beantwoord

Waarom 61 minuten overstap in Utrecht bij nachttrein uit Eindhoven?

Het valt me op dat de nachttrein uit Eindhoven in Utrecht niet aansluit op de trein naar Amsterdam; de trein uit Eindhoven komt aan om 2.16 uur en vervolgens moet je 61 minuten wachten op de aansluitende trein naar Amsterdam, omdat de trein een uur daarvoor om 2.17 vertrekt, 7 sporen verderop, en je die overstap dus niet haalt. Dit lijkt me gek; waarom vertrekt de trein uit Eindhoven niet vijf minuten eerder, zodat je dat gewoon haalt? Dat scheelt een uur reistijd. Heeft nog nooit iemand hieraan gedacht, of is er een goede reden die ik over het hoofd zie? (of is dit een actieve poging om het onrendabele Brabantse nachtnet te ondermijnen, hehe?)

Een uur eerder zie je het probleem ook, maar dan nog erger, omdat er geen trein van 1.17 uur naar Amsterdam gaat; dan moet je 62 minuten wachten.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 11 augustus 2017, 16:22

Ik heb zelfs nog iets meer informatie mogen ontvangen van onze planners DaanA:

De twee nachtnettreinen van Eindhoven naar Utrecht zijn een “overblijfsel” van de door de provincie Noord Brabant gesubsidieerde proef met meer nachttreinen. Tijdens die proef hebben we gezien dat het verbreken van de doorgaande verbinding in Utrecht nauwelijks effect had op de drukte van de treinen. Het verbreken van die doorgaande verbinding (en daarmee het creëren van een lange overstap) was noodzakelijk om een betere verdeling in het vertrek van Eindhoven te realiseren. Het was toen voor meer reizigers belangrijker om later te kunnen vertrekken uit Eindhoven dan aan te sluiten in Utrecht. We hebben dan ook negatieve reacties gemerkt als gevolg van het verbreken van die doorgaande verbinding.

Met de verschuiving van de patroonmatige vertrektijden in Eindhoven door de aanpassingen op de A2-corridor, zou het goed kunnen zijn dat er weer mogelijkheden zijn om en rond de gewenste tijden in Eindhoven te vertrekken en om de aansluiting/doorverbinding in Utrecht te realiseren. Dit vraagt echter naast logistieke studie ook een commerciële studie, wat in de huidige fase van de planning niet meer realistisch is voor dienstregeling 2018. Het zal echter wel meegenomen gaan worden voor de studies voor de 2019.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 3
Tijd voor een logisch antwoord.. want dit vraag ik mij ook al een tijd af. Het moet wel iets van (on-)logica hebben, want anders waren deze 2 treinen wel aan elkaar gekoppeld.
Hallo DaanA en welkom op het NS Serviceforum!

Klopt het dat dit gaat om de nachttreinen in de nacht van vrijdag op zaterdag? Dat is in ieder geval de enige nacht waar ik deze specifieke adviezen en wachttijden kan vinden.
Ja, dit gaat over vrijdag op zaterdag, maar iets vergelijkbaars geldt in de nachten van zaterdag op zondag. De tijden zijn iets anders, maar de overstappen zijn ook hier extreem (meer dan 50 minuten).

Ik geloof niet dat het expres zo ontworpen is, maar als je expres de reiziger zou willen pesten, dan zou je het wel doen zoals het nu in de dienstregeling zit... Maar er is vast een goede reden voor?
Reputatie 7
Badge
De eerste nachttrein van Utrecht naar Amsterdam (trein 1405) vertrekt niet om 1:17, maar al om 1:01. Vandaar die overstap van 61 minuten.
De eerste nachttrein van Utrecht naar Amsterdam (trein 1405) vertrekt niet om 1:17, maar al om 1:01. Vandaar die overstap van 61 minuten. Dat zijn feiten, maar het verklaart niet waarom het zo ontworpen is. Daarnaast vertrekt de volgende nachttrein in Utrecht een uur en een kwartier later, dus is dit helemaal niet logisch op het eerste gezicht.
Bedankt voor de toelichting DaanA. Er zullen ongetwijfeld redenen zijn waarom dit zo gepland is, maar wat deze exact zijn durf ik zo snel niet te zeggen. Ik zal hier voor je achteraan moeten gaan. Zodra ik meer weet zal ik dat in dit topic toelichten.
Bedankt voor de toelichting DaanA. Er zullen ongetwijfeld redenen zijn waarom dit zo gepland is, maar wat deze exact zijn durf ik zo snel niet te zeggen. Ik zal hier voor je achteraan moeten gaan. Zodra ik meer weet zal ik dat in dit topic toelichten.Top, dank je! Ik geloof ook wel dat er een goede reden voor zal zijn, maar omdat het wel erg vervelend is, ben ik wel benieuwd naar die reden.
Ik heb een reactie ontvangen DaanA:

De aansluiting is niet bewust omzeild. De aansluiting is geen officieel vastgelegde, maar zou wel een hele logische zijn. We steken best veel tijd in het maken van een mooie dienstregeling maar soms zien we voor wat individuele treinen dit soort kansen over het hoofd. We gaan proberen om deze aansluiting alsnog te realiseren. Voor 2017 achten we die kans niet zo groot omdat daar al wat termijnen zijn overschreden maar in 2018 is er misschien nog wel het een en ander te regelen.
Ik heb zelfs nog iets meer informatie mogen ontvangen van onze planners DaanA:

De twee nachtnettreinen van Eindhoven naar Utrecht zijn een “overblijfsel” van de door de provincie Noord Brabant gesubsidieerde proef met meer nachttreinen. Tijdens die proef hebben we gezien dat het verbreken van de doorgaande verbinding in Utrecht nauwelijks effect had op de drukte van de treinen. Het verbreken van die doorgaande verbinding (en daarmee het creëren van een lange overstap) was noodzakelijk om een betere verdeling in het vertrek van Eindhoven te realiseren. Het was toen voor meer reizigers belangrijker om later te kunnen vertrekken uit Eindhoven dan aan te sluiten in Utrecht. We hebben dan ook negatieve reacties gemerkt als gevolg van het verbreken van die doorgaande verbinding.

Met de verschuiving van de patroonmatige vertrektijden in Eindhoven door de aanpassingen op de A2-corridor, zou het goed kunnen zijn dat er weer mogelijkheden zijn om en rond de gewenste tijden in Eindhoven te vertrekken en om de aansluiting/doorverbinding in Utrecht te realiseren. Dit vraagt echter naast logistieke studie ook een commerciële studie, wat in de huidige fase van de planning niet meer realistisch is voor dienstregeling 2018. Het zal echter wel meegenomen gaan worden voor de studies voor de 2019.
Reputatie 3
Mooi verhaal, bult onzin op het einde. Voor een 3-minuten verschuiving midden in de nacht zou je al een hele studie moeten maken? Dat kan toch een intermediate oplossing zijn.

Reageer