beantwoord

Waarom eindigen alle treinen uit Haarlem op Amsterdam CS?

  • 19 oktober 2019
  • 6 reacties
  • 219 Bekeken

Waarom eindigen alle treinen vanuit Haarlem op Amsterdam CS en gaat er geen enkele verder naar b.v. Muiderpoort, Almere of Amersfoort? Dit betekent altijd tijdrovend overstappen op een toch al superdruk Amsterdam CS. 

icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 19 oktober 2019, 22:03

Ja dat is een goede vraag. Een dienstregeling, hoe goed ook zoals in Nederland, heeft altijd zijn beperkingen qua verbindingen. Niet elke verbinding kan je dus rechtstreeks maken, waardoor een overstap noodzakelijk is.

"Vroeger" kon je bv ook altijd zonder overstap van Arnhem naar Gouda en Den Haag C.

Ook daar dien je over te stappen. Een dienstregeling zoals in Nederland is zeer complex, en zelfs dan moeten er keuzes gemaakt worden @Rocutus 

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge

Ja dat is een goede vraag. Een dienstregeling, hoe goed ook zoals in Nederland, heeft altijd zijn beperkingen qua verbindingen. Niet elke verbinding kan je dus rechtstreeks maken, waardoor een overstap noodzakelijk is.

"Vroeger" kon je bv ook altijd zonder overstap van Arnhem naar Gouda en Den Haag C.

Ook daar dien je over te stappen. Een dienstregeling zoals in Nederland is zeer complex, en zelfs dan moeten er keuzes gemaakt worden @Rocutus 

Reputatie 6

Er gaat ook geen trein uit de richting Alkmaar naar Amersfoort of Almere (en verder richting het noorden of oosten van het land). Wel jammer, het zou een divers aanbod geven. Je kan, net als in het buitenland gebeurt, toch soms wisselende eindbestemmingen hebben? Waar een wil is, is een (spoor)weg..... 

Reputatie 7
Badge +3

Er gaat ook geen trein uit de richting Alkmaar naar Amersfoort of Almere (en verder richting het noorden of oosten van het land). Wel jammer, het zou een divers aanbod geven. Je kan, net als in het buitenland gebeurt, toch soms wisselende eindbestemmingen hebben? Waar een wil is, is een (spoor)weg..... 

Het beleid is juist om zoveel mogelijk met vaste lijnen te werken en om niet met bestemmingen te variëren. Dat is afgekeken in Japan en dient er voor om de treindienst wat beter beheersbaar te maken. 

Reputatie 5
Badge

Het grootste probleem is dat je in Amsterdam altijd gelijkvloers moet oversteken. Je komt vanuit Haarlem altijd helemaal aan de zuidkant van het station binnen, terwijl dat vanuit Zaandam en Schiphol aan de noord- of middenzijde is. Als je vanuit Utrecht naar zowel Alkmaar als Haarlem wilt rijden, moet je ergens een andere corridor gelijkvloers kruisen. Met de huidige frequenties kan dat eigenlijk niet meer zonder dat je een andere trein in de weg zit. Zie ook het ‘gat’ in de sprinterdienstregeling tussen Amsterdam en Schiphol dat nodig is om een goederentrein van de havens dwars door alle corridors heen te laten invoegen richting Utrecht.

Reputatie 7
Badge

Doordat er te Amsterdam (nog helemaal) geen corridors zijn, door dat er zowel aan de ene als andere kant van het station slechts vier sporen zijn met (nu nog)  uitstekende wisselverbindingen zou het juist wel kunnen.

 

Pas als je bijna alle wisselverbindingen weghaald en vervangt door fly-overs (zoals nu te Utrecht) kan je spreken van corridors met vaste verbindingen.

Binnenkort is Amsterdam aan de beurt !

Reputatie 5
Badge

Fysiek kan het wel, maar het probleem is dat je vanaf Utrecht (binnenkomst op spoor 7 of 8 ) naar de zuidelijke bundel moet als je richting Haarlem verder wil. Dan doorkruis je de treinen van Zaandam naar Amsterdam. Dat zijn er 13 per uur in de spits (8 intercity's, 4 sprinters en een goederentrein). Je zou ook aan de oostkant van Amsterdam al kunnen kruisen. Dan moet je vanuit Utrecht binnenkomen op spoor 2(b). Dat kan alleen als de ICE niet in de weg staat. En ook hier moet je per uur een gaatje vinden tussen 11 vertrekkende treinen richting Utrecht.

Reageer