beantwoord

Vraag specifiek aan NS zelf over Materieel

  • 10 November 2021
  • 62 reacties
  • 1830 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb hier al meerdere topics over gemaakt, dat weet ik, maar ik heb nog nooit iemand van NS iets horen zeggen over de DDZ. Dit topic is dus ook primair bestemd voor NS personeel om antwoord toe te lichten hierover, of wellicht als je zelf wat nuttigs toe te voegen hebt mag je dat ook doen.

To the point dan maar naar de vragen die ik heb aan de NS:

Wat is nu de staat van de DDZ? Zijn er nog trillingen aanwezig? Komen ze in dienst vanaf 12/12 (nieuwe dienstregeling) of wat is nu precies de bedoeling?

 

(graag alleen antwoord als je echt iets weet over de feiten van deze vragen)

icon

Beste antwoord door Daniël03 24 November 2021, 17:38

Bekijk origineel

62 reacties

Jeetje, DDZ is toch de trein waar ik als machinist het minste last heb gehad van storingen. Het is wat dat betreft een robuuste trein in gebruik.

Reputatie 7
Badge +1

Het interieur en exterieur van materieel maakt hier altijd de nodige tongen los merk ik. Het blijft toch een kwestie van persoonlijke smaak.

Ikzelf vind DDZ toch één van de fijnere intercity's, en juist bij ICM krijg ik snel last van m'n rug. SNG heb ik geen enkel probleem mee, al moest ik er wel heel erg aan wennen. Smaken verschillen 😉.

Het kan nou eenmaal niet aan ieders wensen tegelijk aangepast worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Gezien zijn handtekening heb ik zo'n vaag vermoeden dat Sebastian L niet meer zit te wachten op een antwoord … :slight_smile:

Zolang er door IL&T geen toelating is voor de gewijzigde DDZ zal deze niet rijden, hoe ver het daarmee staat geen flauw idee. Je zult ook wel begrijpen dat er zolang er geen akkoord is ook geen data genoemd kunnen worden voor de terugkeer van de DDZ in de reizigersdienst.

Wat je tot nu toe hebt gehoord zijn streefdata maar helaas zijn die al een aantal keer verschoven. En ja je hebt meermalen hierna gevraagd maar informatie die er niet is kunnen we natuurlijk ook niet doorgeven/vermelden.

Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) 

Dat zijn dus nog niet de 1800 of 700 serie (IC's Groningen/Leeuwarden - Den Haag), maar wellicht dat bij de volle terugkeer van DDZ weer zal verschijnen in deze series. Voorheen reden ze er ook vooral in de spits.

Wat mij betreft mag die DDZ voorgoed wegblijven. De ICM-M kan zelfs in spitsuren met ICM-M uitgevoerd worden. Ze moeten dan alleen eens een keer de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum verlengen tot meer dan 400 meter. 

Al was het alleen ter voorbereiding voor de ICNG die in de toekomst ook op Almere en Lelystad gaan stoppen. 

  

Je kunt ook gewoon de treinlengte aanpassen ipv de stations verlengen. En als het reizigersaanbod dan te groot wordt dan pas je de frequentie van de treinen aan.  Maar voorlopig is de maximale treinlengte voor Lelystad Centrum en Almere Centrum nog RUIMSCHOOTS genoeg voor het aantal passagiers op dit traject. 

Enige knelpunt waar Prorail niets aan wil veranderen is Almere Buiten, daar had het perron al verlengd moeten zijn zodat er niet steeds problemen zijn met te lange treinen en het splitsen van treinen op Almere Centrum om vervolgens achter elkaar aan naar Lelystad te rijden.

Het is zo en zo niet praktisch om de Traxx elders in te zetten vanwege de materieelbekendheid bij machinisten voor dit materieel.  Er is maar een beperkte groep machinisten die op de Traxx mogen rijden.

Reputatie 7
Badge

Het is zo en zo niet praktisch om de Traxx elders in te zetten vanwege de materieelbekendheid bij machinisten voor dit materieel.  Er is maar een beperkte groep machinisten die op de Traxx mogen rijden.

En die rijden op de HSL, dus als de ICNG is ingestroomd, rijden we daarmee op de HSL en blijft er bar weinig personeel over om met een Traxx op het reguliere net te rijden.

Reputatie 4

Nou ik haat niet elke trein hoor vind bijvoorbeeld ICM, FLIRT, VIRM (stoffe stoelen) en de IC Berlijn ook heel comfortabel op reis. Maar NS heeft gewoon een aantal slechte treinen gewoon ruk materieel daar kan ik weinig aan veranderen en je moet het er wel mee eens zijn dat dat SNG voor geen meter zit in ieder geval…

Ik vind het allemaal wel meevallen hoor de DDZ zit prima maar ik kan het echt alleen met je eens zijn over de SNG dat is inderdaad niet goed voor je rug, Maar we kunnen wel blijven klagen het is nou eenmaal wat het is ik kom liever iets eerder op mijn bestemming met SNG dan veel te laat met een andere materieel. Een trein is bedoeld om van A naar B te gaan op de juiste tijd. Die behoefte voorvult de SNG wel prima hoor..

 

Als de SNG echt rugklachten zou veroorzaken, zou de SNG nooit toegelaten zijn in Nederland. Dat valt dus wel mee, denk ik. En misschien kun je er ook zelf iets doen aan het feit dat je niet lekker zit? Dat lijkt me een stuk beter, in plaats van (indirect) de NS af te bekken!

Reputatie 1

Per 6 december zul je de DDZ langzaam terug zien komen, allereerst op het traject Roosendaal-Zwolle (3600). Voor meer informatie zie; https://nieuws.ns.nl/ddz-treinen-vanaf-6-december-weer-terug-op-het-spoor/

 

Reputatie 7
Badge +1

Zolang DDZ nog niet op volle sterkte terug is, zal dat op sommige treinen even krap zijn. Straks als alles weer terug in dienst is, is er meer ruimte om de drukste treinen in te zetten met DDZ of met langere ICM's.

Overigens vind ik dat de treinen ondanks de materieelkrapte toch nog wel redelijk op lengte zijn. Zo nu en dan zelfs 3-stellen ICM. Mijn ervaring is dat het inderdaad druk kan zijn, maar dat het vaak drukker lijkt dan het is. Bijvoorbeeld door mensen die niet naast anderen gaan zitten, 4-zits in hun eentje bezetten.

Ik quote mijn collega: “DDZ stellen worden de komende week overgebracht naar Arnhem en zullen naar alle waarschijnlijkheid (geen absolute zekerheid nog) beginnen in te stromen vanaf drgl 22.”

Waar steek ik de energie nog in.. :sweat_smile: Hopelijk leest hij het alsnog mee. :relaxed:

Als vanaf december inderdaad weer een aantal DDZ stellen kunnen worden ingezet en gaan rijden in de 3600 dan kunnen de SNG's die daar nu rijden worden gebruikt om drukke sprinters te verlengen. Vandaag meldde ProRail dat er vanaf december langere sprinters gaan rijden, met name in de spits. Voor die tijd worden nog even de perrons op een aantal station verlengd voor die langere sprinters. 

https://www.prorail.nl/nieuws/tienminutendienst-laatste-werkzaamheden

Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...

Misschien kunt u beter een auto kopen. 

Reputatie 7
Badge +1

Vind DDZ echt helemaal NIKS!!

Ja dat was inmiddels wel duidelijk…

Al zullen veel reizigers blij zijn dat ze niet meer met die “verschrikkelijke” sprinters hoeven.

Ik vermoed dat DDZ op den duur gewoon weer word ingezet waar het voor de uitdienststelling al ingezet werd. De onderhoudslocatie zal nog steeds Onnen zijn gok ik.

Reputatie 7
Badge +3

Ik quote mijn collega: “DDZ stellen worden de komende week overgebracht naar Arnhem en zullen naar alle waarschijnlijkheid (geen absolute zekerheid nog) beginnen in te stromen vanaf drgl 22.”

Wat ik nu ergens lees (info uit communicatie vanuit NS) dat straks voorlopig alleen de 6-delige stellen beschikbaar zullen zijn, waarbij een aantal van 16 genoemd wordt en dat er in april meer DDZ beschikbaar zou moeten zijn. Ook is afgelopen maandag op het opstelterrein Lelystad het accupakket van een DDZ in de fik gevlogen en zou daardoor afgeschreven zijn. 

Reputatie 7
Badge +1

Waar steek ik de energie nog in.. :sweat_smile: Hopelijk leest hij het alsnog mee. :relaxed:

Ik lees met interesse mee. 🙃 Is de energie niet voor niets geweest. 😊

Reputatie 7
Badge +3

Gezien zijn handtekening heb ik zo'n vaag vermoeden dat Sebastian L niet meer zit te wachten op een antwoord … :slight_smile:

Gezien zijn opmerkingen in het 1e klas controle topic  (en zijn handtekening) vraag ik me af om iemand hem echt gaat missen hier.

Waar steek ik de energie nog in.. :sweat_smile: Hopelijk leest hij het alsnog mee. :relaxed:

Ik lees met interesse mee. 🙃 Is de energie niet voor niets geweest. 😊

Er zijn gezien diverse andere topics over de DDZ stellen genoeg andere members geinteresseerd in het antwoord. Dus mocht er weer nieuwe info zijn, schroom je niet om het hier alsnog te melden Laura.

Reputatie 7

Als machinist mag (mocht) ik toch altijd graag met de DDZ rijden. Heb er weinig tot geen storingen of ellende mee meegemaakt. Wel herinner ik me nog goed enkele ritten vroeg op de dag waarbij je met je DDZ-intercity op alle tussengelegen stations moest stoppen. Zeker in de vroege ochtend is het spoor vaak nat en dan merk je toch wel dat een DDZ als stoptrein niet bijzonder geschikt is voor die taak… Met name de zesjes kunnen vervelend zijn.

Reputatie 5

Er zullen ongetwijfeld wel treinen weer langer worden of met DDZ gereden worden als het materieel weer op niveau is.

Ik vraag me alleen af hoe @Hanzeboog dat in gedachten had als DDZ voorgoed weg mag blijven. NS kan immers niet meer ICM tevoorschijn toveren dan er is 😅.

Voorlopig zal de aantal treinreizigers toch niet op het oude niveau van 2019 komen. Laat staan dat er meer is. 

Was sarcastisch bedoeld over de DDZ. Ben geen liefhebber van DDZ. De stoelen van DDZ bevallen me niet. Die van ICM-M wel. 

Maar je hebt gelijk. Voorlopig is DDZ toch noodzakelijk. En NS zal de introductie van DD-NG voorlopig nog uitstellen tot verder dan 2027. 

Reputatie 1

DDZ is de slechtste trein die NS heeft. Zit slecht, Rijd slecht, en altijd zo goor die trein.

Ben heel blij als die voorlopig nog wegblijft. Hopelijk langer dan 12 december.

Reputatie 7
Badge +3

Als vanaf december inderdaad weer een aantal DDZ stellen kunnen worden ingezet en gaan rijden in de 3600 dan kunnen de SNG's die daar nu rijden worden gebruikt om drukke sprinters te verlengen. Vandaag meldde ProRail dat er vanaf december langere sprinters gaan rijden, met name in de spits. Voor die tijd worden nog even de perrons op een aantal station verlengd voor die langere sprinters. 

https://www.prorail.nl/nieuws/tienminutendienst-laatste-werkzaamheden

Reputatie 1

Als vanaf december inderdaad weer een aantal DDZ stellen kunnen worden ingezet en gaan rijden in de 3600 dan kunnen de SNG's die daar nu rijden worden gebruikt om drukke sprinters te verlengen. Vandaag meldde ProRail dat er vanaf december langere sprinters gaan rijden, met name in de spits. Voor die tijd worden nog even de perrons op een aantal station verlengd voor die langere sprinters. 

https://www.prorail.nl/nieuws/tienminutendienst-laatste-werkzaamheden

Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...

Reputatie 4

Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...

 

Patrick, ik krijg zo onderhand het vermoeden dat je elk treintype begint te haten… Of het nou van NS, Keolis, Arriva of R-NET is. Het is jouw persoonlijke mening dat je de DDZ en SNG en weet ik veel welk materieel nog meer niet fijn vindt, maar er zijn genoeg andere mensen die de DDZ wél een fijne trein vinden. Een hoop mensen hopen dat DDZ weer terugkomt, zodat bijvoorbeeld andere treinen weer een stukje langer worden, en ga zo maar door… Prima dat je je mening geeft, maar denk ook om de belangen van anderen (inclusief die van de NS) en let alsjeblieft ook een beetje op je taalgebruik!

Reputatie 1

Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...

 

Patrick, ik krijg zo onderhand het vermoeden dat je elk treintype begint te haten… Of het nou van NS, Keolis, Arriva of R-NET is. Het is jouw persoonlijke mening dat je de DDZ en SNG en weet ik veel welk materieel nog meer niet fijn vindt, maar er zijn genoeg andere mensen die de DDZ wél een fijne trein vinden. Een hoop mensen hopen dat DDZ weer terugkomt, zodat bijvoorbeeld andere treinen weer een stukje langer worden, en ga zo maar door… Prima dat je je mening geeft, maar denk ook om de belangen van anderen (inclusief die van de NS) en let alsjeblieft ook een beetje op je taalgebruik!

Nou ik haat niet elke trein hoor vind bijvoorbeeld ICM, FLIRT, VIRM (stoffe stoelen) en de IC Berlijn ook heel comfortabel op reis. Maar NS heeft gewoon een aantal slechte treinen gewoon ruk materieel daar kan ik weinig aan veranderen en je moet het er wel mee eens zijn dat dat SNG voor geen meter zit in ieder geval…

Nou ja beter dan SNG maar hopelijk blijft het daar ook bij voor de DDZ. Niet buiten de 3600. Ik spreek uit ervaring, dit is echt de intercity die het vaakst defect raakt heb het zelf wel tig keer meegemaakt ik haat die trein bijna...

 

Patrick, ik krijg zo onderhand het vermoeden dat je elk treintype begint te haten… Of het nou van NS, Keolis, Arriva of R-NET is. Het is jouw persoonlijke mening dat je de DDZ en SNG en weet ik veel welk materieel nog meer niet fijn vindt, maar er zijn genoeg andere mensen die de DDZ wél een fijne trein vinden. Een hoop mensen hopen dat DDZ weer terugkomt, zodat bijvoorbeeld andere treinen weer een stukje langer worden, en ga zo maar door… Prima dat je je mening geeft, maar denk ook om de belangen van anderen (inclusief die van de NS) en let alsjeblieft ook een beetje op je taalgebruik!

Nou ik haat niet elke trein hoor vind bijvoorbeeld ICM, FLIRT, VIRM (stoffe stoelen) en de IC Berlijn ook heel comfortabel op reis. Maar NS heeft gewoon een aantal slechte treinen gewoon ruk materieel daar kan ik weinig aan veranderen en je moet het er wel mee eens zijn dat dat SNG voor geen meter zit in ieder geval…

Ik vind het allemaal wel meevallen hoor de DDZ zit prima maar ik kan het echt alleen met je eens zijn over de SNG dat is inderdaad niet goed voor je rug, Maar we kunnen wel blijven klagen het is nou eenmaal wat het is ik kom liever iets eerder op mijn bestemming met SNG dan veel te laat met een andere materieel. Een trein is bedoeld om van A naar B te gaan op de juiste tijd. Die behoefte voorvult de SNG wel prima hoor..

Reageer