beantwoord

VIRM modernisering

Reputatie 4
Ik heb de foto gezien waarop het studiemodel van de Virm eruitziet na de modernisering. Op de foto staan de blauwe banen naar beneden getekend, maar dit ziet er erg lelijk uit. De huidige baan accentueert de lijnen van de trein en maakt de trein mooi, maar de baan naar beneden is gewoon lelijk. Dit is de reactie onder vrienden en ook op treinenforums. Denkt NS nog na of deze toch het huidige kleurenschema gaat behouden?
Daarnaast is verteld dat de trein meer gestroomlijnd wordt, maar boven op het eerste rijtuig is nog steeds het gat van de vroegere stroomafnemers (van voor de verlenging) te zien. Of blijven deze open vakken bestaan voor de optie van de 25.000 kv ac pantograaf, die erg toch niet meer zal komen? Daarnaast las ik dat (simpelweg gezegd) de inrichting van boven en onder verwisseld gaat worden. Dit is
een slecht idee, omdat de reiziger die kletst, met kinderen komt, enz. boven wil zitten voor het uitzicht. En de zakelijke reiziger die werkt beneden met de optie om zijn koffer in het rek te leggen, welke er niet boven is. Daarnaast zou een inrichting van stoelen in een rij in plaats van vis a vis de enige ruimte boven (tussen de banken)
om koffers te plaatsen ook teniet gedaan worden. Ik zou dus het interieur moderniseren, maar niet de de inrichting veranderen. Daarnaast heb ik nog een vraag over het meubilair. Bij deze eerste generatie Virm was het interieur erg comfortabel, bij de tweede en derde generatie is dit al minder geworden, maar bij de ICM en DDZ is het interieur oncomfortabel geworden (in de tweede klas). Voor korte afstanden met deze treinen is dit niet erg, maar bij intercity treinen wordt dit toch vervelend. Menig rijziger krijgt er bij lange reizen een houten kont van. (zelf heb ik dit bij Den Haag-Amersfoort altijd met de ICM, maar bij de VIRM Den Haag-Amsterdam nooit). Wordt hier bij de ontwikkeling van nieuwe stoelen ook rekening mee gehouden?

Ik hoop dat U op al mijn vragen antwoordt kan geven, en hopelijk de reiziger en treinfanaten gerust kan stellen.
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 17 juli 2014, 10:59

Je topic heb ik verplaatst naar In de trein om de vindbaarheid te vergroten. Op dit moment zitten we nog in de voorbereidende fase van het moderniseren van de VIRM. Vanaf 2015 zullen we gaan beginnen met het moderniseren van dit materieel en zijn daarom ook blij met feedback over dit onderwerp. Ik kan nog niet echt goede antwoorden geven op jouw vragen, juist omdat we hier nog mee bezig zijn. Ik neem je feedback in ieder geval mee.
Bekijk origineel

15 reacties

Je kan ook stellen dat de reiziger die graag kletst toch niet naar buiten kijkt omdat ze zo opgaan in het gesprek.

Ik ben als ik zakelijk reis ook soms aan het werk maar kijk ook graag naar buiten.

Mijn vrouw kan bijvoorbeeld niet tegen de vertekening van het raam bovenin waardoor zij graag beneden reist.

Het over 1 kam scheren van reizigers werkt niet omdat jij niet kan bepalen voor een ander wat de ander wil en omgekeerd.
Reputatie 4
Het over 1 kam scheren van reizigers werkt niet omdat jij niet kan bepalen voor een ander wat de ander wil en omgekeerd.

Dat bepaal ik ook niet, en dat zou ik ook niet willen.
Dat was ook niet de bedoeling van de vraag.

Dat was alleen de observatie van een dagelijkse treinreiziger.
(bij commercie kijk je naar het groter algemeen van je doelgroep)

Mijn excuses als ik u hiermee heb beledigd.
[quote=mcn1995]

Mijn excuses als ik u hiermee heb beledigd.

Ik ben niet beledigd hoor. Maar ik lees vaker dat zakelijke reizigers maar beneden moeten zitten omdat ze niet naar buiten kijken. Maar dat geld mijn inziens ook voor menig kletsende reiziger. Oftewel iedere reiziger is anders in hun wensen en eisen.

Ik zelf reis zelf velen malen liever in een coach opstelling dan zitjes tegen over elkaar. Levert mij meer 'personal space' en beenruimte over. Maar anderen zullen daar weer anders over denken.
Je topic heb ik verplaatst naar In de trein om de vindbaarheid te vergroten. Op dit moment zitten we nog in de voorbereidende fase van het moderniseren van de VIRM. Vanaf 2015 zullen we gaan beginnen met het moderniseren van dit materieel en zijn daarom ook blij met feedback over dit onderwerp. Ik kan nog niet echt goede antwoorden geven op jouw vragen, juist omdat we hier nog mee bezig zijn. Ik neem je feedback in ieder geval mee.
Ik moet zeggen dat ik de buitenkant jammer vindt. De DDZ heeft juist de doorlopende blauwe streep onder, maar bij de VIRM staat de huidige blauwe streep doorlopend aan de bovenkant veel beter.

Iets anders wat ik persoonlijk niet snap is de inrichting van de stiltecoupes. Deze service is natuurlijk later gekomen, nadat de stiltecoupes werden geïntroduceerd, aar de stoelen staan boven altijd als vierzits bij elkaar, juist uitnodigend om te gaan praten. Een stiltecoupe zou ik dat juist niet doen en er standaard twee zitjes van maken. Ook dit is persoonlijk, maar als men graag samen wil zitten, zal men een vierzitje opzoeken en geen tweezitje.

Ook dit is persoonlijk, maar het valt me wel op.
Reputatie 4
Eerste foto's van interieur gezien, zijn helaas de te harde / te lage (leuning) DDZ stoelen geworden bij de renovatie. Daar gaat het VIRM comfort.
Reputatie 2
Het comfort van de Nederlandse treinen is sowiezo slecht. Duitse treinen zijn veel comfortabeler en met name IC en ICE treinen. Maar ook de regionale RE dubbeldekkers zijn comfortabeler dan de Nederlandse VIRM. Ik ben van de week teruggekomen van vakantie in Duitsland en dan merk je goed dat je weer bent overgestapt van de duitse op een Nederlandse trein in Amsterdam Centraal.
Reputatie 4
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=831555590284045&substory_index=0&id=268960009876942

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=354959&page=201

http://www.somda.nl/forum/15367/3/Ontwikkelingen+Grote+revisie+VIRM1/
Het ziet er wel een beetje uit als een auto waarvan een portier vervangen is door een exemplaar van een soortgelijke sloopauto in een andere kleur.
Reputatie 4
*stoft het topic af*
Inmiddels rijdt de gemoderniseerde virm rond,

Zal mijn lijstje + en - geven
Pluspunten
*Goede verlichting
*Bagagerekken in de liftjes
*luxe ogende vloer
*Loungebank is gelukkig kleiner dan DDZ
*Beenruimte
*Stopcontact in de 1e klas
*Aanduiding bij de trappen wat voor coupe je betreedt.

Minpunten
*De kunst is overdreven/storend aanwezig, zeker op het toilet.
*Stoelen zijn voor een lange rit eigenlijk niet prettig (2e klas)
*Stoelen zijn maar beperkt (1e klas) of niet verstelbaar en voetensteuntjes ontbreken.
*ontbreken van signaalversterkers
*Er zijn geen noodknoppen
Reputatie 7
Om even in te haken op de kunst in het toilet, dit is expres gedaan, zodat graffiti ontmoedigd wordt 😉
Reputatie 7
Badge +3
Waar zijn voetensteuntjes voor nodig?
Reputatie 6
Badge
Waar rijden deze nieuwe VIRM? Ik heb ze nog niet gezien.
Reputatie 7
Badge +3
Ze rijden gewoon mee in de normale VIRM-omloop.
Reputatie 4
Waar zijn voetensteuntjes voor nodig?
Dat is in divers materieel aanwezig en het zit veel fijner, zeker bij een smerige vloer 😉

Reageer