beantwoord

Volgorde vervanginging SGMm

  • 28 February 2020
  • 37 reacties
  • 2540 Bekeken

Reputatie 4

Hallo, even een vraagje uit nieuwsgierigheid,

Hoe gaat SNG SGM verder vervangen?

Is dit al bekend?

Is er trouwens ook bekend wat er gaat rijden (SLT of SNG)?

En blijft (1)4600 gedeeld SLT en SNG rijden of gaat dat net zoals 3300 (uit mijn hoofd) helemaal SNG rijden?

Wacht op reacties

icon

Beste antwoord door Anonymous 29 February 2020, 01:13

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Er zal sowieso nog het een en ander aan onderzoeken plaatsvinden neem ik aan.

Reputatie 7
Badge +3

Lijkt me wel verstandig, er rijden er nog wel een paar rond. 

Tja als de Hc geen koffie wil meenemen voor de machinist laten we hem gewoon achter :rofl:

En uiteraard zal er gedegen onderzoek gedaan worden naar de oorzaak, dit soort incidenten worden ook door de inspectie bekeken.

 

Maar de stellen worden steeds meer uitgefaseerd en in de loop van komend jaar wordt de laatste uit de dienst gehaald.

Reputatie 7
Badge +1

En die Hc zich maar afvragen waarom de trein niet vertrekt…

 

De SGM zorgt in elk geval nog voor een leuke finale zo aan het einde van hun bestaan 😂. 

Reputatie 7
Badge +3

Tja als de Hc geen koffie wil meenemen voor de machinist laten we hem gewoon achter :rofl:

 

Was jij het soms? Dan mag de HC de volgende keer sloten koffie meenemen voor je zodat je daarna klapt van de zeik terwijl je dienst hebt op een SLT zonder toilet op een rit van Zwolle naar Den Haag. Je wilde toch koffie? :rofl::rofl:

Tja als de Hc geen koffie wil meenemen voor de machinist laten we hem gewoon achter :rofl:

 

Was jij het soms? Dan mag de HC de volgende keer sloten koffie meenemen voor je zodat je daarna klapt van de zeik terwijl je dienst hebt op een SLT zonder toilet op een rit van Zwolle naar Den Haag. Je wilde toch koffie? :rofl::rofl:

 

Nee vandaag had ik er geen tijd voor, moest wel op tijd thuis zijn voor het weekend. :rofl:

Denk dat deze trein teveel naar de reclame van de Lidl heeft gekeken “ik ga stuc”

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Haha, dat laatste zei ik ook al op Twitter.  Deze deed het wel op een aparte wijze. Is zoiets al eens eerder vergekomen?

Reputatie 7
Badge +1

De DDZ deed het ook op een bijzondere manier destijds: https://www.ad.nl/binnenland/trein-breekt-in-twee-stukken-bij-sassenheim~a03ad494/

Alleen was het daar de trein zelf die in tweeën "brak".

Reputatie 7
Badge +3

In 2006 zat een collega van me in een intercity die halverwege gehalveerd werd.

Reputatie 7
Badge +1

Waar wij ons soms afvragen of we de voordeur op slot doen vroeg deze rangeerder zich af: Goh, heb ik die schroefkoppeling eigenlijk wel opgehangen?

Maar als de schroefkoppeling niet gebruikt is, wat voor koppeling zit er dan nog tussen de rijtuigen? Anders vind ik het knap dat deze trein überhaupt weg is gekomen uit het station.

Reputatie 7
Badge +1

Elk wagon heeft aan beide uiteinden een schroefkoppeling zitten zodat rijtuigen niet om hoeven te lopen om gekoppeld te worden. Een van de twee koppelingen wordt opgehangen aan de trekhaak van de andere wagon en de (overgebleven) koppeling van die andere wagon wordt opgehangen in de ophanghaak. Het is dus niet zo dat er geen schroefkoppeling werd gebruikt, maar dat het gaat om de ‘extra’ schroefkoppeling die niet gebruikt werd, omdat de trein al gekoppeld was met de andere schroefkoppeling.

Uit het rapport van de IVW:

Afbeelding 5: Schematische weergave van
de gebruikte en de ongebruikte
schroefkoppeling (zwart). In rood en groen
een schroefkoppeling die opgeslingerd
wordt.

Het oog van de schroefkoppeling van het linker wagon is in de trekhaak van het rechterwagon gelegd. De schroefkoppeling van het rechter wagon is dus overbodig, maar daarvan is de rangeerder vergeten om deze aan de ophanghaak op te hangen en hangt dus los. Onderweg is de rechter schroefkoppeling tegen iets aangekomen, opgeslingerd, en heeft de linker schroefkoppeling uit de trekhaak waarin het bevestigd zat geslagen waardoor de trein in twee delen was ‘gebroken’.

Reputatie 7
Badge +1

Dat er dan tussen de wagons steeds twee schroefkoppelingen waren wist ik inderdaad. 

Maar dat de één de ander eruit heeft getikt niet. Dat verklaart in elk geval een hoop :sweat_smile:. Ik had er nooit over na gedacht dat die ook opgehangen moet worden… 

Reageer