beantwoord

waarom de aansluitng van 3623 op 2018 soms niet kan

• 14 June 2021
  • 14 reacties
  • 325 Bekeken

Reputatie 2

toch wel blij dat de treinen vanaf vandaag wel bijna “pre corona” rijden. met name de “hoekom” aansluitingen in Deventer in in december 2012 door de Hanzelijn grotendeels verloren gingen (en later weer deels gerepareerd) zijn weer terug.

maar er is iets eigenaardigs aan de hand. de aansluiting van de 3623 op de 2018 wordt deze week op op maandag en dinsdag in de app wel gegeven maar op woensdag, donderdag en vrijdag niet. het blijkt dat de aankomsttijd van de 3623 en vertrektijd van de 2018 veranderlijk zijn, waardoor de overstaptijd op maandag 5’ is, op dinsdag 4’ en op woensdag, donderdag en vrijdag 3’. inderdaad binnen de norm. die drie minuten redt je wel met een sprintje maar het is wel raar.

mijn vraag: wat is het onderliggende doel van de minutenvariaties en kan dit niet anders. je doet er de ca 20 dagelijkse overstappers (pre corona) een groot plezier mee.

overigens was de 3623 vanochtend te laat en heeft de 2018 de aansluiting (eigenlijk ten onrechte) netjes overgenomen, zie bijlage.

groeten

Roelof (woonplaats Olst)

icon

Beste antwoord door Laura NS 30 June 2021, 11:11

Ik heb inmiddels een antwoord mogen ontvangen!

"De algemene overstapnorm in Deventer is 4 minuten. In de basisdienstregeling is de 2000 geen aansluiting op de 3600 in Deventer (3 minuten overstap). Voor de overstap van spoor 4 naar 1 geldt zelfs een overstap van 5 minuten.

Als er geen aanpassing of vertraging in de dienstregeling is zal de planner daarom deze verbinding niet tonen.”

Bekijk origineel

14 reacties

Ik weet zo uit mijn hoofd niet wat de reden hiervoor is, dus ik heb je vraag elders, intern uitgezet.

Reputatie 2

is er al nieuws te melden, ergens intern? ik kan melden dat de aansluiting volgende week niet één keer gegeven wordt, de 2018 rijdt dan consequent 1’ voor het pre-corona patroon (dat is .47 in plaats van .48). op andere momenten van de dag wordt de patroontijd wel aangehouden.

al met al een jammerlijke situatie en in dit geval klopt de marketing pr van NS dat we weer rijden volgens de pre-corona dienstregeling dus niet. 
ik hoop dat het zo snel mogelijk goed komt.

groeten

Roelof

Wij zijn niet alle dagen werkzaam binnen de community, maar Laura komt hoe dan ook met een antwoord. We geven minimaal 1 keer per week een update.

Ik heb nog geen antwoord mogen ontvangen! Daarom stuur ik de afdeling even een reminder.

Reputatie 2

bedankt voor je moeite, is de zaak zeker waard.

nog een aanvulling: ik kan nu de “niet-aansluiting” ontlopen door via Zwolle te reizen in plaats van Deventer, ten koste van 13’ extra reistijd maar erg goed voor je innerlijke rust. maar van 5 t/m 19 juli is er geen treinverkeer van en naar Zwolle en vervalt deze ontsnappingsroute...

Ik heb inmiddels een antwoord mogen ontvangen!

"De algemene overstapnorm in Deventer is 4 minuten. In de basisdienstregeling is de 2000 geen aansluiting op de 3600 in Deventer (3 minuten overstap). Voor de overstap van spoor 4 naar 1 geldt zelfs een overstap van 5 minuten.

Als er geen aanpassing of vertraging in de dienstregeling is zal de planner daarom deze verbinding niet tonen.”

Reputatie 2

zucht. dit is misschien een antwoord, maar geen antwoord op de vraag. dat de norm in Deventer 4’ is, is bekend.

de vraag is: waarom zijn de tijden van de series 2000 en 3600 in vergelijking met de pre-corona dienstregeling zodanig aangepast (maar één minuut!) dat de aansluiting verloren is gegaan. waarom laat NS de ca 20 dagelijkse overstappers in deze relatie in de kou staan?
nogmaals de achtergrond:

bij het in dienst komen van de Hanzelijn op 9 december 2012 gingen alle “hoek-om” aansluitingen in Deventer verloren want de treinen Amersfoort - Enschede vv verschoven een kwartier. als compensatie gingen in de brede spits twee toegevoegde treinen per uur rijden richting Amersfoort die de aansluiting wel boden. de 2018 (toen nog 1518) reed toen nog niet maar is in april 2013 op initiatief van de toenmalige NS routemanager Ruud van Munster alsnog ingelegd voor onder andere de overstappers uit Olst. kennelijk toen gewaardeerde NS-klanten, nu niet meer.

hoogzomer blijken alle treinen serie 2000 tussen Deventer en Amersfoort sowieso geschrapt (pre-corona was dat niet zo) wat in combinatie met de buitendienststelling rond Zwolle er toe leidt dat ik per trein niet op tijd op tijd op mijn werk kan zijn en dus met de auto moet. daarvoor heb ik geen NS abonnement! bedankt NS!

de vraag is: waarom zijn de tijden van de series 2000 en 3600 in vergelijking met de pre-corona dienstregeling zodanig aangepast (maar één minuut!) dat de aansluiting verloren is gegaan. waarom laat NS de ca 20 dagelijkse overstappers in deze relatie in de kou staan?

Ik snap dat je dit graag anders had gezien. Ik kan je ook helaas geen antwoord geven op de vraag waarom dit dan precies zo is. Daar is de dienstregeling mij te ingewikkeld voor en ik ben geen maker van de dienstregeling, echter wordt er nooit zomaar iets besloten. Spijtig dat je dit keer aan de verkeerde kant zit. Ik geef je feedback in ieder geval graag door aan de betreffende afdeling. Wie weet kunnen zij daar toch wat mee.

Reputatie 3

N.a.v. het ongeval bij Hooghalen zijn er sinds kort bij alle onbeveiligde overwegen tijdelijke snelheidsbeperkingen van kracht. Zowel tussen Deventer - Apeldoor als Deventer - Zwolle liggen er nog 4 onbeveiligde overwegen waardoor er over een groot deel van deze trajecten nog maar 90km/h i.p.v. 130km/h gereden mag worden, met behoorlijk wat extra rijtijd tot gevolg.

De 3600 Zwolle - Deventer had al genoeg rijtijdspeling om dit op te vangen, maar kan dus helaas niet net wat eerder in Deventer aankomen. 

De 2000 is in beide richtingen echter ontzettend strak gepland en moet ergens een hele minuut extra vandaan zien te halen. Aangezien de halteringen onderweg in Apeldoorn / Amersfoort en Utrecht al minimaal zijn, kan die minuut helaas alleen gewonnen worden door eerder uit Deventer te vertrekken.

Reputatie 2

tot zover ik kan beoordelen zijn rijtijdverlengingen door snelheidsbeperkingen bij onbeveiligde overwegen zeker een plausibele reden. Pier Eringa krijgt “postuum” zijn gelijk, er vallen te veel doden. wel jammer dat reizigers nu het haasje zijn. maar wellicht is er een oplossing.

de 3600 richting Roosendaal is een tijdje geleden (ik weet niet meer precies wanneer) een minuut verlaat: Zwolle .19/.49 werd .20/.50, Olst ging van .5/.35 naar .6/.36, Deventer aankomst .13/.43 werd .14/.44. als dat hersteld kan worden hebben we een oplossing. kan jij daar wat over roepen PaulN ?

feit is dat het (door de moderator) groen maken en tot antwoord  verklaren van de normtijd in Deventer (zie hierboven) onjuist is, hieraan is niets veranderd. en dat we nu weer volgens een pre-corona dienstregeling rijden klopt ook niet, de serie 2000 is aangepast. en er zijn treinseries hoogzomer uitgedund, niet alleen de 2000 tussen Deventer en Amersfoort, maar (bijv) ook twee van de vier treinen per uur tussen Breukelen en Uitgeest, uiteraard die waar ik geregeld gebruik van maak. maar dat is een lang verhaal, leg ik op verzoek uit.

ik blijf er moeite mee houden dat ik met een duur NS abonnement toch met de auto moet, opzeggen kan pas per 1 september en dan zijn de werkzaamheden bij Zwolle alweer voorbij. met goede communicatie had dit voorkomen kunnen worden.

of het wordt rennen in Deventer ... (-;

groeten, Roelof

Badge +3

ik blijf er moeite mee houden dat ik met een duur NS abonnement toch met de auto moet, opzeggen kan pas per 1 september

Het beëindigen van een klassiek abonnement (reizen op saldo) kan in de praktijk op elk moment door over te stappen op NS Flex zonder abonnement. Opzeggen van een NS Flex-abonnement kan elk moment als er minimaal een maand is verstreken sinds de aanschaf of vorige wijziging.

Reputatie 2

ik heb mij laten bijpraten door NS klantenservice en ik zou mijn huidige abonnement al per 1 augustus kunnen beëindigen. dan zijn de werkzaamheden in Zl alweer voorbij (-; overstap naar NS flex versnelt dit. maar ik ben erg gelukkig dat ik later mag komen van baas en collega’s en de trein in ere kan houden. ook na de zomer, als de dan weer mogelijke 3’ “overstap” in Deventer met rennen weer kan.

kan iemand (PaulN of NS Logistiek) al wat zeggen over het vervroegen van de serie 3600 tussen Zwolle en Deventer?

Ik kan daar helaas niets over vinden en dus ook niets over zeggen.

Reputatie 3

Ik heb gevraagd of het vervroegen van de 3600 onderzocht kan worden, maar dat heeft ook weer gevolgen voor de aansluitingen in Zwolle en een aantal kruisende goederentreinen in Deventer. Het zal hoogstwaarschijnlijk niet meer dit dienstregelingsjaar worden gewijzigd in ieder geval.

Reageer