Voorstel dienstregeling Den Haag Centraal - Schiphol - Amsterdam Centraal

  • 8 november 2016
  • 47 reacties
  • 2153 Bekeken


Toon eerste bericht

47 reacties

Bedankt Tim. Dat valt me eerlijk gezegd toch een beetje tegen. De dienstregeling is vast over een lange periode, dus je hebt veel tijd om een optimum te bepalen. Natuurlijk snap ik dat de vele dimensies en constraints het lastig maken, maar er zijn best goede algoritmen die daarmee om kunnen gaan. Misschien moet je je licht eens opsteken bij de luchtvaart. Zij hakken met hetzelfde bijltje en zijn daar succesvol in. Een vliegtuig kun je trouwens niet voor lange tijd voor een "rood sein" laten wachten, maar dat heeft meer te maken met het inspelen op actuele situaties (waar de NS ook nog wel wat kan verbeteren denk ik).
Reputatie 4
Hierbij 3 alternatieve tijdsliggingen van de sprinters tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal / Hoorn. De minimale reistijden waar ik rekening mee heb gehouden komen overeen met de huidige dienstregeling: Gvc – Ledn 17 min, Ledn – Shl 20 min, Shl – Asd 16 min.
Er vertrekken geen treinen tussen x52/x00 en x22/x30 vanuit Amsterdam Centraal, zodat er geen conflicten met goederenpaden zijn.
De voor- en nadelen per voorstel:

Voorstel 1 (Links)
+ 15/15 ligging Gvc – Shl
+ aansluiting 4600/6300 te Ledn
- geen overstap SP/IC te Shl
- 11/19 ligging Shl – Asd

Voorstel 2 (midden)
+ overstap SP/IC te Shl
+ aansluiting SP/IC te Ledn
- geen aansluiting 5800/6300 te Ledn
- 12/18 ligging Gvc – Ledn en Ledn – Asd

Voorstel 3 (rechts)
+ 15/15 ligging Gvc – Shl
+ aansluiting 6300/4600 te Ledn
+ overstap SP/IC te Shl
- 13/17 ligging Ledn – Shl
- 8/22 ligging Shl – Asd

Alle drie de voorstellen zijn een verbetering tov dienstregeling 2017 wat betreft wachttijd te Ledn.
Voor voorstel 3 moet de 900 serie een paar minuten worden verschoven.
Voorstel 1 heeft de voorkeur als het gaat om tijdsligging van de sprinters zelf, voorstel 2 en 3 bieden te Shl een cross-platform aansluiting met de IC Gvc – Asdz e.v.

Graag lees ik jullie reacties.
@Sycorax
Leuk om te zien dat ik niet de enige puzzelaar op dit forum ben! Het werk dat je levert ziet er erg goed uit, maar ik denk dat je op dezelfde manier begint te denken als ik. Het is erg belangrijk om in te zien wanneer er teveel moet wijken voor je idee. Zelf schoot ik hier een beetje in door. De ongelijke intervallen in jouw voorstel en verbroken overstappen zullen weer voor kritiek van andere reizigers zorgen. Het doet er dan niet meer echt toe van wie de kritiek komt: in deze opzet van de dienstregeling is gekozen voor een iets minder goede dienstregeling voor Amsterdam Lelylaan. Zo zal er altijd wel een station zijn.
Het zou natuurlijk mooi zijn als er ooit echt een perfecte dienstregeling komt, maar ook al wordt alles dan opnieuw opgezet, gaat het nooit lukken om de reistijd voor iedereen gelijk te houden of te verbeteren. Op een gegeven moment zit je aan een sub-optimum en dan kan het helaas niet beter. Ik heb geleerd dat dit geldt voor dienstregeling 2017.
Ik heb wel echt respect voor je werk!
Reputatie 4
Als je met bijgevoegde informatie je plan kan updaten, wil ik er graag weer naar kijken! Succes!

Beste Tim,

Ik heb inmiddels ruim 2 weken geleden aan de hand van jouw toelichting 3 alternatieve voorstellen gedaan. Hierbij heb ik aangegeven wat de voor- en nadelen zijn. De kritiek van Treinspotter123 is zeker terecht. In een poging een cross-platform overstap te bieden op Schiphol, ontstaan er inderdaad ongelijke intervallen (al zijn die er toch al tussen Gvc - Ledn en Shl - Asd). Wat dat betreft is voorstel 1 juist een verbetering van de geplande dienstregeling, waarbij de wachttijd van de sprinter te Leiden vervalt en er een 15/15 interval tussen Gvc - Ledn ontstaat. Een aansluiting te Schiphol is dan echter niet te realiseren. Graag lees ik een reactie.
Ik heb Tim een reminder gestuurd, hopelijk zal hij snel naar je voorstel kijken.
Reputatie 2
We maken de dienstregeling met behulp van computerprogramma's, deze ondersteunen ons en zorgen voor heel veel managementinformatie. Bijvoorbeeld de kwaliteit van alle relaties in Nederland 164.000 wordt uitgerekend en is weer input voor de volgende iteratie. Helaas is het volledig automatiseren van het maken van een dienstregeling (nog) niet mogelijk. Ik heb in ieder geval nog nooit de tool gezien. Probleem is dat we namelijk niet een optimalisatie-functie kunnen gebruiken omdat we een zwaar overbepaald probleem hebben in te veel dimensies. We hebben een gehele afdeling met gepromoveerde econometristen en professoren (EUR) die hieraan werken en helpen met ondersteuning, maar het blijft deels handwerk.

Waar zitten dan de mensen, die gestudeerd hebben voor transportplanning, logistiek en dergelijke. Hebben econometristen dan ook verstand van transportplanning, spoorlogistiek? Dit is echt nieuw voor me.
Reputatie 4
In verschillende topics op het forum is al naar voren gekomen dat de specialisten geen tijd meer gaan besteden aan de huidige dienstregeling. Daarom wil ik voor dit traject een suggestie doen voor dienstregeling 2018. Onderstaand voorstel heeft talloze voordelen ten opzichte van dienstregeling 2017.
Te Schiphol:
- Het ene kwartier cross-platform overstap tussen 700/1800 en 5800, het andere kwartier korte overstap van 4600 op 2400 en van 2400 op 3300 (overstap van en naar asdl is nu 9 om 12 minuten).
- Kwartierdienst ic 3100 en 3500, is nu 12/18
- Kwartierdienst sp 4300 en 5700, is nu 13/17
- Kwartierdienst sp 4600 en 5800, is nu 11/19
Te Leiden:
- Korte stop van alle sprinters, minder materieel nodig
- Kwartierdienst sp 6300 en 4600, is nu 11/19
Graag lees ik een reactie van een van de specialisten, aangezien er nu toch aan dienstregeling 2018 wordt gewerkt.
Reputatie 1
(ik ben niet een van de specialisten). Maar dit komt overeen met wat ik eerder bedacht had. Enige verschil was dat ik de 58 serie vanaf gvc laat rijden en de 63 laat pendelen tussen Ledn en Hlm.

Je moet ook nog kritisch kijken of dit kan qua spooropstelling in shl. Er zijn maar 3 perrons beschikbaar en 2 sporen richting asd/asdz. Het kan zomaar zijn dat je twee treinseries naast elkaar wilt zetten, maar dat dat niet kan omdat 1 van de 2 perrons nog bezet is.
Reputatie 4
Beste Arjen1, een reactie van mede-forummers waardeer ik net zo. Zoals al eerder bleek komen onze oplossingen aardig overeen. De keuze voor de 5800 of 6300 naar gvc hangt ervan af of een overstaptijd van 2 min te ledn voldoende is, maar dit lijkt me cross-platform geen probleem. In dit voorstel kunnen zowel de ic's als sprinters namelijk de gehele lengte van het perron gebruiken.

Aan de opstelling te shl heb ik voldoende aandacht besteed, waarbij de opvolgtijden zowel in de tunnel als aan de perrons minimaal 3 minuten zijn.
Vanaf spoor 1 vertrekken de 700/1800, 900, 9100, 2400, 1000 en 9300.
Vanaf spoor 2 vertrekken de 5800, 4300, 4600, 3300 en 9200.
Vanaf spoor 3 vertrekken de 1600, 3500, 5700 en 3100.

De 5700 zou nog een minuut eerder kunnen vertrekken zodat de 3100 2 min haltering heeft.
Reputatie 1
De 9300 moet nog naar spoor 2 (ivm 1000 die op spoor 1 staat) en dan lijkt ie te kloppen.
Reputatie 4
Dat klopt inderdaad, en zo had ik het eigenlijk ook bedacht.
In verschillende topics op het forum is al naar voren gekomen dat de specialisten geen tijd meer gaan besteden aan de huidige dienstregeling. Daarom wil ik voor dit traject een suggestie doen voor dienstregeling 2018. Onderstaand voorstel heeft talloze voordelen ten opzichte van dienstregeling 2017.
Te Schiphol:
- Het ene kwartier cross-platform overstap tussen 700/1800 en 5800, het andere kwartier korte overstap van 4600 op 2400 en van 2400 op 3300 (overstap van en naar asdl is nu 9 om 12 minuten).
- Kwartierdienst ic 3100 en 3500, is nu 12/18
- Kwartierdienst sp 4300 en 5700, is nu 13/17
- Kwartierdienst sp 4600 en 5800, is nu 11/19
Te Leiden:
- Korte stop van alle sprinters, minder materieel nodig
- Kwartierdienst sp 6300 en 4600, is nu 11/19
Graag lees ik een reactie van een van de specialisten, aangezien er nu toch aan dienstregeling 2018 wordt gewerkt.


Dit klinkt bijna als een "perfect" plan waar er eigenlijk geen verliezers zijn als ik het zo op het eerste oog bekijk. Komt er nog een reactie van een van de dienstregelingsspecialisten over de mogelijkheid van dit voorstel voor de dienstregeling 2018 (al dan niet met de aanvullingen die onder de gequote post zijn gemaakt)?
Reputatie 4
@Arjen1: Het voordeel van het doortrekken van de 6300 naar gvc is dat de 5800 te ledn meer tijd heeft om te keren, omdat de 6300 niet gekruist hoeft te worden (van sp 8 naar 5).
Reputatie 6
Badge +1
Probleempje: de 5800 en 700 kunnen niet tegelijkertijd op Schiphol aankomen, omdat ze allebei de buitensporten gebruiken op Hoofddorp. Tussen Hoofdorp en Schiphol moeten deze treinen over hetzelfde spoor. Het volgende kwartier precies zo, enzovoorts. Tussen twee treinen moet in dit geval 4 minuten zitten (einde sprinterstop Hfd-Doorkomst IC Hfd). Niet overal geldt de norm van 3 minuten. Hoeveel minuten je moet rekenen is afhankelijk van de situatie.
Google maar eens op de netverklaring van ProRail en zoek de bijlage met normtijden voor de dienstregeling.
Reputatie 1
Hoe zo gebruiken beide treinen de buitensporen in hoofddorp? Alleen de 700 doet dat. De 5800 gebruikt het spoor langs het perron. Zodoende kunnen beide treinen tegelijk Schiphol binnenkomen. Zie sporenplan.
De 5800 is op dit moment op Schiphol gepland op het buitenspoor. Maar u heeft gelijk dat het ook anders kan met de spooropstelling.
Reputatie 1
Jammer dat er geen reactie van NS komt of ze dit kunnen gebruiken. @sycorax: Heb je de andere richting ook al uitgewerkt? Daar schijnt een goederentrein het lastig te maken
Jammer dat er geen reactie van NS komt of ze dit kunnen gebruiken. @sycorax: Heb je de andere richting ook al uitgewerkt? Daar schijnt een goederentrein het lastig te maken

Weinig kans, er mogen namelijk geen goederentreinen door de Schipholtunnel rijden! Consequentie is dat er eigenlijk geen goederentreinen rijden tussen Den Haag en Leiden/Haarlem.
Reputatie 4
@Johannes 😨 de goederentrein rijdt tussen Amsterdam Centraal en Transformatorweg Aansluiting, lees eerder in dit topic.
@Arjan1: de andere kant op is de situatie uiteraard symmetrisch. Richting Asd is er te Asd een gat tussen x51 en x02 en tussen x21 en x32. Alleen de Eurostar staat 4 keer per dag ingepland. De andere kant op is er dus ook bijna de hele dag twee keer per uur een gat van 11 minuten. Genoeg ruimte voor een sporadische goederentrein dus.
Reputatie 3
Heb je trouwens ook ruimte ingepland voor extra treinen op Asd - Ledn? Bijvoorbeeld de Panorama Rail Restaurant, mocht hij eens omrijden via Shl.
Reputatie 1
Gisteravond weer met de trein vanaf mijn werk op Schiphol om 23.30 de stoptrein naar Den Haag Mariahoeve zoals elke avonddienst op werk, en wat blijft het lange wachten in Leiden toch een drama, vindt het helemaal niks en volkomen onzin. Ook de conductrice vindt het ronduit waardeloos ze vroeg zich af of de men wel klaagt. Ik wel, maar of het zin heeft? Heb 't idee dat er totaal niks aan gedaan wordt.
Het blijft toch vreemd dat door nieuwe dienstregeling je 23 minuten later thuis bent. Trein vertrekt eerder er is geen overstap en je blijft 15 minuten stil staan op Leiden.

Niet alleen stoptrein reizigers zijn later thuis ook IC reizigers zijn nog steeds later thuis, waardoor overstap op bus/tram/metro verloren gaan. Ook wordt regelmatig de overstap naar Den Haag HS en verder in Leiden gemist. Waardoor je een extra half uur moet wachten (of evt met IC naar Den Haag CS verder reizen en daar met tram naar HS)

Blijf hopen dat er snel een verbetering komt!
Reputatie 4
@Jan-Mark: daar heb ik geen rekening mee gehouden. Hoe gaat dat in de huidige dienstregeling? Ik zie namelijk zo snel geen mogelijkheid om een extra trein Schiphol te laten passeren met de geldende opvolgtijden.

Reageer