beantwoord

Vraag over overstap 28 min Den Bosch

• 15 oktober 2016
  • 38 reacties
  • 1697 Bekeken

ik ontdek dat reizigers tussen Rijen, Tilburg Reeshof, Tilburg Universiteit naar bestemmingen tusssen Den Bosch en Utrecht (Zaltbommel, Geldermalsen, Culemborg en Houten) door de nieuwe dienstregeling geconfronteerd worden met een overstap van 28 minuten. In de omgekeerde richting zelfs 29 minuten.
Nu is dat traject een rechtstreekse verbinding. In de nieuwe dienstregeling worden dat twee lijnen, die in Den Bosch net niet aansluiten. Wat is de ratio hier achter? Volgens mij wordt een deel van de reizigers onevenredig benadeeld door deze wijziging.
icon

Beste antwoord door Tim van Leeuwen 15 oktober 2016, 19:23

Hi Pauwels! Vervelend dat de nieuwe dienstregeling voor jou zo uitpakt.

In een ander topic heb ik al iets meer toelichting te geven op deze overstap:

https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/dienstregeling-2017-28101/index2.html

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De dienstregeling tussen Utrecht en Den Bosch is verschoven om de lange stilstand in Geldermalsen op te lossen. Daardoor is doorkoppeling richting Tilburg niet meer mogelijk. Een tweede reden is dat de treinen door de doorkoppeling naar Utrecht nu tussen Den Bosch en Breda onnodig lang zijn. Het regent overigens klachten hierover omdat de bediening van Tilburg Universiteit nu wel erg slecht wordt.

Het regent hierover
Ik heb hier ook last van. Mijn reistijd verandert van 58 naar 95 minuten, vooral door deze overstap.
Het zou spoorboektechnisch toch mogelijk moeten zijn om de ene trein een minuut eerder aan te laten komen en de andere trein een minuut later te laten vertrekken? Om maar wat te noemen.
Een overstap van 29 minuten; daar moet wat op gevonden kunnen worden. Kom op..

Reizigers uit de richting Utrecht/Geldermalsen die naar Tilburg Universiteit moeten (zoals ik) worden echt onevenredig zwaar benadeeld door deze nieuwe dienstregeling. Echt te gek voor woorden eigenlijk.
Reputatie 7
Badge +3
Niet alleen studenten uit de richting Utrecht maar ook die uit richting Nijmegen worden in Den Bosch met extreme wachttijden geconfronteerd omdat de nieuwe sprinter Den Bosch - Dordrecht geen aansluiting geeft. De vraag is waarom NS dit probleem niet heeft voorzien?
De dienstregeling tussen Utrecht en Den Bosch is verschoven om de lange stilstand in Geldermalsen op te lossen. Daardoor is doorkoppeling richting Tilburg niet meer mogelijk. Een tweede reden is dat de treinen door de doorkoppeling naar Utrecht nu tussen Den Bosch en Breda onnodig lang zijn. Het regent overigens klachten hierover omdat de bediening van Tilburg Universiteit nu wel erg slecht wordt.

Het regent hierover

Zo lang staat die trein in Geldermalsen nu ook weer niet stil. En dit argument is al helemaal onbegrijpelijk als je nu de reizigers een half uur stil zet in Den Bosch.
Overigens, dan lijkt het me dat de trein toch best iets later uit Den Bosch kan vertrekken richting Geldermalsen? Dan hoeft de trein juist minder lang stil te staan.

Oplossing zou volgens mij zijn om de trein in Den Bosch gewoon door te laten rijden ipv twee aparte te lijnen te maken vanaf Den Bosch. Overigens rijdt volgens mij nu ook al hetzelfde treinstel tussen Dordrecht/Breda via Utrecht naar Woerden. Alleen in Breda en Utrecht worden de bestemmingen aangepast.

Wat ik ook een onbegrijpelijk reactie van NS_online op twitter vind, is het advies om de bus vanaf Tilburg Centraal naar de Universiteit te nemen. In dat busje past slechts een fractie van de reizigersstroom. Ben benieuwd op dit afgestemd is met Arriva.

En ik denk dat ze voor station Tilburg Universiteit maar weer de oude naam moet invoeren: Tilburg West. De universiteit gaat er in bereikbaarheid erg op achteruit.Ik vraag me af of die ook nog gaan reageren.
Reputatie 7
Badge +3
De stilstand in Geldermalsen is nu om de sprinter te laten inhalen door een IC. Door de sprinter iets eerder uit Den Bosch te laten vertrekken past hij zo meteen tussen Den Bosch en Utrecht precies tussen twee ICs in.

Het echte probleem lijkt de hopeloze dienstregeling van de nieuwe sprinter Den Bosch - Dordrecht die in Den Bosch nergens op aansluit.
Wat het ook mag zijn, ik blij van mening dat een deel van de reizigers door deze wijziging onevenredig wordt benadeeld
Reputatie 2

https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/dienstregeling-2017-28101/index2.html

Sorry, maar dat de keuze gemaakt is om een reizigersgroep een half uur op een aansluiting te laten wachten is echt buiten proportie.
Reputatie 7
Badge +3
@Tim van Leeuwen
Ik heb het verhaal gelezen en mijn conclusie is dat een hoop ellende het gevolg is van het koppelen van van de sprinters Den Bosch/Tiel-Utrecht en Utrecht - Den Haag. En dat is een koppeling waar vrijwel geen reiziger om vraagt.
@Tim van Leeuwen
Ik heb het verhaal gelezen en mijn conclusie is dat een hoop ellende het gevolg is van het koppelen van van de sprinters Den Bosch/Tiel-Utrecht en Utrecht - Den Haag. En dat is een koppeling waar vrijwel geen reiziger om vraagt.

Als dat zo is, snel weer ontkoppelen lijkt me
Reputatie 3
Badge
@Tim van Leeuwen

Als dat zo is, snel weer ontkoppelen lijkt me

Ik vrees dat je niet zomaar kunt zeggen of het klopt of niet. Je zou moeten weten hoeveel mensen er per dag van station A naar station B reizen. NS geeft wel het aantal in- en uitstappers per station (zie onder meer deze link), maar niet waar die instappers naartoe gaan dan wel waar die uitstappers vandaan komen.

Die aantallen reizigers van elk station naar elk station (of beter: aantallen reizigers per combinatie van in- en uitcheckstation) zou interessant zijn, en gemakkelijk op te hoesten moeten zijn. Zeg even 400 stations, totaal 400 maal 399 combinaties, ruwweg 160.000. Voor een beetje computer is dat een fluitje van een cent. Maar ik denk dat hier concurrentieoverwegingen een rol spelen....
Reputatie 2
Uiteraard kan ik op geen enkele wijze die 28 minuten goed praten. Het is een keuze die wij 1,5 jaar geleden, naar eer en geweten gemaakt hebben.

Ik heb hem bovenaan mijn lijstje staan om maandag op kantoor hier met collegae nog eens goed naar te kijken: wat waren onze alternatieven, gebaseerd op welke cijfers hebben we de keuze gemaakt etc. Hier wil ik graag later deze week op terug komen! Ik beloof niet dat het verbeterd wordt, sterker nog ik heb net al zitten puzzelen of het anders kon, maar ik liep direct vast in alle 'beperkingen', maar ik beloof met meer informatie te komen over de afweging en de keuzes.
Reputatie 5
Badge
Tim, ik ben plaatselijk niet zo bekend, maar in hoeverre is het mogelijk de 6000 en 6900 om te wisselen? Dus het andere kwartier naar Tiel en Den Bosch. Op die manier is de onacceptable 29 minuten overstap gereduceerd tot een vervelende 14. Ook niet fraai, maar toch beter dan wat het nu is.
Goed om te lezen Tim.
Ik ben ervan overtuigd dat er voor deze situatie een oplossing kan worden gevonden. Zoals ik in een ander topic al zei: de ene trein een minuut eerder aan laten komen en de andere trein een minuut later laten vertrekken zou bij wijze van spreken al voldoende zijn. Want laten we eerlijk zijn; dat is wel waar we het hier over hebben. Zo absurd is het.
Is het niet mogelijk om twee minuten eerder uit Utrecht te vertrekken en nog wat meer tijdwinst uit de nieuwe infrastructuur rond Utrecht te halen? Er moet dan helaas ook eerder aangekomen worden in Utrecht, wat weer lastig kan zijn met de spoorbrug bij Utrecht Leidsche Rijn. Is het mogelijk qua paden dat de sprinter vanuit Woerden iets eerder vertrekt om zo ook eerder vanuit Utrecht te kunnen vertrekken? Het zal lastig zijn om dit probleem op te lossen, je raakt je vijftien minuten intervallen kwijt tussen Woerden en Geldermalsen, maar je maakt een hoop reizigers blij. Ik ga morgenochtend even kijken of ik wat kan bedenken 🙂. Waar een wil is, is een weg.
Ik heb net even drie uur zitten puzzelen, en ik kan zeggen dat de overstap te realiseren is door een aantal kleine wijzigingen in de dienstregeling uit te voeren. Er gaan nergens aansluitingen verloren. Af en toe vindt er ergens een minutenwijzing of spoorwijziging plaats. In mijn opzet heb ik rit 7833 gebruikt als voorbeeld. In de sheet waar deze dienstregeling staat, heb ik ook de spoorwijzigingen van de 6600 in Den Bosch verwerkt. In de tweede sheet heb ik alle overige kleine wijzigingen genoteerd. Alles is volgens de plannormen, alleen heb ik een beetje out-of-the-box gedacht! Ik hoop dat het mogelijk is om dit pad in de dienstregeling 2017 te verwerken, want volgens mij zijn er nergens conflicten én de aansluiting is gerealiseerd! Is er een emailadres waar ik het excel-bestand naartoe kan mailen? Richting Den Bosch is het mogelijk, dus het moet ook mogelijk zijn om de andere kant op wat wijzingen te maken waardoor de overstap tussen 6600 en 7800 ook haalbaar wordt. Hieronder heb ik maar even foto's van het bestand toegevoegd. Ik hoop dat jullie serieus naar mijn werk kijken en zullen overwegen of het een optie is om de dienstregeling nog een klein beetje aan te passen.
Nog even ter toelichting:
- De cross-platform overstap te Ut van de 2000 op de 500 blijft behouden.
- Te Ht vindt een aantal overstappen die eerst cross-platform waren nu plaats zoals in Hengelo: twee treinen achter elkaar.
- De 2033 komt om 9:45 door Utlr, dus dit gaat goed wanneer de 531 om 9:39 doorkomt en de 7833 om 9:42 vertrekt uit Utlr.
Reputatie 3
Ik zal aan Tim vragen er naar te kijken Treinspotter123!
@Frank
Kijk dan alstublieft naar de laatste versie in het aparte topic '7800 in dienstregeling 2017'. Deze versie op dit topic klopt niet, omdat er in Ht geen wissel van 8a naar 7b ligt. Dit heb ik opgelost in de nieuwste versie.
Gaan we doen!
Ik leef met jullie mee.

Ik kom ook vanuit Utrecht en dankzij de nieuwe dienstregeling mag ook ik straks iedere dag 27 minuten op station Den Bosch wachten voor de stoptrein richting Deurne. Wordt lekker koukleumen straks in de winter zonder verwarmde hokjes op station Den Bosch...

Zijn dus niet alleen de reizigers richting Tilburg die er last van hebben maar ook de reizigers richting Eindhoven...

Is de nieuwe planning al definitief of is er nog enige mogelijkheid dat dit aangepast kan worden...?
Reputatie 7
Badge +3
Voor 2017 is het een gelopen race vrees ik.
Het lijkt me dat op z'n minst het wegvallen van de directe verbinding Utrecht - Tilburg op het "ernstige negatieve consequenties" kaartje thuishoort...
Reputatie 5
Badge
Juist Utrecht - Tilburg gaat er op vooruit doordat er naadloos tussen twee intercity's kan worden overgestapt in Den Bosch. Maar die overstap van 28 minuten voor sprinterreizigers is wel heel belabberd inderdaad.
Reputatie 2
Voor 2017 is het een gelopen race vrees ik.
@Treinspotter123 heeft iets bedacht en wij gaan hier serieus naar kijken! Als blijkt dat dit haalbaar is, dan gaan we dit zeker doen. Helaas hebben wij, naast onze eigen treinen, ook te maken met andere vervoerders en ook de regels rondom het plannen van treinen.

Reageer