beantwoord

Waar worden de SGM van de Hoekselijn nu ingezet?


Reputatie 6
Badge
Sinds 1 april is de Hoekselijn officieel dood verklaard, en ik vroeg mij daarom af waar al die losse SGM2/3 nu komen te rijden? Zullen ze op zijn minst gebruikt worden in de regio Rotterdam of gaan ze ergens heel ver waar de inwoners van de regio Den Haag - Rotterdam er niets aan hebben?

Wie het weet, mag het zeggen. Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 21 april 2017, 11:01

Ik kan niet achterhalen waar deze treinen exact worden ingezet. Jullie hebben zelf al een aantal van deze gespot. Waar het mogelijk is zullen deze ingezet worden.
Bekijk origineel

36 reacties

Ik zie ze hier gek genoeg in Friesland soms rijden maar denk niet dat ze in Friesland worden ingezet ?
Reputatie 7
Er zal een deel gebruikt worden om de defecten op te vangen, een deel zal de andere treinen gaan vervangen en ik denk dat er een paar buiten dienst zullen worden genomen.
Reputatie 7
Badge +3
@landrsthrn
Het SGM van de Hoekselijn is natuurlijk niet specifiek gereserveerd voor de regio Rotterdam-Den Haag maar zal gewoon gaan meehobbelen in de landelijke materieelplanning. Het zou bijv. ook gebruikt kunnen worden om het DD-AR In Twente te vervangen. Juist omdat het wat kleinere eenheden zijn is het vooral geschikt voor de wat stillere diensten buiten de grote regio's.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, je vergeet dat die 4 sprinters per uur wel 4 extra mogelijkheden gaven van Schiedam C. Naar Centraal. Je kan niet ontkennen dat het daardoor iets drukker wordt op dat stukje. En inzetten in Twente? Om lucht te vervoeren zeker?
Reputatie 7
Badge +3
Helaas maar zo werkt het niet, materieel is niet apart gereserveerd voor de regio Rotterdam.
Reputatie 6
Badge
Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat het logischer is om het in te zetten in hetzelfde gebied zodat dezelfde mensen er nog wat aan hebben. Het inzetten in het Oosten is gewoon retarded luchtvervoer.
Reputatie 7
Badge +3
In ieder geval vandaag zou het wel handig zijn om de sprinters Den Haag - Dordrecht wat te verlengen gezien het feit dat de 5000 niet rijdt wegens werkzaaamheden.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is alleen vandaag.
Reputatie 6
Badge
Trouwens, ik vroeg waar het materieel wel ingezet GAAT worden, niet waar men hoopt dat het ingezet zal worden.
Reputatie 7
Je kunt in het oosten beter rijden met een SGM dan een DDAR. Daar kunnen nog veel meer mensen in dus dat is helemaal sonde als ze leeg rijden. Kan die DDAR weer even naar een plek waar ie beter tot zn recht komt
Ik zal eens kijken of ik dit kan achterhalen landrsthrn.
Reputatie 6
Badge
Bedankt Erryt, dat waardeer ik veel meer dan suggesties om NS in een ballonnenwinkel te veranderen.
Reputatie 7
Badge
Bedankt Erryt, dat waardeer ik veel meer dan suggesties om NS in een ballonnenwinkel te veranderen.;)
Reputatie 3
Voor zover ik weet duiken de stellen gewoon de strategische reserve in, de inzet van het materieel is niet echt veranderd sinds vandaag.
Ik zie inderdaad bar weinig veranderingen in de materieelinzet vandaag. Ook het ICM dat is vrijgekomen uit de pendel Breda - Eindhoven lijkt het reserve in gegaan te zijn.
Reputatie 7
Badge
Ik zie inderdaad bar weinig veranderingen in de materieelinzet vandaag. Ook het ICM dat is vrijgekomen uit de pendel Breda - Eindhoven lijkt het reserve in gegaan te zijn.

En de klanten elke dag maar staan in te korte treinen....

NS heeft inmiddels een "warme reserve" van meer dan 10.000 ongebruikte zitplaatsen!
Waarom wordt Twente zo negatief beschreven? Je zult eerst zelf eens een keer moeten kijken en dan nog eens beoordelen. Het openbaar vervoer word er wel minder maar dat komt door de slechte overstappen, veel uitval en het inkorten van de sprinter. Dan is iedereen eerder geneigd naar de auto ja.
Volgens de DVS feed van de NS, aantal stellen ingezet op de afgelopen vijf maandagen:
6 maart: 159xVIRM, 128xICM, 118xSLT, 66xSGM, 43xDDZ, 33xFLIRT
13 maart: 157xVIRM, 123xICM, 118xSLT, 71xSGM, 43xDDZ, 30xFLIRT
20 maart: 156xVIRM, 127xICM, 117xSLT, 68xSGM, 44xDDZ, 35xFLIRT
27 maart: 157xVIRM, 124xICM, 117xSLT, 71xSGM, 46xDDZ, 34xFLIRT
3 april: 157xVIRM, 119xICM, 115xSLT, 60xSGM, 45xDDZ, 35xFLIRT
Bij ICM en SGM dus een duidelijke afname vandaag, rest van het materieel is ongeveer gelijk gebleven (er zit altijd een schommeling in). Cijfers zijn van de gehele dag, het kan dus zijn dat er een stel wel in de ochtendspits reed en niet in de avondspits en andersom. Ook staat DVS niet echt bekend om een al te hoge betrouwbaarheid, kan zijn dat een trein wel gemeld is maar achteraf toch niet heeft gereden.
Reputatie 6
Hoeveel treinen zijn er eigenlijk vrij gekomen door de sluiting van de Hoekselijn?
Reputatie 3
In totaal 8
Er reden vijf SGM drietjes en twee SGM tweetjes op de Hoekse Lijn rond, misschien dat er op papier nog een stel reserve was maar die was vaker niet dan wel aanwezig 😃
SGM is juist niet zo heel geschikt voor de 7000 (Apeldoorn-Twente), omdat het maar 120-125 km/h kan rijden. Dat heeft op die lange afstanden best invloed. De SGM komt meer tot zn recht op kortere stukken met meer stops.
Reputatie 6
Badge
Klopt, de SGM is beter op trajecten met korte afstanden tussen stations, ook wel de Randstad genoemd.
Reputatie 7
Badge +3
@Johannes D
De dienstregeling van de 7000 is gewoon geschikt voor SGM, dat heeft er in verleden ook gereden. Daarnaast is DD-AR niet sneller aangezien de stops daar lang duren omdat het dubbeldekkers zijn. En SLT is buiten de Randstad niet zo geschikt omdat het te grote eenheden zijn.
Klopt, de SGM is beter op trajecten met korte afstanden tussen stations, ook wel de Randstad genoemd.
Klopt juist niet, in de Randstad zijn diverse treinseries ongeschikt voor SGM vanwege te krappe rijtijden. Niet onbegrijpelijk, in de Randstad rijden veel meer treinen, en zitten ze elkaar dus sneller in de weg, waardoor op sommige trajecten snelle treinen nodig zijn. Bij Dordrecht - Den Haag is het ook zo dat de rijtijd met een minuut verlengd wordt als er SGM rijdt ten opzichte van SLT, op andere lijnen is die marge er niet.

Reageer