Vraag specifiek aan NS zelf over Materieel | NS Community
beantwoord

Vraag specifiek aan NS zelf over Materieel

  • 10 November 2021
  • 62 reacties
  • 1821 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb hier al meerdere topics over gemaakt, dat weet ik, maar ik heb nog nooit iemand van NS iets horen zeggen over de DDZ. Dit topic is dus ook primair bestemd voor NS personeel om antwoord toe te lichten hierover, of wellicht als je zelf wat nuttigs toe te voegen hebt mag je dat ook doen.

To the point dan maar naar de vragen die ik heb aan de NS:

Wat is nu de staat van de DDZ? Zijn er nog trillingen aanwezig? Komen ze in dienst vanaf 12/12 (nieuwe dienstregeling) of wat is nu precies de bedoeling?

 

(graag alleen antwoord als je echt iets weet over de feiten van deze vragen)

icon

Beste antwoord door Daniël03 24 November 2021, 17:38

Bekijk origineel

62 reacties

Ik zal delen wat er tot nu toe bekend is. 

"DDZ is tijdelijk uit de dienst gehaald en wordt dit jaar sowieso niet meer ingezet.”

"Er is van alles gewijzigd aan het remsysteem. Daar rijdt nu een stel proef- en toelatingsritten voor. Tegelijk worden er alvast stellen omgebouwd, maar dat gaat natuurlijk niet allemaal tegelijk.”

Ik zal dezelfde persoon eens vragen hoe het er inmiddels mee is. Dit waren berichten van 1 september.

Ik zal delen wat er tot nu toe bekend is. 

"DDZ is tijdelijk uit de dienst gehaald en wordt dit jaar sowieso niet meer ingezet.”

"Er is van alles gewijzigd aan het remsysteem. Daar rijdt nu een stel proef- en toelatingsritten voor. Tegelijk worden er alvast stellen omgebouwd, maar dat gaat natuurlijk niet allemaal tegelijk.”

Ik zal dezelfde persoon eens vragen hoe het er inmiddels mee is. Dit waren berichten van 1 september.

Ik zou het inderdaad wel op prijs stellen als die persoon er iets over kan zeggen, als u een antwoord van hem heeft mag u gerust nog een reactie toevoegen

Zolang er door IL&T geen toelating is voor de gewijzigde DDZ zal deze niet rijden, hoe ver het daarmee staat geen flauw idee. Je zult ook wel begrijpen dat er zolang er geen akkoord is ook geen data genoemd kunnen worden voor de terugkeer van de DDZ in de reizigersdienst.

Wat je tot nu toe hebt gehoord zijn streefdata maar helaas zijn die al een aantal keer verschoven. En ja je hebt meermalen hierna gevraagd maar informatie die er niet is kunnen we natuurlijk ook niet doorgeven/vermelden.

Ik quote mijn collega: “DDZ stellen worden de komende week overgebracht naar Arnhem en zullen naar alle waarschijnlijkheid (geen absolute zekerheid nog) beginnen in te stromen vanaf drgl 22.”

Reputatie 7
Badge +3

Gezien zijn handtekening heb ik zo'n vaag vermoeden dat Sebastian L niet meer zit te wachten op een antwoord … :slight_smile:

Waar steek ik de energie nog in.. :sweat_smile: Hopelijk leest hij het alsnog mee. :relaxed:

Reputatie 7
Badge +1

Waar steek ik de energie nog in.. :sweat_smile: Hopelijk leest hij het alsnog mee. :relaxed:

Ik lees met interesse mee. 🙃 Is de energie niet voor niets geweest. 😊

Reputatie 7
Badge +3

Gezien zijn handtekening heb ik zo'n vaag vermoeden dat Sebastian L niet meer zit te wachten op een antwoord … :slight_smile:

Gezien zijn opmerkingen in het 1e klas controle topic  (en zijn handtekening) vraag ik me af om iemand hem echt gaat missen hier.

Waar steek ik de energie nog in.. :sweat_smile: Hopelijk leest hij het alsnog mee. :relaxed:

Ik lees met interesse mee. 🙃 Is de energie niet voor niets geweest. 😊

Er zijn gezien diverse andere topics over de DDZ stellen genoeg andere members geinteresseerd in het antwoord. Dus mocht er weer nieuwe info zijn, schroom je niet om het hier alsnog te melden Laura.

Reputatie 5

Ik quote mijn collega: “DDZ stellen worden de komende week overgebracht naar Arnhem en zullen naar alle waarschijnlijkheid (geen absolute zekerheid nog) beginnen in te stromen vanaf drgl 22.”

Voorlopig nog geen probleem dat DDZ nog niet kan worden De reizigersaantallen zijn voorlopig nog niet te vergelijken met 2019. 

Voeg daarbij dat SNG in blijft stromen. Tussen Zwolle - Roosendaal wordt het zelfs ingezet als IC. In combinatie met ICM-M en V-IRM-M. Maar Zwolle - Roosendaal is geen echte IC verbinding. Alleen tussen Arnhem - Breda is het een IC. 

En ICNG zal waarschijnlijk in 2022 instromen. Desnoods kunnen ze bij hoge nood zelfs Traxx + ICR die dan vervangen zijn eventjes als IC kunnen inzetten. 

Reputatie 7
Badge +1

Voorlopig nog geen probleem dat DDZ nog niet kan worden De reizigersaantallen zijn voorlopig nog niet te vergelijken met 2019. 

Voeg daarbij dat SNG in blijft stromen. Tussen Zwolle - Roosendaal wordt het zelfs ingezet als IC. In combinatie met ICM-M en V-IRM-M. Maar Zwolle - Roosendaal is geen echte IC verbinding. Alleen tussen Arnhem - Breda is het een IC. 

Daar denken de reizigers op de 3600 heel anders over gok ik zo. Naast dat het comfort een stuk minder is (logisch want het zijn sprinters), zitten de treinen vaak behoorlijk vol. En er zijn dacht ik nog een aantal IC's die nu met sprinters wordt uitgevoerd? NS werkt iig niet voor niets aan de terugkeer van DDZ.

ICNG stroomt pas eind 2022 in, en dan zijn ze nog lang niet allemaal in dienst. Is het bovendien niet zo dat in het eerste jaar voor ICNG een reserve moet klaarstaan? Dat zou betekenen dat pas vanaf eind 2023 de eerste TRAXX + ICR zijn vrijgespeeld. En dan nog vraag ik me af hoe praktisch het is om deze treinen elders in te zetten. Maar dat weet NS ongetwijfeld zelf wel ;-)

Het is zo en zo niet praktisch om de Traxx elders in te zetten vanwege de materieelbekendheid bij machinisten voor dit materieel.  Er is maar een beperkte groep machinisten die op de Traxx mogen rijden.

Reputatie 7
Badge

Het is zo en zo niet praktisch om de Traxx elders in te zetten vanwege de materieelbekendheid bij machinisten voor dit materieel.  Er is maar een beperkte groep machinisten die op de Traxx mogen rijden.

En die rijden op de HSL, dus als de ICNG is ingestroomd, rijden we daarmee op de HSL en blijft er bar weinig personeel over om met een Traxx op het reguliere net te rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik quote mijn collega: “DDZ stellen worden de komende week overgebracht naar Arnhem en zullen naar alle waarschijnlijkheid (geen absolute zekerheid nog) beginnen in te stromen vanaf drgl 22.”

Wat ik nu ergens lees (info uit communicatie vanuit NS) dat straks voorlopig alleen de 6-delige stellen beschikbaar zullen zijn, waarbij een aantal van 16 genoemd wordt en dat er in april meer DDZ beschikbaar zou moeten zijn. Ook is afgelopen maandag op het opstelterrein Lelystad het accupakket van een DDZ in de fik gevlogen en zou daardoor afgeschreven zijn. 

Ik quote mijn collega: “DDZ stellen worden de komende week overgebracht naar Arnhem en zullen naar alle waarschijnlijkheid (geen absolute zekerheid nog) beginnen in te stromen vanaf drgl 22.”

Wat ik nu ergens lees (info uit communicatie vanuit NS) dat straks voorlopig alleen de 6-delige stellen beschikbaar zullen zijn, waarbij een aantal van 16 genoemd wordt en dat er in april meer DDZ beschikbaar zou moeten zijn. Ook is afgelopen maandag op het opstelterrein Lelystad het accupakket van een DDZ in de fik gevlogen en zou daardoor afgeschreven zijn. 

Nou, mij lijkt het dan het verstandigste om de DDZ nog even aan de kant te laten als dat zomaar in de fik vliegt…..

Reputatie 7
Badge +1

Nou, mij lijkt het dan het verstandigste om de DDZ nog even aan de kant te laten als dat zomaar in de fik vliegt…..

Dat zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het vele stilstaan (ondanks de conditieritten) etc. 

 

Maar is de gehele DDZ daarmee nu afgeschreven, of slechts het accupakket?

De inzet komt in ieder geval dichterbij. 🙂

Reputatie 7
Badge +3

Werd ook door iemand anders aan toegevoegd dat er in Zwolle bij aantal de accu's zijn losgekoppeld. Zo lang stilstaan lijkt me inderdaad niet bevoordelijk. Het is natuurlijk van een heel andere orde, maar mijn moeder heeft nu sinds een maand of 2 een scootmobiel en bij afleveren werd gezegd dat als ze die langere tijd niet gebruikt of denkt te gaan gebuiken dat ze hem dan niet al die tijd aan de oplader moet laten maar de stekker er uit te trekken en dan af en toe weer kortere tijd erin. 

Dat afgeschreven werd gezegd over het accupakket. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik weet dat de accu's van DDZ sowieso een dingetje waren. Ze schijnen nogal snel leeg te raken waardoor de trein vrij snel “dood” was als de pantograaf omlaag was gehaald. Dat was in het begin (net na buitendienststelling) bij meerdere treinen gebeurd begreep ik.

 

Het is natuurlijk van een heel andere orde, maar mijn moeder heeft nu sinds een maand of 2 een scootmobiel en bij afleveren werd gezegd dat als ze die langere tijd niet gebruikt of denkt te gaan gebuiken dat ze hem dan niet al die tijd aan de oplader moet laten maar de stekker er uit te trekken en dan af en toe weer kortere tijd erin. 

Datzelfde advies kregen mijn ouders bij de aanschaf van een elektrische fiets. Belangrijk was vooral om ze niet helemaal leeg te laten lopen.

 

Ik quote mijn collega: “DDZ stellen worden de komende week overgebracht naar Arnhem en zullen naar alle waarschijnlijkheid (geen absolute zekerheid nog) beginnen in te stromen vanaf drgl 22.”

Wat ik nu ergens lees (info uit communicatie vanuit NS) dat straks voorlopig alleen de 6-delige stellen beschikbaar zullen zijn, waarbij een aantal van 16 genoemd wordt en dat er in april meer DDZ beschikbaar zou moeten zijn. Ook is afgelopen maandag op het opstelterrein Lelystad het accupakket van een DDZ in de fik gevlogen en zou daardoor afgeschreven zijn. 

Wat ik begrepen heb is er een accu ontploft wat voor de nodige rookontwikkeling heeft gezorgd bij deze DDZ maar dat het verder allemaal wel meeviel.

 

Het lijkt mij wel vreemd dat er op een opstelterrein zoals Zwolle accu's afgekoppeld zouden zijn bij DDZ's, zeker omdat al het materieel ook om de x dagen een conditierit moet maken.

Wel fijn dat het weer in dienst komt geleidelijk vanaf 12 december. Is het ook bekend of deze gaan rijden op rit 1800? Of alleen op drukkere trajecten

Reputatie 7
Badge +1

Het lijkt mij wel vreemd dat er op een opstelterrein zoals Zwolle accu's afgekoppeld zouden zijn bij DDZ's, zeker omdat al het materieel ook om de x dagen een conditierit moet maken.

Wat ik begreep was dat er net na de buitendienststelling een aantal stellen per ongeluk met de pantograaf omlaag weggezet waren, die moesten vervolgens met een andere DDZ weer tot leven gewekt worden. Maar dat was na de eerste beste conditierit alweer opgelost dacht ik. 

Er staat er wel eentje bij het station in Zwolle (als je uit de richting Meppel komt) al langere tijd op dezelfde plek. Voor zover ik kon zien had die geen pantograaf omhoog.

 

Wel fijn dat het weer in dienst komt geleidelijk vanaf 12 december. Is het ook bekend of deze gaan rijden op rit 1800? Of alleen op drukkere trajecten

Ik las ergens dat de 3600 serie de eerste was waar ze weer ingezet zouden worden. Maar ik weet dus niet meer waar ik dat voorbij zag komen, dus tot in hoeverre dat ook klopt weet ik niet 😅.

Het lijkt mij wel vreemd dat er op een opstelterrein zoals Zwolle accu's afgekoppeld zouden zijn bij DDZ's, zeker omdat al het materieel ook om de x dagen een conditierit moet maken.

Wat ik begreep was dat er net na de buitendienststelling een aantal stellen per ongeluk met de pantograaf omlaag weggezet waren, die moesten vervolgens met een andere DDZ weer tot leven gewekt worden. Maar dat was na de eerste beste conditierit alweer opgelost dacht ik. 

Er staat er wel eentje bij het station in Zwolle (als je uit de richting Meppel komt) al langere tijd op dezelfde plek. Voor zover ik kon zien had die geen pantograaf omhoog.

 

Wel fijn dat het weer in dienst komt geleidelijk vanaf 12 december. Is het ook bekend of deze gaan rijden op rit 1800? Of alleen op drukkere trajecten

Ik las ergens dat de 3600 serie de eerste was waar ze weer ingezet zouden worden. Maar ik weet dus niet meer waar ik dat voorbij zag komen, dus tot in hoeverre dat ook klopt weet ik niet 😅.

Dat lijkt me inderdaad wel logisch dat DDZ eerst in rit 3600 word ingezet want daar is heel veel SNG als intercity daar hebben heel veel mensen klachten over. de IC Leeuwarden-Zwolle valt dan ook nog heel erg mee qua drukte (zolang je in het voorste treinstel stapt) Er zijn nu beduidend minder reizigers dan in Oktober in de trein..

Reputatie 7
Badge +1

Een draadje op Twitter over de losgekoppelde accu's, de brand in een accu in Lelystad en de indienststelling van het materieel (reacties van verschillende mensen):

https://twitter.com/mcnZwolle/status/1460895358159044609

 

Accu's in Zwolle zijn dan losgekoppeld vanwege die brand gok ik? Ze hebben in ieder geval alles eventjes op pauze gezet vanwege de brand.

Een draadje op Twitter over de losgekoppelde accu's, de brand in een accu in Lelystad en de indienststelling van het materieel (reacties van verschillende mensen):

https://twitter.com/mcnZwolle/status/1460895358159044609

 

Accu's in Zwolle zijn dan losgekoppeld vanwege die brand gok ik? Ze hebben in ieder geval alles eventjes op pauze gezet vanwege de brand.

Ok, maar de bedoeling was dus dat ze nu al reden en dat gaat niet door doordat er branden in de accu's zijn?

In dat geval zou ik zeggen doe er niks meer aan en breng de treinen naar de sloop. Ze hebben zo veel problemen gehad het is het volgens mij niet eens meer waard want over 6 jaar staat de DDNG al op het programma. Duurt ook niet heel lang meer voordat ICNG in dienst komt, volgend jaar al op HSL misschien is het een idee voor NS om de oude HSL treinen (dus traxx) die ze dan niet meer nodig hebben in te zetten in reguliere inzet dus bv. traxx bij Zwolle-Roosendaal ik zeg maar wat, dat zou zeker helpen met het vervangen van de DDZ die hebben we dan niet eens meer nodig..

Vind koploper sowieso comfortabeler...

Reputatie 7
Badge +1

Nee, ze hebben op de dag van die brand tijdelijk alle conditieritten en herinstructies even stilgelegd. Dat is later gewoon weer hervat. 

De TRAXX + ICR zal sowieso niet elders ingezet worden, daar het aantal machinisten dat op deze treinen mag rijden beperkt is. Dat groepje zal straks op de ICNG rijden. Daarnaast hebben de machinisten niet overal wegbekendheid.

Zoals het nu lijkt worden in december 16 zesdelige DDZ's weer ingezet. Daar zou je in theorie de gehele 3600 serie mee kunnen rijden (als ik me niet vergis).

Ok, maar de bedoeling was dus dat ze nu al reden en dat gaat niet door doordat er branden in de accu's zijn?

In dat geval zou ik zeggen doe er niks meer aan en breng de treinen naar de sloop. Ze hebben zo veel problemen gehad het is het volgens mij niet eens meer waard want over 6 jaar staat de DDNG al op het programma. Duurt ook niet heel lang meer voordat ICNG in dienst komt, volgend jaar al op HSL misschien is het een idee voor NS om de oude HSL treinen (dus traxx) die ze dan niet meer nodig hebben in te zetten in reguliere inzet dus bv. traxx bij Zwolle-Roosendaal ik zeg maar wat, dat zou zeker helpen met het vervangen van de DDZ die hebben we dan niet eens meer nodig..

Vind koploper sowieso comfortabeler...

Een eenmalig incident wat gewoon kan gebeuren door wellicht een defecte accu daar ga je geen hele treinserie voor uit de dienst halen.  Dan kun je alle treinen wel uti de dienst halen want elke trein heeft wel een keer wat. Zo heb ik al een keer een electronica brand gehad in een Virm, zullen we die dan ook maar buitendienst stellen ?

En welke problemen hebben de DDZ dan allemaal gehad volgens jou?

De ICNG laat nog op zich wachten en de DDNG is zo en zo uitgesteld ten opzichte van eerdere planning vanwege corona en het terug gelopen aantal reizigers.  Daarnaast moet daar eerst een aanbesteding voor gaan lopen wat zeer tijdrovend is en vervolgens moet er van alles afgestemd gaan worden voordat er een prototype gemaakt gaat worden.  Dan moet dat prototype getest gaan worden waarna weer aanpassingen gedaan moeten worden, vervolgens wordt er een trein in NL getest en moet hier weer een heel scala aan testen doorlopen voordat de IL&T accoord geeft voor toelating in Nederland.  Nee dat gaat nog wel even duren voordat er een nieuwe dubbeldekker op het spoor komt in NL.

De Traxx gaat er uit zodra ze niet meer nodig zijn op de HSL, daar gaan ze geen nieuwe machinisten voor opleiden om ze elders te laten rijden. NS heeft de eigen Traxx locs al een paar jar geleden verkocht en huurt ze nu nog voor de termijn dat ze nodig zijn voor de HSL.

 

Reageer