beantwoord

Waarom geen IC Direct lijnen in heel NL?


Reputatie 1
Waarom komt de NS niet met een soortgelijke IC Direct voor meer trajecten in Nederland?

Zo zou je passagiers snel kunnen reizen op langere afstanden, en word de reisbeleving van ons passagiers aangenamer.

Bijvoorbeeld:
ICD1:Alkmaar-Amsterdam-Utrecht-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden (om en om)
ICD2: Rotterdam-Gouda-Utrecht-Den Bosch-Eindhoven-Roermond-Maastricht

In landen als Frankrijk en Spanje, heb je soms hele lange lijnen die op enkele steden stoppen en verder max snelheid doorrijden. Dit mis ik nog erg in NL
icon

Beste antwoord door 7 april 2018, 12:36

ICD zal het niet worden omdat daarvoor eerst hoge snelheidsspoor moet worden aangelegd, dit is iets wat op regeringsniveau moet worden besloten.

Maar Intercity's rijden al op dit soort trajecten met weinig stops, zo heb je een intercity vanaf Rotterdam, met een stop in Gouda en daarna de stop in Utrecht. Hiernaast nog een Intercity Utrecht - Den Bosch - Eindhoven - Weert - Roermond.

En ook een intercity Amsterdam - Utrecht is er, een intercity Utrecht - Amersfoort - Zwolle is er welke doorgaat naar Groningen met 1 tussenstop op Assen.

Eigenlijk is het er dus grotendeels al, verder wordt er op deze trajecten met maximaal toegestane snelheid gereden.
Bekijk origineel

27 reacties

ICD zal het niet worden omdat daarvoor eerst hoge snelheidsspoor moet worden aangelegd, dit is iets wat op regeringsniveau moet worden besloten.

Maar Intercity's rijden al op dit soort trajecten met weinig stops, zo heb je een intercity vanaf Rotterdam, met een stop in Gouda en daarna de stop in Utrecht. Hiernaast nog een Intercity Utrecht - Den Bosch - Eindhoven - Weert - Roermond.

En ook een intercity Amsterdam - Utrecht is er, een intercity Utrecht - Amersfoort - Zwolle is er welke doorgaat naar Groningen met 1 tussenstop op Assen.

Eigenlijk is het er dus grotendeels al, verder wordt er op deze trajecten met maximaal toegestane snelheid gereden.
Reputatie 4
Waarschijnlijk kost dat teveel geld of is reistijdwinst minimaal.
Badge +3
NS exploiteert een veredeld metronet. Dan heeft weinig stoppen het effect dat je weinig reizigers bedient snellere treinen over de langere afstanden. NS moet het hebben van deelmarkten. Veel reizigers op relatief korte trajecten. Dan is het handig om regionale treinen aan elkaar te knopen.

We moeten niet uit het oog verliezen dat de corridor Alkmaar - Utrecht - Arnhem/Eindhoven min of meer bij toeval tot stand gekomen is. Dat kwam mooi uit met de materieelomloop: de treinseries hoefden niet meer in Amsterdam Centraal kop te maken door ze door te koppelen. Ook komt het mooi uit bij het gebruik van wisselstraten en de sporen bij Amsterdam Centraal. Dat laatste is meteen de reden waarom bijvoorbeeld treinseries van de Gooilijn niet doorgekoppeld (kunnen) worden met treinseries richting Haarlem.

De groei moet komen van beter regionaal vervoer. Er rijden te veel IC's en te weinig Sprinters.
Reputatie 6
Het is maar hoe je het noemt. Sommige IC's fungeren op vele kleinere stations ook nog eens als een veredelde sprinter. Weert, Rdam Blaak, Dieren, de Klomp, Steenwijk, Etten-Leur..... Erg eenduidig is het niet. Je zou bijvoorbeeld de Intercity Zwolle - Roosendaal eigenlijk nog gewoon sneltrein moeten noemen.
Reputatie 7
Badge +3
@iemandt
Heb jij nog een paar miljard op je spaarrekening staan om je plan te realiseren?
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Klopt, NS blijft maar investeren in meer intercity's terwijl de sprinters al jaren de groeimarkt is.
@Tamzin, volgens mij stromen er toch ook flink wat nieuwe sprinters in dit en komend jaar met de SNG treinstellen.
Reputatie 1
@iemandt
Heb jij nog een paar miljard op je spaarrekening staan om je plan te realiseren?


Helaas kom ik wat centen tekort:D

Wat mij opvalt is dat de Sprinters soms zelfs voorrang krijgen ten opzichte van een IC als ie vertraagd is. Daardoor hinder je de IC treinen teveel.

Door een IC Direct netwerk te maken(hoeft niet perse 160KMU te gaan) die grote afstanden overbrugt en weinig stopt(maar ook voorrang krijgt op vertraagde treinen) kunnen grote afstanden redelijk worden verkort.
Reputatie 1
Het is maar hoe je het noemt. Sommige IC's fungeren op vele kleinere stations ook nog eens als een veredelde sprinter. Weert, Rdam Blaak, Dieren, de Klomp, Steenwijk, Etten-Leur..... Erg eenduidig is het niet. Je zou bijvoorbeeld de Intercity Zwolle - Roosendaal eigenlijk nog gewoon sneltrein moeten noemen.

Er was vroeger een Stoptrein, Intercity en Sneltrein. Wat het verschil tussen de Sneltrein en Intercity was weet ik eigenlijk niet. Maar het zou fijn zijn om treinen minder te laten stoppen als IC.
IC stopte alleen op grote stations, Rotterdam en Dordrecht bv, sneltrein stopte ook op middelgrote stations, Rotterdam Lombardijen, Blaak bv.

Nu is de IC in feite vaak een sneltrein en een sneltrein vaak een stoptrein geworden.
Badge +3
@iMark
Klopt, NS blijft maar investeren in meer intercity's terwijl de sprinters al jaren de groeimarkt is.


Er zijn veel voorbeelden van lijnen waar de hele dag IC's langs de Sprinterstations denderen en een behoorlijk potentieel aan reizigers geen fatsoenlijke treindienst heeft. Sprinters die in Brabant maar één keer per uur rijden op zondag. Of de Sprinters op de Gooilijn die lange tijd in Weesp stilstaan om IC's te laten passeren.

Het is onbegrijpelijk dat NS niet ziet dat de regionale vervoerders wel een redelijke groei weten te realiseren door juist te investeren in hogere frequenties, meer stations en betere aansluitingen op de regionale busdiensten.
Grappig te zien, de ene helft schrijvers in dit topic willen snellere IC treinen welke amper stoppen, de andere helft wil veel meer stoptreinen. Dat gaat echt nooit samen op een 2-sporig baanvak qua planning.
Dan zou je alle hoofdlijnen 4-sporig moeten maken.
Ik denk dat wij dat nooit meer gaan meemaken.
Reputatie 6
Op de een of andere manier zullen IC's dan toch wel meer opleveren onder de streep dan Sprinters uitbreiden. Anders kiest men daar niet voor toch.... Moet wel zeggen, 6x per uur Eindhoven - Utrecht is handig, maar wel wat overdreven. Erg jammer als dat ten koste gaat van kleinere vervoersstromen waar de echte groeipotentie in zou zitten.
Reputatie 7
Badge +3
Rijswijk - Delft Zuid bv wordt wel 4-sporig. Daar wil men dan tussen Den Haag en Rotterdam acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting laten rijden. Dat is dan dus een uitbreiding van zowel IC's als sprinters.
Ik las wel dat er misschien een NON stop Intercity richting Maastricht en Groningen gaan of iets dergelijks, maar verder weet ik het niet.
Vanuit Tiel ?
Reputatie 7
Badge +3
Dit bedoel je:
https://www.ovpro.nl/trein/2018/02/12/prorail-werkt-aan-snelle-treinen-van-noord-nederland-naar-randstad/
waarvan de staatssecretaris zegt dat die niet snel rendabel zal zijn
https://www.ovpro.nl/trein/2018/03/19/non-stop-treinen-tussen-landsdelen-niet-snel-rendabel/

Intussen wil Drenthe een regio intercity naar de Randstad
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/120529/Regio-intercity-een-kans-voor-de-NS-om-huidige-problemen-op-te-lossen

Eerder wilde men de Zuiderzeelijn, van Groningen via Drachten, Heerenveen, Emmeloord, Lelystad naar Amsterdam. Dit is niet doorgegaan. Ben benieuwd of die snelle verbinding Groningen - Amsterdam er wel komt.
Reputatie 2

Intussen wil Drenthe een regio intercity naar de Randstad
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/120529/Regio-intercity-een-kans-voor-de-NS-om-huidige-problemen-op-te-lossen



Men kan beter inzetten op een spoorlijn Assen - Emmen en vandaar aansluiting op het Duitse spoornetwerk.
Grappig te zien, de ene helft schrijvers in dit topic willen snellere IC treinen welke amper stoppen, de andere helft wil veel meer stoptreinen. Dat gaat echt nooit samen op een 2-sporig baanvak qua planning.
Dan zou je alle hoofdlijnen 4-sporig moeten maken.
Ik denk dat wij dat nooit meer gaan meemaken.


Nee dat hoeft niet, als er bij de stations maar 4 sporen zijn dan kunnen de IC's er gewoon langs.
Reputatie 7
Badge +3
@JBa
Als je buiten de Randstad kijkt biedt NS in de avond en op zondag vaak minamale sprinterverbindingen. Kijk bijv. rond Eindhoven, op zondag vier intercity's per uur naar Weert en één sprinter.
Vanuit Tiel ? Vanuit Tiel rijden er geen IC's?
Uit Tiel dus niet, maar waarvandaan dan wel NON stop naar Groningen en Maastricht.
@-JBa:
Dat werkt natuurlijk niet echt flexibel, er komen dan veel wissels bij, dat wil men juist niet en de mogelijkheden bij iets vertraging zijn dan zeer beperkt.
@-JBa:
Dat werkt natuurlijk niet echt flexibel, er komen dan veel wissels bij, dat wil men juist niet en de mogelijkheden bij iets vertraging zijn dan zeer beperkt.


Ik weet niet hoe bekend je bent met het spoor zelf maar dit wordt veelvuldig toegepast om niet over een heel traject nieuwe sporen erbij te leggen. En het behoeft enige planning in het rijden maar dat is nu ook al noodzakelijk. Het gebeurt erg vaak dat sprinters moeten wachten op een IC die iets vertraagd is. Is de IC ernstig vertraagd dan zit deze achter de sprinter en loopt deze zo mogelijk nog meer vertraging op.

Helaas komt dit dagelijks voor, soms ook doordat een treindienstleider niet altijd de in onze ogen beste keuze maakt.
Uit Tiel dus niet, maar waarvandaan dan wel NON stop naar Groningen en Maastricht. Surf op naar https://www.treinreiziger.nl/ambitie-eringa-non-stop-intercitys-naar-noorden-en-zuiden/

Reageer