beantwoord

Waar zijn de knelpunten in het spoorwegennetwerk?

Beste....
Ik ben Mick Ossendrijver en ik doe mijn onderzoek over de NS. Nu loop ik een beetje vast en kan ik geen antwoord vinden, mijn deelvraag is:
Waar zijn de knelpunten in het spoorwegennetwerk?

Weet iemand hier antwoord op?

Alvast Bedankt,
Met Vriendelijke Groet, Mick Ossendrijver
icon

Beste antwoord door Tamzin 22 juni 2019, 09:54

Als je onderzoek doet naar NS zou ik eerlijk gezegd verwachten dat je toch wel weet dat niet NS maar ProRail over het netwerk gaat. Op de ProRail site kun je een hoop informatie vinden, maar als je onderzoek over NS gaat is dat dan wel buiten de scope van je onderzoek.
Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Als je onderzoek doet naar NS zou ik eerlijk gezegd verwachten dat je toch wel weet dat niet NS maar ProRail over het netwerk gaat. Op de ProRail site kun je een hoop informatie vinden, maar als je onderzoek over NS gaat is dat dan wel buiten de scope van je onderzoek.
@Tamzin Ohja, sorry echt mijn excuses. Nou dankjewel
Reputatie 5
Badge
Gewoon even zelf nadenken voor je anderen voor je laat werken is ook erg nuttig om bij te leren. DUS: wat bedoel je precies met knelpunten? En welke kan je zoal zelf al bedenken?
Meld verder leeftijd+school-dat kan het antwoord ook nogal beïnvloeden.
Reputatie 7
Badge
Als je handig bent met Google, typ "Knelpunten spoor" in en er gaat een wereld voor je open, even wat knippen en plakken en je onderzoek staat op de rails.
Reputatie 1
Deze video is in dat kader ook interessant. Het gaat erover dat je bepaalde punten in het spoorwegnet hebt, waar je met werkzaamheden of verstoringen een heel van het land onbereikbaar maakt terwijl er andere punten zijn die dat probleem niet hebben. Het zegt iets over de robuustheid van het spoorwegnet.
Badge +3
Leuke informatieve video! Knopen en kanten...

Maar het grootste knelpunt is niet NS maar ProRail natuurlijk, die soms in alle wijsheid zomaar besluiten om in één weekend gewoon 3 routes van het zuiden naar het noorden af te sluiten.

Eindhoven-Utrecht, Breda-Rotterdam (inclusief de HSL/Moerdijkbrug) en volgens mij ook nog Venlo-Nijmegen.

Zo kom je nog eens (n)ergens, en mag je gezellig/gemoedelijk met zijn allen op een bus wachten. Ook leuk (als je toch tijd te veel hebt, en er water uitgedeeld wordt als het warm is, of koffie/thee/choco bonnen in de winter)... 😅

Vergelijk het met het wegennet. We vinden het met zijn allen tegenwoordig prima om weer eens in de 'dagelijkse files' te staan. Je weet waar het vast komt te staan, en rijdt met volle moed de (zal hij er vandaag wel of niet staan?) file in... Zucht 😅

Maar dat weet je dus eigenlijk al van tevoren! Mandagmiddag, dinsdagen en donderdagen zijn (structureel) het drukst. Op woensdag hebben veel mensen de halve dag vrij (kinderen eerder thuis) en vrijdag hebben ook veel mensen vrij of gaan wat eerder naar huis (de spits begint dan al om 15:00 ongeveer).

Op het spoor zal dat niet veel anders zijn. Uitval van treinen (door ongevallen of defecten of werkzaamheden) kan natuurlijk altijd.

Wel grappig om te zien dat Zwolle eigenlijk hét knooppunt van Nederland is, en dus niet Utrecht (met een veelvoud aan reizigers).
Reputatie 7
Badge
Maar het grootste knelpunt is niet NS maar ProRail natuurlijk, die soms in alle wijsheid zomaar besluiten om in één weekend gewoon 3 routes van het zuiden naar het noorden af te sluiten.
Eindhoven-Utrecht, Breda-Rotterdam (inclusief de HSL/Moerdijkbrug) en volgens mij ook nog Venlo-Nijmegen.

Prima weer dit negatieve geschrijf @Robert B , maar hoe vaak is dat nu echt gebeurt de afgelopen 10 jaar, dat er 3 Noord/Zuid routes tegelijk dicht waren ? Over hoeveel van de 3600 dagen hebben we het dan ?
Gaarne een overzicht.....
Reputatie 7
Badge +3
Daar gaat het niet om. Het moet simpelweg nooit voorkomen dat gelijktijdig zoveel noord-zuidverbindingen gestremd zijn. ProRail hoort dat met NS te overleggen en het lijkt erop dat de capaciteitskaders voor beheer minder goed worden afgestemd dan een jaar of tien geleden.
Zonder toegang tot Zwolle heeft het hele Noorden een probleem, tenminste nu nog. Als die spoorlijn tussen Emmen en Groningen er komt, kan het zijn dat er onder bepaalde omstandigheden gewoon treinen kunnen rijden.

Ik heb zelf recent een aantal keren last gehad van werkzaamheden rondom Eindhoven. Vanuit de Randstad naar Helmond moeten is een heel avontuur als Eindhoven niet vanuit het westen toegankelijk is, en morgen moet ik in Heerlen zijn terwijl er tussen Eindhoven en Roermond niks rijdt. Het grote probleem hier is de Maaslijn, die het met een omweg alsnog mogelijk maakt om overal te komen, maar waar alleen een langzame, oncomfortabele stoptrein rijdt. Die lijn moet zo snel mogelijk een dubbelspoor en bovenleiding krijgen, en daar moet een echte intercity op gaan rijden. Het is ook wel een klein beetje raar dat er naar Maastricht nu maar één intercity rijdt, terwijl Maastricht best belangrijk is. Dat geldt voor Groningen ook maar die hebben het nu al wat beter.

Als er een intercity komt tussen Maastricht en Arnhem, en een intercity tussen Groningen en Enschede, dan gaat dat heel goed zijn voor het oosten van het land wat nu, en ook al sinds mensenheugenis, nooit helemaal serieus wordt genomen door de bazen in Den Haag en Utrecht.
Maar goed, tussen Den Haag en Rotterdam wordt het vrij binnenkort helemaal viersporig en dat is ook al een hele fijne upgrade. Volgens mij is het daar best hard nodig.
Reputatie 7
Badge +3
@MJL
Jij wil altijd en eeuwig maar overal intercity's laten rijden zonder je af te vragen of daar überhaupt wel voldoende reizigers zijn. De Maaslijn is weer zo'n voorbeeld.
Reputatie 7
Badge +3
Maar goed, tussen Den Haag en Rotterdam wordt het vrij binnenkort helemaal viersporig en dat is ook al een hele fijne upgrade. Volgens mij is het daar best hard nodig.

Niet helemaal, het wordt binnenkort van Rijswijk tot Delft Zuid viersporig. Na Dtz dus nog steeds een gedeelte tweesporig.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat het geen slecht idee is om Zwolle - Meppel op te waarderen tot 2x2 sporen. Wanneer er dan een keer een probleem is kunnen nog altijd twee sporen gebruikt worden. En werkzaamheden kunnen dan ook uitgevoerd worden zonder dat het noorden volledig wordt afgesneden. Het lijkt me ook een stuk effectiever dan omreizen via Emmen naar Groningen.
Reputatie 7
Badge +3
Of toch maar de Lelylijn aan te leggen.
@MJL

Jij wil altijd en eeuwig maar overal intercity's laten rijden zonder je af te vragen of daar überhaupt wel voldoende reizigers zijn. De Maaslijn is weer zo'n voorbeeld.

Natuurlijk zijn er voldoende reizigers. Build it and they will come. Je krijgt mensen alleen de trein in als die trein er is, en dat is iets wat vaak wordt vergeten. Je kan niet zomaar zeggen dat er geen behoefte is als je niet weet wat de gevolgen zijn van het creëren van aanbod. Waar op de Maaslijn nu een ellendige boemel rijdt, moet straks ieder half uur een ICM-4 rijden, en voor je het weet zit die vol. Er wonen ruim een miljoen mensen in Limburg en het is er aardig dik bevolkt, in theorie is de Maaslijn dus een prima kandidaat.

Het punt is alleen dat minister dit en staatssecretaris dat continu blijven ontkennen dat het nodig is, omdat ze er zelf niet komen en hoe dan ook toch wel de auto nemen. Doe dat 30-40-50 jaar lang en vind je het gek dat de rest van Nederland een hekel aan de Randstad krijgt.
Reputatie 7

Je krijgt mensen alleen de trein in als die trein er is, en dat is iets wat vaak wordt vergeten. Je kan niet zomaar zeggen dat er geen behoefte is als je niet weet wat de gevolgen zijn van het creëren van aanbod.

Vaak klopt dat wel. Voorbeeld: tussen Enschede en Duitsland reed destijds een trein waarin vrijwel niemand zat. Conclusie: geen vraag naar vervoer, opdoeken maar en vervangen door een bus met beperkte dienstregeling. Daar zat ook bijna niemand in. Uiteindelijk kwam de heropening van de lijn: modern materieel en betere frequentie, zonder overstap naar zowel Dortmund als Münster, veel reclame en internationale samenwerking en opeens was daar een groot succes. Idem voor de gammele NS-lijntjes in de Achterhoek van toen, er zou ook geen vraag zijn gezien de reizigersaantallen. En kijk nu eens hoe dat veranderd is sinds NS er weg is. En er rijdt naast de halfuurlijkse stoptreinen ook 1x per uur een succesvolle Blauwnet- intercity tussen Zwolle en Enschede. Zoiets kan ook tussen Nijmegen en Maastricht (mits de lijn/infrastructuur uitgebreid wordt en geëlectrificeerd, net als tussen Wierden en Zwolle is gedaan). Het zit alleen vast op geld. Maar wil men nu meer mensen in het OV en uit de auto of niet?
Het verhaal "geen vraag" wordt als excuus gebruikt om niet te hoeven investeren. Maar inderdaad, de praktijk leert dat een nieuw jasje en een beetje PR heel veel behoefte kan creëren. En ik denk dat als je naar het traject Nijmegen - Maastricht kijkt, waar het spoor een aantal grote plaatsen op gunstige afstanden direct met elkaar verbindt, dat er daar weinig anders dan een succes uit kan komen. Nijmegen, Cuijk, Boxmeer, Venray, Venlo, Roermond, Sittard, Geleen, Maastricht....dit zijn grote dorpen en kleine steden die elkaar afwisselen, met een vrij grote stad aan beide einden. Puur afgaand op de geografie moet het bij voorbaat al een succes zijn.

Limburg wordt vaak een beetje gezien als een "has been" provincie, maar het zit er vol met mensen en voor de rest van het land is er genoeg te zien en te doen dankzij de in Nederland unieke architectuur en landschappen. Maar de bereikbaarheid is gewoon niet optimaal, want tenzij je vanuit het noordwesten komt zul je bijna altijd aan die stoptrein vastzitten.
Reputatie 7
Badge +3
Maar de bereikbaarheid is gewoon niet optimaal, want tenzij je vanuit het noordwesten komt zul je bijna altijd aan die stoptrein vastzitten.
Het is voor sommige mensen ook een bijna niet te overzien drama als je een keer met een stoptrein moet.

Helaas zal daar in dit geval weinig aan veranderen. De Provincie Limburg is al 10 jaar bezig geld in te zamelen om de huidige enkelsporige lijn te kunnen elektrificeren en zelfs dat is nog steeds niet bij elkaar. Het rijk steekt er geen geld in aangezien de lijn geen onderdeel is van het hoofdrailnet meer is omdat NS de lijn als structureel onrendabel heeft aangemerkt
Reputatie 7
Badge +3
Maar wil men nu meer mensen in het OV en uit de auto of niet?
Men (ik neem aan dat je de politiek bedoelt) wil helemaal niet meer mensen in het OV. Het OV is niet kostendekkend te krijgen en daarnaast zeer gevoelig voor stakingen. De politiek kiest daarom liever voor de fiets en de (zelfrijdende) elektrische auto.
Reputatie 7
Badge
en daarnaast zeer gevoelig voor stakingen.

@Tamzin : Wat verkondig je toch weer, en bij herhaling op deze Community, pertinente onzin !
Reputatie 7
Badge +3
en daarnaast zeer gevoelig voor stakingen.
@Tamzin : Wat verkondig je toch weer, en bij herhaling op deze Community, pertinente onzin !

Wat is daar voor onzin aan? Er is in sommige regio's in ruim een jaar tijd al acht keer gestaakt bij het OV. Daarnaast wordt het OV door de vakbonden gebruikt als vehikel voor algemene politieke stakingen. Dat voedt bij politici de angst voor het risico van toenemende politieke chantage als je het OV een grotere rol geeft. Bij de fiets en de eigen auto wordt nooit gestaakt.
Reputatie 7
Badge
Dat is geen onzin. Dat is gewoon de waarheid. Ik heb werkelijk waar nog nooit zo veel stakingen meegemaakt als in de laatste tijd.
En daar moet snel een einde aan komen als je het mij vraagt.
Helaas zal daar in dit geval weinig aan veranderen. De Provincie Limburg is al 10 jaar bezig geld in te zamelen om de huidige enkelsporige lijn te kunnen elektrificeren en zelfs dat is nog steeds niet bij elkaar. Het rijk steekt er geen geld in aangezien de lijn geen onderdeel is van het hoofdrailnet meer is omdat NS de lijn als structureel onrendabel heeft aangemerkt

Onzin lijkt in ieder geval te zijn dat de Provincie Limburg haar aandeel in de financiering niet rond zou hebben:

https://www.1limburg.nl/provincie-stemt-unaniem-met-miljoenenbijdrage-maaslijn
Reputatie 7
Badge +3
@Perron23
Er is de afgelopen jaren al minstens vijf keer bekend gemaakt dat de financiering rond was. Steeds bleek dat door miscalculaties en extra eisen de kosten weer hoger werden en er vervolgens weer een nieuw tekort was. Volgens het oorspronkelijke plan had de elektricificatie eind dit jaar afgerond moeten zijn. Dus wat jouw bericht waard is moet nog maar blijken.
Badge +3
Uit dat artikel...

Bovendien is afgesproken dat als er onverhoopt nieuwe tekorten ontstaan Rijk en provincie ieder vijftig procent voor hun rekening nemen. Volgens een eerdere afspraak draaide de provincie Limburg daar grotendeels alleen voor op. Tijdens een vergadering van een statencommissie begin april bleek de provinciale politiek de deal al unaniem te steunen. Vrijdag was dat in het Limburgs Parlement opnieuw zo, toen officieel een klap moest worden gegeven op de extra provinciale bijdrage. Toch denken de meeste partijen dat de provincie binnenkort nog een keer met geld over de brug moet komen

En...

De provincie moet namelijk met vervoerder Arriva om de tafel over een financiële compensatie voor de fors vertraagde elektrificatie van de Maaslijn. Want eerder was Arriva in het vooruitzicht gesteld dat die eind 2020 klaar zou zijn. Het bedrijf heeft daarvoor ook al elektrische treinen besteld, maar die kunnen de komende jaren nog niet rijden...

Dus ja, het geld moet ergens vandaan komen en Arriva heeft zich leuk ingedekt omdat ze die treinen al besteld hebben...
Reputatie 7

Maar wil men nu meer mensen in het OV en uit de auto of niet?Men (ik neem aan dat je de politiek bedoelt) wil helemaal niet meer mensen in het OV. Het OV is niet kostendekkend te krijgen en daarnaast zeer gevoelig voor stakingen. De politiek kiest daarom liever voor de fiets en de (zelfrijdende) elektrische auto.

Waarom moet OV toch altijd kostendekkend? De drukke lijnen compenseren de zwakkere weer wat en voor de rest, accepteer dat er wat subsidie bij moet. Oh ja, vies woord in dit politieke klimaat van deze eeuw.

Liever dus nog meer mensen in nog veel meer auto's op de weg, steeds vollere wegen en meer asfalt, straks geen parkeerplaats meer te vinden enz. Kunnen daar blijvend miljarden ingestoken worden.

Reageer