beantwoord

Vreemd onreisadvies Valleilijn

• 3 december 2017
  • 4 reacties
  • 193 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Op de Valleilijn (Ede-Wageningen - Amersfoort) rijdt doordeweeks in beide richtingen vier keer per uur een trein. Twee rijden de hele route van Ede naar Amersfoort, en twee rijden alleen tussen Barneveld Zuid en Amersfoort. In de avond en op zondag rijdt alleen de Ede-Amersfoorttrein.

Wanneer er problemen zijn waardoor Connexxion (de vervoerder) minder treinen kan inzetten (bv. sein- of wisselstoring, materieelproblemen, rijp etc.) blijft altijd de basistrein Ede-Amersfoort rijden en de 'extra' trein Barneveld-Amersfoort geschrapt.

Nu gebeurde het afgelopen week een paar keer dat de 'extra' trein niet kon rijden. Op Ede-Wageningen wordt dan meegedeeld dat er minder treinen rijden tussen Ede en Amersfoort. Dit wordt dan gecombineerd met een omreisadvies via Utrecht of Arnhem.
Mijn stelling is dat de informatievoorziening mensen in verwarring brengt:
(1) er rijden niet minder treinen tussen Ede en Amersfoort. Dat zijn er nog steeds 2 per uur. Voor mensen uit Ede of Lunteren heeft de 'uitdunning' helemaal geen consequenties. De basistrein blijft immers rijden.
(2) Het is dan ook onzin om mensen uit Ede te adviseren om te reizen. Vanaf Ede gezien rijden er evenveel treinen en zijn er nog altijd evenveel zitplaatsen.

Dus waarom deze vreemde manier van reisinformatie en reisadvies? Waarom mensen in verwarring brengen door te adviseren om te reizen als de trein gewoon rijdt?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 3 december 2017, 13:58

Ik ben er even voor je achteraan gegaan, Keuzereiziger, maar zonder een specifieke dag of tijdstip is de exacte oorzaak lastig te achterhalen. Algemeen gezien zou zo'n verwarrende omroep veroorzaakt kunnen worden door een foutje in het kiezen van het getroffen traject. Er zijn standaard omroepen gebaseerd op welk traject uitvalt, waarbij het specifieke traject ingevoerd moet worden. Het zou kunnen dat er, in plaats van het getroffen stukje Amersfoort - Barneveld Zuid, per ongeluk het hele traject Amersfoort - Ede-Wageningen geselecteerd is.

Dat gezegd hebbende kunnen we voor de afgelopen week geen storing vinden die aan jouw omschrijving voldoet. Er zijn weliswaar meerdere storingen geweest afgelopen week tussen Amersfoort en Ede-Wageningen (waarbij 4 van de 7 specifiek tussen Amersfoort en Barneveld Zuid waren), maar bij geen van deze is er in de berichtgeving een omreisadvies gegeven via Utrecht of Arnhem. Mogelijk dat dit in de omroep ter plekke wel is gedaan, maar dat kan ik helaas niet terugvinden.
Bekijk origineel

4 reacties

Ik ben er even voor je achteraan gegaan, Keuzereiziger, maar zonder een specifieke dag of tijdstip is de exacte oorzaak lastig te achterhalen. Algemeen gezien zou zo'n verwarrende omroep veroorzaakt kunnen worden door een foutje in het kiezen van het getroffen traject. Er zijn standaard omroepen gebaseerd op welk traject uitvalt, waarbij het specifieke traject ingevoerd moet worden. Het zou kunnen dat er, in plaats van het getroffen stukje Amersfoort - Barneveld Zuid, per ongeluk het hele traject Amersfoort - Ede-Wageningen geselecteerd is.

Dat gezegd hebbende kunnen we voor de afgelopen week geen storing vinden die aan jouw omschrijving voldoet. Er zijn weliswaar meerdere storingen geweest afgelopen week tussen Amersfoort en Ede-Wageningen (waarbij 4 van de 7 specifiek tussen Amersfoort en Barneveld Zuid waren), maar bij geen van deze is er in de berichtgeving een omreisadvies gegeven via Utrecht of Arnhem. Mogelijk dat dit in de omroep ter plekke wel is gedaan, maar dat kan ik helaas niet terugvinden.
O.a. stationsberichten bevatten omreisadviezen die automatisch worden bepaald, en voor Ede-Wageningen worden inderdaad omreisadviezen bepaald die over Utrecht of Arnhem lopen. Voor de mensen die iets met ruwe XML kunnen: https://logs.ovdata.nl/patrooninformatie/pis/102230/4/ED_1712010656500100003.xml

Baanvakbeperking is Amf-Bnz, getroffen trajecten daardoor Amf-Bnz en Amf-Ed.

Dossier van 1 december. Landelijke berichten bevatten nog geen automatische OA's, waardoor je het ook niet op bijvoorbeeld RijdendeTreinen terug ziet komen.

Zal eens een eenvoudige GUI om die lijst heen knopen, is het wat makkelijker leesbaar.
Reputatie 6
Badge +1
Afgelopen week gebeurde het genoemde in elk geval op maandagochtend in de spits en vrijdagochtend in de spits.
Dat lijkt me geen menselijk foutje Stijn NS... En de volgende keer zal ik wel een foto maken van het omreisadvies
@Henk_NL: dank voor de toelichting. Maar is er iets te doen aan dit issue? Ik bedoel: als er in het systeem twee trajecten zijn (Amf-Ed en Bnz-Amf) dan zou het toch mogelijk moeten zijn om in Ede niet telkens met zinloze berichten geconfronteerd te worden?
OA's worden automatisch gegenereerd voor stations- en treinberichten in bepaalde fases. Dit resultaat zal bij het gros van de verstoringen het geval zijn geweest.

Het kan op zijn minst even bij functioneel beheer neergelegd worden (@Stijn?), dat zijn toppers. Als je meer logs wil, gooi me maar in de CC o.i.d.

Reageer