Skip to main content

Beste mensen,

Ik heb al even zitten neuzen op dit forum en zie dat meer mensen zich hiertoe wenden om hun beklag te doen over de nieuwe dienstregeling. Daarbij zie ik reacties als ‘voor sommige mensen pakt de nieuwe dienstregeling goed uit en voor anderen minder’ en ‘hier over klagen heeft geen zin’. Desalniettemin waag ik mij hier ook aan zowel een klacht over de nieuwe dienstregeling, al was het maar voor de mogelijke therapeutische waarde voor mijzelf, als een vraag hierover.

Tot afgelopen week kon ik ieder half uur rechtstreeks tussen Almere en Den Haag reizen in 58 minuten. Met de nieuwe dienstregeling vervalt die mogelijkheid helaas. Dat de rechtstreekse verbinding verdwijnt is voor mij enorm jammer en ik ben hier dan ook erg teleurgesteld over. Maar wellicht zijn er maar zo weinig mensen die zich met regelmatig bewegen tussen Flevoland en Den Haag, dat het schrappen van die verbinding gerechtvaardigd is. Helemaal als dit zorgt voor meer treinen of verbeterde verbindingen op andere plekken, zoals elders op het forum wordt gesuggereerd. Ik begrijp uit het artikel in de Volkskrant dat zich louter knappe koppen hebben gebogen over het vraagstuk van de nieuwe dienstregeling. En ik kan mij goed voorstellen dat het inderdaad een complexe en ingrijpende wijziging is.

Desalniettemin een vraag over de naar voren gekomen alternatieven. Want als ik het goed begrijp, is mijn rechtstreekse verbinding vervangen door een combinatie van een trein uit Groningen richting Schiphol Airport en een nieuwe trein vanaf Schiphol airport richting Den Haag uit Nijmegen. Maar waarom sluiten die zo slecht op elkaar aan? In de ochtend kan ik wel in deze combinatie in 1u1min richting Den Haag om 8.28, maar niet om 8.58 of 9.28, maar wel weer om 9.58. Bovendien is het op de terugweg niet mogelijk om de route op deze manier af te leggen. Zo kan ik wel met de trein naar Schiphol Airport om bijv. 16u, maar als ik daar aankom om 16.33 is de trein naar Almere nét 3 minuutjes eerder vertrokken. Als de trein uit Den Haag overigens geen 5 minuten op Leiden had gewacht, had die overstap nog wel te doen geweest. Na 17 min wachten kan ik alsnog huiswaarts, maar dan met de IC Direct.

Mijn vraag is als volgt: in hoeverre is het zo slecht op elkaar aansluiten van deze twee treinen die tezamen de voormalige rechtstreekse verbinding moeten vervangen mogelijk van tijdelijke aard? Kan het zijn dat dit in de nabije toekomst nog verandert? Of ligt dit vast voor in ieder geval geheel 2026?

Ik begrijp dat er nog andere (mijns inziens eveneens suboptimale) opties zijn, zoals met de rechtstreekse sprinter die in anderhalf uur Almere Den Haag aflegt, of andere combinaties met meermaals overstappen. Maar mijn vraag gaat dus vooral over de mogelijke tijdelijke aard van de zo slecht op elkaar aan sluitende combinatie van treinen die mijn oorspronkelijke rechtstreekse verbinding moet vervangen.

In 2026 wordt het pas leuk, dan start ook de verbouwing van Amsterdam Zuid en is er meerdere maanden slechts één perron beschikbaar. Intercity's blijven rijden met aangepaste dienstregeling maar het zal in de spits wel eens erg druk kunnen worden op dat overgebleven perron.

Is Amsterdam CS dan wel weer compleet beschikbaar?? Jij werkt toch zelf bij Prorail? Dan moet daar toch een plan voor zijn?

Tuurlijk is daar een plan voor, we bewegen gewoon naar het volgende station totdat die ook verbouwd moet worden, dan doen we weer precies hetzelfde!


Beide perrons blijven in gebruik, maar 2 van de 4 sporen gaan wel buiten dienst. Je hebt dus of alleen de buitenste twee sporen of alleen de binnenste. Het blijft dus één perron voor de richting Schiphol en één perron voor de richting Almere/Weesp/Amersfoort/Utrecht. 


En nee, Amsterdam Centraal is in 2026 nog lang niet klaar. Tot zeker 2030 is er om de beurt één perron buiten dienst om verbouw te worden...


Ach, ook vanuit Den Haag richting Amsterdam Zuid is het er niet beter op geworden: de directie trein vertrekt drie minuten eerder maar doet er toch vier minuten langer over… sterker nog, voor de wijziging waren de reizen met overstap sneller dan de directe reis nu…

Enfin, gaat nog interessant worden als straks en Amsterdam CS en Amsterdam Zuid (weer) verbouwd worden.

En als het Zuidas Dok eindelijk/ooit van start gaat begint de lol vast van voor af aan. 


Heb juist voor de trein gekozen vanwege de reden die topic starter noemt (overstapvrij in een uur van Almere naar Den Haag). Ben nog aan het twijfelen, maar collega's hebben de overstap naar de auto al gemaakt. Dat kan toch niet het doel zijn van de nieuwe dienstregeling?

Er werken echt heel veel mensen voor de overheid die van ver komen en deze verbinding gebruikten als goed alternatief voor de auto. En doordat vooral de overstap niet goed genoeg geregeld is jaag je die de trein uit.

 

Slogan NS 2025: Meer treinen; Minder aansluiting!?


Dat er soms wel en soms geen overstap geboden wordt hangt samen met het rijden van de Eurostar van/naar Brussel. Als de Eurostar rijdt, is de perronruimte in Schiphol schaarser. De trein van/naar Den Haag kan dan korter stilstaat en moet dan eerder door naar Amsterdam Zuid, waardoor de overstap naar Flevoland nog gehaald kan worden. In de andere richting symmetrisch andersom. Eigenlijk bestaat de overstap dus bij de gratie van het af en toe rijden van de Eurostar... 


Het liefst zorgen ze ervoor dat de overstap in de richting van Leiden naar Almere net zo is als Almere - Leiden. Ik heb er namelijk ook last van, want je bent om .15 of .45 van het uur in Leiden en als je weer naar huis wil dan moet of om .07 - .37 of .27 - .57. De sprinter neem ik niet eens mee hierin, want die wordt ingehaald door de IC Schiphol - Zwolle. 
Ik heb geen problemen met overstappen (alhoewel A’dam Zuid niet een fijn overstapstation en Schiphol ook niet, maar dat terzijde), maar zorg wel dat de rit in beide richtingen hetzelfde is. De ICD vind ik nog te onbetrouwbaar om daarop te rekenen om op tijd op m’n werk te zijn.


Allemaal dank voor de reacties. Zoals ik in mijn originele post aangaf, deed ik dit ook ook vanwege de mogelijke therapeutische waarde en enkele reacties hebben dat effect inderdaad gehad.

Ik rijd nu enkele weken de nieuwe dienstregeling en op de heenweg is het al met al goed te doen. De route met de overstap op Zuid werkt prima, mits er geen sprake is van vertraging - wat dus wel een achteruitgang is in vergelijking met een rechtstreekse verbinding). Soms is het zelfs mogelijk om een overstap te halen die de routeplanner niet eens aan geeft, aangezien de overstap in minder dan 10 seconden te doen is.

Dat gezegd hebbende: de terugreis is zeer vervelend. Op z'n best een kwartier langer dan eerst, maar regelmatig langer. Het een kwartier moeten wachten op Schiphol met op een ICD die ook regelmatig later vertrekt is niet prettig en het voelt vooral wrang dat drie minuten voor aankomst een fijne trein vertrekt die de reis een stuk dragelijker zou kunnen maken. Bovendien is het eens in de zo veel tijd wél mogelijk om van DH naar Zuid te reizen en daar een overstap te maken naar de trein richting Almere. Misschien is dat nog wel mijn grootste bezwaar tegen de nieuwe dienstregeling: hij is zo onregelmatig op mijn meestgereden traject, en daarmee onvoorspelbaar. Dat is erg vervelend en bovendien niet conform het eerder door mij gelinkte interview in de Volkskrant.

Ik zal op enkele reacties reageren.

De dienstregeling in deze regio is nog niet zoals men het uiteindelijk voor ogen heeft. Dat heeft twee oorzaken: snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn en te weinig ingestroomd nieuw intercitymaterieel van het type ICNG.

Vanwege bovenstaande redenen rijden de intercity's vanuit Groningen via Almere nu niet verder dan Schiphol. Dat moet straks Rotterdam Centraal worden, via de hogesnelheidslijn. Ook als gevolg van deze snelheidsbeperkingen en het inpassen van internationale treinen vertrekt de intercity naar Den Haag niet altijd op dezelfde tijd vanuit Amsterdam Zuid. Daardoor hebt u soms wel en soms geen goede overstap.

Allereerst Tochjo, veel dank voor deze toelichting. Dat is een verklaring waar ik iets mee kan. Niet één waar ik perse veel aan heb, maar de achterliggende redenen voor de verarming van de dienstregeling maken het in ieder geval wat inzichtelijker, waardoor ik er zelfs iets van begrip voor kan opbrengen. M.i. had de NS dit ook wel iets meer mogen communiceren. Het jubelende discours waar nu voor gekozen is maakt het extra wrang dat de nieuwe dienstregeling tegenvalt. Een eerlijkere weergave van het hoe en wat had dat kunnen tegengaan.

In de week van 20 januari (ma-do) en ma 27 en di 28 januari zijn er werkzaamheden waardoor de IC uit Leeuwarden en Groningen na Schiphol doorrijden naar Leiden C, Den Haag HS en Rotterdam C. Geniet ervan tijdelijk 😉

Ik moet dan toevallig veel in DH zijn, dus dat komt goed uit! Goed om te weten.

Klagen heeft zeker wel zin, maar 1 klacht zal natuurlijk geen verschil maken. Wij zetten alle klachten door en indien er veel klachten over een bepaald traject komt en er een mogelijkheid voor bestaat dit te verbeteren zal dit ook zeker worden overwogen. Ik zal bij deze je klacht over dit traject ook doorzetten. Een uitspraak of belofte kan ik helaas niet doen.

Is er ook iets van een issuetracker of iets dergelijks? Of wordt er een terugkoppeling gegeven? Ik begrijp dat een belofte niet gedaan kan worden, maar nu is mijn klacht een organisatie in verdwenen en kan ik iig niet zelf meer zien hoe het vanaf daar verder is gegaan. Mocht er een update mogelijk zijn, dan hoor ik het graag. Met name ten aanzien van de route Den Haag - Almere en de nét-niet te halen overstap ivm de trein richting Almere die 3 minuten eerder vertrekt. Daar zou toch iets mogelijk moeten zijn, zou een mens denken… En zo niet, dan hoor ik eigenlijk ook wel graag waarom niet, à la de reactie van Tochjo.

In 2026 wordt het pas leuk, dan start ook de verbouwing van Amsterdam Zuid en is er meerdere maanden slechts één perron beschikbaar. Intercity's blijven rijden met aangepaste dienstregeling maar het zal in de spits wel eens erg druk kunnen worden op dat overgebleven perron.

Wellicht wordt het dan toch tijd om eens serieus de woonplek te gaan heroverwegen irt de werkplek.

NS geeft geen garanties dat de dienstregeling tot Sint Juttemis altijd hetzelfde blijft.

Om heel eerlijk te zijn ben ik hier een beetje verbaasd over. Ik wist eigenlijk niet dat rechtstreekse treinverbindingen konden verdwijnen. Mogelijk is dat algemeen bekend, maar dat was het niet bij mij. Als we als land willen dat het spoor een alternatief is voor de weg, lijkt me dit toch wel een minimale vereiste. Ik ben er zeer ontstemd over en het heeft een grote impact op het dagelijks leven. 

 

Dan tot slot: ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand hier iets weet over of er Kamervragen over de dienstregeling gesteld zijn of er anderszins nog politiek gewag van is gemaakt. Uit bovenstaande begrijp ik dat iig Rover de trom roert. Heeft dat nog effect gesorteerd? Ik ben ook wel benieuwd naar hoe de dienstregeling algeheel gevallen is, hoe een NS daar op reflecteert en wat dat mogelijk voor consequenties heeft. Is het nou zo dat ik één van de weinige pechvogels ben of is het, indachtig Tochjo's toelichting, een algehele verschraling waar eigenlijk veel meer om te doen zou moeten zijn. Ik hoor graag!

 


Het proces om een dienstregeling op te stellen is helaas een nogal traag proces, waardoor tegen de tijd dat reizigers zich bewust worden van de effecten van een nieuwe dienstregeling het kwaad al geschied is. Zelfs bij kleine wijzigingen ben je al snel een half jaar verder, zo werd vorig jaar duidelijk dat de spitssprinters tussen Harderwijk en Amersfoort niet terug konden keren omdat er geen zicht was op verbeteringsmaatregelen voor de overwegveiligheid. Toen dat naar buiten kwam werd de politiek wakker en werd er vorige maand toch geld voor vrijgemaakt, maar alsnog zal het waarschijnlijk tot april duren voor die treinen weer gaan rijden.


Op de website van het Locov kun je een deel van het proces ook volgen. De documenten op deze website zijn interessant om te lezen, ook wat de argumenten zijn van NS om bepaalde keuzes te maken.

Meestal komt er begin februari een adviesaanvraag van NS voor de nieuwe dienstregeling die per december begint. Daarin zet NS de plannen uiteen en hierop kan Rover en andere relevante partijen dan op reageren. NS kan op basis van deze feedback dan nog aanpassingen doen voordat er een definitief besluit genomen wordt. En daarna moet het nog door naar de capaciteitsverdeling van ProRail.


Kamervragen zijn er niet gesteld tot zover ik weet. En Rover heeft weinig invloed. Dit is de dienstregeling waarmee we het moeten doen.


Nog even over de issue tracker en of er feedback wordt gegeven. Voor beide geldt helaas niet. Dat is ook een veel gehoorde klacht op dit forum, dat er totaal niet inzichtelijk is of er daadwerkelijk iets met de klachten gebeurd. Je ziet op deze community dan ook veel topics met de regelmaat van een klok weer terug komen.


Kamervragen zijn er niet gesteld tot zover ik weet. 

Dat zou ook te belachelijk voor woorden zijn. De politiek heeft nota bene net een nieuw exploitatiecontract voor de periode 2025-2035 afgesloten met NS dat vastlegt aan welke eisen de treindienst moet voldoen. Dan kun je niet meteen na ingang alweer met extra eisen komen, die had je dan maar in het contract moeten vastleggen.


Op de website van het Locov kun je een deel van het proces ook volgen. De documenten op deze website zijn interessant om te lezen, ook wat de argumenten zijn van NS om bepaalde keuzes te maken.

Meestal komt er begin februari een adviesaanvraag van NS voor de nieuwe dienstregeling die per december begint. Daarin zet NS de plannen uiteen en hierop kan Rover en andere relevante partijen dan op reageren. NS kan op basis van deze feedback dan nog aanpassingen doen voordat er een definitief besluit genomen wordt. En daarna moet het nog door naar de capaciteitsverdeling van ProRail.

Die adviezen gaan vooral om kleinere wijzigingen zoals de 24x7 uitwerking of kleine optimalisaties, niet om de grote wijzigingen, daarvoor is februari al te kort dag. Op de website van RailNetEurope kun je een kalender vinden met het tijdschema van het dienstregelingproces: https://rne.eu/wp-content/uploads/RAILNETEUROPE-CALENDAR-FOR-2025-TIMETABLE-2026-V1.1-WITHOUT-RFCS.pdf

De laatste datum voor aanvragen van haalbaarheidsstudies voor de jaardienst van 2026 staat hier al op 16 februari. Dus op moment dat Locov een advies uitbrengt is het al te laat om nog zo'n studie aan te vragen. Studies die na die datum aangevraagd worden tellen pas mee na de verdeling van de capaciteit, en dan zijn de mogelijkheden beperkter, zeker als er ook andere vervoerders actief zijn op dat baanvak die vasthouden aan de aan hun toegewezen capaciteit.


Wat mij ook een doorn in het oog is, is dat op vrijdag er geen 10 minuten trein rijdt op de corridor Utrecht - Bijlmer  - Schiphol - Leiden en de NS laat hierdoor de aansluiting vanuit Leiden op de IC Schiphol - Zwolle vervallen (IC R’dam - Schiphol - Arnhem rijdt dan niet en die sluit aan op de IC naar Almere en verder). Ik moet dus langer op mn werk blijven, omdat de planners te beroerd zijn om voor een goede verbinding te zorgen op vrijdag. Ik vind het echt schandalig.


De planners zijn niet te beroerd, er zijn gewoon minder reizigers op vrijdag op dat traject dus waarom zouden er zoveel treinen moeten rijden?

 

Het is jammer dat het dan net voor jou tegenvalt, maar het is nou eenmaal zo.

NS kan helaas niet met iedere reiziger rekening houden.


Er hoeven niet meer treinen, maar dat de treinen die rijden goed te laten aansluiten. Want Leiden - Bijlmer wordt er netjes om de 15 min, maar de IC en IC Direct blijven op vrijdag hetzelfde als de rest van de week. Veel vraag ik niet en op vrijdags zijn de treinen nog best druk kan ik je vertellen.


Reageer