beantwoord

Waarom accepteert NS een overstaptijd >20 minuten in Den Bosch?

  • 2 januari 2018
  • 5 reacties
  • 322 Bekeken

Beste


Door de nieuwe NS dienstregeling is reizen tussen tussenliggende stations Eindhoven-'sHertogenbosch en Nijmegen aanzienlijk langer gaan duren.

De overstaptijd van de sprinter Eindhoven - Boxtel- 's Hertogenbosch op de IC vanuit 's Hertogenbosch naar Nijmegen/Zwolle bedraagt 21 minuten. Op de terugweg hetzelfde euvel. De 10 minuten dienstregeling Eindhoven - A'dam is fraai maar het is des te belangrijker lijkt me dat de NS dienstregeling rekening houdt met overstaptijden naar andere belangrijke regionale bestemmingen.
icon

Beste antwoord door Nick8 2 januari 2018, 19:46

Dat heeft ermee te maken dat de sprinter (Deurne -) Eindhoven - 's-Hertogenbosch sinds dit jaar vast zit aan de spitssprinter 's-Hertogenbosch - Oss. Hierdoor hebben de sprinterstations op dat laatste stuk een rechtstreekse reis naar Eindhoven (en tussenliggende stations) én kon de achterlichtaansluiting van de sprinter uit Arnhem Centraal/Nijmegen richting Dordrecht weggewerkt worden (dat is nu een doorgaande sprinter), waardoor de verbinding tussen die steden en de universiteit in Tilburg versneld is en waardoor de steden Arnhem/Nijmegen/Oss enerzijds en Breda/Tilburg anderzijds nu 4 in plaats van 2 verbindingen hebben.

De sprinterreizigers tussen Oss en 's-Hertogenbosch profiteren bovendien ook mee, doordat ze in de spits nu rechtstreekse sprinters naar zowel Tilburg/Breda als Eindhoven hebben.

Veruit de meeste groepen zijn daardoor erop vooruit gegaan. De sprinterreizigers tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch die naar Nijmegen reizen zijn daarvoor helaas wel erdoor achteruit gegaan. Netto is het desondanks toch een behoorlijke vooruitgang, want die laatste groep betreft maar een klein deel van de reizigers.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 2
Dat heeft ermee te maken dat de sprinter (Deurne -) Eindhoven - 's-Hertogenbosch sinds dit jaar vast zit aan de spitssprinter 's-Hertogenbosch - Oss. Hierdoor hebben de sprinterstations op dat laatste stuk een rechtstreekse reis naar Eindhoven (en tussenliggende stations) én kon de achterlichtaansluiting van de sprinter uit Arnhem Centraal/Nijmegen richting Dordrecht weggewerkt worden (dat is nu een doorgaande sprinter), waardoor de verbinding tussen die steden en de universiteit in Tilburg versneld is en waardoor de steden Arnhem/Nijmegen/Oss enerzijds en Breda/Tilburg anderzijds nu 4 in plaats van 2 verbindingen hebben.

De sprinterreizigers tussen Oss en 's-Hertogenbosch profiteren bovendien ook mee, doordat ze in de spits nu rechtstreekse sprinters naar zowel Tilburg/Breda als Eindhoven hebben.

Veruit de meeste groepen zijn daardoor erop vooruit gegaan. De sprinterreizigers tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch die naar Nijmegen reizen zijn daarvoor helaas wel erdoor achteruit gegaan. Netto is het desondanks toch een behoorlijke vooruitgang, want die laatste groep betreft maar een klein deel van de reizigers.
's-Hertogenbosch is een belangrijk knooppunt en goed om te lezen dat veel verbindingen door de nieuwe dienstregeling zijn verbeterd. Blijft het feit dat in mijn optiek een overstaptijd van >20 min voor de treindienst tussen regio Eindhoven en regio Nijmegen niet acceptabel is. Beide regio's behoren tot de belangrijkste economische en onderwijsregio's buiten de randstad. Uw opmerking dat sprinterreizigers Eindhoven-'s Hertogenbosch die naar Oss-Nijmegen reizen slechts een kleine groep is herken ik niet. Uiteraard zullen nu wel veel werkenden de auto verkiezen boven de trein omdat dagelijks 42 minuten blauwbekken op een koud perron zelfs de meest fervente treinliefhebber op de proef zal stellen....
Na invoering van de 10 min dienstregeling Eindhoven-A'dam blijven vanuit knooppunt 's Hertogenbosch de bestemmingen Tilburg/Breda en Oss/Nijmegen over als belangrijke verbindingen. Misschien kunt u uw planners toch eens vragen kritisch te kijken naar deze verbindingen want nu is het onacceptabel
Reputatie 7
Als je een auto bezit, is de keuze snel gemaakt inderdaad. Maar men ligt daar niet wakker van, want hoewel de reizigersgroep richting Nijmegen niet echt klein is, reist de allergrootste groep richting Utrecht/Amsterdam en daarop wordt vrijwel alles dus ingezet. Maar ben het absoluut met u eens dat zulke overstappen niet moeten kunnen, niet acceptabel zijn. De juiste verhouding tussen vooruitgang voor de grote groep (elke 10 min. een IC) en achteruitgang voor een wat kleinere groep is echt zoek.
Reputatie 2
Blijft het feit dat in mijn optiek een overstaptijd van >20 min voor de treindienst tussen regio Eindhoven en regio Nijmegen niet acceptabel is. Beide regio's behoren tot de belangrijkste economische en onderwijsregio's buiten de randstad. Uw opmerking dat sprinterreizigers Eindhoven-'s Hertogenbosch die naar Oss-Nijmegen reizen slechts een kleine groep is herken ik niet. Uiteraard zullen nu wel veel werkenden de auto verkiezen boven de trein omdat dagelijks 42 minuten blauwbekken op een koud perron zelfs de meest fervente treinliefhebber op de proef zal stellen....

Als ze de klok maar eens terug konden draaien. Dan hadden ze in plaats van de A50 Eindhoven - Oss, een treinverbinding kunnen aanleggen tussen station Ravenstein en Eindhoven en een spoorverdubbeling bij de brug bij Ravenstein. In Ravenstein aansluiting op de trein naar Nijmegen.
Badge
Eerder had ik al ergens op het forum geopperd om de IC's Zwolle - Roosendaal en Alkmaar - Maastricht, welke elkaar in Den Bosch kruisen, om te klappen. Dan krijg je een IC Zwolle - Maastricht (dus directe verbinding Nijmegen - Eindhoven) en een IC Alkmaar - Roosendaal (dus directe verbinding Utrecht - Tilburg).
Maar helaas, dan heb je niet echt een PHS meer tot Eindhoven dus dan krijg je Den Haag weer boos 😞

Reageer