Voorstel dienstregeling Den Haag Centraal - Schiphol - Amsterdam Centraal

• 8 november 2016
  • 47 reacties
  • 2153 Bekeken

Reputatie 4
Aangezien een formele email gericht aan NS zakelijk na 2 weken nog geen reactie heeft opgeleverd, wil ik medereizigers maar vooral ontwikkelaars van de dienstregeling die actief zijn op dit forum op de hoogte stellen van een verbeterpunt voor de nieuwe dienstregeling.

In de dienstregeling 2017 staan ingrijpende wijzigingen gepland voor het traject Den Haag – Schiphol – Amsterdam. De belangrijkste verandering is het verliezen van de intercitystatus van Amsterdam Lelylaan, een beslissing die in het nadeel van zo’n 15000 reizigers is. Doorgaande reizigers in de richting Den Haag en verder krijgen hierdoor te maken met een overstap te Schiphol. Enige tegemoetkoming voor dit verlies in de vorm van een strakke overstap is er echter niet, want de overstaptijd bedraagt het ene kwartier 8 en het andere maar liefst 12 minuten.

Reden voor mij om de treinseries op dit traject in kaart te brengen en enkele verbeteringen aan te brengen zonder de dienstregeling al te veel te moeten wijzigen. De intercitytijden rond Leiden en Schiphol zijn hierom ongewijzigd. Bijgevoegde screenshots geven de verbeteringen in beide richtingen, waarbij de oplossing voor de ene richting vanwege de symmetrische opzet van de dienstregeling meteen het voorstel voor de andere richting opleverde.
In voorstel 1 bedient de 3300 Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd, de 4600 Leiden Centraal – Zwolle en de 5800 Den Haag Centraal – Amersfoort Vathorst. Voor het inpassen van de nieuwe tijden van de 3300 bleek het mogelijk om de ligging te ruilen met de 4500 en de 14500. In voorstel 2 wisselen de 4600 en 5800, zodat de 4600 wordt doorgetrokken naar Den Haag Centraal. Daarmee verspringt de 6300 een kwartier.

Hieronder staan de behaalde verbeteringen opgesomd, waarbij de eerste 2 punten een tegemoetkoming voor de reizigers van en naar Amsterdam Lelylaan zijn:

• Overstaptijd te Schiphol van 700/1800 en 2400 op sprinters naar Amsterdam Sloterdijk e.v.: van 10/14 minuten naar 2/14 minuten (korte overstap is cross-platform)
• Haltering te Leiden Centraal van sprinter 5800/4600: van 11 naar 2 minuten
• Tijdsligging sprinters Den Haag – Leiden Centraal: van 12/18 naar 15/15
• Tijdsligging sprinters Schiphol – Amsterdam Centraal: van 11/19 naar 15/15
• Aansluiting te Leiden Centraal tussen 6300 en 4600/5800 (daarmee ieder kwartier een sprinterverbinding Den Haag Centraal – Amsterdam Centraal e.v.
• Overstaptijd te Laan van NOI van 2200 en 2400 op sprinters naar Leiden Centraal e.v.: van 3/6 minuten naar 3/3 minuten
• Tijdsligging intercity’s Hoorn – Amsterdam Centraal (tijdens spits): van 9/21 naar 15/15

Een punt van kritiek zou er kunnen zijn op de kortere reistijden van sprinters. Deze zijn echter gelijk aan de huidige tijden in dienstregeling 2016, dus zijn naar mijn idee realistisch. Andere belemmeringen die dit voorstel onmogelijk maken heb ik niet kunnen vinden.

Graag lees ik jullie reactie.

47 reacties

Reputatie 1
Ik heb het nog niet goed bekeken, maar lijkt wel een beetje op mijn voorstel (zie discussie Lelylaan gedowngraded)
Reputatie 1
Huidige rijtijd sprinters =21 min. Jij hebt 19 min gerekend. Zou er dan voor kiezen dat 4600/ 5800 allebei door rijden naar gvc. En dat 6300 pendelt tussen Haarlem en Ledn
Reputatie 5
Badge
Lijkt inderdaad op het voorstel van Arjan1. Ik wil er binnenkort wel eens naar kijken als ik tijd vrij kan maken. Een paar snelle dingen die al opvallen: rijtijd Ledn-Shl lijkt wat krap en de opvolgtijd langs een perron (zoals op Asdl) is 4 minuten.
Reputatie 1
Verder laat je tussen x25 en x29 vier treinen binnenkomen vanaf de zuid en westtak, terwijl er maar 3 perrons beschikbaar zijn.
Reputatie 3
Badge
Mooi klusje voor Treinspotter123 zodra hij weer vakantie heeft.
Dankzij zijn puzzelwerk weten we nu dat het probleem van de 28 minuten overstap in Den Bosch in de richting Tilburg Uni echt niet op te lossen is; onder meer omdat er nog goederentreinen tussendoor moeten die wij niet kennen.
Ik gok zo maar dat hij er samen met NS ook achter zal komen dat het probleem bij Lelylaan vooralsnog niet op te lossen is. Maar je weet maar nooit....
Reputatie 4
Allereerst bedankt voor de reacties en fijn dat het wordt opgepakt. Voor de duidelijkheid: in oranje staan de tijden die nu gepland staan voor dienstregeling 2017, in blauw de tijden zoals ik ze voorstel.

@Arjan1: het lijkt inderdaad wel een beetje op jouw voorstel, behalve dat ik de intercitytijden ongemoeid laat. Hierdoor blijven de aansluitingen van 700/1800 en 2400 op 2200 en 2100 te Leiden Centraal behouden.

Alle reacties in overweging genomen, heb ik wat aanpassingen uitgewerkt voor de richting Den Haag Centraal > Amsterdam:

• De rijtijd Ledn-Shl wordt 20 minuten, net zolang als de 5700 er nu over doet.
• De 4600 vertrekt eerder van Shl en de 3300 later, waardoor deze elkaar op hetzelfde perronspoor kunnen opvolgen. De overstappen te Shl zijn nu: van 4600 op 700/1800 en van 700/1800 op 3300.
• De opvolgtijd te Asdl is hierdoor 4 minuten.
• Zowel de 4600 als de 5800 worden doorgetrokken naar Gvc, en de 6300 pendelt tussen Ledn en Hlm (goed idee Arjan1)
ASDL is dan officieel geen intercity station meer. Dat komt omdat de meeste intercity's uit LLS via de Amsterdamse Zuidas richting Den Haag rijden. U kunt dan in SHL of in LEDN overstappen op de intercity. De NS wil vooral met name Almere meer intercity's bieden dan nu het geval is. Daarom zal een van de redenen kunnen zijn dat er ASDL geen intercitystation meer is.
Reputatie 4
Beste Trainfanatic NL,

De reden voor het vervallen van de intercityverbinding met Amsterdam Lelylaan is mij wel bekend. Het gaat mij erom dat er geen fatsoenlijke aansluiting te Schiphol wordt geboden waardoor bijna alle reizigers van en naar Lelylaan er zo'n 10 minuten op achteruitgaan. Bijkomend voordeel van mijn voorstel is de verkorte wachttijd van de sprinter te Leiden Centraal: van 11 naar 1 minuut.
Reputatie 1
@Sycorax je hebt tussen 01 en 05 vier treinen die binnenkomen op Shl terwijl je maar 3 perrons hebt. Verder past het ten noorden van Hoorn op het enkelsporig baanvak?
Reputatie 1
@moderator volgens mij hoort deze discussie bij Lelylaan gedowngraded?
Welkom op het NS Serviceforum Sycorax. Ik heb je hele verhaal doorgespeeld naar onze experts op het gebied van dienstregeling. Hopelijk krijg ik een reactie of geven ze hier zelf terugkoppeling. Dat wacht ik even af. Aan het eind van de dag blijft het toch altijd een verhaal van prioritering en vraag & aanbod. Er blijven genoeg alternatieven over voor reizigers van en naar Lelylaan en voor de intercityreiziger die zich al tijden afvraagt waarom die IC toch in vredesnaam te Lelylaan stopt neemt de reistijd af en door ontstane ruimte kunnen we in het hele gebied meer treinen laten rijden. Of op trajecten waar we de drukte zien toenemen extra treinstellen kunnen instellen of een hogere frequentie draaien. Met deze nieuwe dienstregeling gaan er veel reizigers op vooruit, en een kleinere groep op achteruit.
Reputatie 2
Dank Sycorax voor het meedenken! ik ga dit even uitzoeken en hoop op vandaag of anders maandag een uitgebreid inhoudelijk antwoord terug te geven waarom jouw voorgestelde oplossing wel of niet kan, maar ook waar onze afwegingen en dilemma's lagen.
Reputatie 1
Neem dan mijn vergelijkbare voorstel onder 'lelylaan gedowngrade' mee.
Reputatie 4
Bedankt wederom Arjan1 voor het kritisch beoordelen. Ik heb je aandachtspunten meegenomen in een verbeterde versie, zie bijgevoegde screenshots. Voor de duidelijkheid heb ik de perronsporen te Schiphol vermeld. De opvolgtijden zijn nu 3 minuten. Met de enkelsporigheid ten noorden van Hoorn had ik geen rekening gehouden. Een kwartierdienst met intercity’s tijdens de spits is dan niet te realiseren. In het nieuwe voorstel rijden deze met 10/20 interval tussen Hoorn en Enkhuizen, net zoals in dienstregeling 2017. De reistijd Enkhuizen – Amsterdam v.v. neemt wel met enkele minuten af.

Uiteraard lees ik graag reacties en eventuele verbeterpunten op dit voorstel.
Reputatie 4
Nog enkele aanpassingen rond Schiphol om het passend te maken. De aankomsttijden zaten nog te dicht op elkaar. Tussen vertrek van de ene trein en aankomst van de volgende trein zit nu 2 minuten, zoals ook gepland tussen 2400 en 9200 in dienstregeling 2017. De sprinters 4600 en 5800 zijn wat ruimer gepland, en de 6300 pendelt Ledn - Hlm. De uitwerking voor Asd > Gvc is symmetrisch.
Reputatie 2
Zoals beloofd zou ik hiermee aan de gang gaan.

Je voorstel klonk me zeer bekend in de oren, een dergelijke westtak en ook Hoorn-ontwerp was een van onze oplossingsrichtingen, maar was onmogelijk door in- en uitvoegen van goederentreinen bij Amsterdam Transformatorweg Aansluiting (dat is tussen opstelterrein en sloterdijk). Hierdoor kan er tussen .22/52 en .31/.01 geen trein uit Amsterdam Centraal richting Sloterdijk (boven) vertrekken. Dit gat zorgt dus ook voor de 'lelijke' 11/19 ligging op de westtak en daarmee ook nog de enige overgebleven plek voor de 3300 (Hnk-Shl-Ledn). Daarmee was ook meteen bedacht dat de 3300 door ging naar Leiden omdat deze 'tijdig' moet aankomen in Leiden om te 'kruisen' met de 2200 uit Hlm.

De 4600 vertrekt op Schiphol op 3 minuten achter de IC en komt 6 minuten voor de IC aan in Leiden. Later aankomen kan helaas niet ivm de IC Brussel die hier de Sprinter inhaalt. Om dan direct door te rijden was niet een optie omdat je dan Den Haag niet haalt. Er zit namelijk 7 minuten rijtijd verschil in en je moet in Den Haag Centraal op 3 minuten achter elkaar binnen komen. De 8 minuten van de 4600 was dan te kort, maar daarmee past de Haarlemse-Sprinter er wel precies tussen.

Verder hebben we bewust gekozen om 4600 nog een paar minuten langer in Leiden te laten staan voor een mooie kwartiersligging met de 6300 (in zuidelijke richting).

Om een 'overkruis'-probleem in Den Haag op te lossen, moesten we in een 12-18 vertrekken 😞 (1 minuut nadat de 6300 binnenkomt. ) dit was helaas niet anders te doen.

Als je met bijgevoegde informatie je plan kan updaten, wil ik er graag weer naar kijken! Succes!
Reputatie 4
Bedankt voor deze uitvoerige reactie Tim. Interessant om te lezen welke afwegingen er allemaal gemaakt worden om het nog een beetje passend te krijgen. Natuurlijk zie ik het als een uitdaging om mijn plan te updaten, al maakt een gat van 9 minuten per half uur dat bepaald niet gemakkelijk.

Klopt het dan dat goederenpaden eerst worden ingepland en dus hogere prioriteit hebben dan het aanbieden van een comfortabele dienstregeling voor de reiziger? En is een gat van 9 minuten per half uur niet wat veel tijd gereserveerd?
Reputatie 3
Ja, het gat te Asdta kan makkelijk kleiner, op dit moment wordt dit ook geregeld gedaan. Diverse voorbeelden van paden van goederentreinen in deze dienstregeling:
- Een goederentrein van DB Cargo hoort om 17.11 op Amsterdam aan te komen, de Sprinter uit Hoofddorp die erachter zit, komt daar om 17.16 aan. Dit is dus een gat van 5 minuten.
- Om 06.05 komt er door Amsterdam een lege kolentrein richting de Houtrakpolder. De IC Direct naar Rotterdam vertrekt om 06.10, een gat van 5 minuten.
Ik kan nog wel veel meer voorbeelden geven, maar de standaard is dus een gat van 5 minuten. Waarom het dan opeens 9 is, weet ik ook niet.
Reputatie 2
Wij ontwerpen een integrale dienstregeling waarin ook goederentreinen moeten. De wet (AMVB) schrijft de rechten op.het spoor voor en goederen hebben hier recht op capaciteit. Dus we moeten ze een plek gunnen. Gaat dus niet om prioriteit, maar om überhaupt een plekje op het spoor. En ook omdat deze trein daarna richting Utrecht gaat, is dit een lastige inpassing.

Het klopt wat jan-mark zegt. Alleen als je bedenkt dat er ook nog een trein voor die goederen rijdt, dat is 4 minuten van een Vertrek-Door plus dan de 5 minuten erna, kom je op een gat van 9 minuten waar een goederentrein in rijdt.
Reputatie 3
Ah op die manier, ik heb inderdaad alleen het gat na de goederentrein gerekend. Ervoor moet het blok ook vrij zijn inderdaad, dit kan echter wel een minuutje minder (minimumtijd tussen twee achtereenvolgende treinen is 3 minuten). Het gat is dus minimaal 8 minuten.
Tussendoor even een vraagje aan de ontwikkelaars dienstregeling NS, waarom wordt de dienstregeling eigenlijk niet met een computerprogramma bepaald? Dat er verschillende verbeterpunten aangedragen worden (door individuen die maar een klein stukje van de totale dienstregeling kunnen overzien), en in overweging genomen door NS, houdt in dat de dienstregeling dus nog verre van optimaal is.
Reputatie 3
Badge
Ander vraagje over die goederenpaden: is er enige controle of die daadwerkelijk gebruikt worden, of kunnen ze ook gereserveerd zijn 'voor de zekerheid' of 'voor de flexibiliteit', en in werkelijkheid dus vaak onbenut blijven.

Ik meen me te herinneren dat zoiets een paar jaar geleden speelde in Haarlem, waar de trein naar Zandvoort zo'n twintig keer per dag ruim 10 minuten moest wachten voor een gereserveerd goederenpad, dat in de praktijk maar vier keer per dag gebruikt werd. En zoals je in het onderwijs wel ziet dat mensen gewoon lokalen reserveren 'voor het geval ze een lokaal nodig hebben'. Dat is natuurlijk ontzettend inefficiënt.
Reputatie 3
Kijk hier maar eens: http://www.prorail.nl/nieuws/goederentreinen-checken-voortaan-in-op-het-spoor
Even inhaken op de voorlaatste opmerking omdat hij aansluit bij mijn vraag.. De beschreven situatie is misschien inefficiënt, maar mogelijk toch de beste oplossing als er een kans bestaat dat eens alle paden benut worden. Ik zie de dienstregeling als een grote kostenberekening waarvan je de totale kosten zo laag mogelijk probeert te krijgen;

20 keer 10 minuten wachten kost X eenheden.
1 keer een goederenpad niet kunnen benutten kost Y eenheden
=> Zolang X kleiner blijft dan Y, is dit een betere oplossing.

Het werkelijke plaatje is natuurlijk veel complexer en je kunt betwisten over hoeveel iets moet kosten. Maar in essentie is dit wat je bij elk optimalisatieprobleem moet doen.
Reputatie 2
Ah op die manier, ik heb inderdaad alleen het gat na de goederentrein gerekend. Ervoor moet het blok ook vrij zijn inderdaad, dit kan echter wel een minuutje minder (minimumtijd tussen twee achtereenvolgende treinen is 3 minuten). Het gat is dus minimaal 8 minuten.
Uit m'n hoofd gebruiken we die extra minuut wel als de Eurostar rijdt, maar dan is het wel krap, helaas weten we dat de generieke normen niet altijd een goede schatter zijn voor interactie met goederentreinen. Daar zijn de technische tijden hoger en moet je eigenlijk locatie-/situatiespecifiekenormen gebruiken.

Tussendoor even een vraagje aan de ontwikkelaars dienstregeling NS, waarom wordt de dienstregeling eigenlijk niet met een computerprogramma bepaald? Dat er verschillende verbeterpunten aangedragen worden (door individuen die maar een klein stukje van de totale dienstregeling kunnen overzien), en in overweging genomen door NS, houdt in dat de dienstregeling dus nog verre van optimaal is.
We maken de dienstregeling met behulp van computerprogramma's, deze ondersteunen ons en zorgen voor heel veel managementinformatie. Bijvoorbeeld de kwaliteit van alle relaties in Nederland 164.000 wordt uitgerekend en is weer input voor de volgende iteratie. Helaas is het volledig automatiseren van het maken van een dienstregeling (nog) niet mogelijk. Ik heb in ieder geval nog nooit de tool gezien. Probleem is dat we namelijk niet een optimalisatie-functie kunnen gebruiken omdat we een zwaar overbepaald probleem hebben in te veel dimensies. We hebben een gehele afdeling met gepromoveerde econometristen en professoren (EUR) die hieraan werken en helpen met ondersteuning, maar het blijft deels handwerk.

Reageer