beantwoord

Waar is DDAR?

• 20 december 2017
  • 18 reacties
  • 1323 Bekeken

Sinds de nieuwe dienstregeling van start gegaan is rijden er dagelijks te korte treinen op de trajecten Apeldoorn - Enschede en Utrecht - Zwolle. Deze treinen horen in deze dienstregeling met DDAR te rijden, maar een flink deel van dit materieel lijkt foetsie te zijn. Van de 18 stammen zijn sinds de nieuwe dienstregeling slechts 11 ingezet. Is echt 40% van dit materieel defect of in onderhoud momenteel? En dan hebben we het niet over een paar vierkante wielen door de herfst, sommige stammen zijn al meer dan een half jaar niet meer ingezet.

Ik begrijp dat sommige leden hier de vlag uithangen als DDAR weg is, maar de te korte treinen die er nu rijden zijn geen alternatief. Tot de nieuwe treinen ingestroomd zijn is DDAR nodig, dus waar hangt het uit, en wanneer komen ze weer terug?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 28 december 2017, 13:45

Navraag leert dat er een hoge onttrekking van het DDAR materieel is door de combinatie van onderhoudsstellen en defect materieel.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
En deel zit op de reservebank om elders te kunnen invallen en sowieso laat de staat van onderhoud geen al te hoge geplande inzet toe.
Dat is het probleem: de geplande inzet is wél hoog. De geplande inzet is 15 stammen, dat is in het dagplan al teruggebracht tot 12 stammen maar dat wordt nog altijd niet gehaald waardoor er dagelijks te korte treinen rijden. DDM heeft een geplande inzet van 6 stammen en haalt dat deze week nét want er zijn 6 werkende stammen beschikbaar (al viel er zowel maandagochtend als vanmorgen weer een trein uit van Enkhuizen naar Amsterdam die eigenlijk met DDM had moeten rijden).
Ja in de 7000 is er wel heel weinig DD-AR-3 deze week, wat ik opzich best fijn vind. Maar de ruimte mis je ook wel een beetje, en al helemaal als je ziet dat de 2 treinen SGMm-5 worden teruggebracht naar SGMm-3 en de SGMm-2tjes de hele dag blijven staan in Hengelo..
Ik had vanochtend de vraag uitgezet. Desbetreffende afdeling gaf aan dit uit te zoeken en daarna weer contact met mij op te nemen. Helaas heb ik nog niets vernomen. Ik geef voor 16:00 nog een update hierover.
Reputatie 5
In de ochtendspits zijn er slechts 2 treinen die overvol zijn, de rest van de dag is een SGM3 voldoende op dat traject.
Utrecht - Zwolle is de gehele dag wel een dubbeldekker gewenst, i.v.m. de drukte.
Ik heb nogmaals contact opgenomen, maar ze zijn er nog mee bezig.
Reputatie 7
Badge +3
@BertDakar
Ik kan me niet voorstellen dat een SGM3 buiten de spits te klein zou zijn.
Reputatie 5
Verkijk je je wel gauw op hoor hoe klein zo'n treintje eigenlijk is.
Maar SGM3 moet wel gewoon "kunnen" buiten de spits.

Vooral omdat de NS een handje heeft om de IC's wel helemaal op het randje te vullen.
@BertDakar
Ik kan me niet voorstellen dat een SGM3 buiten de spits te klein zou zijn.

Klopt, maar in de spits is t toch best krapjes. Terwijl je ziet dat er ook nog SGMm-2 staat niks te doen in Hgl. Buiten de spits kan het idd goed.

(en het is trouwens BartDakar:)
Reputatie 5
Zal eens kijken wat de sprinter naar Apeldoorn doet vanaf Deventer over 10 min (sgm3)
Reputatie 5
Zo'n 60 70 mensen stappen in. Daarvan mag ongeveer de helft staan
Reputatie 4
DDAR (en DDM-1) worden samen met de 1700 locs die er aan vast zitten om de rijtuigen voort te bewegen, onderhouden in de toch eigenlijk verre onderhoudswerkplaats in Maastricht. Een tijdje geleden is er een 1700 loc in de 7000 in brand gevlogen. De oorzaak hiervan was een bepaald defect onderdeel. Alle locs zijn hierna gecontroleerd en meerdere loccen hadden dit probleem (al dan niet in een beginfase). Deze zijn aan de kant gezet (NS werkt altijd de extra veilige kant op) wachtend op herstel. Dit onderdeel blijkt niet/slecht leverbaar en dus duurt herstel heel lang. Deze treinen komen dus erg langzaam weer in dienst. Ook moeten er voor de Intercity Berlijn genoeg loccen rijvaardig zijn. Daarnaast zijn er ook andere defecten welke zich opdoen. Deze samenloop van omstandigheden tezamen met de verre onderhoudswerkplaats creëren een tijdelijk hoog aantal defecten/terzijde staande stammen. Tevens was er een reservevloot voor de uiteindelijk goed functionerende Flirt treinen. Hierin zaten ook DDAR stammen die uiteindelijk normaal gebruikt werden. NS zet per 10 december meer treinen in, in heel Nederland, alleen van DDAR zijn nog niet alle stammen beschikbaar.
Reputatie 5
Das bullshit. Die brand is al maanden geleden geweest. En echt sinds 1,5 week rijdt er ander materieel, wat absoluut nier erg is. Ben ze liever kwijt dan rijk
Diverse DDAR en DDM stammen zijn ook al maanden afwezig, dus kan best kloppen hoor. Alleen had je daar tot nu toe geen last van omdat een flink deel van de DDAR stammen op papier reserve waren voor FLIRT, maar er door goede prestaties van FLIRT geen beroep gedaan werd op dit reserve. Als reiziger miste je ze dus niet. Nu wordt DDAR wel weer ingezet en mis je ze wel, want diverse treinen rijden nu te kort.
Reputatie 5
Rijden er uberhaupt nog DDM in Nederland?
Ja, maar alleen in de spits tussen Alkmaar en Haarlem en tussen Enkhuizen en Amsterdam. Buiten de spits en in het weekend staan deze stammen stil. In totaal dus slechts 90 ritten per week (exclusief lege ritten).
Navraag leert dat er een hoge onttrekking van het DDAR materieel is door de combinatie van onderhoudsstellen en defect materieel.
Bedankt voor het uitzoeken, is er ook enig zicht op hoe lang deze situatie nog zal duren? Vandaag reden opnieuw minimaal 6 treinen korter vanwege gebrek aan DDAR.

Reageer