beantwoord

Waarom elke dag defecte treinen en/of vertraging

  • 10 maart 2017
  • 22 reacties
  • 2116 Bekeken

Op het traject Breda Den Haag is het deze week elke dag prijs. En opvallend daarbij is dat reizen uitvallen door een defecte trein. Hoe jan dat nu gebeuren? Die lokomotieven rijden (veel!) minder snel maar zouden betrouwbaarder moeten zijn dan de Fyra. Daar merken we nauwelijks iets van?
Elke dag heb ik oude heen en/of terugweg minimaal een half uur vertraging....
icon

Beste antwoord door Frank Visser 4 mei 2017, 13:34

Het klopt niet dat door schakelfouten het treinverkeer steeds wordt stilgelegd. In de meeste gevallen kan een trein die tot stilstand komt na korte tijd weer rijden. Wel kan een trein die stilstaat gevolgen hebben voor de bijsturing van de dienstregeling (impact op volgende treinen).

In uitzonderlijke gevallen kan het wel voorkomen dat het treinverkeer moet worden stilgelegd. Dat is het geval als een trein stil komt te staan bij een spanningssluis en daarbij kortsluiting is veroorzaakt. In dat geval moet namelijk de bovenleiding worden geschouwd. Ook als er mensen op het spoor zijn geweest moet er worden geschouwd.
Bekijk origineel

22 reacties

Ps misschien moet NS een keer fatsoenlijke betrouwbare treinstellen inzetten. Of de concessie voor het HSL traject inleveren als ze niet kunnen leveren.... hoeveel tijd krijgt de NS nog?
Reputatie 7
Badge +3
Er is geen sprake van echte defecten maar van schakelfouten van machinisten. Vanwege de veiligheidseisen wordt na iedere fout het treinverkeer volledig stilgelegd.
"Schakelfouten"???? Moet je dan een uur vertraging hebben zoals vanochtend ?
Gisterenochtend zijn, muv de boemeltrein naar Lelystad alle treinen uitgevallen. Was dat ook vanwege verkeerd schakelen?
You must be kiddin'? Fijn voor al die mensen die daardoor afspraken missen, aan hun baas moeten vertellen dat ze wéér vertraging hebben, een uur korter kunnen werken etc etc.
Reputatie 7
Badge +3
Na een schakelfout komt de trein tot stilstand. Op zich is dat weer heel snel te verhelpen maar veiligheids-protocollen van het ministerie van I&M eisen dat dan het hele treinverkeer moet worden stil gelegd voor een onderzoek. Pas daarna mag de trein weer doorrijden en dan ben je al gauw twee uur verder.
Don't blame I&M. De primaire oorzaak ligt niet niet daar..... NS moet zijn personeel beter opleiden...en misschien "bewust belonen " invoeren voor die machinist dir voor het minste vertraging zorgt (zonder de veiligheid van reizigers ongevaarlijk te brengen natuurlijk).
Reputatie 7
Badge +3
Omdat men bij NS geen "rondje om de kerk" wil, rijden veel machinisten maar af en toe over de HSL en zijn daardoor niet echt geoefend is het schakelen tussen electriciteits- en beveiligingssystemen. Dat leidt al snel tot fouten. Daarnaast zijn de locaties waar moet worden omgeschakeld door ProRail erg onhandig gekozen wat ook fouten in de hand werkt.

Verder spelen de volslagen doorgeschoten veiligheidsprotocollen wel degelijk een rol. Als je die overal zou toepassen zou er binnen de korste keren nergens in Nederland nog een trein rijden.
Dank voor de toelichting.... de frustratie is er overigens niet minder om.... veel reizigers op dit traject die werken in Rotterdam of Den Haag plannen voor 10 uur maar geen afspraken meer in omdat ze vaak te laat zijn door vertraging.....
Dat dit de reden was wist ik nog niet. Zoiets volslagen idioots had ik niet kunnen verzinnen. 😮
Ik snap je frustratie Alexao. We krijgen hier de laatste tijd wel meer klachten over, ik zal kijken of ik hierover iets kan achterhalen.
Afgelopen jaar is het aantal verbinden op de Hogesnelheidslijn uitgebreid, deze uitbreidingen hadden invloed op de prestaties van de eerste periode. Momenteel loopt er een verbeterproject samen met ProRail waarin wij enkele verbeteringen zien en deze ook proberen aan te pakken. Ondanks alle verbetermaatregelen blijft de Hogesnelheidslijn een kwetsbare lijn.
Beste Erryt, ik vond de toelichting van Tamzin toch bevredigender, met name dat in dat antwoord licht aan het einde van de tunnel gloort...... een "kwetsbare lijn" klinkt als "onoplosbaar"/ "niet onder controle"....
Reputatie 6
Momenteel loopt er een verbeterproject samen met ProRail waarin wij enkele verbeteringen zien en deze ook proberen aan te pakken. Ondanks alle verbetermaatregelen blijft de Hogesnelheidslijn een kwetsbare lijn.

Wat wordt hier nu eigenlijk bedoeld? Het antwoord wordt een stuk begrijpelijker als uitgelegd wordt, wat het verbeterproject inhoud en welke verbeteringen gezien worden. En waarom worden die verbeteringen aangepakt? Zijn die niet goed genoeg? Of leiden die soms weer tot andere problemen? Blijkbaar wel, wat de afgelopen week zijn er geen verbeteringen merkbaar, integendeel.
Reputatie 6
Badge
Als we van Tamzin zijn uitleg uit moeten gaan (en dat is ook het beste) ligt de hele oorzaak keihard bij de vakbonden, gevolgd door de machinisten zelf. Nou, mooi zeg. Alsof je bakker per ongeluk het deeg laat vallen en de overheid de bakker dwingt al zijn brood van die partij weg te gooien.
Ik hoop spoedig hier op in te kunnen gaan maar ben het nog aan het uitzoeken.
Als we van Tamzin zijn uitleg uit moeten gaan (en dat is ook het beste) ligt de hele oorzaak keihard bij de vakbonden, gevolgd door de machinisten zelf. Nou, mooi zeg. Alsof je bakker per ongeluk het deeg laat vallen en de overheid de bakker dwingt al zijn brood van die partij weg te gooien.
Je kunt rijdend personeel niet zomaar de schuld geven van bijvoorbeeld onhandige keuzes die gemaakt zijn bij de aanleg en inrichting. Je bent elektronische apparatuur nu aan het gebruiken met een veel groter aantal omschakelingen per dag dan waar het voor bedacht is.
Het ligt ook niet alleen aan het personeel. Verbeteringen zitten bijvoorbeeld ook in de techniek van infrastructuur en treinen, maar ook in de instructie van personeel en bijsturing. Dus op al die onderdelen werken we samen met ProRail aan verbetering.
Reputatie 3
Het klopt niet dat door schakelfouten het treinverkeer steeds wordt stilgelegd. In de meeste gevallen kan een trein die tot stilstand komt na korte tijd weer rijden. Wel kan een trein die stilstaat gevolgen hebben voor de bijsturing van de dienstregeling (impact op volgende treinen).

In uitzonderlijke gevallen kan het wel voorkomen dat het treinverkeer moet worden stilgelegd. Dat is het geval als een trein stil komt te staan bij een spanningssluis en daarbij kortsluiting is veroorzaakt. In dat geval moet namelijk de bovenleiding worden geschouwd. Ook als er mensen op het spoor zijn geweest moet er worden geschouwd.
Reputatie 6
Blijft de vraag waarom de treinen dan vaak bij een spanningssluis tot stilstand komen. En, als dat meerdere keren per week voorkomt, dan is het geen uitzonderingsgeval meer, maar eerder een structureel probleem.
Reputatie 7
Badge +3
Het vervelende is dat die schakelfouten optreden op plaatsen waar geschakeld moet worden en dat is nou net bij de spanningssluizen.
Reputatie 6
Vandaag was het weer mis (zucht).

Het vervelende is dat die schakelfouten optreden op plaatsen waar geschakeld moet worden en dat is nou net bij de spanningssluizen.

Volgens Frank Visser wordt het stilleggen dus niet door schakelfouten veroorzaakt:

Het klopt niet dat door schakelfouten het treinverkeer steeds wordt stilgelegd. In de meeste gevallen kan een trein die tot stilstand komt na korte tijd weer rijden. Wel kan een trein die stilstaat gevolgen hebben voor de bijsturing van de dienstregeling (impact op volgende treinen).

In uitzonderlijke gevallen kan het wel voorkomen dat het treinverkeer moet worden stilgelegd. Dat is het geval als een trein stil komt te staan bij een spanningssluis en daarbij kortsluiting is veroorzaakt. In dat geval moet namelijk de bovenleiding worden geschouwd. Ook als er mensen op het spoor zijn geweest moet er worden geschouwd.


Gelukkig heb ik een auto :8
Reputatie 2
Duidelijkheid en eerlijkheid duurt het langst. Een dag in 2014, in de vroege avond op de terugweg van Amsterdam naar Breda:
De IC direct wisselt vlak voor knooppunt Zonzeel van de HSL lijn af naar het conventionele spoor. Hier rijdt hij enige kilometers over een vrijliggend spoor voordat hij echt het conventionele spoor op rijdt. Op dit stuk bevindt zich de spanningssluis en valt de trein stil.
Na enige minuten wordt er omgeroepen dat er geen spanning op de bovenleiding zit en we dus niet kunnen rijden en er aan gewerkt wordt. Binnen een minuut komt over het conventionele spoor een sprinter richting Breda voorbij. Meteen wordt er omgeroepen dat de reiziger zich af zal vragen waarom er net een trein voorbij reed. De gegeven reden: we staan nog op het HSL spoor met 25.000 volt spanning en daar zit het probleem. Binnen een minuut komt de Thalys voorbij gesneld.......gegniffel in de coupé en geen omroep meer. Op de bovenleidingmasten van ons spoor zijn ook duidelijk de stickers te zien waar 1500 volt op staat. Op die van de HSL zijn de stickers zichtbaar van 25000 volt. Waarom werd hier niet gewoon verteld wat er echt aan de hand was, de loc moest gewoon gereset worden (wat trouwens toch nog 20 minuten gekost heeft).
Reputatie 6
Toch weer jammer en een gemiste kans dan een half antwoord weer gemarkeerd wordt als antwoord.

Als treinen niet door schakelfouten tot stilstand komen, waardoor dan wel? Als je A zegt, moet je ook B zeggen!

Reageer