beantwoord

vroeg vertrekken

• 31 december 2020
  • 3 reacties
  • 265 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

De sprinter van dordrecht naar Rotterdam vertrekt regelmatig te vroeg, en wel 2 minuten, dus niet de toegestane 30 seconden. Het is extra vervelend want 2 min voordat deze trein moet vertrekken is er een sneltrein, als je die mist moet je snel naar deze sprinter die ver weg staat. Overigens ook vervelend dat je altijd zooo ver moet lopen voor deze sprinter, er is voldoende ruimte om het dichterbij te laten stoppen.

icon

Beste antwoord door Julian 31 december 2020, 18:38

Twee minuten vroeg vertrekken is lastig vanaf Dordrecht, omdat de seinen normaal gesproken op z'n vroegst een minuut voor vertrek op groen worden gezet.
Er zijn echter een aantal treinen per dag die volgens planning enkele minuten eerder dan normaal vertrekken vanaf Dordrecht, omdat de brug tussen Dordrecht en Zwijndrecht op die tijden open is. Dan vertrekken bijvoorbeeld de treinen van 57 minuten over het uur al om 53 (dus een minuut eerder dan de intercity) en staan daarna op Zwijndrecht voor een paar minuten stil om vervolgens weer op de normale tijd verder te rijden.
Kan het zijn dat het om deze treinen gaat?

Bij de tunnel van station Dordrecht stoppen gaat helaas lastig. Er zijn maar een beperkt aantal perrons beschikbaar, en die worden allemaal gebruikt. Zo vertrekt bijvoorbeeld de sprinter naar Roosendaal van spoor 3B en staat de sprinter naar Rotterdam en Den Haag dus noodgedwongen op spoor 3A.

Bekijk origineel

3 reacties

Hallo C54 en welkom bij de NS Community,

Dat is spijtig zeg. Het verhaal dat een trein 30 seconden van te voren vertrekt dat klopt niet. De vuistregel is dat de trein eerder kan vertrekken zodat deze op aangegeven tijdstip van vertrek ook daadwerkelijk is vertrokken. Om je signaal door te zetten ontvang ik graag het tijdstip van vertrek van de trein uit Dordrecht. Ik hoop dat je dit niet vaker hoeft mee te maken.

Twee minuten vroeg vertrekken is lastig vanaf Dordrecht, omdat de seinen normaal gesproken op z'n vroegst een minuut voor vertrek op groen worden gezet.
Er zijn echter een aantal treinen per dag die volgens planning enkele minuten eerder dan normaal vertrekken vanaf Dordrecht, omdat de brug tussen Dordrecht en Zwijndrecht op die tijden open is. Dan vertrekken bijvoorbeeld de treinen van 57 minuten over het uur al om 53 (dus een minuut eerder dan de intercity) en staan daarna op Zwijndrecht voor een paar minuten stil om vervolgens weer op de normale tijd verder te rijden.
Kan het zijn dat het om deze treinen gaat?

Bij de tunnel van station Dordrecht stoppen gaat helaas lastig. Er zijn maar een beperkt aantal perrons beschikbaar, en die worden allemaal gebruikt. Zo vertrekt bijvoorbeeld de sprinter naar Roosendaal van spoor 3B en staat de sprinter naar Rotterdam en Den Haag dus noodgedwongen op spoor 3A.

Dat is spijtig zeg. Het verhaal dat een trein 30 seconden van te voren vertrekt dat klopt niet.

Erryt NS schreef:
De vuistregel is dat de trein eerder kan vertrekken zodat deze op aangegeven tijdstip van vertrek ook daadwerkelijk is vertrokken. Om je signaal door te zetten ontvang ik graag het tijdstip van vertrek van de trein uit Dordrecht. Ik hoop dat je dit niet vaker hoeft mee te maken.

Dus het verhaal dat een trein 30 seconden eerder kan vertrekken klopt niet, want een trein kan alleen eerder vertrekken om op tijd vertrokken te zijn?   Het is toch gewoon een feit dat de door de NS gecommuniceerde vertrektijd totaal irrelevant voor de reiziger is en dat de reiziger inderdaad rekening moet houden dat de trein tot 1 minuut voor de aangegeven vertrektijd de deur sluit en begint met de vertrekprocedure?

Dat een reiziger dus rekening houd met dat een trein altijd 30 seconden eerder kan vertrekken lijkt mij juist wel te kloppen en het zou de NS sieren als ze dat ook zouden erkennen.

Reageer