Voorknopen Amsterdam Centraal

  • 19 september 2017
  • 4 reacties
  • 172 Bekeken

Reputatie 3
Vandaag (19/9) staat een artikel in het Parool, n.a.v. de ombouw van het Amstelstation en omgeving, dat prorail en NS afwillen van overstappers op Amsterdam Centraal. Als oplossing daarvoor worden genoemd voorknopen, zoals Sloterdijk, Zuid en Amstel. Niet wordt genoemd Duivendrecht, dat pas echt op een daarvoor perfect kruispunt ligt. Laat nou juist dit station afgelopen jaar gedegradeerd zijn.

4 reacties

Badge +3
Bedankt voor de leestip. Ik heb het artikel gevonden via topics.nl
https://www.topics.nl/het-station-blijft-de-rest-verandert-a8316534parool/?context=brand/hp/

NS en ProRail hebben nog steeds weinig verstand van de lokale situatie in Amsterdam. Maar in ieder geval wordt eindelijk onderkend dat Amsterdam Centraal helemaal niet centraal ligt.

Heel handige overstapstations zijn ook Lelylaan en Muiderpoort. Maar Muiderpoort is altijd al een stiefkindje geweest en Lelylaan is bijna volkomen uitgekleed qua treindienst. En dat terwijl Lelylaan voor grote delen van Amsterdam West het dichtstbijzijnde station station is en heel goed bediend wordt door metro, tram en bus. Maar die kennis lijkt geheel en al aan NS voorbij te zijn gegaan.
Reputatie 6
Badge
Amsterdam heeft gewoon een belachelijk aantal stations over een niet al te groot stukje aarde, wat veel mensen dus wel denken.

Den Haag is even groot en heeft 5 stations minder.

Rotterdam is bijna 1.5x zo groot en heeft ook 5 stations minder.

Het is bijna even belachelijk als Helmond, met maar liefst 4 stations en ook 4x zo klein als Amsterdam.

Utrecht is al helemaal te gek voor woorden: 2,5x zo klein als Amsterdam en 2 stations minder.

Ook zijn de afstanden tussen de treinstations in Amsterdam bizar klein en vind je op bijna ieder station tram of Metro.

Conclusie: de gemeente Amsterdam heeft geld teveel of NS denkt dat 80% van het land in Amsterdam woont.
Reputatie 7
Badge
Vandaag (19/9) staat een artikel in het Parool, n.a.v. de ombouw van het Amstelstation en omgeving, dat prorail en NS afwillen van overstappers op Amsterdam Centraal.

De kans is groot dat de NS Reisplanner nog meer gaat functioneren als NS Reisleider, en op z'n Tomtom's niet de snelste of gemakkelijkste route aangeeft, maar de door overheid en commercie gewenste reisroute.
Badge +3
Conclusie: de gemeente Amsterdam heeft geld teveel of NS denkt dat 80% van het land in Amsterdam woont.
Beide conclusies niet juist. Wanneer het Centraal Station echt in het midden van de stad zou liggen, zoals in Utrecht of Den Haag dan was er veel minder behoefte aan stations van de rand van de stad.

Het probleem is eerder dat de lijnen bij Amsterdam veel beter als metro geƫxploiteerd zouden kunnen worden dan als trein.

Reageer