beantwoord

waarom 20 minuten lang geen trein Lelylaan - Schiphol

  • 9 oktober 2019
  • 2 reacties
  • 176 Bekeken

tussen 8:00 en 9:00 reizen extra veel mensen met de trein van Amsterdam Lelylaan richting Schiphol.
Waarom is er tussen 8:21 en 8:38 geen extra trein richting Schiphol?
icon

Beste antwoord door Jeroen 9 oktober 2019, 08:38

Er gaan al 6 treinen per uur vanaf de Lelylaan naar Schiphol, ze zijn dan niet netjes verdeeld over het uur maar dat heeft te maken met aansluitingen welke deze treinen elders hebben en de ruimte op het spoor elders.

Lijkt me dat dit station voor zijn formaat absoluut geen klagen heeft, de meeste stations van dit formaat moeten het doen met minder(lees 2x per uur) treinen in een bepaalde richting.

Daarnaast is de ruimte op Schiphol zo beperkt dat er nagenoeg geen trein meer tussendoor past en rijden er tussen de huidige treinen die stoppen op de Lelylaan ook nog IC direct treinen, Thalys, Eurostar en de IC Brussel over het spoor bij de Lelylaan waardoor het zo en zo al een erg druk spoor is.
Bekijk origineel

2 reacties

Badge
Er gaan al 6 treinen per uur vanaf de Lelylaan naar Schiphol, ze zijn dan niet netjes verdeeld over het uur maar dat heeft te maken met aansluitingen welke deze treinen elders hebben en de ruimte op het spoor elders.

Lijkt me dat dit station voor zijn formaat absoluut geen klagen heeft, de meeste stations van dit formaat moeten het doen met minder(lees 2x per uur) treinen in een bepaalde richting.

Daarnaast is de ruimte op Schiphol zo beperkt dat er nagenoeg geen trein meer tussendoor past en rijden er tussen de huidige treinen die stoppen op de Lelylaan ook nog IC direct treinen, Thalys, Eurostar en de IC Brussel over het spoor bij de Lelylaan waardoor het zo en zo al een erg druk spoor is.
Reputatie 4
Er gaan al 6 treinen per uur vanaf de Lelylaan naar Schiphol, ze zijn dan niet netjes verdeeld over het uur maar dat heeft te maken met aansluitingen welke deze treinen elders hebben en de ruimte op het spoor elders.
Toch is NS het met TS eens en wenst een strakke kwartierdienst Amsterdam Centraal - Schiphol, om de drukte op Schiphol te verdelen. Hier is vorig jaar een overbelastverklaring voor gegeven (zie Netverklaring 2020).

Lijkt me dat dit station voor zijn formaat absoluut geen klagen heeft, de meeste stations van dit formaat moeten het doen met minder(lees 2x per uur) treinen in een bepaalde richting.

Als ik kijk naar het aantal https://about:blank, dan waren er 22 stations met 10.000 - 20.000 NS reizigers per dag. Hiervan zijn er in de spits slechts 6 stations waarbij er 2x per uur treinen in een bepaalde richting gaan (Hoorn, Maastricht, Roosendaal, Sittard, Woerden en Zutphen). Bovendien gaat het hier allemaal om stations waar IC's stoppen.

In 2016, toen er nog een IC stopte op Lelylaan, waren er gemiddeld 15.551 reizigers per dag. Dat was meer dan Duivendrecht (14.447) en Laan van NOI (15.318), waar tot op heden 4 IC's en 4 Sprinters per uur per richting stoppen. Dat er nu minder reizigers vanaf Lelylaan reizen, is het gevolg van het schrappen van de IC en het verslechteren van de aansluitingen te Schiphol.

Daarnaast is de ruimte op Schiphol zo beperkt dat er nagenoeg geen trein meer tussendoor past en rijden er tussen de huidige treinen die stoppen op de Lelylaan ook nog IC direct treinen, Thalys, Eurostar en de IC Brussel over het spoor bij de Lelylaan waardoor het zo en zo al een erg druk spoor is.

Het intensieve spoorgebruik laat geen extra treinen meer toe inderdaad, maar betere spreiding zou ook al leiden tot minder drukte in de trein.

Reageer