beantwoord

Vragen omtrent de gekozen maatregelen OV tijdens versoepeling intelligente lockdown

• 6 mei 2020
  • 27 reacties
  • 1192 Bekeken

Beste NS,

Ik kreeg zojuist van de chat te horen dat er mogelijk pas eind deze week meer informatie beschikbaar komt en ik kan me goed voorstellen dat het nu aardig druk aan het worden is bij de servicedesk.

De zojuist gegeven persconferentie bevat naar mijn meningen vage of zelfs tegenstrijdige informatie met wat er via ov-nl is verkondigd.
Kan de NS als medeverantwoordelijke voor deze maatregelen zo snel mogelijk een pagina beschikbaar stellen met wat van ons reizigers verwacht wordt en wat wij de reizigers van NS en partners mogen verwachten op handhaving beschikbaarheid van middelen en zover mogelijk waarborgen van volksgezondheid op terrein van de Nederlandse Spoorwegen.

Bij deze dan ook een reeks aan vragen van uit mijzelf waar ik momenteel geen concreet antwoord op kan krijgen, vinden en ik denk andere reizigers mogelijk ook mee zullen zitten. Indien er een specifieke thread, subforum is voor dit soort vragen dan zie ik vanzelf wel de verplaatsing door een moderator plaatsvinden.

#Als de regering zegt zelfgemaakte mondmaskers zijn toegestaan en ik vervolgens lees dat Shawls en andere mondbedekkingen zijn niet afdoende op ov-nl dan zitten we heel snel in een grijs gebied.
Wat is voor de NS precies een geldig mondkapje, masker voor het niet hoeven naleven van de 1.5 meter afstand regel, wetgeving.

#Is er een lijst beschikbaar met toegestane fabrikanten, model nummers of zijn inderdaad zelf vervaardigde kapjes, maskers geldig zoals door de premier is verkondigd. Ook met oog op dat mode, kleding industrie nu op de crisis inspringt met eigen gemaakte varianten.

#Wordt handhaving, NS personeel geïnstrueerd over wat exact wel veilige, geldige mondkapjes zijn en bij sprake van twijfel hoe kan ik als reiziger of een handhaver verifiëren dat wat er gedragen wordt afdoende is. Kort gezegd wat zijn de criteria indien er geen officiële lijst beschikbaar is of deze niet noodzakelijk wordt geacht.

#Gelden de mondkapjes voor alle leeftijden of worden kinderen onder X jaar uitgesloten van de aanvullende maatregel.

#Vanaf welk punt geldt de regel dat er mondkapjes gedragen moeten worden is dat vanaf binnenkomst station hal, perron of pas bij instappen van de trein, bus.

#Gaat de NS mondkapjes op station verkopen en zijn deze beschikbaar zonder contactloos betalen of in een kiosk.

#Worden er spiegels geïnstalleerd voor de reizigers om het vereiste bescherming middel goed om te kunnen doen.

#Gaat de NS speciale veiligheid zones opstellen voor het deponeren van gebruikte kapjes, maskers in verband met verhoogd besmetting risico.

#Gaat de NS aanvullende hulpmiddelen neerzetten zoals waspunten, pomps met desinfecterende zeep of wordt verwacht van de reiziger deze middelen zelf mee te nemen. Dit met het oog op gelimiteerde reguliere toiletten, handen waspunten in vergelijking met mogelijke noodzakelijke vereiste capaciteit en beperkte tijd tussen aankomst, vertrek van reizigers.

#Gaat de NS nu straks mondkapjes verplicht zijn ook het eten en drinken verbieden en tegelijk de verkoop van deze middelen stopzetten. Dit omdat sinds als een masker, kap opgezet is, is deze bij normaal protocol niet meer aangeraakt of verwijderd mag worden tot het risico gebied is vermeden, verlaten.

#Indien de NS beperkingen qua voedselwaar oplegt, hoe wordt er omgegaan met de verkoop van middelen met betrekking tot externe partijen zoals bijvoorbeeld AH to Go en eigen meegenomen voedselwaar.

#Er wordt gesproken over spreiding afspraken met betrekking tot het onderwijs en mogelijk andere sectors. Wanneer kunnen wij de reizigers concrete informatie verwachten om welke tijden scholieren en andere sectors zouden moeten gaan reizen.

#In geval van grootschalig uitval van materieel op een traject tijdens de uitbreiding van de reiziger capaciteit is de NS voorbereid op het voorzien van alternatieven? Met andere woorden bij grote storing heeft de NS voldoende beschikking over bussen en personeel om te voorkomen dat gestrande reizigers in situaties belanden waar 1.5 meter afstand langdurig niet mogelijk is buiten de trein.

#In geval van een positieve constatering van besmetting bij een reiziger door de GGD zal de NS middels partner Translink reiziger gegevens overhandigen bij contact onderzoek? Zo ja hoe wordt dit indien van toepassing gecombineerd met privacy regelgeving en opt-in opt-out vereiste van uit huidige wetgeving.

icon

Beste antwoord door Denice NS 7 mei 2020, 11:36

Welkom bij de Community, M.A.D.

We kunnen ons goed voorstellen dat je na de persconferentie van gisteravond met veel vragen zit. Wij zelf natuurlijk ook. Zoals MoDe al aangeeft moet er nog het één en ander verder worden uitgewerkt en kan ik er, naast wat al gezegd is, maar weinig nog over zeggen. Ik heb jouw vragen ook intern doorgestuurd zodat deze wellicht meegenomen kunnen worden in een soort FAQ op deze website en eventueel in ons ‘Reactie NS op Corona (COVID-19) virus’ topic. Uiteraard hoop ik dat er op korte termijn meer duidelijkheid komt!

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Op de meeste vragen is het antwoord: gebruik jouw gezonde verstand.

Wanneer er meer duidelijk wordt dan zal er vast het een en ander op de NS website komen en als vastgezet bericht in deze community.

Dat brengt wel een interessante loophole met zich mee: je kan niet eten als je een mondkapje op hebt. Als je een mondkapje op hebt, kan je niet eten. Op ieder station is nu een tent open die eten verkoopt. Ergo, je mag in de trein gewoon eten. Of begrijp ik nu goed dat het per 1 juni verboden is om in de trein te eten, en dat de AH's en de Kiosken dan dicht zullen zijn?

Reputatie 6
Badge

Over het type mondkapje wat toegestaan is:

Alles wat maar voor niet-medisch gebruik is. Die mondkapjes zijn bedoeld voor de zorg, en zijn te herkennen aan een bedrukte certificering. 

Aan allen dank voor jullie reactie ik stel deze zeer op prijs.
Zonder afbreuk te doen aan de gepresenteerde antwoorden wil ik echter wel een situatie schetsen over gezond verstand als antwoord op een reeks van de vragen. Dit met de kennis dat reizigers nu al geadviseerd worden zonder verdere beschikbare informatie om mondkapjes te gaan dragen ter voorbereiding van de maatregel handhaving op 1 Juni.

​​​​​Het probleem van gezond verstand gebruiken als antwoord op de vragen is naar mijn mening dat mijn idee van veiligheid zal verschillen van de reiziger tegen over mij. En dat je door het creëren van een groot grijs gebied het hele beoogde effect dreigt te niet te doen.

De regels waren tot nu toe zeer duidelijk. Hou minimaal 1.5 meter afstand, blijf thuis waar mogelijk reis enkel indien noodzakelijk of werkzaam in vitale sector. Handhaving bij drie of meer personen in de basis.

Nu is de officieel eerste reactie van de overheid en openbaarvervoer als aanvulling maatregel je moet zelf voor mondkapje zorgen en je mag zelf een maken of kopen. Sjaal mag niet en ander soort gezichtsbedekking ook niet. Veel succes wij rijksoverheid geven later nog een voorbeeld van hoe je een mondkapje kan maken maar je hoeft onze naai instructies natuurlijk niet op te volgen, Echter raden we je aan zo snel mogelijk al te beginnen met het dragen.

Simpel voorbeeld er gaat nu al op social media viral hoe je van een sok een mondmasker maakt. Wat als de volgende social influencer een viral begint van hoe je van een panty een mondkapje maakt of iemand die geen sok heeft liggen denkt van ik pak een boterhamzakje en maak daar een mondkapje van.

Zonder strikte richtlijnen zijn ze allemaal een mondkapje als ze de mond en neus bedekken hoe absurd het ook zal klinken voor de meeste. Als we kijken naar wat het werkelijk is dan is het natuurlijk een stukke sok, een stukke panty en een vastgeknoopt boterhamzakje en hebben we het over ander soort gezichtsbedekking. Dat is het risico van niet duidelijk afbakenen wat een geldig veiligheidsmiddel is naar mijn mening.

De enige verdediging linies die je dan nog overhoud bij enkel vertrouwen op gezond verstand zijn dat andere of jijzelf de mensen aanspreekt op hun gedrag of dat handhaving het oppikt. De realiteit is dat het gros van de mensen zal waarschijnlijk niks zeggen bang voor enige escalatie en handhaving kan maar beperkt toezicht houden en op plekken zijn. Zelfs als mensen gebruik gaan maken van de mogelijkheid de meldkamer te appen eer er actie is ondernomen ben je al gauw tientallen minuten verder en zit je nog steeds tot verwijdering uit de trein met een verhoogd risico factor.

En ja dit is uiteraard een vergezocht scenario en voorbeeld maar als er mensen zijn die een gat knippen in een mondmasker om makkelijker te kunnen ademhalen heb ik persoonlijk zeer weinig vertrouwen in dat iedereen weet hoe hij, zij. het moet handelen tijdens verplaatsing in het openbaar vervoer zonder dat er duidelijke regels zijn met gevolgen.

De meeste van de gestelde vragen zie ik dan ook niet als iets wat met gezond verstand überhaupt op te lossen is vanuit de reiziger. Ik als reiziger kan geen toiletten en wasbakken op station erbij toveren om veilig een mondkapje om te kunnen doen, of voorkomen dat andere door marketing verleidt worden tot het kopen van een sandwich koek of dergelijke om vervolgens deze in de trein te nuttigen. Ik kan lastig voor andere bepalen of hun veiligheid norm afdoende is voor alle reizigers. Maar tegelijkertijd wordt nu al wel geadviseerd naar eigen inzicht beschermingmiddelen te maken, kopen.

Ik ben me van volle van bewust dat alle niet medisch goedgekeurd certificeert mondkapjes besmetting gevaar nihil zal beperken als we de huidig beperkte wetenschappelijk onderzoeken volgen. En dat het cruciaal is dat de werkelijk beschermende middelen voorlopig enkel voor contactberoepen en gezondheid zorg beschikbaar zijn. 

Maar als we simpel weg terugvallen op het idee dat het mondkapje niet bedoeld is om jezelf te beschermen maar een ander kom je zonder richtlijnen in een paradoxale situatie. Een waarin je als reiziger in een vitale sector lastig kan beschermen tegen onbedoelde fouten of nalatigheid van anderen. En ik vrees dat we dan heel gauw met de R factor boven de 1 weer komen.

Ik hoop van harte dat de NS op een later tijdstip met goede bruikbare informatie komt maar naar mijn mening sinds de sector zelf heeft gelobbyd voor mondkapjes in openbaar vervoer had die informatie er meteen al na de persconferentie op mogen staan.

Reputatie 7
Badge +3

De komende dagen zullen de regels verder uitgewerkt worden. Er komt een website met instructie hoe een mondkapje zelf te maken. Hou de website s van Rijksoverheid en de verschillende vervoerders in de gaten.

Spiegels zullen er op stations niet komen, te duur, niet vandalisme bestendig, gevaar van groepsvorming etc. Ik zou zeggen oefening baart kunst, dus oefen thuis te in het opzetten.

Eren/drinken met mondkapje op zal niet lukken. Het mondkapje moet opblijven.

Wat snapt u niet aan het woord iedereen? Het ov is ook na 1 juni bedoeld voor noodzakelijke reizen. Kinderarbeid is verboden, voor de fun reizen niet de bedoeling, dus waarom moeten kinderen in het OV.

Beste MoDe,

De vragen zijn ter voorbereiding van de versoepeling van de maatregel met een vooruitziende blik dat niet iedereen hetzelfde denkt over wat noodzakelijk reizen straks en nu behelst. Ik deel u mening volledig dat het OV enkel bestemt momenteel moet zijn voor de vitale sector helaas in de praktijk blijkt dit steeds lastiger en zijn er nu zelfs gevallen waarbij de politie bijgehaald moest worden voor ontruiming.

Nu is het risico nog redelijker wijze laag maar als de NS gaat werken naar volledige dienstregeling maar met de regel maximaal 40% benutbare capaciteit in het vervoer dan groeien deze risico's ook mee. Niet te vergeten de middelbare scholen welke een regionale functie hebben die vanaf 2 Juni ook weer open zouden moeten gaan.

En nee kleine kinderen zouden absoluut nu niet met het openbaar vervoer nog moeten tenzij niet anders kan wegens noodzakelijke reden maar voor degene die wel in die situatie zitten siert het dat er duidelijke afspraken staan. Het RIVM heeft constant gezegd dat kinderen een kleinere rol spelen in de verspreiding dus werkt het dan in positieve mate of negatieve om deze doelgroep ook een masker te geven?

Het correct opzetten van een mondkap is daarnaast niet zo eenvoudig als de meeste mensen denken. Hoeveel mensen zullen bewust nadenken erover dat bij het opzetten van het masker je in bijna alle gevallen je gezicht hebt aangeraakt en dat je voor, na het opzetten en afzetten je handen moet desinfecteren.Om maar bij de basis te beginnen. 

Ik werk zelf in een vitale sector ik reis niet voor fun als aan mij gevraagd wordt mijn gezonde verstand te gebruiken dan is het eerste wat ik doe me afvragen hoe goed kan ik vertrouwen op het gezonde verstand van anderen om mij heen in een situatie waar ik deze niet uit de weg kan. Het antwoord dat ik daarop heb voor mezelf is helaas niet erg optimistisch.

Badge

De NS volgt in deze gewoon de instructies welke de regering afgeeft, mondkapjes worden verder niet gespecificeerd en mogen dus allemaal, ook zelfgemaakte.  Of sjaals daar onder vallen durf ik nog niet te zeggen.

Mondkapjes zijn voor iedereen verplicht in het OV dus ook voor kinderen, er zijn geen uitzonderingen aangegeven door de regering.

De NS zal geen extra spiegels in treinen gaan installeren, je kunt met een smartphone ook even kijken of je mondkapje goed zit en het is natuurlijk geen mode artikeln waarmee je er goed uit moet zien.

Er zullen net als nu geen extra plekken zijn om uw handen te wassen, het is aan u zelf om de juiste maatregelen te nemen om uw handen te kunnen desinfecteren.

De mondkapjes zullen de meeste mensen herhaaldelijk gaan gebruiken, dat is een gezondheidsrisico welke de gebruiker neemt.  De kapjes worden hopelijk in de prullenbakken gegooid op de perrons.

De draagplicht geldt in het OV, vooralsnog geeft dat voor mij aan dat dat IN de trein, bus, metro en/of tram is en niet op de stations.

Er zal geen beperking op voedsel verkoop toegepast gaan worden want dat is niet verboden, wel is het eten/drinken in de trein niet mogelijk vanwege het verplichte gebruik van een mondkapje.

Spreiding van reistijden van reizigers is GEEN verantwoording van de NS maar de verantwoording van de maatschappij, Dhr. Rutte gaf ook aan dat dat verzoek al heel lang gedaan wordt in Nederland om niet in de spitstijden te reizen maar dat daar nog steeds te weinig gehoor aan wordt gegeven.  Handhaven hierop is niet mogelijk omdat er geen wetgeving is die dit verplicht.

Vanwege de privacy wetgeving is het voor de NS niet mogelijk om gegevens van reizigers zomaar te verstrekken aan derde, ik verwacht dat dat dus niet gaat gebeuren.  Daarnaast is het onmogelijk om precies te bepalen welke reizigers in de buurt van een besmette reiziger heeft gezeten.  Reizen met het OV zal een verhoogt risico op besmetting houden, dat zult u moeten accepteren als u met het OV gaat reizen en als u dat neit wilt accepteren zult u een ander alternatief moeten zoeken.

Of er op de stations mondkapjes verkocht gaan worden dat verwacht ik wel maar het is afwachten of de beschikbaarheid groot genoeg is om dit te doen. De OV bedrijven hebben geen verplichting vanaf de regering om dit aan te bieden aan de reizigers.

Bij verstoring van de dienstregeling om wat voor reden dan ook doet de NS haar uiterste best om zo snel mogelijk oplossingen aan te bieden. Hoeveel bussen er zullen rijden is altijd afhankelijk van de beschikbaarheid van de bussen in de regio en aanrijtijden daarvan.  Treinen zijn niet eventjes snel te verlengen dus de snelle inzet van langere treinen na een verstoring zal niet snel te verwachten zijn omdat hier een heel proces aan vast zit voordat een trein verlengt kan worden.

U wilt een hoop verantwoording bij de OV bedrijven neerleggen, terwijl de regering de verantwoordelijkheid heel duidelijk bij de burgers neerlegt. Als burgers zich hier niet aan willen houden dan zal de regering moeten handhaven. Of de BOA’s van de NS hier een rol in krijgen moeten we afwachten, dat is op dit moment nog niet duidelijk.

Reputatie 1

Over het type mondkapje wat toegestaan is:

Alles wat maar voor niet-medisch gebruik is. Die mondkapjes zijn bedoeld voor de zorg, en zijn te herkennen aan een bedrukte certificering. 

Of te wel mondkapjes die werken mogen niet en mondkapjes die echt niet werken moeten?

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft het handen was, ik weet niet meer voor welk land het was, maar daar werd gezegd dat een trein nu niet mag vertrekken wanneer het in de toiletten niet mogelijk is om de handen te wassen, bv geen water of zeep aanwezig. In het verleden zijn er hier toch wel klachten geweest van situatie waarin bv het water op was. Gaat deze regel van trein niet vertrekken bij geen water ook in Nederland gelden?

Reputatie 7
Badge +3

Dat handen wassen heeft alleen effect wanneer er papieren handdoekjes zijn. Je kunt het handdoekje gebruiken om de deur van een toilet te ontgrendelen. Dan hoef je niet van alles aan te raken met je net gewassen handen.

Welkom bij de Community, M.A.D.

We kunnen ons goed voorstellen dat je na de persconferentie van gisteravond met veel vragen zit. Wij zelf natuurlijk ook. Zoals MoDe al aangeeft moet er nog het één en ander verder worden uitgewerkt en kan ik er, naast wat al gezegd is, maar weinig nog over zeggen. Ik heb jouw vragen ook intern doorgestuurd zodat deze wellicht meegenomen kunnen worden in een soort FAQ op deze website en eventueel in ons ‘Reactie NS op Corona (COVID-19) virus’ topic. Uiteraard hoop ik dat er op korte termijn meer duidelijkheid komt!

Reputatie 7
Badge +3

Dat handen wassen heeft alleen effect wanneer er papieren handdoekjes zijn. Je kunt het handdoekje gebruiken om de deur van een toilet te ontgrendelen. Dan hoef je niet van alles aan te raken met je net gewassen handen.

Dan ook niet vertrekken zonder papieren handdoekjes, al kunnen mensen zelf ook papieren zakdoekjes bij hebben. Gebruik van papieren zakjes staat overigens ook in de adviezen, na hoesten en niezen in je elleboog.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb al een tijd niet met de trein gereisd en ben al helemaal in geen tijden naar een toilet in een trein geweest. Voor zover ik me kan herinneren zijn de meeste toiletten tegenwoordig uitgerust met een handdroger en zijn er helemaal geen papieren handdoekjes aanwezig. Het lijkt me dat er handboekhouders geplaatst moeten worden en dat die regelmatig gecontroleerd en bijgevuld moeten gaan worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ook al een tijd niet met de trein gereisd en ben zelfs nooit naar een toilet in een trein geweest en weet dus niet wat daar wel of niet aanwezig. Handdrogers zijn in dit opzicht toch ook prima omdat je dan nergens mee in contact komt? Afdrogen met papieren handdoekjes is denk ik meer in plaats van een katoenen handdoek die meerdere keren gebruikt wordt op een dag en misschien ook door meerdere personen gebruikt wordt (denk aan thuis situatie).

Een eerste noodzakelijke voorwaarde om je handen te kunnen wassen is de aanwezigheid van water en zeep en daar zijn in het verleden nog wel eens klachten over geweest. 

Reputatie 7
Badge +3

De NS zal geen extra spiegels in treinen gaan installeren, je kunt met een smartphone ook even kijken of je mondkapje goed zit en het is natuurlijk geen mode artikeln waarmee je er goed uit moet zien.

Ik denk dat dat laatste snel zal veranderen. Handige bedrijven die hier op inspringen. Ik kan best wat leuke ontwerpen verzinnen :slight_smile:

Dan ook niet vertrekken zonder papieren handdoekjes, al kunnen mensen zelf ook papieren zakdoekjes bij hebben. Gebruik van papieren zakjes staat overigens ook in de adviezen, na hoesten en niezen in je elleboog.

Ik heb een aantal servetjes in mijn jas, die gebruik ik om bv de drukknoppen van de deur in te drukken, na gebruik dichtvouwen en de afvalbak in.

Badge

Wat betreft het handen was, ik weet niet meer voor welk land het was, maar daar werd gezegd dat een trein nu niet mag vertrekken wanneer het in de toiletten niet mogelijk is om de handen te wassen, bv geen water of zeep aanwezig. In het verleden zijn er hier toch wel klachten geweest van situatie waarin bv het water op was. Gaat deze regel van trein niet vertrekken bij geen water ook in Nederland gelden?

Er is al vanaf het begin van Corona extra aandacht voor de toiletten en het aanvullen van water, zeep en toiletpapier.  Een verbod om te vertrekken/rijden zal er niet komen omdat niet alle treinen zijn uitgevoerd met toilet en als we treinen met defect toilet of zonder water uit de dienstregeling gaan halen er minder ruimte is voor de reizigers in de treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Uiteraard was het bedoeld alleen voor treinen waar een toilet aanwezig is.

Wellicht speelt het op zijn van water of zeep nu minder nu er ook nog minder mensen met de trein reizen.

Badge

Uiteraard was het bedoeld alleen voor treinen waar een toilet aanwezig is.

Wellicht speelt het op zijn van water of zeep nu minder nu er ook nog minder met de trein reizen.

Water is niet bij te vullen tijdens de dienst dit kan alleen op de opstel terreinen gebeuren, een trein moet daarvoor dus uit de dienst worden genomen.  Zodra het water op is gaat het toilet buiten dienst en zal de trein gewoon doorrijden.

Badge

En als aanvulling op mijn eerdere bericht:

Shawls en andere mondbedekkingen zijn niet afdoende

Reputatie 7
Badge +3

Van shawls en andere mondbedekking was gister inderdaad al gezegd dat die niet gebruikt mogen worden https://www.ov-nl.nl/nieuwe-maatregelen-voor-openbaar-vervoer-uitbreiding-dienstregeling-per-1-juni/

Maar ook blijkt dit weer uit de technische briefing van het RIVM. Bescherming van zelfgemaakte mondkapjes en niet medische mondkapjes is ook maar minimaal, er werd een percentage genoemd van slechts 5% maar dat was bij niet 1,5 meter afstand houden. Zoveel mogelijk die afstand wel houden blijft dus de norm, maar dit is wanneer het OV weer drukker wordt niet altijd mogelijk. De bescherming hangt ook af van hoe dit soort mondkapjes gebruikt worden, eenmalige maskers moeten dan ook maar één keer gebruikt worden en stoffen kapjes moeten na gebruik gewassen worden. Ook amakt het verschil van welk materiaal die mondkapjes gemaakt worden. Zo zijn er bv pakketten te koop met 3 lagen basismateriaal, koortjes en metalen neusbeugels waarvan je zelf iets kan maken wat erg in de buurt komt van een chirurgisch masker. Met een sok verknippen tot masker zal je dan wel voldoen aan de draagplicht, maar of het ook dadwerkelijk bescherming biedt is een tweede.

Reputatie 1

De bescherming hangt ook af van hoe dit soort mondkapjes gebruikt worden, eenmalige maskers moeten dan ook maar één keer gebruikt worden en stoffen kapjes moeten na gebruik gewassen worden.

En hoe gaan we dat controleren?

De NS volgt in deze gewoon de instructies welke de regering afgeeft, mondkapjes worden verder niet gespecificeerd en mogen dus allemaal, ook zelfgemaakte.  Of sjaals daar onder vallen durf ik nog niet te zeggen.

Mondkapjes zijn voor iedereen verplicht in het OV dus ook voor kinderen, er zijn geen uitzonderingen aangegeven door de regering.

Er zullen net als nu geen extra plekken zijn om uw handen te wassen, het is aan u zelf om de juiste maatregelen te nemen om uw handen te kunnen desinfecteren.

De mondkapjes zullen de meeste mensen herhaaldelijk gaan gebruiken, dat is een gezondheidsrisico welke de gebruiker neemt.  De kapjes worden hopelijk in de prullenbakken gegooid op de perrons.

De draagplicht geldt in het OV, vooralsnog geeft dat voor mij aan dat dat IN de trein, bus, metro en/of tram is en niet op de stations.

Er zal geen beperking op voedsel verkoop toegepast gaan worden want dat is niet verboden, wel is het eten/drinken in de trein niet mogelijk vanwege het verplichte gebruik van een mondkapje.

Spreiding van reistijden van reizigers is GEEN verantwoording van de NS maar de verantwoording van de maatschappij, Dhr. Rutte gaf ook aan dat dat verzoek al heel lang gedaan wordt in Nederland om niet in de spitstijden te reizen maar dat daar nog steeds te weinig gehoor aan wordt gegeven.  Handhaven hierop is niet mogelijk omdat er geen wetgeving is die dit verplicht.

Vanwege de privacy wetgeving is het voor de NS niet mogelijk om gegevens van reizigers zomaar te verstrekken aan derde, ik verwacht dat dat dus niet gaat gebeuren.  Daarnaast is het onmogelijk om precies te bepalen welke reizigers in de buurt van een besmette reiziger heeft gezeten.  Reizen met het OV zal een verhoogt risico op besmetting houden, dat zult u moeten accepteren als u met het OV gaat reizen en als u dat neit wilt accepteren zult u een ander alternatief moeten zoeken.

Of er op de stations mondkapjes verkocht gaan worden dat verwacht ik wel maar het is afwachten of de beschikbaarheid groot genoeg is om dit te doen. De OV bedrijven hebben geen verplichting vanaf de regering om dit aan te bieden aan de reizigers.

Bij verstoring van de dienstregeling om wat voor reden dan ook doet de NS haar uiterste best om zo snel mogelijk oplossingen aan te bieden. Hoeveel bussen er zullen rijden is altijd afhankelijk van de beschikbaarheid van de bussen in de regio en aanrijtijden daarvan.  Treinen zijn niet eventjes snel te verlengen dus de snelle inzet van langere treinen na een verstoring zal niet snel te verwachten zijn omdat hier een heel proces aan vast zit voordat een trein verlengt kan worden.

U wilt een hoop verantwoording bij de OV bedrijven neerleggen, terwijl de regering de verantwoordelijkheid heel duidelijk bij de burgers neerlegt. Als burgers zich hier niet aan willen houden dan zal de regering moeten handhaven. Of de BOA’s van de NS hier een rol in krijgen moeten we afwachten, dat is op dit moment nog niet duidelijk.

Beste Jeroen,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Ik zal even proberen wat aanvulling te geven op de vragen die ik had omdat er enig misverstand is over de bedoeling erachter.

Het plaatsen van spiegels in treinen heeft naar mijn mening ongewenst effect van groeps gedrag. Indien de middelen pas verplicht zijn vanaf het instappen zouden deze het best ook geplaatst kunnen worden in een appart gedeelte van een stationshal waar dit mogelijk is.
Het gevaar is juist dat mensen met de ene hand hun kap, masker gaan rechtzetten en met de ander een niet ontsmet object aanraken zoals een telefoon.

Algemene adviezen volgend moet je een kap, masker altijd met zo min mogelijk aanraking goed zetten en het liefst met een filter tussen het werkelijk aanraken van de elastieken, verstel band. Een filter in dat geval kan dan bijvoorbeeld een stukje papier zijn.

Het zelfde geldt ook voor de ontsmetting fase deze voer je nooit uit tenmidde van een risico gebied maar in een veilige zone en het zelfde geldt ook voor het weggooien van besmet materiaal dit hoor je ook in een aparte zone te doen. Maar als hier geen regels en maatregelen op getroffen worden dan vinden we waarschijnlijk straks in de reguliere prullenbakken dus ook besmet materiaal. De zelfde prullenbakken die gebruikt worden voor het wegwerpen van voedsel. 

Spreiding van reizigers is inderdaad niet de verantwoording van de NS. Echter wat ik begreep zou er overleg gevoerd worden met de sector om adviezen hierin af te geven en te publiceren. Helaas is handhaving niet realistisch en ook risicovol opzich zelf. 

Omtrent de privacy was mij al achter de schermen bekend dat er bij providers gevraagd is door Minister de Jong voor pseudo anonieme data inzage. Vandaar zonder specifiek daar naar toe te verwijzen mijn vraagstelling hoe de NS, Translink om zou gaan met contact onderzoek. Hoewel dit voorlopig is teruggefloten bestaat de kans dat er een vorm van pseudo anonieme data verwerking toch wordt gedoogd door een wetswijziging en gebruik maken van specifieke clausules onder de GDPR.

Qua verantwoording wil ik niet alles bij de NS neerleggen ik wil echter wel weten welke verantwoordelijkheden de NS voor hun rekening neemt en welke wordt verwacht van ons als reiziger.Hoe meer informatie er zo snel mogelijk ligt voor ons de reiziger hoe minder we NS en personeel daarmee hoeven te belasten. 

Ik wil bij deze allen danken voor hun algemene bijdrage.
Richting Denise NS hartelijk dank dat u deze door heeft gezet voor eventuele verwerking binnen een nog te ontwikkelen Faq.

Reputatie 7
Badge +3

De bescherming hangt ook af van hoe dit soort mondkapjes gebruikt worden, eenmalige maskers moeten dan ook maar één keer gebruikt worden en stoffen kapjes moeten na gebruik gewassen worden.

En hoe gaan we dat controleren?

Eh… niet. Controle zal zijn op het dragen, verder niet.

Maar er controleert nu toch ook niemand dat je wel regelmatig je handen wast? Het is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf. En ja, niet iedereen zal dat iedere dag doen, maar je moet ook bedenken dat wanneer je zo’n katoenen mondkapje langere tijd draagt dat het ook niet echt aangenaam voor jezelf wordt. Je kunt je misschien wel voorstellen dat wanneer je er vaker in hoest of niest dat de binnenkant redelijk komt te zitten met speeksel. Lijkt me niet echt prettig om hem daarna nog eens op te zetten. Zie het als ondergoed of sokken die je toch ook in de was doet.

Reputatie 1

Klopt. Maar een mondkapje dragen op zichzelf is ook niet prettig. En ik denk niet dat iedereen direct 7 modieuze mond kapjes gaat kopen.  

Daarbij zie ik ook niet dat het idee direct bij het grote publiek is aangeslagen. Ik zie nog nu nog net zoveel mensen in het openbaar vervoer als buiten het openbaar vervoer. 

Sokken en onderbroeken draag ik zelf de hele dag. En een mondkapje zou ik alleen dragen indien verplicht. Aldus zou ik me ook heel erg goed kunnen voorstellen dat er meerdere personen, waaronder ikzelf, zijn die het mondkapje minder vaak zullen reinigen.  

Reageer