Waarom geen duidelijker reisinfo bij omgeleide treinen? | NS Community
beantwoord

Waarom geen duidelijker reisinfo bij omgeleide treinen?


Reputatie 3

Gisteren (zondag 24 juli) reed de intercity van Amsterdam Zuid naar Utrecht (en verder naar Nijmegen) een andere route dan gebruikelijk; in plaats van via A'dam Bijlmer-ArenA ineens met een omleiding door het Gooi. Daar kwam ik pas achter toen ik in de rijdende trein zat. Achteraf begreep ik dat dit met werkzaamheden rondom A'dam Zuid te maken had, maar daarover werd echter niet(/hooguit extreem cryptisch) door NS geïnformeerd. Waarom werd er op station A'dam Zuid niet even aangegeven dat de treinen die dag Bijlmer-ArenA oversloegen? Later zag wel dat er op de perronschermen iets stond over dat de intercity's niet in Hilversum zouden stoppen, maar daar komen deze sowieso normaal nooit.

Het is mij een raadsel waarom NS de laatste tijd van basale reisinformatie zo'n ontzettende puzzel maakt. In mijn ogen was het veel logischer geweest op de schermen te zetten en ook even nadrukkelijk om te roepen dat de trein juist niet op Bijlmer-ArenA zou stoppen. Dát is immers de tussenstop die reizigers normaal wél verwachten. Slechts op de schermen tonen dat de trein niet zal stoppen op een station waar deze normaliter toch helemaal niet komt heeft toch totaal geen toegevoegde waarde… ?!

Ik was niet de enige die hierdoor getroffen was, alleen al in de coupé waar ik in zat waren er nog 3 verwarde medereizigers. In plaats van een ritje van nog geen 10 minuutjes waren we nu met een grote omweg via Utrecht 1,5 uur onderweg! Van Utrecht naar Bijlmer reden immers ook geen intercity's, dus het moest per propvolle sprinter met nogmaals overstappen in het sfeervolle Breukelen.

Dit had voorkomen kunnen worden met wat helderer informatie. Juist bij werkzaamheden is er toch behoefte aan concrete info over de impact. NS zal zich wel weer verschuilen achter de dooddoener “had je maar in de reisplanner/app moeten kijken”, maar waarom toch telkens? Het kost toch amper moeite om de klant even wat specifieker van info te voorzien? Is dit bewust? Zo ja, welk voordeel heeft NS bij het zo summier informeren van reizigers? Of is het ‘gewoon’ onkunde/managers die compleet van de praktijk vervreemd zijn… ? 🙄

icon

Beste antwoord door Daniel 25 July 2022, 12:31

Bekijk origineel

10 reacties

-Aangepast door moderator- > Zie Daniel's reactie.

 

Reputatie 7
Badge +2

Nee hoor, er was niks mis met de borden. De omleiding van de IC Nijmegen - Schiphol via Hilversum was gepland afgelopen weekend.

Hoewel het op zich goed is dat de borden bij een omleiding de aangepaste route weergeven, is een beperking in het systeem dat de borden dan ook de afwijkingen t.o.v. de aangepaste route tonen terwijl je voor de reiziger juist de afwijkingen t.o.v. de normale route zou willen zien.

Extra verwarrend dan weer dat die omgeleide IC eigenlijk naar Dordrecht zou doorrijden, maar dat door personeelstekort niet deed. Wat in Rotterdam een omroep opleverde dat de IC naar Nijmegen niet reed. Terwijl dat voor de reiziger juist normaal de IC naar Lelystad is.

Reputatie 3

Bedankt voor de snelle reactie, Laura.

Het lag dus aan een amateuristisch foutje bij een software-update van de schermen dat er “stopt niet in Hilversum” werd getoond 😕 Ik lees in het gelinkte topic dat dit probleem gisterochtend vroeg al bij NS bekend was. Zou het dan niet handig zijn geweest dat er op Amsterdam Zuid gisteren einde middag iets werd omgeroepen over de storing van die schermen? Ik heb er zo'n 10 minuten op het perron gestaan en niets gehoord. Die schermstoring was daar rond 18u zeker nog niet opgelost, terwijl de intercity zoals gezegd dus via een omleiding reed en zonder waarschuwing de reguliere halte op Amsterdam Bijlmer-ArenA oversloeg. Hij ging nonstop (langs Hilversum) naar Utrecht.

Reputatie 7
Badge +2

Het lag dus aan een amateuristisch foutje bij een software-update van de schermen dat er “stopt niet in Hilversum” werd getoond 😕 

De reactie van Laura is onjuist. Die melding "stopt niet in Hilversum" kwam doordat die trein daarlangs werd omgeleid maar er in tegenstelling tot alle andere ICs niet stopte.

Zie verder ook m'n vorige reactie in dit topic.

Reputatie 3

Oké, geen storing van de schermen dus, maar doelbewust.

Dan is nog steeds -des te meer- mijn grote vraag: waarom wordt zo'n omleiding en het overslaan van reguliere haltes niet gecommuniceerd?

Goeie. Wat was je vertrektijd?

Reputatie 7
Badge

Oké, geen storing van de schermen dus, maar doelbewust.

Dan is nog steeds -des te meer- mijn grote vraag: waarom wordt zo'n omleiding en het overslaan van reguliere haltes niet gecommuniceerd?

Dit gaat heel lullig klinken, maar op de borden stond de route: Amsterdam Zuid-Utrecht Centraal-Veenendaal de Klomp-Ede-Wageningen-Arnhem en Nijmegen. Bijlmer stond daar niet tussen. Ook had deze trein niet in de reisplanner naar voren gekomen als je de reis gepland had.

Reputatie 7
Badge +2

Oké, geen storing van de schermen dus, maar doelbewust.

Dit gaat heel lullig klinken, maar op de borden stond de route: Amsterdam Zuid-Utrecht Centraal-Veenendaal de Klomp-Ede-Wageningen-Arnhem en Nijmegen. Bijlmer stond daar niet tussen. Ook had deze trein niet in de reisplanner naar voren gekomen als je de reis gepland had.

Maar de vraag is dus wel waarom er niet gekozen wordt gebruikelijke stations waar uitzonderlijk niet gestopt wordt te vermelden.

Juist "stopt niet in Hilversum" is hier irrelevant want daar stopt de trein normaal ook niet en verder is er ook geen aanwijzing dat hij omrijdt.

Reputatie 3

Oké, geen storing van de schermen dus, maar doelbewust.

Dan is nog steeds -des te meer- mijn grote vraag: waarom wordt zo'n omleiding en het overslaan van reguliere haltes niet gecommuniceerd?

Dit gaat heel lullig klinken, maar op de borden stond de route: Amsterdam Zuid-Utrecht Centraal-Veenendaal de Klomp-Ede-Wageningen-Arnhem en Nijmegen. Bijlmer stond daar niet tussen. Ook had deze trein niet in de reisplanner naar voren gekomen als je de reis gepland had.

Dat klinkt inderdaad lullig. Tuurlijk, als ik wat achterdochtiger was geweest had ik dat achteraf gezien kunnen ontcijferen. Er waren (en zijn) werkzaamheden, de dienstregeling op A'dam Zuid is tijdelijk uitgedund. De treinen vertrekken op andere tijden dan normaal en vanaf andere perrons. Het zou mijns inziens gewoon een goede service zijn wanneer NS even expliciet aangeeft dat soms sommige treinen ook spontaan op sommige dagen (want vandaag kan deze IC kennelijk wél gewoon via Bijlmer-ArenA rijden) ineens een totaal andere route hebben. Kleine moeite voor NS, groot plezier voor de klant.

Reputatie 3

Wat mij trouwens ook zeer verbaasde is dat de dienstregeling van een druk en tamelijk groot (pseudo-)intercitystation als Bijlmer-ArenA zomaar zo drastisch werd uitgekleed. Normaal in het weekend 4 intercity's en 4 sprinters per richting per uur, met de personele problemen de laatste tijd dikwijls 2 ICs en 2 sprinters. Maar gisteren dus nog verder gereduceerd tot slechts 2 sprinters, die dus buitengewoon goed gevuld waren. Reizigers vanuit Utrecht mochten bovendien het niet zo aangename stationnetje van Breukelen ruim 10 minuten bewonderen tijdens een extra overstap.

Reageer