beantwoord

Vraag specifiek aan NS zelf over Materieel

  • 10 November 2021
  • 62 reacties
  • 1831 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb hier al meerdere topics over gemaakt, dat weet ik, maar ik heb nog nooit iemand van NS iets horen zeggen over de DDZ. Dit topic is dus ook primair bestemd voor NS personeel om antwoord toe te lichten hierover, of wellicht als je zelf wat nuttigs toe te voegen hebt mag je dat ook doen.

To the point dan maar naar de vragen die ik heb aan de NS:

Wat is nu de staat van de DDZ? Zijn er nog trillingen aanwezig? Komen ze in dienst vanaf 12/12 (nieuwe dienstregeling) of wat is nu precies de bedoeling?

 

(graag alleen antwoord als je echt iets weet over de feiten van deze vragen)

icon

Beste antwoord door Daniël03 24 November 2021, 17:38

Bekijk origineel

62 reacties

Ik heb het ook niet specifiek over het traject Zwolle -Leeuwarden. 1800,500,600,700 is ook Zwolle-Rotterdam en Zwolle-Den Haag Centraal. Daar kan het behoorlijk druk zijn met ICM. Vooral treinen VANUIT Leeuwarden.

En om die reden worden treinen in deze series veelvuldig gesplitst en gecombineerd op Zwolle. Gesplitst richting het Noorden en gecombineerd richting het Zuiden omdat de treinen dan meer lengte nodig hebben vanwege de drukte.

En daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen treinen uit Leeuwarden of Groningen want die rijden dezelfde route verder naar Rotterdam of Den Haag.

Reputatie 7
Badge +1

Zolang DDZ nog niet op volle sterkte terug is, zal dat op sommige treinen even krap zijn. Straks als alles weer terug in dienst is, is er meer ruimte om de drukste treinen in te zetten met DDZ of met langere ICM's.

Overigens vind ik dat de treinen ondanks de materieelkrapte toch nog wel redelijk op lengte zijn. Zo nu en dan zelfs 3-stellen ICM. Mijn ervaring is dat het inderdaad druk kan zijn, maar dat het vaak drukker lijkt dan het is. Bijvoorbeeld door mensen die niet naast anderen gaan zitten, 4-zits in hun eentje bezetten.

Reputatie 1

Ok, dus doordat de DDZ op 3600 kan rijden betekend dat ook dat treinen op 1800,500,600 en 700 verlengd worden? ICM-7 is behoorlijk krap voor dat traject. Vooral treinen vanuit leeuwarden. (en soms zelfs ICM-3 of ICM-6 bij zonodige uitval)

Nee, het kan op verschillende trajecten zijn dat treinen langer worden zodra er extra materieel instroomt. Het is niet gezegd dat dit alleen in het Noorden is, het materieel wordt ingezet waar het het hardst nodig is en logistiek het beste in te passen is.

En het traject Zwolle - Leeuwarden is naar mijn idee niet echt een druk traject qua reizigers voor de IC

Ik heb het ook niet specifiek over het traject Zwolle -Leeuwarden. 1800,500,600,700 is ook Zwolle-Rotterdam en Zwolle-Den Haag Centraal. Daar kan het behoorlijk druk zijn met ICM. Vooral treinen VANUIT Leeuwarden.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie eerder de treinen naar Groningen langer worden. Die zijn vaak een stuk drukker. En zoals Jeroen zegt, hoe meer ICM er vrijgespeeld wordt op andere lijnen, hoe meer ruimte er is om overige treinen weer langer te maken.

Maar is het niet zo dat de intercity's naar het noorden al voordat DDZ aan de kant ging, voornamelijk met ICM gereden werden? Ik kan me niet anders herinneren dat hier voornamelijk ICM reed met zo nu en dan DDZ ertussendoor. Zelfs de sprinters eerst nog 😅.

Ok, dus doordat de DDZ op 3600 kan rijden betekend dat ook dat treinen op 1800,500,600 en 700 verlengd worden? ICM-7 is behoorlijk krap voor dat traject. Vooral treinen vanuit leeuwarden. (en soms zelfs ICM-3 of ICM-6 bij zonodige uitval)

Nee, het kan op verschillende trajecten zijn dat treinen langer worden zodra er extra materieel instroomt. Het is niet gezegd dat dit alleen in het Noorden is, het materieel wordt ingezet waar het het hardst nodig is en logistiek het beste in te passen is.

En het traject Zwolle - Leeuwarden is naar mijn idee niet echt een druk traject qua reizigers voor de IC

Vanaf december wordt maar een deel van de DDZ stellen weer ingezet, eerder las ik dat er later (april?) weer meer stellen kunnen gaan rijden. 

Volgens de geleerden op somda is het de bedoeling om eerst alle DDZ6 stellen eind februari weer op de rails te hebben, daarna wordt begonnen aan DDZ4.

@Phamhuis 

Juist de intercity's naar Leeuwarden zijn vaak vanaf Zwolle zeer matig bezet. Een losse ICM3 of ICM4 is tussen Zwolle en Leeuwarden veelal voldoende.

Reputatie 1

Dat die drukke treinen daar blijven is helemaal niet gezegd, er komt immers weer materieel vrij doordat de DDZ deels weer in dienst gaat komen.

En zoals Momo aangeeft zijn er iets van 10 wijzigingsbladen per jaar waarbij het materieel zo weer op een andere lijn ingezet kan worden omdat dat logistiek beter uitkomt.  Niets is zeker en al helemaal niet na de eerste weken van een nieuwe dienstregeling waarbij er altijd aanpassingen komen vanwege onvoorziene problemen.

Vergeet ook niet dat de onderhoudslocatie van deze treinen in Onnen is en het onlogisch is de treinen dan niet op trajecten in de regio in te zetten. Dus die komen echt wel terug op de Noordelijke lijnen.

Maar het is mooi dat deze fijne trein om mee te rijden weer terug op het spoor komt.

Ok, dus doordat de DDZ op 3600 kan rijden betekend dat ook dat treinen op 1800,500,600 en 700 verlengd worden? ICM-7 is behoorlijk krap voor dat traject. Vooral treinen vanuit leeuwarden. (en soms zelfs ICM-3 of ICM-6 bij zonodige uitval)

Dat die drukke treinen daar blijven is helemaal niet gezegd, er komt immers weer materieel vrij doordat de DDZ deels weer in dienst gaat komen.

En zoals Momo aangeeft zijn er iets van 10 wijzigingsbladen per jaar waarbij het materieel zo weer op een andere lijn ingezet kan worden omdat dat logistiek beter uitkomt.  Niets is zeker en al helemaal niet na de eerste weken van een nieuwe dienstregeling waarbij er altijd aanpassingen komen vanwege onvoorziene problemen.

Vergeet ook niet dat de onderhoudslocatie van deze treinen in Onnen is en het onlogisch is de treinen dan niet op trajecten in de regio in te zetten. Dus die komen echt wel terug op de Noordelijke lijnen.

Maar het is mooi dat deze fijne trein om mee te rijden weer terug op het spoor komt.

Reputatie 7
Badge +3

En wat daar staat aangegeven kan ook zo weer veranderen bij een volgend wijzigingsblad als er op dat moment weer mmeer DDZ stellen ingezet kunnen worden. Vanaf december wordt maar een deel van de DDZ stellen weer ingezet, eerder las ik dat er later (april?) weer meer stellen kunnen gaan rijden. Dan kunnen ze mogelijk ook weer naar Groningen en Leeuwarden gaan.

Reputatie 1

op deze website staat het inderdaad bevestigd, de DDZ gaat niet meer naar noord nederland.

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2022

Ik heb gekeken bij rit 1800, 600,700 en 500. Bij al deze ritten staat dat dat er alleen gereden word met ICM, maar als je kijkt bij bijvoorbeeld rit 1700, of 1800 dan zie je dat DDZ daar wel terug komt.

Die drukke treinen blijven daar dus nog voorlopig

Reputatie 1

Per 6 december zul je de DDZ langzaam terug zien komen, allereerst op het traject Roosendaal-Zwolle (3600). Voor meer informatie zie; https://nieuws.ns.nl/ddz-treinen-vanaf-6-december-weer-terug-op-het-spoor/

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben ook erg benieuwd naar wat DDNG uiteindelijk zal worden. Maar dat duurt nog wel even inderdaad. 

Reputatie 5

Er zullen ongetwijfeld wel treinen weer langer worden of met DDZ gereden worden als het materieel weer op niveau is.

Ik vraag me alleen af hoe @Hanzeboog dat in gedachten had als DDZ voorgoed weg mag blijven. NS kan immers niet meer ICM tevoorschijn toveren dan er is 😅.

Voorlopig zal de aantal treinreizigers toch niet op het oude niveau van 2019 komen. Laat staan dat er meer is. 

Was sarcastisch bedoeld over de DDZ. Ben geen liefhebber van DDZ. De stoelen van DDZ bevallen me niet. Die van ICM-M wel. 

Maar je hebt gelijk. Voorlopig is DDZ toch noodzakelijk. En NS zal de introductie van DD-NG voorlopig nog uitstellen tot verder dan 2027. 

Reputatie 7

Als machinist mag (mocht) ik toch altijd graag met de DDZ rijden. Heb er weinig tot geen storingen of ellende mee meegemaakt. Wel herinner ik me nog goed enkele ritten vroeg op de dag waarbij je met je DDZ-intercity op alle tussengelegen stations moest stoppen. Zeker in de vroege ochtend is het spoor vaak nat en dan merk je toch wel dat een DDZ als stoptrein niet bijzonder geschikt is voor die taak… Met name de zesjes kunnen vervelend zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Er zullen ongetwijfeld wel treinen weer langer worden of met DDZ gereden worden als het materieel weer op niveau is.

Ik vraag me alleen af hoe @Hanzeboog dat in gedachten had als DDZ voorgoed weg mag blijven. NS kan immers niet meer ICM tevoorschijn toveren dan er is 😅.

Wat mij betreft mag die DDZ voorgoed wegblijven. De ICM-M kan zelfs in spitsuren met ICM-M uitgevoerd worden. Ze moeten dan alleen eens een keer de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum verlengen tot meer dan 400 meter. 

Al was het alleen ter voorbereiding voor de ICNG die in de toekomst ook op Almere en Lelystad gaan stoppen. 

  

Ik vraag me vooral af waar NS al dat materieel vandaan moet halen. Als er nu al een materieeltekort is, hoe moeten die treinen dan überhaupt verlengt worden zonder DDZ? Nog meer intercity's met sprinters rijden? 

Om de ICM's daar te verlengen, zullen ze toch elders weggehaald moeten worden.

Als DDZ weer in dienst is dan is er wellicht geen materieeltekort meer. Dan kunnen ze in principe ICM wel verlengen. Dat is ook goed nodig bij de rit van Den Haag Centraal naar Leeuwarden rit 1800, die kan nog behoorlijk druk zijn met ICM-7. (en woensdag zelfs ICM-6) 's avonds word soms zelfs in de spits ICM3 ingezet. Dat kan echt niet. Dus als de DDZ weer in dienst komt op andere trajecten en de ICMM daar niet meer nodig is dan is het een verstandig idee om andere treinseries te verlengen. Corona bestaat tevens ook nog.

Reputatie 7
Badge +1

Wat mij betreft mag die DDZ voorgoed wegblijven. De ICM-M kan zelfs in spitsuren met ICM-M uitgevoerd worden. Ze moeten dan alleen eens een keer de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum verlengen tot meer dan 400 meter. 

Al was het alleen ter voorbereiding voor de ICNG die in de toekomst ook op Almere en Lelystad gaan stoppen. 

  

Ik vraag me vooral af waar NS al dat materieel vandaan moet halen. Als er nu al een materieeltekort is, hoe moeten die treinen dan überhaupt verlengt worden zonder DDZ? Nog meer intercity's met sprinters rijden? 

Om de ICM's daar te verlengen, zullen ze toch elders weggehaald moeten worden.

Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) 

Dat zijn dus nog niet de 1800 of 700 serie (IC's Groningen/Leeuwarden - Den Haag), maar wellicht dat bij de volle terugkeer van DDZ weer zal verschijnen in deze series. Voorheen reden ze er ook vooral in de spits.

Wat mij betreft mag die DDZ voorgoed wegblijven. De ICM-M kan zelfs in spitsuren met ICM-M uitgevoerd worden. Ze moeten dan alleen eens een keer de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum verlengen tot meer dan 400 meter. 

Al was het alleen ter voorbereiding voor de ICNG die in de toekomst ook op Almere en Lelystad gaan stoppen. 

  

Je kunt ook gewoon de treinlengte aanpassen ipv de stations verlengen. En als het reizigersaanbod dan te groot wordt dan pas je de frequentie van de treinen aan.  Maar voorlopig is de maximale treinlengte voor Lelystad Centrum en Almere Centrum nog RUIMSCHOOTS genoeg voor het aantal passagiers op dit traject. 

Enige knelpunt waar Prorail niets aan wil veranderen is Almere Buiten, daar had het perron al verlengd moeten zijn zodat er niet steeds problemen zijn met te lange treinen en het splitsen van treinen op Almere Centrum om vervolgens achter elkaar aan naar Lelystad te rijden.

Reputatie 5

Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) 

Dat zijn dus nog niet de 1800 of 700 serie (IC's Groningen/Leeuwarden - Den Haag), maar wellicht dat bij de volle terugkeer van DDZ weer zal verschijnen in deze series. Voorheen reden ze er ook vooral in de spits.

Wat mij betreft mag die DDZ voorgoed wegblijven. De ICM-M kan zelfs in spitsuren met ICM-M uitgevoerd worden. Ze moeten dan alleen eens een keer de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum verlengen tot meer dan 400 meter. 

Al was het alleen ter voorbereiding voor de ICNG die in de toekomst ook op Almere en Lelystad gaan stoppen. 

  

Reputatie 7
Badge +1

Vind DDZ echt helemaal NIKS!!

Ja dat was inmiddels wel duidelijk…

Al zullen veel reizigers blij zijn dat ze niet meer met die “verschrikkelijke” sprinters hoeven.

Ik vermoed dat DDZ op den duur gewoon weer word ingezet waar het voor de uitdienststelling al ingezet werd. De onderhoudslocatie zal nog steeds Onnen zijn gok ik.

Reputatie 1

Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) Ik vind wel dat de NS de treinen wat minder vaak moeten verkorten dat zorgt voor onveilige situaties, Zeker bij ICM.

Waar heb je dit gelezen/gehoord? 

op Somda lees ik dat DDZ per 12 december weer mondjesmaat DDZ's gaan rijden op de 3600, 1600, 1700, 11600 en 11700 series. 

Dat zijn dus nog niet de 1800 of 700 serie (IC's Groningen/Leeuwarden - Den Haag), maar wellicht dat bij de volle terugkeer van DDZ weer zal verschijnen in deze series. Voorheen reden ze er ook vooral in de spits.

Oh jee.. Ook bij mijn traject dus.. Erg jammer weer maar in de spits is het wel nodig natuurlijk.. Vind koploper nog steeds de beste ik hoop dat dat de primaire trein blijft op de 1700 en 1600. Vind DDZ echt helemaal NIKS!!

Reputatie 7
Badge +1

Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) Ik vind wel dat de NS de treinen wat minder vaak moeten verkorten dat zorgt voor onveilige situaties, Zeker bij ICM.

Waar heb je dit gelezen/gehoord? 

op Somda lees ik dat DDZ per 12 december weer mondjesmaat DDZ's gaan rijden op de 3600, 1600, 1700, 11600 en 11700 series. 

Dat zijn dus nog niet de 1800 of 700 serie (IC's Groningen/Leeuwarden - Den Haag), maar wellicht dat bij de volle terugkeer van DDZ weer zal verschijnen in deze series. Voorheen reden ze er ook vooral in de spits.

Als vanaf december inderdaad weer een aantal DDZ stellen kunnen worden ingezet en gaan rijden in de 3600 dan kunnen de SNG's die daar nu rijden worden gebruikt om drukke sprinters te verlengen. Vandaag meldde ProRail dat er vanaf december langere sprinters gaan rijden, met name in de spits. Voor die tijd worden nog even de perrons op een aantal station verlengd voor die langere sprinters. 

https://www.prorail.nl/nieuws/tienminutendienst-laatste-werkzaamheden

Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...

Misschien kunt u beter een auto kopen. 

Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) Ik vind wel dat de NS de treinen wat minder vaak moeten verkorten dat zorgt voor onveilige situaties, Zeker bij ICM.

Reageer