beantwoord

Waar kan ik een overzicht vinden van aanpassingen dienstregeling door Corona?

• 5 april 2021
  • 5 reacties
  • 146 Bekeken

• Reisadviseur*
  • 19 reacties

“Vanwege corona” rijdt NS op sommige trajecten nog steeds met minder treinen. Dat zijn er niet veel, maar er zijn nog wel steeds beperkingen, bijv. tussen Utrecht en Den Haag maar 2 (ipv 4) ICs per uur.

Daar is alleen vrijwel niks over terug te vinden. De reisplanner geeft wel advies, maar een totaaloverzicht van waar we nou nog rekening mee moeten houden ontbreekt.

Mijn indruk is dat de NS denk dat als ze er maar geen informatie over geven, dat mensen dan vergeten dat er nog steeds geen 100% service is.

Dus waar ik er wel wat over vinden?

icon

Beste antwoord door Momo 5 april 2021, 12:54

Op de NS site kan ik geen volledig overzicht vinden, maar de site Treinreiziger.nl heeft in januari een overzicht gemaakt van de treinen die op dat moment niet reden. Die situatie is meen ik nog steeds hetzelfde.  Zie https://www.treinreiziger.nl/dienstregeling-ns-tijdens-corona-deze-treinen-rijden-niet/

Op Somda vond ik een overzicht met de serienummers van treinen. 

Consessie Hoofdrailned (NS)

• 1500 rijdt niet tussen Amersfoort en Deventer
  • 2000 rijdt niet
  • 2800 rijdt niet
  • 3400 rijdt niet
  • 3900 rijdt niet tussen Amsterdam en Heerlen
  • 703900 rijdt Sittard Heerlen
  • 4400 rijdt niet tussen Den Bosch en Oss
  • 4500 rijdt niet
  • 6200 rijdt niet
  • 6500 rijdt niet
  • 6800 rijdt niet
  • 7300 rijdt extra tussen Rhenen en Breukelen
  • 7400 rijdt niet (7408 rijdt wel ma, di, wo, do, vr)
  • 7700 rijdt niet
  • 8900 rijdt niet
  • 15600 rijdt niet
  • 21400 rijdt niet
  • 22400 rijdt niet
  • 22200 rijdt niet
  • 23400 rijdt niet
  • 28300 rijdt niet vanwege verplichte sluiing spoorwegmuseum

Een overzicht van alle treinseries en welk trajact ze rijden is hier te vinden. https://treinposities.nl/treinseries

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Nederland heeft gewoon een basisdienstregeling (zie de gele vertrekstaten) met vaste treinnummers/series e.d. Er is dus geen sprake van ‘spoorboekloos rijden’, zoals de 10-minutentreinen wel eens genoemd worden.

De basisdienstregeling kan natuurlijk aangepast worden bij werkzaamheden, weersomstandigheden en zoals nu (coronadienstregeling), waarbij sommige treinseries niet of beperkt rijden en er spitstreinen geschrapt worden. Of extra treinen zoals bij mooi weer naar Zandvoort, of bij grote evenementen (Huishoudbeurs in de RAI of concerten).

Om te zien of een geplande trein inderdaad rijdt is een reisplanner dan wel zo handig, i.p.v. op goed geluk naar een station te gaan.

Reputatie 5

Het verbaast me dat er überhaupt nog over wijzigingen gepraat wordt. In elke praktische zin heeft Nederland geen dienstregeling meer, maar slechts alleen “check kort voor vertrek de reisplanner”. Bananenrepubliek :)

Badge +3

Dit klopt inderdaad grotendeels, maar de 3900 rijdt wel tussen Sittard en Heerlen. Edit: Oh wacht die staat er onder als 703900

Voor de rest natuurlijk de nodige beperkingen door werkzaamheden. Zo moet Rotterdam - Dordrecht het vandaag doen met slechts 1 sprinter per uur, waar er normaal 4 intercity’s plus 2 sprinters rijden (op zondag). Extra reistijd 0 minuten… :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +3

Op de NS site kan ik geen volledig overzicht vinden, maar de site Treinreiziger.nl heeft in januari een overzicht gemaakt van de treinen die op dat moment niet reden. Die situatie is meen ik nog steeds hetzelfde.  Zie https://www.treinreiziger.nl/dienstregeling-ns-tijdens-corona-deze-treinen-rijden-niet/

Op Somda vond ik een overzicht met de serienummers van treinen. 

Consessie Hoofdrailned (NS)

• 1500 rijdt niet tussen Amersfoort en Deventer
  • 2000 rijdt niet
  • 2800 rijdt niet
  • 3400 rijdt niet
  • 3900 rijdt niet tussen Amsterdam en Heerlen
  • 703900 rijdt Sittard Heerlen
  • 4400 rijdt niet tussen Den Bosch en Oss
  • 4500 rijdt niet
  • 6200 rijdt niet
  • 6500 rijdt niet
  • 6800 rijdt niet
  • 7300 rijdt extra tussen Rhenen en Breukelen
  • 7400 rijdt niet (7408 rijdt wel ma, di, wo, do, vr)
  • 7700 rijdt niet
  • 8900 rijdt niet
  • 15600 rijdt niet
  • 21400 rijdt niet
  • 22400 rijdt niet
  • 22200 rijdt niet
  • 23400 rijdt niet
  • 28300 rijdt niet vanwege verplichte sluiing spoorwegmuseum

Een overzicht van alle treinseries en welk trajact ze rijden is hier te vinden. https://treinposities.nl/treinseries

Reputatie 6
Badge

Tja, eigenlijk dus niet op 1 plek. Enkel door heel oude berichten over aanpassing te lezen en dan wel alles erna te lezen of het soms niet is aangepast. Er is gewoon geen vaste dienstregeling meer-wordt van dag tot dag opnieuw bekeken en bijgesteld. Overigens bij vele busbedrijven idem dito.

Geldt tevens voor Rotterdam-Utr, van 4 naar 2, het tussenstuk AMs-Sittard van Enkhzn-Heerlen en qua Stoppert (SPRinter genaamd) het nogal lange en veel klachten opleverende deel Uitgeest-Breukelen (dus o.a. de Zaanlijn) van delijn naar Rhenen. Voorts nog enkele spitsversterkingen hier en daar.

De als normaal aangenomen reiziger reist gewoon zijn/haar vaste traject en hoeft van de rest niet te weten en de verwoede treintjesgekken hebben wel hun eigen fora en nieuwsbronnen. Althans-dat zal wel de aangenomen gedachtewijze zijn. De weekendreiziger heeft vermoedelijk al door diverse keren verrast te zijn inmiddels wel geleerd dat je dan elke dag elke keer weer moet checken en nergens vast van op aan kunt qua werken etc.

Reageer