beantwoord

Vraag: traject Den Helder - Maastricht/Heerlen/Eindhoven; Stop op Amsterdam Bijlmer ipv Amstel

• 2 januari 2017
  • 9 reacties
  • 305 Bekeken

Goedendag,
ik merk dat veel mensen die naar station Amsterdam Bijlmer moeten overstappen op station Amstel. Nu is station Bijlmer inmiddels een groter en meer 'metropool' station geworden dan station Amstel. Is het mogelijk dat de treinen op dit traject in plaats van op station Amstel op station Bijlmer stoppen?
Het lijkt mij ook logischer om vanaf Amsterdam Centraal verder dan station Amstel af te stoppen omdat de ruimte tussen deze twee grote stations goed gedekt wordt door streekvervoer. Bijlmer ligt ook meer aan de rand van de stad en heeft (ook) goede OV aansluitingen.
Graag 'Ik vind dit nuttig' klikken voor iedereen die het hiermee eens is 🙂
icon

Beste antwoord door Johannes D 2 januari 2017, 13:10

Alleen voor mensen die uit Den Helder, Den Helder Zuid, Anna Paulowna en Heiloo komen is het zinnig om voor Bijlmer over te stappen op Amstel. Alle andere reizigers in Noord Holland kunnen beter direct treinen nemen die op Bijlmer stoppen. Dus ik vraag me af hoe groot het probleem eigenlijk is.
Bekijk origineel

9 reacties

Amsterdam Amstel is een heel handig station om op uit te stappen als je vanuit Utrecht komt. Als je dat doet, is het fijn als de trein de andere kant op er ook stopt. Van Utrecht via Amstel naar ergens in Amsterdam gaat sneller dan op Bijlmer al de metro nemen.

Verder zit de dienstregeling zo krap in elkaar dat extra stops op Bijlmer volgens mij niet mogelijk zijn.
Hoi Komawi, welkom op het NS Serviceforum.

Op 11 december is de nieuwe dienstregeling ingegaan. Deze dienstregeling kent de meeste veranderingen sinds 10 jaar en mijn collega's van de afdeling planning zijn 5 jaar bezig geweest met deze dienstregeling. Over elke trein en traject is nagedacht en je kunt je wellicht voorstellen dat dit een grote puzzel is. Als het handiger was om Bijlmer te kiezen als overstapstation, dan was dit wel opgenomen in de dienstregeling. Ik kan je niet precies aanwijzen wat de reden is, maar een wijziging is nu niet meer mogelijk.
Alleen voor mensen die uit Den Helder, Den Helder Zuid, Anna Paulowna en Heiloo komen is het zinnig om voor Bijlmer over te stappen op Amstel. Alle andere reizigers in Noord Holland kunnen beter direct treinen nemen die op Bijlmer stoppen. Dus ik vraag me af hoe groot het probleem eigenlijk is.
Reputatie 2
@Komawi:
Vanuit de richting Utrecht is er een grote vraag naar station Amsterdam Amstel. Dit is de reden dat die trein er stopt. Voor Bijlmer is er vanaf die richting al de intercity's die naar Schiphol rijden en direct na de intercity's naar Alkmaar vertrekken. Beide treinen op Amsterdam Bijlmer ArenA laten stoppen zou ertoe leiden dat Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer ArenA overbediend zou worden en Utrecht Centraal - Amsterdam Amstel juist onderbediend. Vanuit de richting Amsterdam Centraal kun je al rechtstreeks met de sprinters en metro naar Bijlmer ArenA en is er dus geen noodzaak om de intercity op Bijlmer te laten stoppen.

Door deze keuze zijn zowel Amstel als Bijlmer vanuit veel meer plaatsen overstapvrij te bereiken. Indien de intercity's Nijmegen - Den Helder en Maastricht - Alkmaar (- Schagen) op Bijlmer hadden gestopt i.p.v. Amstel, dan zouden veel meer mensen met een extra overstap opgescheept worden.

Daarnaast vergeet je nog 1 ding: dat station Bijlmer ArenA groter is dan station Amstel betekend niet dat het meer gebruikt wordt door treinreizigers. De meest recente cijfers die ik kan vinden (uit 2014) geven aan dat station Amsterdam Amstel (29.549 dagelijkse treinreizigers) drukker is dan station Amsterdam Bijlmer ArenA (21.545 dagelijkse treinreizigers). Hiermee is het schrappen van de intercitystop op Amsterdam Amstel ook onmogelijk, omdat de sprinters onmogelijk deze enorme reizigersaantallen kunnen vervoeren.
Reputatie 2
Het klopt dat er meer mensen op Amsterdam Amstel opstappen dan Amsterdam Bijlmer Arena
http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/reizigersaantallen/cijfers/aantal_in-_en_uitstappers_per_station-147203
Alleen is de groei van het aantal op- dan wel overstappers op Amsterdam Bijlmer Arena sterker dan Amsterdam Amstel.

Als je de lijnennetkaart bekijkt van het OV in Amsterdam is Duivendrecht een veel beter station om
de treinen te laten stoppen.
http://assets.gvb.nl/plattegronden/Lijnenkaart2017.pdf

Van daaruit kun je met een sprinter terug naar Amsterdam Bijlmer en naar Amsterdam Amstel.
Ik stel voor om vanuit Utrecht een Sprinter in te stellen naar Amsterdam CS, waarbij gestopt wordt op zowel
Amsterdam Bijlmer Arena als Amsterdam Amstel. En rekening houdend met grote evenementen een extra stop te maken op Amsterdam Bijlmer Arena.
Reputatie 7
Badge +3
Ik stel voor om vanuit Utrecht een Sprinter in te stellen naar Amsterdam CS, waarbij gestopt wordt op zowel Amsterdam Bijlmer Arena als Amsterdam Amstel. En rekening houdend met grote evenementen een extra stop te maken op Amsterdam Bijlmer Arena.
Die is er toch? De sprinter van Utrecht naar Uitgeest stopt overal.
En rekening houdend met grote evenementen een extra stop te maken op Amsterdam Bijlmer Arena.

Je bedoelt zeker het perron direct naast de echte ArenA.
Reputatie 2
Ik stel voor om vanuit Utrecht een Sprinter in te stellen naar Amsterdam CS, waarbij gestopt wordt op zowel Amsterdam Bijlmer Arena als Amsterdam Amstel. En rekening houdend met grote evenementen een extra stop te maken op Amsterdam Bijlmer Arena.
Die is er toch? De sprinter van Utrecht naar Uitgeest stopt overal.

Probleem opgelost, gewoon overstappen van Utrecht op andere intercity of de sprinter naar Bijlmer.
Reputatie 6
Badge
En ik stel voor dat de mensen in Den Helder blij moeten zijn met deze directe verbinding met Amsterdam. Al werd er alleen op Science Park gestopt.

Reageer