beantwoord

Waar was de trein van 05:37 van Alkmaar Noord?

• 15 September 2021
  • 11 reacties
  • 266 Bekeken

Reputatie 3

Beste allen,

Sinds jaar en dag vertrekt 's ochtends om 05:37 een trein vanaf Alkmaar Noord naar Amsterdam. Behalve vanochtend. In de dienstregeling zie ik nu dat deze vanochtend begon op Alkmaar Centraal. Maar als je al op het perron staat op Alkmaar Noord, is dat te laat om erachter te komen. En dus een half uur moeten wachten op de volgende trein (06:07).

Afgelopen weken en ook komende weken staat wel gewoon weer een trein ingepland om te vertrekken om 05:37 van Alkmaar Noord, ook op de woensdagen.

Is bekend waarom deze trein vandaag niet reed? En hoe je hierachter kan komen, zonder iedere dag expliciet de reisplanner te moeten checken?

Merci alvast!

icon

Beste antwoord door Rizana NS 17 September 2021, 21:18

Ik heb zojuist contact gehad met de planning, en het lijkt om een incident te gaan. Waarom deze trein er woensdagochtend niet was, is niet te verklaren. Het is in elk geval niet goed gegaan. Woensdag kan Rogier de Wit gewoon weer om 05.37 de trein naar Amsterdam nemen (mits er geen vertraging o.i.d. is). De trein staat wel in de planning.

Ondanks dat je dagelijks deze trein neemt, is het alsnog raadzaam de planner in de gaten te houden. Er kan altijd een (spoor)wijziging plaats vinden.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge

Beetje vreemde uitleg-zeker als je daar woont, maar het heeft n.a.w. te maken met de proef om op WOensdagen de zgn ETMET=10 min dienst op hele andere lijnen in te voeren, waardoor allerlei diensten die hele einden verderop ook een kort stukkie over die betreffende trajecten rijden allerlei veranderingen hebben-voorlopig dus elke WO tot december, volgens de huidige planning. Daardoor heeft bvb de SPR dienst uit Hoorn naar Schiphol ipv elke 30 min nu een rare 15/45 dienst.

NS verwacht al sinds jaar en dag-sinds ze dat trotse nieuwe reisplannersysteem hebben dat elke reiziger-ook degene die elke dag hetzelfde ritje maakt, toch opnieuw checkt of die dag/morgen het nog zo gaat als gister. Hoewel ze ook vaak pretenderen een soort metro te zijn waar dat dus echt niet hoeft.

Maar dat zo opeens een hele vroege trein zo maar uitvalt is wel een hele rare gevolg.

Een eventueel mogelijke andere reden kan zijn dat net voor die vroege trein ofwel HC ofwel machinist niet op tijd uit bed kwam en er geen vervanger zo snel te vinden was. Gebeurt wel vaker met de 1e trein vd dag

Badge

Beetje vreemde uitleg-zeker als je daar woont, maar het heeft n.a.w. te maken met de proef om op WOensdagen de zgn ETMET=10 min dienst op hele andere lijnen in te voeren, waardoor allerlei diensten die hele einden verderop ook een kort stukkie over die betreffende trajecten rijden allerlei veranderingen hebben-voorlopig dus elke WO tot december, volgens de huidige planning. Daardoor heeft bvb de SPR dienst uit Hoorn naar Schiphol ipv elke 30 min nu een rare 15/45 dienst.

NS verwacht al sinds jaar en dag-sinds ze dat trotse nieuwe reisplannersysteem hebben dat elke reiziger-ook degene die elke dag hetzelfde ritje maakt, toch opnieuw checkt of die dag/morgen het nog zo gaat als gister. Hoewel ze ook vaak pretenderen een soort metro te zijn waar dat dus echt niet hoeft.

Maar dat zo opeens een hele vroege trein zo maar uitvalt is wel een hele rare gevolg.

Een eventueel mogelijke andere reden kan zijn dat net voor die vroege trein ofwel HC ofwel machinist niet op tijd uit bed kwam en er geen vervanger zo snel te vinden was. Gebeurt wel vaker met de 1e trein vd dag

Gezien de trein vorige week gereden heeft op woensdag en ook voor komende woensdagen vermeld staat in de reisplanner is jouw verhaal een groot verzinsel. Waarom check je niet simpel in de reisplanner je vermoeden voordat je hier onzin neerzet?

En dan met een verhaal van een late machinist of Hc aankomen, je weet toch dat we daar bij de start dienst op standplaatsen reserves hebben zitten om als iemand ziek is of zich verslaapt dit op te kunnen vangen?

Wat er werkelijk aan de hand is geweest durf ik niet te zeggen, vooral ook niet omdat de trein helemaal niet in de reisplanner heeft gestaan en dus gepland niet gereden heeft.  Was er vanmorgen iets niet goed gegaan dan had de trein wel in de planner gestaan, waarmee ook het verhaal van een late machinist of Hc al tot onzin is verklaard.

Badge +3

En die proef gaat helemaal niet over ETMET (elke tien miniuten een trein), maar over 6 reismogelijkheden per uur tussen Rotterdam - Schiphol -  Arnhem (en 6 sprinters per uur tussen Rotterdam en Dordrecht).

Reputatie 7
Badge +3

Zeker een vreemde uitleg, aangezien Rogier zelf al aangeeft dat op andere woensdagen die trein wel het gehele traject rijdt, zo ook vorige week woensdag wat de eerste testwoensdag was. En voor volgende week woensdag staat die ook gewoon gepland.

En je tweede verklaring, dat een HC ofwel machinist niet op tijd uit bed kon komen, die kun je ook vergeten gezien het verloop van de planning van deze rit aangeeft dat het reeds op de 12e gepland was dat deze trein vanaf Alkmaar zou rijden. En zou de trein wel om wat voor reden dan ook op het laatste moment zijn vervallen dan zou die wel in de dienstregeling hebben gestaan maar dan als vervallen. 

Misschien is het handiger dit soort dingen even te checken ipv zoals zo vaak maar wat te gaan verzinnen.

Wat in het verleden nog wel eens het geval was, was dat bij nachtelijke werkzaamheden de eerste trein van de dag verviel zonder dat dit ergens vermeld werd. En de enige manier om daar achter te komen is toch de reisplanner checken.

Badge +3

En de enige manier om daar achter te komen is toch de reisplanner checken.

Je zou nog een alert kunnen instellen in de NS app (of NS Lab app) of NS Extra, voor een reis die je regelmatig maakt.

Reputatie 7
Badge +3

Die NS app heb ik niet dus weet wat daar de mogelijkheden zijn, maar zie toch regelmatig topics dat mensen die een alert hebben ingesteld toch geen melding krijgen, bv deze afgelopen maand of deze waarbij jijzelf nog aangaf dat dat niet goed werkt . Daar zou ik dus ook niet op vertrouwen. Dan maar de reisplanner checken.

En NS Extra? Daarvan kreeg ik niet eens een melding bij werkzaamheden op mijn vaste traject toen die optie kort ervoor was toegevoegd aan NS Extra. Dat NS Extra is gewoon hartstikke dood zonder dat iemand daar een overlijdensbericht van heeft verstuurd.

Badge +3

‘Wie weet werkt het’ wilde ik nog toevoegen :sweat_smile:

Maar NS Extra wordt nog steeds gepromoot, in de NS Lab app zelfs waar je zelf al van alles kunt instellen.

Heb die app zelf nog niet actief gebruikt want laatste treinreis was pre-covid, maar het ziet er wel handig uit (voor de liefhebbers met smartphone of tablet).

Badge +3

Oh, en ik was Treinwijzer natuurlijk helemaal vergeten (je reis aanmelden)!

Zo kunnen we je informeren als de verwachte drukte toeneemt en laten we het je weten als je trein uitvalt. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan moet die trein eerst wel in de dienstregeling staan. Staat die daar niet, kun je de reis ook niet aanmelden. In die zin is de reis aanmelden ook al checken van de reisplanner. En aanmelden kan ook vanuit de reisplanner, dus kom je weer uit op één van de meest gegeven adviezen van NS “check de reisplanner”. Je zou voor de reizigers die iedere dag dezelfde trein nemen beter dit kunnen omroepen in de trein. “Beste mensen, morgen kunt u fijn een half uurtje uitslapen omdat deze trein morgen niet rijdt tussen Den Helder en Alkmaar”. 

Ik heb ooit eens een aantal jaar terug gehad dat om bepaalde redenen tussen Rotterdam en Den Haag een sprinterserie iets van 10 minuten stil zou staan op Moerwijk en dat werd de dag of week ervoor omgeroepen in de trein door de HC. Het kan dus wel.

Edit nog, nog gevonden

Ik heb zojuist contact gehad met de planning, en het lijkt om een incident te gaan. Waarom deze trein er woensdagochtend niet was, is niet te verklaren. Het is in elk geval niet goed gegaan. Woensdag kan Rogier de Wit gewoon weer om 05.37 de trein naar Amsterdam nemen (mits er geen vertraging o.i.d. is). De trein staat wel in de planning.

Ondanks dat je dagelijks deze trein neemt, is het alsnog raadzaam de planner in de gaten te houden. Er kan altijd een (spoor)wijziging plaats vinden.

Reputatie 3

Dankjewel voor alle antwoorden!

Reageer