beantwoord

Waar worden de SGM van de Hoekselijn nu ingezet?


Reputatie 6
Badge
Sinds 1 april is de Hoekselijn officieel dood verklaard, en ik vroeg mij daarom af waar al die losse SGM2/3 nu komen te rijden? Zullen ze op zijn minst gebruikt worden in de regio Rotterdam of gaan ze ergens heel ver waar de inwoners van de regio Den Haag - Rotterdam er niets aan hebben?

Wie het weet, mag het zeggen. Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 21 april 2017, 11:01

Ik kan niet achterhalen waar deze treinen exact worden ingezet. Jullie hebben zelf al een aantal van deze gespot. Waar het mogelijk is zullen deze ingezet worden.
Bekijk origineel

36 reacties

Volgens DVS (de datafeed van de NS met actuele vertrekinformatie) worden ze nog altijd vooral niet ingezet. Vandaag reden er 62 SGM stellen rond, waar er drie weken geleden op de laatste dag van de Hoekse Lijn 68 rondreden.
Ik kan niet achterhalen waar deze treinen exact worden ingezet. Jullie hebben zelf al een aantal van deze gespot. Waar het mogelijk is zullen deze ingezet worden.
De afdeling die ik hiervoor heb benaderd heeft mij een teleurstellend antwoord gegeven. Ik ga het nogmaals proberen, maar dan via een andere afdeling.
Reputatie 6
Badge
Ik heb ook DD-AR gezien.
Reputatie 7
Badge +3
Zojuist zag ik voor het eerst SGM in de dienst Dordrecht - Den Bosch.
Een minuut eerder op Dordrecht. Wat een doorbraak.
Het kan het verschil zijn tussen wel of geen overstap, dus ja, het kan zeker belangrijk zijn in bepaalde gevallen.

Denk er dan wel bij na dat er bijna evenveel sgmm vrij komt van de hoekse lijn als het aantal dat de laatste tijd afgebrand (brandstichting in toilet) en voor herstel bij de werkplaats staat.
Alleen had SGM al een hoog reserve, want een groot deel van het SGM dat vervangen is door FLIRT staat ook nog altijd als reserve. Zelfs met die schadestellen eraf is het reserve nog bovengemiddeld hoog, en dan vooral onder de tweetjes.
Reputatie 7
Badge
Kan het helpen als de HC wat vaker door de trein heen en weer loopt? Zo lang is dat SGM niet. Dan passeert ie telkens de WC in het middenstel, en is de kans op voorkomen brandstichten en op brand signaleren heel wat sneller, dan als de HC in de cabine zit.
Reputatie 4
Het merendeel zal idd naar reserve gaan. Denk er dan wel bij na dat er bijna evenveel sgmm vrij komt van de hoekse lijn als het aantal dat de laatste tijd afgebrand (brandstichting in toilet) en voor herstel bij de werkplaats staat.
Reputatie 6
Badge
Een minuut eerder op Dordrecht. Wat een doorbraak.
Er zijn nog genoeg treinseries waar ze wel prima op kunnen rijden hoor. SGM was trouwens niet exclusief voor de Hofplein en Zoetermeerlijn, daar reden voornamelijk de tweetjes rond, de drietjes reden al verspreid over het land. Die tweetjes zijn overigens vlotter in acceleratie dan de drietjes. Met een SGM tweetje ben je in theorie een minuut eerder van Den Haag in Dordrecht dan met een drietje.
Reputatie 7
Badge
[quote=Beminedin de Randstad zijn diverse treinseries ongeschikt voor SGM vanwege te krappe rijtijden[/quote]

SGM is een erfenis van de mislukte Zoetermeerlijn. Als ze geen 1500 volt en maatwerk zouden zijn geweest, had NS ze allang kunnen verkopen. Nu is het schipperen om ze nog een bruikbare inzet te geven, tot ze Mat64 achterna mogen.
Klopt, de SGM is beter op trajecten met korte afstanden tussen stations, ook wel de Randstad genoemd.
Klopt juist niet, in de Randstad zijn diverse treinseries ongeschikt voor SGM vanwege te krappe rijtijden. Niet onbegrijpelijk, in de Randstad rijden veel meer treinen, en zitten ze elkaar dus sneller in de weg, waardoor op sommige trajecten snelle treinen nodig zijn. Bij Dordrecht - Den Haag is het ook zo dat de rijtijd met een minuut verlengd wordt als er SGM rijdt ten opzichte van SLT, op andere lijnen is die marge er niet.
Reputatie 7
Badge +3
@Johannes D
De dienstregeling van de 7000 is gewoon geschikt voor SGM, dat heeft er in verleden ook gereden. Daarnaast is DD-AR niet sneller aangezien de stops daar lang duren omdat het dubbeldekkers zijn. En SLT is buiten de Randstad niet zo geschikt omdat het te grote eenheden zijn.
Reputatie 6
Badge
Klopt, de SGM is beter op trajecten met korte afstanden tussen stations, ook wel de Randstad genoemd.
SGM is juist niet zo heel geschikt voor de 7000 (Apeldoorn-Twente), omdat het maar 120-125 km/h kan rijden. Dat heeft op die lange afstanden best invloed. De SGM komt meer tot zn recht op kortere stukken met meer stops.
Er reden vijf SGM drietjes en twee SGM tweetjes op de Hoekse Lijn rond, misschien dat er op papier nog een stel reserve was maar die was vaker niet dan wel aanwezig 😃
Reputatie 3
In totaal 8
Reputatie 6
Hoeveel treinen zijn er eigenlijk vrij gekomen door de sluiting van de Hoekselijn?
Volgens de DVS feed van de NS, aantal stellen ingezet op de afgelopen vijf maandagen:
6 maart: 159xVIRM, 128xICM, 118xSLT, 66xSGM, 43xDDZ, 33xFLIRT
13 maart: 157xVIRM, 123xICM, 118xSLT, 71xSGM, 43xDDZ, 30xFLIRT
20 maart: 156xVIRM, 127xICM, 117xSLT, 68xSGM, 44xDDZ, 35xFLIRT
27 maart: 157xVIRM, 124xICM, 117xSLT, 71xSGM, 46xDDZ, 34xFLIRT
3 april: 157xVIRM, 119xICM, 115xSLT, 60xSGM, 45xDDZ, 35xFLIRT
Bij ICM en SGM dus een duidelijke afname vandaag, rest van het materieel is ongeveer gelijk gebleven (er zit altijd een schommeling in). Cijfers zijn van de gehele dag, het kan dus zijn dat er een stel wel in de ochtendspits reed en niet in de avondspits en andersom. Ook staat DVS niet echt bekend om een al te hoge betrouwbaarheid, kan zijn dat een trein wel gemeld is maar achteraf toch niet heeft gereden.
Waarom wordt Twente zo negatief beschreven? Je zult eerst zelf eens een keer moeten kijken en dan nog eens beoordelen. Het openbaar vervoer word er wel minder maar dat komt door de slechte overstappen, veel uitval en het inkorten van de sprinter. Dan is iedereen eerder geneigd naar de auto ja.
Reputatie 7
Badge
Ik zie inderdaad bar weinig veranderingen in de materieelinzet vandaag. Ook het ICM dat is vrijgekomen uit de pendel Breda - Eindhoven lijkt het reserve in gegaan te zijn.

En de klanten elke dag maar staan in te korte treinen....

NS heeft inmiddels een "warme reserve" van meer dan 10.000 ongebruikte zitplaatsen!
Ik zie inderdaad bar weinig veranderingen in de materieelinzet vandaag. Ook het ICM dat is vrijgekomen uit de pendel Breda - Eindhoven lijkt het reserve in gegaan te zijn.
Reputatie 3
Voor zover ik weet duiken de stellen gewoon de strategische reserve in, de inzet van het materieel is niet echt veranderd sinds vandaag.
Reputatie 7
Badge
Bedankt Erryt, dat waardeer ik veel meer dan suggesties om NS in een ballonnenwinkel te veranderen.;)
Reputatie 6
Badge
Bedankt Erryt, dat waardeer ik veel meer dan suggesties om NS in een ballonnenwinkel te veranderen.

Reageer