beantwoord

Waar kan ik geluidsoverlast aangeven

• 13 december 2016
  • 22 reacties
  • 2582 Bekeken

Ik woon aan het spoor. En treinen geven geluid. Geen probleem. Maar de nieuwe rnet treinen op dit treject geven een ontzettend hoge piep bij langsrijden. Net of er over schoolbord wordt gekrast.
icon

Beste antwoord door InterCityNederland 19 december 2016, 11:57

Dat geluid zit in de treinstellen. Er is dus niets aan de hand met het spoor. Ook treinstellwn van dit type van NS en Arriva maken dit piepende geluid. Het is gewoon het soort motoren. Niet iets om je zorgen over te maken. Dit is normaal bij deze treinen.
Bekijk origineel

22 reacties

Wordt dit geluid veroorzaakt door de trein of het spoor? Ik adviseer je om te bellen met ProRail. De contactmogelijkheden vind je hier.
Aangezien de gele treinen en zelfs goederen treinen deze piep niet geven zal het denk ik echt aan rnet trein liggen. Rnet site heeft geen contactmogelijkheid, die verwijst naar lokale vervoerders. NS staat daar niet eens tussen, maar rijdt blijkbaar dit traject. Ik ga bellen en we zien wel. Bedankt voor reactie.
Nee. Prorail is spoor. Maar zeer netjes gaat hij kijken waar ik eventueel terecht kan. Bij algemene info Rnet in ander topic staat nummer ns. Maar die mevrouw kon er niets mee. Ging uiteindelijk wel melding maken. Wilde mijn reisgegevens inzien (larie, want gaat niet over service) En ze wist mij te vertellen dat ik geen reactie zou krijgen. Begint nu beetje halszaak te worden. Wilde alleen aangeven, nog niet eens klagen. Maar dit kastje muur irriteerd mij meer dan piiiiieeeeeep.
Wat het gepiep betreft, de NS rijdt met ditzelfde materieel ook elders in het land.
Toevallig een vertrek gefilmd in Den Bosch, en inderdaad wat een kabaal!

https://www.youtube.com/watch?v=_AtLbujcTDg
Dat is inderdaad een vervelende piep. Ik ga kijken of ik je verhaal binnen NS kan escaleren Marleen. Ik kom er op terug.
Reputatie 3
Dat geluid zit in de treinstellen. Er is dus niets aan de hand met het spoor. Ook treinstellwn van dit type van NS en Arriva maken dit piepende geluid. Het is gewoon het soort motoren. Niet iets om je zorgen over te maken. Dit is normaal bij deze treinen.
Er is inderdaad niets aan te doen. Wanneer je als omwonende last hebt van het spoor kun je contact opnemen met ProRail.
Er is inderdaad niets aan te doen. Wanneer je als omwonende last hebt van het spoor kun je contact opnemen met ProRail.

Beste Klaas-Jan NS, ik heb contact opgenomen met NS en met Prorail. Hierbij de reacties.

NS:
U geeft aan dat u geluidsoverlast ondervindt van passerende treinen. Het spijt mij dat dit het geval is. U kunt uw klacht bij ProRail indienen via de volgende link: https://www.prorail.nl/contact .

Prorail:
U heeft contact met ons opgenomen over geluidhinder van de nieuwe treinen langs de *** in Boskoop.

Zoals ik u telefonisch heb verteld heeft ProRail geen treinen. Wij verzorgen het onderhoud van het spoor en dienen de capaciteit toe. De treinen die op dit traject rijden zijn van de Nederlandse Spoorwegen http://www.ns.nl/reisinformatie/rnet. Indien u hinder van deze treinen ondervindt kunt u het best contact opnemen met de vervoerder,de Nederlandse Spoorwegen.

Kortom, NS en Prorail verwijzen naar elkaar.

Ik woon, net als MarleenLo, langs het spoor en treinen geven geluid, prima. Er rijden dagelijks goederentreinen voorbij en voorheen sprinters en ik had er nagenoeg geen last van. Nu rijden er R-net treinen en ik word er 's morgens wakker van. Het spoor is niet gewijzigd, de treinen wel, dus verwijzen naar Prorail lijkt mij ten onrechte.

Wat gaat de NS doen? Ik hoor dat er meerdere mensen in de buurt zijn die klachten hebben over de geluidshinder van de nieuwe treinen. Het is bijzonder onaangenaam.
Reputatie 7
Ik denk dat er voorlopig weinig aan gedaan kan worden, de trein is de enigste die daar rijd en kan niet verwisseld worden oid.
Ik denk dat er voorlopig weinig aan gedaan kan worden, de trein is de enigste die daar rijd en kan niet verwisseld worden oid.

@Slidestops, jarenlang hebben er sprinters gereden en die zijn verwisseld voor R-net treinen. Het is niet zo dat het spoor het niet meer toelaat, want de oude goederentreinen rijden er nog steeds. En voor zover ik weet rijden er Nederland nog steeds Sprinters en andere treinen voor personen, dus kan dat ook weer terug gewisseld worden indien nodig. Overigens hoeven de R-net treinen van mij niet weg, alleen dat rotgeluid. Wat gaat de NS hier aan doen?
Reputatie 3
Het is niet dat ze niet toegelaten zijn, maar in verband met de nieuwe concessie mag het niet. Abellio heeft voor 2016-2031 gewonnen. Zij hebben de nieuwe treinen besteld, die nu in de rood-grijze R-Net kleurstelling rondrijden. De concessie verplicht ze het gebruik van deze nieuwe treinen. Men mag dus niet zomaar oude treinen laten rijden, want de concessie laat dat niet toe. Het kan dus wel anders, maar in verband met de concessie mag dat simpelweg niet.
Reputatie 7
@steas Wat Jan-Mark zegt 😉
Verzamel klachten, alleen klagen heeft weinig zin, er moeten toch meer mensen zijn die last van het lawaai hebben?
Er is vast wel wat aan te doen, tegenwoordig wordt alles stiller, het is dus merkwaardig dat "het nieuwste van het nieuwste" nu opeens een achteruitgang is.
Uiteraard helpt het verzamelen van klachten beter dan 'klagen' op een forum. Wat ik constateer is dat de TS aangeeft last te hebben van het geluid en dat het antwoord 'Niet iets om je zorgen over te maken. Dit is normaal bij deze treinen.' wordt gegeven alszijde oplossing. Ik verwacht op een NS forum dat er webcare aanwezig en dat zij zich dus geroepen voelen om klachten serieus te behandelen. Ik heb niet het idee dat dit gebeurt op dit moment. Vandaar dat ik reeds 2 keer gevraagd heb aan NS wat zij aan deze overlast gaan doen. Tot op heden nog zonder bevredigend antwoord. Wie gaat mij verrassen met een ander antwoord? 😃
Reputatie 7
Niets, want ze kunnen er niets aan doen op dit moment.
Reputatie 6
Badge
NS Kan er simpelweg niet 1, 2, 3 iets aan doen, en geeft dat ook als antwoord. Helaas, het is niet anders.
Reputatie 4
Ze kunnen er natuurlijk wel onderzoek naar gaan doen om te kijken waar het geluid precies vandaan komt en dan vervolgens extra geluiddempers op die treinstellen te installeren.

Hetzelfde hebben ze moeten doen bij de VIRM dubbeldekkers. Die waren ook flink aan het piepen tijdens het optrekken/afremmen, maar dan vooral binnen in de trein.
Hallo,

Ik ben het volkomen eens met degene die de nieuwe R-Net treinen ook als een achteruitgang wat betreft lawaai ondervinden. Ik woon al 30 jaar in Waddinxveen vlak bij Station Waddinxveen-Noord en hoorde de oude treinen niet meer bewust. Dat zal bij deze treinen niet lukken. Ik heb het nu ruim 2 maanden aangekeken en gehoord, maar de geluidsoverlast voor aanwonenden, is vooral bij het optrekken en afremmen van de trein aanzienlijk gestegen. Dit wordt veroorzaakte door de motoren en door de remmen. Bij het optrekken en afremmen produceren de elektromotoren een hoog frequent geluid dat irriteert. Hoog frequente geluiden zijn irritanter dan laag frequente geluiden. Ik weet niet of er een vliegwiel in de motoren zet, om de energie bij afremmen op te vangen en bij optrekken te gebruiken, maar dat zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Ik heb in december gelijk geklaagd bij de NS, maar die zeiden dat ook bij R-Net moest zijn. Nu kom ik dit forum tegen. Al onze buren zijn het trouwens met mij eens.
Het probleem is dat we nu nog vrijwel altijd binnen zitten, maar op het moment dat het lekker weer wordt en je buiten kan gaan zitten, gaat het ergeren pas flink beginnen.
Binnen houden de muren en het dubbel glas een hoop van het hoog frequent geluid tegen.

Het erge is nog dat hij straks 4x per uur gaat rijden!!!

Volgens mij ligt een gedeelte van de oplossing in de rijstijl van de machinist. Ik hoorde laatst op zondagmorgen een trein stoppen waarbij het irritante geluid vrijwel afwezig was. Toen dacht ik dus: Hé, het kan wel.
Kortom: hoe maken we de NS duidelijk dat dit echt niet kan en dat er waarschijnlijk wel wat aan te doen is.

Groet, Jan
Toch las ik op de website van prorail dat ze iets eraan gaan kunnen doen. Maar dat zult u dit probleem bij prorail voor kunnen gaan leggen. Surf op: http://www.prorail.nl/nieuws/vier-miljoen-voor-snerpende-treinen
Het gaat niet om de rails, Rhido. Het gaat om de omzetter in de motoren. Bij een bepaalde snelheid maken die een hoog irritant geluid. Als je hard en laat remt, rijd je maar heel even deze snelheid en kan je het hoge geluid deels voorkomen. Je kan 60 rijden te Waddinxveen Noord, dus het is op dit station mogelijk.
@Treinspotter123, hoe zit dat tussen Boskoop en Alphen aan den Rijn nabij station Boskoop? Is het daar ook mogelijk naar jouw mening?
Boskoop is 40 en dat zal het daar altijd blijven door de kruising met de tegentrein. Daar is laat remmen dus helaas niet mogelijk.

Reageer