beantwoord

Waar zijn de knelpunten in het spoorwegennetwerk?

Toon eerste bericht

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Waarom moet OV toch altijd kostendekkend? De drukke lijnen compenseren de zwakkere weer wat en voor de rest, accepteer dat er wat subsidie bij moet.
Omdat de belastingbetaler niet langer alles en nog wat in Nederland onbeperkt wil subsidiëren, de belastingdruk in Nederland is al een van de allerhoogste in de hele wereld. Daar komt bij dat een behoorlijk groot deel van de bevolking vrijwel nooit met het OV gaat en die mensen voelen er (uiteraard) sowieso weinig voor om te betalen voor iets waar ze zelf nooit gebruik van maken.

Overigens gaan er wel degelijk enorme bakken belastinggeld naar het busvervoer is Nederland, alleen de trein bedruipt zichzelf redelijk. Je kunt je ook afvragen waarom de overheid met twee (subsidie)maten meet tussen bus en trein.
Reputatie 7
Omdat de belastingbetaler niet langer alles en nog wat in Nederland onbeperkt wil subsidiëren, de belastingdruk in Nederland is al een van de allerhoogste in de hele wereld. Daar komt bij dat een behoorlijk groot deel van de bevolking vrijwel nooit met het OV gaat en die mensen voelen er (uiteraard) sowieso weinig voor om te betalen voor iets waar ze zelf nooit gebruik van maken.

Ik draag als belastingbetaler ook mee aan allerlei zaken waar ik niet of nauwelijks gebruik van maak. Hier voel ik ook weinig voor, maar ja. Bovendien betaal ik veel premie voor allerlei verzekeringen waar ik, in tegenstelling tot veel anderen, zelden een beroep op moet doen. Kortom, ik betaal ook hier indirect veelal voor anderen. Natuurlijk weet ik dat een behoorlijk groot deel van de bevolking nooit met bus of trein gaat, zeker met de bus niet. Niet populair zodra je student-af bent. De redenen hiervoor liggen voor de hand. Maar er is blijkbaar ook geen echte interesse om daaraan iets te verbeteren en het gebruik te laten groeien. Liever verder afbreken en inperken.
Reputatie 7
Badge +3
We dwalen af maar vooruit.

Betalen voor een verzekering is iets anders dan betalen voor een voorziening. Bij een verzekering betaal je voor het afdekken een mogelijk risico en niet om er gebruik van te maken.

Bij het OV speelt ook dat degenen die weinig of niets bijdragen aan de belastingen (zoals studenten) de laagste tarieven betalen en degenen die het meeste bijdragen aan de belastingen de hoogste tarieven moeten betalen. Dat ondermijnt de bereidheid om het OV te subsidieren bij de laatste groep nog meer.

En ook zetten nog steeds veel mensen vraagtekens bij de efficiency van het OV. Discussies zoals hier over bijv. conducteurs die zelden of nooit een kaartje controleren helpen niet om dat beeld weg te nemen.
Reputatie 7
Badge
Tamzin schreef:

En ook zetten nog steeds veel mensen vraagtekens bij de efficiency van het OV. Discussies zoals hier over bijv. conducteurs die zelden of nooit een kaartje controleren helpen niet om dat beeld weg te nemen.

En de aantallen medewerkers zijn al zo laag in het OV in Nederland.
Toevallig vorig jaar in Engeland, moet je eens kijken wat daar alleen al op de stations rondloopt / aan het werk is.
Reputatie 7
Badge +3
@AbbeyRoad
In Engeland is het absurd, ook volgens de Engelse politici en reizigersorganisaties. Nog de sociale werkplaats filosofie uit de tijd van British Rail.

In Duitsland daarentegen zie je buiten de IC/ICE en de dubbeldekkers op grote schaal eenmansbediening. Qua personeelsefficiency kan NS met zijn sprinters nog een voorbeeld nemen aan de Duitse S-Bahn.
Reputatie 7
Badge
Maar dan niet klagen bij verstoringen in de treindienst dat er "helemaal geen personeel" is welke info kan geven.

Maar in Engeland loopt er inderdaad wel erg veel personeel rond, op een station vergelijkbaar met Haarlem, alwaar er hier 1 medewerker is, lopen er in Engeland zeker 15 rond !
Reputatie 7
Badge +3
@AbbeyRoad
Nou, in Den Bosch lopen er toch overdag permanent zo'n 10 man personeel rond. Maar inderdaad is dat op de meeste stations veel minder.

Met name het aantal conducteurs en controleurs is hier aan de hoge kant, vooral in het sprintervervoer waar men in veel landen voor vergelijkbare treinen met eenmansbediening werkt.

Persoonlijk zou ik ook liever wat meer stationspersoneel hebben (maar dan niet zoals nu vaak in groepjes van drie of vier man) in ruil voor eenmansbediening in sprinters. Met het huidige controlebeleid hebben conducteurs in sprinters vrijwel geen toegevoegde waarde meer.
Geen idee wat er mis is met zichtbaar personeel op het station en in de trein. Die mensen zijn aan te spreken, en dus goed voor de service, en dragen door hun aanwezigheid bij aan de veiligheid. Als het probleem is dat het te duur is, denk ik dat je veel duurdere sectoren kunt vinden. Ik geloof dat we in Nederland geen tolwegen hebben maar hoe veel geld zou het besparen als de snelwegen alleen door de gebruikers zelf betaald worden?

Geld uitgeven moet geen slecht ding zijn als het een duidelijk nut heeft. Iedere Nederlander betaalt voor de gezondheidszorg, opleiding, recreatie en veiligheid van iedere andere Nederlander. Dat is geen last, dat is een waardevol principe.

Er zijn dus mensen die af willen van personeel op stations en spoorlijnen die NIET bakken vol met geld opleveren, maar geen probleem hebben met duizenden auto's, elk met 1 of 2 inzittenden, die voor vrijwel niets rond mogen rijden.
Reputatie 7
Auto's en alle zaken eromheen zijn de absolute nummer 1 en daarvoor zal altijd (veel) geld beschikbaar blijven. Ook de niet-autobezitters betalen daar indirect aan mee. En rekeningrijden is een zaak waar je je vingers niet aan mag branden. Verder heb ik altijd van alle kanten gehoord dat het OV bevorderd moet worden, meer reizigers, de wegen ontlast, duurzamer reizen enz.... de NS werkt er goed aan mee met allerlei acties en aanbiedingen. En toch lees ik hierboven dat het blijkbaar helemaal geen doel is meer reizigers te krijgen (lees: de treinen zijn al overvol). "Waar zouden we zijn zonder de trein? (en bus?)". Juist, in de auto, vaak met maar 1 persoon per blik.
Reputatie 4
Of toch maar de Lelylijn aan te leggen.
Ook jammer dat het orginele plan voor de afsluitdijk niet is uitgevoerd.
Dan had daar ook een lijn gelegen en had je een hele mooie verbinding gehad met Friesland,Groningen,Noord Duitsland en Denemarken.

Reageer