beantwoord

Voorburg intercitystation

• 11 september 2018
  • 14 reacties
  • 540 Bekeken

Ons kantoor verhuist per april volgend jaar van de Prinses Beatrixlaan naar de Maanweg in Voorburg. Het wordt een prachtig kantoor en daar verheug ik me samen met een heleboel collega's heel erg op. Wat erg jammer is, is dat het voor veel collega's ook een extra overstap betekent. Ook maken we ons zorgen om het feit dat bij problemen tussen Gouda en Utrecht (v.v.) we nu de mogelijkheid hebben om vanaf Den Haag CS via Schiphol te reizen. Straks wordt dat een stuk lastiger. Is er wellicht een mogelijkheid om Voorburg de status van een intercitystation terug te geven? Wat zou dat fijn zijn zeg!
icon

Beste antwoord door Jouke NS 11 september 2018, 14:20

Hallo Barbera B en welkom bij de NS Community.

Ik kan je hier geen toezeggingen doen over de mogelijkheid van het wijzigen de dienstregeling met betrekking tot station Voorburg. Ik ga je suggestie echter wel doorgeven.
Bekijk origineel

14 reacties

Hallo Barbera B en welkom bij de NS Community.

Ik kan je hier geen toezeggingen doen over de mogelijkheid van het wijzigen de dienstregeling met betrekking tot station Voorburg. Ik ga je suggestie echter wel doorgeven.
Reputatie 6
Omdat een kantoor moet worden verplaatst, moet er maar een intercitystop komen? Ik vind ook dat er vaker intercity moet rijden tussen Alkmaar en Haarlem maar dat gebeurt ook niet omdat een paar reizigers dat vinden. 😉
Reputatie 4
Voorburg is tot eind 2006 zelfs intercitystation geweest. Maar daar koopt u anno 2018 weinig voor. Er rijden 4 sprinters per uur naar Voorburg op doordeweekse dagen. Daarmee heeft het station een behoorlijke bediening.
Reputatie 7
Badge +3
Vragen staat vrij maar ik verwacht hier niets van.
Ik weet dat er niets mis is met de bereikbaarheid van station Voorburg maar ik heb behoorlijk wat collega’s die een aanzienlijke reistijd hebben met al één of meer overstappen (waaronder ikzelf). Elke extra overstap is er dan weer één en volgens mij wordt niemand blij van sprinters. Daarbij gaat het niet alleen om ons bedrijf, er zijn daar veel kantoren gevestigd. Maar zoals Tamzin al aangaf “vragen staat vrij”. Uiteraard zou ik het op prijs stellen als er meer reizigers mijn verzoek ondersteunen maar voor mij is het antwoord van de NS op dit moment genoeg.
Reputatie 7
Badge +3
@Barbera B
Ik wordt altijd een beetje moe van mensen die een sprinter niet goed genoeg vinden.
Reputatie 3
@Barbera B
Met het aantal van slechts 2300 in-en uitstappers per dag op station Voorburg mag je al blij zijn met 4 sprinters per uur.
Reputatie 7
Badge +3
Dan maar UberRail gebruiken? 🤣🤣🤣🤣
https://speld.nl/2018/09/12/uber-gaat-het-spoor-op/
Reputatie 7
Badge +3
Toch is het niet zo'n vreemde gedachte om IC's niet alleen op Centraal Stations te laten stoppen. De meeste mensen hoeven helemaal niet op een Centraal Station te zijn.

IC's hebben totaal de ingang van de dienstregeling 2007 jarenlang op Voorburg gestopt. Zo heeft Amsterdam Lelylaan ook een tijdje IC-status gehad.

IC's stoppen nog steeds in Rotterdam Alexander en Amsterdam Amstel. Het kan voor het aantrekken van extra vervoerstromen heel interessant zijn om IC's te laten stoppen op grote OV-knooppunten en/of grote P+R-terreinen. Voorburg heeft weliswaar een P+R-terrein maar is niet bepaald een belangrijk OV-knooppunt sinds er geen Haagse trams meer stoppen.

Misschien ligt een IC-stop in Zoetermeer meer voor de hand dan een stop in Voorburg.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Bij Rotterdam Alexander en Amsterdam Amstel gaat het om knooppunten met de metro en dan praat je over hele andere aantallen reizigers als bij Voorburg waar niet eens een tram stopt. Zoals Marcel Stroo al aangeeft heeft Voorburg 2300 reizigers per dag, om het in perspectief te zetten: dat is minder dan bijv. Woerden of Vleuten en daar gaan we deze intercity's toch ook niet laten stoppen.

Ik begrijp verder dat het om reizigers gaat die straks van Voorburg naar Utrecht moeten en daar rijdt gewoon een doorgaande sprinter.
Reputatie 3
@iMark
Deze discussie is onlangs nog gevoerd op dit forum. Ook te weinig reizigers voor een IC-stop.
Reputatie 4
In Gouda is een vrij vlotte overstap op hetzelfde perron.
Ik reis al 18 jaar dagelijks naar Voorburg vanuit Amsterdam. Wel dangbaar voor het hoeveelheid treinen en als het mis gaat (bijna nooit), 20 minute loopen naar Den Haag CS of Laan van NOI.
Reputatie 4
Knap om in 20 minuten naar Centraal te lopen. NOI is dichterbij.

Reageer