beantwoord

waarom de keuze gemaakt voor de extra icd pas na 7 uur aangezien de spits volgens jullie toch echt al om 06:30 begint

• 18 december 2018
  • 5 reacties
  • 310 Bekeken

Reputatie 2
Ik vraag me af waarom de extra icd niet rijdt tussen half 7 en 7 uur. Er is nu niets veranderd, de trein van 06:29 en 06:55 (waarom staat deze niet meer al om 06:35 op het perron, zodat mensen die vroeger er zijn een zitplaats hebben vandaag kwam deze om 06:45/50 en was het weer een battle of survival of the fittest) zijn goed vol en in de planning is er geen trein bij gekomen. Daarnaast pas na 7 uur rijden er 5 treinen in het uur maar was het niet beter om de extra trein in te zetten als een icd niet rijdt. De icd heft natuurlijk een slecht track record met uitval want nu rijdt de extra icd naast de 55 om 57. Voor de rest is alles bij het oude gebleven. Daarnaast vind ik het vreemd (ik reis tussen Amsterdam zuid en Rotterdam alexander) dat ik nu nog maar 3 icd treinen per uur kan nemen ipv van 4. Volgens de ns planning dan. Hoe verklaren jullie dit dan met de communicatie naar de klanten van 5 icd in het uur. De optie om de trein naar uitgeest te nemen, is geen optie, een trein die elke 100 meter stopt en mega vol is is geen optie. Althans als je niet misselijk of flauw wilt vallen.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 21 december 2018, 19:02

Inmiddels heb ik een reactie, carol van den meiracker, waarmee ik hoop dat je onze gedachtegang begrijpt.

Het is goed om te weten dat de trein die je na 7 uur ziet op het Intercity Direct traject geen extra trein is. Gedurende de gehele dag reiden er twee series op het Intercity Direct traject, de 900 en de 1000 serie. In de dienstregeling van 2018 was 1 van de vier ritten de Intercity Brussel die dus na Breda doorrijdt. Vanaf de nieuwe dienstregeling is die laatste los komen te staan van de 900 en 1000 serie. Dat betekent dat er gedurende de hele dag 4 Intercity Direct treinen rijden. Vanaf het eerste vertrekmoment voor de Thalys rijdt er een 5e trein. Dit is dus de Intercity naar Brussel die pas na 7:00 vertrekt vanaf Amsterdam. Daar komt nog bij dat uit ons eigen onderzoek blijkt dat het zwaartepunt op het Intercity Direct traject tussen 07:30 en 08:30 ligt. Tussen die twee tijdstippen is het op zijn drukst op dit traject.
Bekijk origineel

5 reacties

Hallo carol van den meiracker en welkom bij de NS Community.

Ik ga dit voor je uitzoeken maar kan niet garanderen dat ik een sluitend antwoord ga krijgen. De dienstregeling is een erg complex geheel van personeel, materieel en ruimte op het spoor en een van deze, of meerdere, factoren kunnen een rol spelen waarom de IC Direct pas later op de dag een extra trein krijgt. Ik kom er zo snel mogelijk op terug.

Voor wat betreft je vraag over de reisplanner. Als ik in de reisplanner ga kijken zie ik legio mogelijkheden naar voren komen. Welke optie mis je precies?
Inmiddels heb ik een reactie, carol van den meiracker, waarmee ik hoop dat je onze gedachtegang begrijpt.

Het is goed om te weten dat de trein die je na 7 uur ziet op het Intercity Direct traject geen extra trein is. Gedurende de gehele dag reiden er twee series op het Intercity Direct traject, de 900 en de 1000 serie. In de dienstregeling van 2018 was 1 van de vier ritten de Intercity Brussel die dus na Breda doorrijdt. Vanaf de nieuwe dienstregeling is die laatste los komen te staan van de 900 en 1000 serie. Dat betekent dat er gedurende de hele dag 4 Intercity Direct treinen rijden. Vanaf het eerste vertrekmoment voor de Thalys rijdt er een 5e trein. Dit is dus de Intercity naar Brussel die pas na 7:00 vertrekt vanaf Amsterdam. Daar komt nog bij dat uit ons eigen onderzoek blijkt dat het zwaartepunt op het Intercity Direct traject tussen 07:30 en 08:30 ligt. Tussen die twee tijdstippen is het op zijn drukst op dit traject.
Reputatie 6
Badge +1
Heeft u wel eens overwogen gebruik te maken van de IC naar Utrecht, en daar een ruime overstap op de IC naar Alexander? Scheelt een keer overstappen én een toeslagabonnement...
Reputatie 4
Inderdaad, de route via Utrecht lijkt me makkelijker te doen dan via de HSL. Ben je ook gelijk van die hatelijke toeslag verlost.
Als ik in de Randstad om 06:45 in de trein zit, is het nog vrij rustig. Stap ik in Oost-Nederland in, dan is het veel drukker. Dat is logisch, die mensen moeten veel verder reizen. De spits begint in de metro van Amsterdam ook pas om 07:00. Dan kunt u wel vertellen waarom.

Reageer