beantwoord

Vraag: IC-stops Leiden CS- Schiedam CS

  • 4 december 2016
  • 13 reacties
  • 396 Bekeken

Vraag over de IC verbinding tussen Leiden CS en Schiedam CS. Bij de aankondiging van de nieuwe dienstregeling werd aangegeven dat er voortaan per uur 2 directe IC verbindingen tussen Leiden CS en Schiedam CS zouden zijn en 2 met overstap op Delft (voorheen was een overstap niet nodig; er waren 4 directe IC verbindingen). Dit zou een tijdelijke situatie zijn tot ongeveer april 2017 en stond ook zo in de NS app en online.

Echter, vandaag zag ik in de app en online dat de benodigde overstap in Delft verdwenen is! Er zouden nu weer 4 rechtstreekse IC verbindingen per uur zijn.

Betekent dit dat er een wijziging in de nieuwe dienstregeling is doorgevoerd en er inderdaad weer 4 rechtstreekse IC verbindingen zijn?
icon

Beste antwoord door Bemined 4 december 2016, 17:53

Er is nu een tijdelijke tijdelijke dienstregeling tot eind januari omdat de benodigde treinen nog niet op tijd klaar zijn en er werkzaamheden zijn in de Willemsspoortunnel. Zolang deze tijdelijke tijdelijke dienstregeling van kracht blijft zal de intercity Lelystad - Dordrecht wel in Schiedam stoppen, en zal deze tevens doorrijden tot Breda.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 3
Ik weet niet welke dag je hebt bekeken. Tot half januari zijn er werkzaamheden in de Rotterdamse spoortunnel.
Hierdoor wijkt de dienstregeling af.
Er is nu een tijdelijke tijdelijke dienstregeling tot eind januari omdat de benodigde treinen nog niet op tijd klaar zijn en er werkzaamheden zijn in de Willemsspoortunnel. Zolang deze tijdelijke tijdelijke dienstregeling van kracht blijft zal de intercity Lelystad - Dordrecht wel in Schiedam stoppen, en zal deze tevens doorrijden tot Breda.
Reputatie 4
Volgens de reisplanner gaat de reductie in zuidelijke richting tot 2 intercity's pas op 2 januari in. Het is aardig chaotisch maar dat heeft allemaal te maken met de renovatie van de Willemstunnel en met dat de IC Den Haag-Breda sowieso pas na 1 januari kan gaan rijden (tot die tijd zijn er nog proefritten nodig).
Er is nu een tijdelijke tijdelijke dienstregeling tot eind januari omdat de benodigde treinen nog niet op tijd klaar zijn en er werkzaamheden zijn in de Willemsspoortunnel. Zolang deze tijdelijke tijdelijke dienstregeling van kracht blijft zal de intercity Lelystad - Dordrecht wel in Schiedam stoppen, en zal deze tevens doorrijden tot Breda.

Ik zie nu inderdaad dat het een tijdelijke aanpassing van de tijdelijke dienstregeling is. Goed blijven opletten en hopen dat het rond april 2017 weer een stuk overzichtelijker is!
lijkt erop dat het niet tijdelijk is, de ns app geeft aan dat ook na april er maar 2 IC's richting het zuiden/oosten stoppen op IC station Schiedam....

Het lijkt erop dat de NS de passagiers al vast laat wennen aan het feit dat Schiedam, na de verbreding van het spoor tussen Schiedam en Rijswijk, geen IC station meer zal zijn en daar alleen nog maar stoptreinen zullen stoppen.

Schiedam is in mijn ogen een belangrijk overstapstation (Vlaardingen, Westland; Voorne Putten en ook voor mensen uit Rotterdam West die via de metro op Schiedam overstappen), ik snap niet dat juist dit station z'n IC status gaat verliezen...
Reputatie 7
Badge +3
De verdubbeling van Schiedam-Rijswijk is sowieso al jaren een gebed zonder end, dus dat duurt nog wel even. Verder denk ik dat de discussie over de IC-status van Schiedam nog wel weer terugkomt nadat de Hoekse Lijn is omgebouwd.
Reputatie 7
Badge +3
Zie hiervoor ook:
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/dienstregeling-2017-lang-tijdelijk-minder-reismogelijkheden-delft-zuid-schiedam-ri-rdam-28306/index1.html#post176209
https://forum.ns.nl/nsnl-51/waarom-zie-vandaag-maar-2-sprinter-delft-schiedam-31583/index1.html#post200559

Zodra de IC Den Haag Centraal - Eindhoven in april direct doorrijdt zonder knip in Breda zal de reisplanner hierop aangepast worden en zullen er in zuidelijke richting weer 4 IC's per uur in Schiedam stoppen (en ook 4 sprinters in Delft Zuid).
Reputatie 6
Badge
Ik geloof er niks van. Schiedam Eindelijk zijn IC status verliezen en fatsoenlijk verkeer tussen Rotterdam en Den Haag is te mooi om waar te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Ik geloof er niks van. Schiedam Eindelijk zijn IC status verliezen en fatsoenlijk verkeer tussen Rotterdam en Den Haag is te mooi om waar te zijn.
Ik denk dat niet stoppen op overstappunten met de metro NS toch te veel reizigers gaat kosten. En treinen rijden nu eenmaal primair voor reizigers en niet om een op papier mooie, snelle dienstregeling te maken.
Ik vind het heel fijn dat de intercitys naar Dordrecht nu bijna allemaal weer op Schiedam Centrum stoppen, maar ik moet helaas zeggen 'bijna'. Volgens de reisplanner stoppen de treinen die om 20:49 en 22:49 vanaf Delft vertrekken gek genoeg niet in Schiedam. Is dat een foutje in de dienstregeling?
Dat is een goede vraag, RensBloom. Waar ik jammer genoeg niet direct een antwoord op heb. Ik ga je vraag even voorleggen bij onze dienstregeling specialisten. Zodra ik een antwoord heb ontvangen zal ik deze in dit topic plaatsen 🙂
Het lijkt haast wel op een foutje, want de aankomsttijd in Rotterdam is wel aangepast. Dus als de stop er niet in zou zitten, dan zal de trein wel heel erg langzaam moeten gaan rijden om op tijd in Rotterdam aan te komen.
Ik heb inmiddels van de betreffende afdeling reactie dat de treinen van 20.49 en 22.49 uur vanuit Delft wel gaan stoppen op station Schiedam 🙂 Het lijkt dus inderdaad een foutje in de Reisplanner.

Reageer