beantwoord

Waarom gaat de IC Brussel 1 Intercity Direct per uur vervangen?

Vanaf 9 april gaat de IC Brussel over de HSL rijden. Fijn voor de IC Brussel reizigers, maar hierdoor wordt er dit jaar 1 ICD per uur vervangen door de IC Brussel. De ICD's zijn al propvol, hoe moeten ooit de IC Brussel reizigers en de ICD reizigers in 1 trein gaan passen? Die passen allemaal echt niet in dat ene extra treinstel dat aan de IC Brussel wordt toegevoegd, want alle ICD reizigers die normaal in 1 trein reizen passen al amper in die ene trein. Het is nu elke dag al super druk in de ICD, ik snap echt niet hoe dit is besloten. Ik weet dat het plan is om in 2019 de IC Brussel als extra trein over de HSL te laten rijden en dan weer 4 ICD's per uur te laten rijden, maar het is serieus pas april. Dat duurt echt nog ontzettend lang dan, laat staan als het wellicht ook nog eens eind 2019 gaat zijn. Hoe denken jullie dat dit goed gaat komen?
icon

Beste antwoord door Julian 15 maart 2018, 11:57

Juist op het stuk Rotterdam - Breda rijdt deze trein extra als 5e trein per uur.

Volgens mij is het probleem tweeledig. Je kan niet zomaar een extra trein in de bestaande treindienst proppen, dat moet passen. Dat lukt voor dit jaar met een al bestaande dienstregeling wel op het stuk vanaf Rotterdam, maar niet meer op Amsterdam - Rotterdam. Daarom kan het dus wel vanaf december dit jaar, wanneer een helemaal nieuwe dienstregeling van start gaat.
Het tweede ding is dat er wel voldoende materieel moet zijn. Op dit moment lopen er nog diverse onderhouds- en revisieprogramma's om de ICR rijtuigen onder andere te voorzien van nieuw stoot- en trekwerk, en aanpassingen aan het elektrische pakket van de rijtuigen.
Hierdoor is er dus op dit moment minder materieel beschikbaar.
Ik kan mij voorstellen dat beide dingen een rol spelen.

Als derde ding speelt natuurlijk de afspraak voor de concessie een rol. Daarin is afgesproken dat de IC Brussel over de HSL gaat rijden. NS komt deze afspraak dus in april na.

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De IC Direct is vooral druk tussen Amsterdam en Rotterdam. Vanaf Amsterdam gaan er echter niet zoveel mensen meer met de Benelux trein naar België, die kiezen vooral voor de Thalys en voor Flixbus. In de praktijk zal de toename van de drukte dan ook vooral op het stuk tussen Rotterdam en Breda zijn.
Juist op het stuk Rotterdam - Breda rijdt deze trein extra als 5e trein per uur.

Volgens mij is het probleem tweeledig. Je kan niet zomaar een extra trein in de bestaande treindienst proppen, dat moet passen. Dat lukt voor dit jaar met een al bestaande dienstregeling wel op het stuk vanaf Rotterdam, maar niet meer op Amsterdam - Rotterdam. Daarom kan het dus wel vanaf december dit jaar, wanneer een helemaal nieuwe dienstregeling van start gaat.
Het tweede ding is dat er wel voldoende materieel moet zijn. Op dit moment lopen er nog diverse onderhouds- en revisieprogramma's om de ICR rijtuigen onder andere te voorzien van nieuw stoot- en trekwerk, en aanpassingen aan het elektrische pakket van de rijtuigen.
Hierdoor is er dus op dit moment minder materieel beschikbaar.
Ik kan mij voorstellen dat beide dingen een rol spelen.

Als derde ding speelt natuurlijk de afspraak voor de concessie een rol. Daarin is afgesproken dat de IC Brussel over de HSL gaat rijden. NS komt deze afspraak dus in april na.
Ik begrijp dat je je zorgen maakt, camomille. We zullen de IC Brussel goed in de gaten houden en indien nodig en mogelijk een oplossing hiervoor zoeken mocht er wel sprake zijn van te weinig capaciteit. Ook bedankt voor de uitleg Julian. Als er nog vragen zijn dan mag je die hier gerust stellen, camomille.
Reputatie 1
Volgens mij zal er vanaf 9 april weinig veranderen in de drukte van ICD ten opzichte van nu. IC Brussel rijdt namelijk al een poosje tot Den Haag HS. Alle internationale reizigers uit IC Brussel stappen al in R'dam over op ICD
Reputatie 1
Ik heb het dus over de drukte van ICD tussen R'dam en Schiphol
Erryt NS schreef:

Ik begrijp dat je je zorgen maakt, camomille. We zullen de IC Brussel goed in de gaten houden en indien nodig en mogelijk een oplossing hiervoor zoeken mocht er wel sprake zijn van te weinig capaciteit. Ook bedankt voor de uitleg Julian. Als er nog vragen zijn dan mag je die hier gerust stellen, camomille.

Ik ben eerder bang voor (veel) uitval, heeft de NS genoeg alternatieven klaar staan als er problemen zijn met de HSL Zuid of zijn passagiers op zichzelf gewezen in dit soort situaties.

De Thalys rijd (bijna) altijd ongeacht storingen, ik zie dit bij de NS heel graag ook terug om de ICB een betrouwbare lijn te houden.
Reputatie 1
IC Brussel vervangt geen IC Direct. IC Brussel bestaat namelijk officieel niet meer. Daar voor in de plaats rijdt een van de IC direct treinen Amsterdam - Rotterdam door naar Breda, Noorderkempen Centraal en Brussel Zuid. IC Direct vervangt juist de IC Brussel.
Dat is niet correct. De IC Brussel vervangt wel degelijk de IC Direct. Het probleem ligt echter bij de reisinformatie op dit moment. Er was even geen andere manier om de toeslagmelding te laten zien dan om de trein tijdelijk onder de noemer Intercity Direct te laten rijden.
Zodra dat probleem is opgelost verschijnt de trein gewoon weer als Intercity in de reisinformatie.

Vanaf december 2018 gaat de trein naast de intercity direct rijden, als een 5e trein per uur tussen Amsterdam en Rotterdam.
Reputatie 6
Badge +1
Noorderkempen centraal... haha
Julian schreef:

Dat is niet correct. De IC Brussel vervangt wel degelijk de IC Direct. Het probleem ligt echter bij de reisinformatie op dit moment. Er was even geen andere manier om de toeslagmelding te laten zien dan om de trein tijdelijk onder de noemer Intercity Direct te laten rijden.
Zodra dat probleem is opgelost verschijnt de trein gewoon weer als Intercity in de reisinformatie.

Vanaf december 2019 gaat de trein naast de intercity direct rijden, als een 5e trein per uur tussen Amsterdam en Rotterdam.

Eigenlijk is de huidige IC Brussel een 3e IC Direct naar Breda(12x per dag). Wanneer deze als vijfde trein gaat rijden blijft het een IC Direct.

Snap alleen niet waarom de toeslag alleen van toepassing is tussen Schiphol en Rotterdam en niet ook tussen Rotterdam en Breda. Of weet de NS dat dan niemand die trein meer neemt?
InterCityNederland schreef:

IC Brussel vervangt geen IC Direct. IC Brussel bestaat namelijk officieel niet meer. Daar voor in de plaats rijdt een van de IC direct treinen Amsterdam - Rotterdam door naar Breda, Noorderkempen Centraal en Brussel Zuid. IC Direct vervangt juist de IC Brussel.

Dat de IC Brussel niet bestaat klopt niet echt, het is meer dat de huidige opzet een FYRA stoptrein is.
Badge +3
NS heeft jaren de tijd gehad om een en ander voor te bereiden en nog klopt de reisinformatie niet. Nu wordt tot december de IC Brussel omgedoopt tot IC Direct omdat het anders niet klopt met de toeslagmelding tussen Schiphol en Rotterdam v.v. in de Reisplanner. En niemand in de grote organisatie NS kon dat voorzien? Ze waren zeker te druk met het kapotmaken van de reisinformatie door middel van de "vernieuwde" systematiek waarbij treinen uit de jaardienst niet meer te zien zijn en spoorwijzigingen niet meer getoond worden.
Wat een broddelwerk.

@iemandt
NS mag sinds 15 december 2013 alleen nog toeslag heffen tussen Schiphol en Rotterdam v.v.. Dat is vastgelegd in de gewijzigde concessievoorwaarden tussen de Rijksoverheid en NS.
iMark schreef:

NS heeft jaren de tijd gehad om een en ander voor te bereiden en nog klopt de reisinformatie niet. Nu wordt tot december de IC Brussel omgedoopt tot IC Direct omdat het anders niet klopt met de toeslagmelding tussen Schiphol en Rotterdam v.v. in de Reisplanner. En niemand in de grote organisatie NS kon dat voorzien? Ze waren zeker te druk met het kapotmaken van de reisinformatie door middel van de "vernieuwde" systematiek waarbij treinen uit de jaardienst niet meer te zien zijn en spoorwijzigingen niet meer getoond worden.
Wat een broddelwerk.

@iemandt
NS mag sinds 15 december 2013 alleen nog toeslag heffen tussen Schiphol en Rotterdam v.v.. Dat is vastgelegd in de gewijzigde concessievoorwaarden tussen de Rijksoverheid en NS.

Dat ze niet goed zijn voorbereid zie je ook enigszins terug in de samenwerking met de NMBS denk ik. Er rijden immers geen NMBS rijtuigen meer op dit traject. Dit was afgelopen jaar nog het geval.

Is het niet oneerlijk dat de concessievoorwaarden toeslag rekenen op "de helft" van de IC Direct. Vind het eerlijk gezegd ook vreemd dat je een toeslag betaalt voor een trein die maar 160kmu gaat. Het lijkt wel alsof het iets speciaals is terwijl het eigenlijk normaal hoort te zijn.
Badge +3
In het oorspronkelijke Fyra-plan was sprake van een toeslag van €7,40 (!) tussen Schiphol en Rotterdam v.v.. Bij mijn weten is er nooit sprake geweest van een toeslag tussen Rotterdam en Breda.

Hier nog wat leuk leesvoer uit 2010 over de toeslagen.
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?style=2&f=34&t=3965&sid=1764ef3e48b380558d6bc788e1ed36c6
Er was eerder wel sprake van een toeslag tussen Rotterdam en Breda, maar die is relatief snel alweer afgeschaft, samen met de toeslag tussen Schiphol en Amsterdam.
De reistijdwinst werd te klein geacht om de toeslag te kunnen rechtvaardigen: mensen pakten de overige treinen omdat het toch nauwelijks langzamer was.
De toeslag is dus niet zo zeer voor de snelheid, maar voor de tijdswinst die je er mee hebt (en uiteraard ook om de hogere kosten voor het gebruik van de HSL te betalen).
Badge +3
Ik kan terugvinden dat met ingang van de dienstregeling vanaf 15 december 2013 er geen toeslag meer verschuldigd was voor het reizen tussen Rotterdam en Breda v.v., gelijktijdig met hernoemen van de (nep)-Fyra in Intercity Direct.
https://nos.nl/artikel/574550-fyra-lijn-wordt-intercity-direct.html

De eerste Fyratreinen naar Breda zijn in april 2011 gaan rijden. Tussen dat moment en december 2013 is er inderdaad toeslag verschuldigd geweest tussen Rotterdam en Breda. Tot januari 2013 moest er zelfs toeslag betaald worden tussen Amsterdam Centraal en Schiphol.
Julian schreef:

Er was eerder wel sprake van een toeslag tussen Rotterdam en Breda, maar die is relatief snel alweer afgeschaft, samen met de toeslag tussen Schiphol en Amsterdam.
De reistijdwinst werd te klein geacht om de toeslag te kunnen rechtvaardigen: mensen pakten de overige treinen omdat het toch nauwelijks langzamer was.
De toeslag is dus niet zo zeer voor de snelheid, maar voor de tijdswinst die je er mee hebt (en uiteraard ook om de hogere kosten voor het gebruik van de HSL te betalen).

Dank voor de opheldering nu kan ik enigszins snappen waarom die toeslag er is.

Over uitval en vertragingen begin ik niet daar spam ik de NS klantenservice wel mee 😃
iMark schreef:

In het oorspronkelijke Fyra-plan was sprake van een toeslag van €7,40 (!) tussen Schiphol en Rotterdam v.v.. Bij mijn weten is er nooit sprake geweest van een toeslag tussen Rotterdam en Breda.

Hier nog wat leuk leesvoer uit 2010 over de toeslagen.
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?style=2&f=34&t=3965&sid=1764ef3e48b380558d6bc788e1ed36c6

Als de toeslag 7,40 zou worden kon de NS alleen maar 1e klas rijtuigen inzetten voor het traject. De normale passagier die voor school/toerist/werk reist zie je niet zo snel die trein pakken dan. Alleen zakenreizigers die haast hebben(en vaak een vergoeding krijgen) zullen hier gebruik van maken. De overige passagiers zullen het niet zo snel gebruiken omdat het de prijs niet waar is. 2,40 is nog te slikken als passagier.

Dat de NS perse de HSL wilde is leuk maar om het op de passagier te verhalen is niet echt fair vanwege het bod dat ze opgooide.
Reputatie 6
De HSL was toch eigenlijk ook niet nodig geweest. Al dat geld dat erin gestoken is had men beter aan allerlei nuttige verbeteringen in het reguliere landelijke spoornetwerk kunnen stoppen en extra spoor/lightrail aanleggen. Maar goed, het was een politieke beslissing, hij ligt er nu eenmaal en het moet geld opbrengen om al die kosten en heffingen te kunnen betalen.

Reageer