen in de reisplanners.

Ik verbaas me erover dat NS dit systeem niet al jaren geleden heeft gekopieerd van andere vervoerders in binnen- en buitenland. Dat zal wel te maken hebben met het “not invented by us”-syndroom waar we in Nederland nogal eens last van hebben.

Als je een dergelijk systeem een beetje handig afstemt met de regionale vervoerders dan kunnen die ook hun treinseries een lijnnummer geven. Blauwnet zou de lijnen B1 t/m B6 kunnen krijgen. Om maar een dwarsstraat te noemen.

Frappant in dit verband is dat NS in 1970 ooit begonnen is met geven van letters aan de Intercitydiensten. Maar die letterreeks was dan weer alleen in het spoorboekje te vinden en nergens op de stations en in de treinen. Een dergelijke halfslachtige oplossing moeten we niet nog een keer krijgen. Voor IC-diensten is het veel minder nuttig dan bij Sprinter- en stoptreindiensten.

Bij andere vormen van OV werkt het werken met lijnnummers uitstekend. Ik kan me niet voorstellen waarom dat op het spoor ook niet goed zou kunnen werken.

Bij een structurele koppeling van twee treinseries zoals in het voorbeeld van @Volendam62 krijg je eenduidige reisinformatie wanneer die twee treinseries één lijnnummer hebben. Of zelfs twee lijnnummers waarbij dan duidelijk wordt aangegeven dat de ene lijn in Amsterdam Centraal overgaat op een andere lijn. Bij buslijnen is dat heel gebruikelijk, zoals bij U-OV waar lijn 6 bij station Overvecht in veel gevallen overgaat op lijn 30 en vice versa. 

Het lastige met veel van dit soort zaken is de (keten-brede) implementatie, wat ik hierboven ook al aanhaalde, men krijgt de handen niet overal op elkaar. Iedere managementtermijn verzint men weer iets nieuws, in een deel van de systemen wordt het geimplementeerd, in een aantal niet, reisinformatie is inconsistent, en men draait het weer terug want “de reiziger begrijpt het niet”. De 5700 was bijvoorbeeld de reden dat de verkorte route-functionaliteit is geintroduceerd, om de eindbestemming kunstmatig naar voren te kunnen halen. Probleem, de oude reisplanner-keten kreeg deze functionaliteit pas jaren later, en o.a. de RIBA-omgeving van de SLT-treinen heeft deze nog steeds niet. Reiziger begrijpt het niet, dus de functie wordt niet meer gebruikt.

Ik zou ook best iets voelen voor lijnnummers/kleuren/whatever overigens.

Badge +3

@iMark dan doel je dus op een (hele) uitgeklede versie van de kaarten zoals op https://www.treinreiziger.nl/spoorkaart-2019-deze-vier-versies-zijn-er (update 2021)

Met wat meer contrasterende kleuren voor die van Sebastiaan van den Brink https://sebasshop.nl/product/spoorlijnkaart-2019 kom je ook een eind, maar hoe kan je die vereenvoudigen met alle treinseries die verschillende kanten op gaan en wel/niet stoppen ergens?

Dat zou dan dus een aparte intercity- en sprinterkaart kunnen worden, ik geef de tip door aan hem.

Voorbeeld: Je wilt van Alkmaar naar Amsterdam, dan neem lijn A (de IC Nijmegen of Eindhoven/Limburg) en dus niet lijn H via Haarlem (een sprinter, die weliswaar ook naar Amsterdam gaat maar er veel langer over doet).

Volgens mij verschuif je het probleem dan, qua complexiteit van de spoorkaart. Een trein die van Venlo via Eindhoven/Utrecht/Schiphol naar Dordrecht rijdt (de 3700) zou dan op zijn minst twee ‘kleurtjes’ moeten krijgen. Maar uiteraard geeft de reisplanner al veel snellere opties (weliswaar met een overstap).

Nog hipper, vervang zo’n spoorkaart (voor bijv. toeristen op Schiphol) door een interactieve versie als vervanging (on site scherm, want apps en de reisplanner websites doen dat al).

“U bent hier, tik (op de kaart of een plaatsnaam) waar u heen wilt”… Amsterdam Centraal? Dan zijn dit uw opties (incl. de sprinter naar Zwolle, wherever that may be)…

Zonder overstappen van Venlo naar Dordrecht? No problem.. maar dan is dit uw route (en reistijd!) in rood, en de snellere opties (overstap in Den Bosch in geel/oranje) en de snelste optie (overstappen in Eindhoven) groen. :sweat_smile:

(off topic) Bij de McDonald’s loop ik ook gewoon even naar de counter/balie om te bestellen, in plaats van in de rij bij de Drive of de menu-structuur van zo’n touchscreen te doorlopen en dan wachten totdat je jouw order klaar hebben, in de hoop dat het klopt...

Reputatie 7
Badge +3

De complexiteit valt best mee, zeker wanneer je lijnnummers gebruikt met letters en cijfers. In Duitsland werkt dat prima.

Wanneer de lijnnummers eenmaal zijn ingeburgerd krijg je ook veel eenvoudiger communicatie bij verstoringen. Je kunt dan bijvoorbeeld omroepen dat lijn S1 verstoord is wat de gevolgen zijn van de verstoring. 

Het zal een tijdje onwennig zijn maar wanneer je voldoende communicatiemiddelen inzet en die ook consequent gebruikt, dus zowel in de reisplanners als op de stations en in en op de treinen zelf zal zo’n systeem in een mum van tijd ingeburgerd zijn.

Ook de communicatie van werkzaamheden zal veel eenvoudiger zijn. Je kunt dan aangeven dat lijn S1 vanwege werkzaamheden wordt vervangen door bussen tussen A en B. Of dat lijn S1 wordt omgeleid via C. 

Het is allemaal geen raketwetenschap maar het vergt wel een totaal andere aanpak dan nu. En omdat het niet door NS zelf bedacht is zal er niets van komen.

Badge

@iMarkvoordat het is ingeburgerd hebben we een nieuw management die het weer anders gaat doen :D

Overigens is dat voor de mensen die veel reizen handig maar mensen die soms reizen snappen niets van lijnnummers en zoeken naar hun bestemming op de borden. 

Reputatie 7
Badge +3

Met dat laatste ben ik het totaal niet eens. In het buitenland kun je als Nederlandse toerist prima uit de voeten met genummerde lijnen. Wel moeten er overal netwerkkaarten en routestrips hangen zodat je je makkelijk kunt oriënteren.

Ik heb Nederlanders nog nooit horen klagen over lijnnummers of -namen bij de netwerken in Berlijn, Londen of Parijs. 

Het zal inderdaad wel niet ingevoerd worden. Er is teveel historie en ingesleten gedrag om een radicaal andere manier van werken door te voeren. Wel een gemiste kans natuurlijk. Hoe makkelijk zou het niet kunnen zijn wanneer je de vraag hoe je van Weesp naar Hilversum reist met de trein zou kunnen beantwoorden met: “NS lijn S1 of S2”.

Reputatie 7
Badge +1

Arriva (m.u.v. Blauwnet) is tot nu toe de enige Nederlandse vervoerder die werkt met RS en RE nummers voor haar treindiensten op de Noordelijke Nevenlijnen en in Limburg, dus het systeem bestaat al, maar alleen niet landelijk.

Een groot deel van de lijnen op het spoornetwerk in en rondom Londen hebben dan weliswaar een naam, maar daar speelt dan weer het probleem dat bijna elke lijn daarvan een (groot) aantal aftakkingen heeft wat weer voor verwarring zorgt. Kijk bijvoorbeeld maar naar het netwerk van Thameslink of van de London Overground. Hetzelfde probleem speelt zich af met de RER in Parijs.

Het zou gaaf zijn als dit experiment van Arriva ook echt goed in álle informatiesystemen zou kunnen worden doorgevoerd … Geeft mooi de mogelijkheid om regionaal te testen hoe het bevalt. 

Badge

Met dat laatste ben ik het totaal niet eens. In het buitenland kun je als Nederlandse toerist prima uit de voeten met genummerde lijnen. Wel moeten er overal netwerkkaarten en routestrips hangen zodat je je makkelijk kunt oriënteren.

Ik heb Nederlanders nog nooit horen klagen over lijnnummers of -namen bij de netwerken in Berlijn, Londen of Parijs. 

Het zal inderdaad wel niet ingevoerd worden. Er is teveel historie en ingesleten gedrag om een radicaal andere manier van werken door te voeren. Wel een gemiste kans natuurlijk. Hoe makkelijk zou het niet kunnen zijn wanneer je de vraag hoe je van Weesp naar Hilversum reist met de trein zou kunnen beantwoorden met: “NS lijn S1 of S2”.

Die netwerkkaarten daar zit het hem in, die zie je in het buitenland dan ook in de voertuigen maar omdat de treinen hier het hele land doorgaan zou je dus een complete spoorkaart moeten gaan ophangen in elke trein.  Dat wordt toch niet overzcihtelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Een netwerkkaart voor heel Nederland is echt niet veel anders dan een netwerkkaart voor Berlijn, Londen of Parijs. Nederland is daar klein genoeg voor.

Reageer