beantwoord

Waarom geen langere treinen?

• 22 januari 2019
  • 18 reacties
  • 470 Bekeken

Reputatie 4
Je kunt je afvragen of het echt nodig is om bij kans op sneeuw de helft van de treinen te schrappen. Maar als je dat dan doet. En je weet dat het reizigersaanbod normaal is. Want de rest van Nederland werkt gewoon op volle kracht. Waarom dan geen langere treinen? Materieel zou er genoeg moeten zijn, personeel ook.

O ja, en door die aangepaste dienstregeling moet ik opeens overstappen op Utrecht. Normaal is dat op hetzelfde perron. Maar WAAROM is dat nu dan opeens een ander perron. Met maar 2 minuten overstaptijd haal ik dat niet. En WAAROM die volgende trein niet even laten wachten tot iedereen is overgestapt. Juist vandaag is de dienstregeling zo gestript dat het risico dat de ene vertraging de andere veroorzaakt minimaal is.
icon

Beste antwoord door Jeroen 22 januari 2019, 08:26

Als het juiste materieel op de juiste locaties beschikbaar is rijden de treinen in een langere samenstelling. Maar ook voor het materieel gaat een enorme planning aan vooraf en vanavond moet alles weer op de juiste plek zijn voor morgen.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6
Materieel zou er genoeg moeten zijn, personeel ook.

Perronlengte misschien? Tijd voor het aan- en afkoppelen van de extra bakken? Vergroot risico op slippen? Stellen die ook weer op de goede plek uit moeten komen voor morgen? Zomaar een paar opties die in me opkomen hoor. Helaas zijn dienstregelingen ingewikkelder dan de gemiddelde Nederlander zich makkelijk voor kan stellen.
Reputatie 4
Perronlengte kan het niet zijn. Op mijn vaste traject rijden er soms treinen van 10 stellen lang, nu slechts 6.
Alle treinen terug naar de goede plek rijden kan ook tijdens het nachtvenster. Dienstregeling is nodeloos complex door de weigering rondjes om de kerk te rijden. Opvallend: de regionale vervoerders die wel rondjes om de kerk rijden, rijden vandaag gewoon hun normale dienstregeling.

Waar een wil is. is een weg, lijkt me.
Badge
Als het juiste materieel op de juiste locaties beschikbaar is rijden de treinen in een langere samenstelling. Maar ook voor het materieel gaat een enorme planning aan vooraf en vanavond moet alles weer op de juiste plek zijn voor morgen.
Reputatie 5
Opvallend: de regionale vervoerders die wel rondjes om de kerk rijden, rijden vandaag gewoon hun normale dienstregeling.

Tja, klopt natuurlijk wel, maar ik denk niet dat veel reizigers er blij van worden als NS-treinen maar een klein stukje rijden over een kort traject en daarmee heel veel overstappen krjgen.
Badge
Perronlengte kan het niet zijn. Op mijn vaste traject rijden er soms treinen van 10 stellen lang, nu slechts 6.
Alle treinen terug naar de goede plek rijden kan ook tijdens het nachtvenster. Dienstregeling is nodeloos complex door de weigering rondjes om de kerk te rijden. Opvallend: de regionale vervoerders die wel rondjes om de kerk rijden, rijden vandaag gewoon hun normale dienstregeling.

Waar een wil is. is een weg, lijkt me.

Om treinen in de nacht te verplaatsen moet er wel spoor beschikbaar zijn. Er worden in de nacht veel trajecten vooraf gereserveerd voor onderhoud. Daarnaast moeten er dan ook machinisten in de nacht beschikbaar zijn om die treinen te rijden.

En wat betreft de regionale vervoerders, deze rijden veelal korte trajecten met minder wissels en nagenoeg geen kruisende treinen. Tja dat verschilt nogal t.o.v. wat de NS aan trajecten rijdt

Dat is gewoon niet te vergelijken met eljaar.
Reputatie 7
Badge

Perronlengte misschien? Tijd voor het aan- en afkoppelen van de extra bakken? Vergroot risico op slippen? Stellen die ook weer op de goede plek uit moeten komen voor morgen? Zomaar een paar opties die in me opkomen hoor. Helaas zijn dienstregelingen ingewikkelder dan de gemiddelde Nederlander zich makkelijk voor kan stellen.

Het word ingewikkeld gemaakt zal je bedoelen. 😌
Reputatie 7
Badge +3
Tja, klopt natuurlijk wel, maar ik denk niet dat veel reizigers er blij van worden als NS-treinen maar een klein stukje rijden over een kort traject en daarmee heel veel overstappen krjgen.
Treinen en personeel dagelijks alleen in één treinserie laten rijden betekent nog niet dat dat allemaal korte stukjes moeten zijn. Daarnaast zou ook helpen als in iedere treinserie slechts één soort materieel zou rijden.
Badge

Tja, klopt natuurlijk wel, maar ik denk niet dat veel reizigers er blij van worden als NS-treinen maar een klein stukje rijden over een kort traject en daarmee heel veel overstappen krjgen.Treinen en personeel dagelijks alleen in één treinserie laten rijden betekent nog niet dat dat allemaal korte stukjes moeten zijn. Daarnaast zou ook helpen als in iedere treinserie slechts één soort materieel zou rijden.

Waarom zou het dan helpen als er per treinserie maar 1 soort materieel zou rijden ????
Reputatie 7
Badge +3
Waarom zou het dan helpen als er per treinserie maar 1 soort materieel zou rijden ????
Omdat je dan bij storingen niet met materieel zit dat onderling niet gekoppeld kan worden. Het alternatief is natuurlijk om niet tussen de spitsen af en aan te koppelen.
Badge

Omdat je dan bij storingen niet met materieel zit dat onderling niet gekoppeld kan worden. Het alternatief is natuurlijk om niet tussen de spitsen af en aan te koppelen.

Dat is klinklare onzin, je hebt dan nog op stations te maken met verschillend materieel aangezien er verschillende treinseries op de stations komen. Zelden dat er meerdere treinen uit dezelfde serie op hetzelfde station gestrand blijven staan, over het algemeen worden de treinen die stranden weer ingezet als een kerende trein en deze rijdt dan gewoon de andere kant weer op.

En als het materieel niet te combineren is dan combineren we niet in de reizigersdienst, dat lijkt me logisch.

En zoals vandaag wordt er vanwege het weer veel minder gesplitst en gecombineerd zodat er meer ruimte is om vertragingen weg te werken en om problemen met bevroren koppelingen die daardoor niet werken tegen te gaan.
Reputatie 6
Ook in treinserie 5000 was geen enkele trein versterkt, ondanks dat de helft van de Sprinters op het traject Den Haag Centraal - Dordrecht uitviel en er ook nog eens een intercity-serie was opgeheven.

Uiteraard was het wel zo druk op het spoor dat de hc van trein 5027 het nodig vond om vast te gaan fluiten terwijl er nog reizigers (die tijdig op het perron aanwezig waren!!!!) aan het instappen waren.

Complete bullshit dus.
Reputatie 6
Badge
Zowel tijdens de normale dienstregeling als deze van vandaag zorgen korte treinen voor (het oplopen van) vertraging. Mij viel ook op, dat deze serie bomvol zat en niet verlengd was. Dit had anders (langer) gekund.

Hoewel ik de maatregelen van deze uitgedunde dienstregeling overtrokken vond, merk ik op dat ik vrijwel probleemloos heb gereisd vandaag. Ik had gedoe verwacht, maar het ging verbazingwekkend goed. Morgen gelukkig weer elk kwartier een trein.

Rover heeft iets geschreven over een flexibelere dienstregeling bij uitdunning.
https://www.rover.nl/actueel/1576-winterweer
Badge
Mijn ervaring in het Noorden van Nederland was dat er bijna geen treinen gesplitst en gecombineerd werden in Zwolle en dus op volle sterkte doorreden naar Leeuwarden en Groningen en vervolgens ook in dezelfde verlengde versie doorreden naar Utrecht en Den Haag.

Sommige hoofdconducteurs fluiten om de mensen wat meer haast te laten maken bij het instappen, iets wat vroeger vaak werd gehanteerd. Echter kan dit natuurlijk niet met het huidige beleid dat fluiten = niet meer instappen.

Omdat de SNG treinstellen vandaag naar aanleiding van de problemen gisteren niet hebben gereden veroorzaakt in de regio Haarlem/Den Haag een tekort aan materieel aangezien dit opgevangen moest worden met SLT/SGM treinstellen. Dit zal er aan bijgedragen hebben dat er voor verlenging onvoldoende materieel beschikbaar was.
Reputatie 6

Omdat de SNG treinstellen vandaag naar aanleiding van de problemen gisteren niet hebben gereden veroorzaakt in de regio Haarlem/Den Haag een tekort aan materieel aangezien dit opgevangen moest worden met SLT/SGM treinstellen. Dit zal er aan bijgedragen hebben dat er voor verlenging onvoldoende materieel beschikbaar was.

Merkwaardig. Ik had uit andere bronnen vernomen dat er gedurende het eerste jaar 100% reserve materieel aangehouden werd voor de SNG's. Hoe kan er dan plots materieeltekort zijn?
Badge
De 100% materieel reserve is hier door iemand op het forum genoemd en is geen opmerking geweest van iemand van de NS. Er is zoveel vertrouwen geweest in de SNG treinstellen na heel veel testritten dat het materieel wat vrij kwam meteen is verdeelt over Nederland om op andere plekken capaciteit problemen te verlichten.

Er is niet voor niets nog een extra bestelling gedaan van SNG treinstellen omdat er blijkbaar meer sprintermaterieel nodig is dan eerder verwacht.
Reputatie 6

Oh jee, wat nu? Is SNG toch (nog) niet zo winterbestendig als gedacht? De volgende nieuwe trein van de NS gaat toch geen nieuw Fyra-debacle starten hè?
Reputatie 6
Zowel tijdens de normale dienstregeling als deze van vandaag zorgen korte treinen voor (het oplopen van) vertraging. Mij viel ook op, dat deze serie bomvol zat en niet verlengd was. Dit had anders (langer) gekund.

Hoewel ik de maatregelen van deze uitgedunde dienstregeling overtrokken vond, merk ik op dat ik vrijwel probleemloos heb gereisd vandaag. Ik had gedoe verwacht, maar het ging verbazingwekkend goed. Morgen gelukkig weer elk kwartier een trein.

Rover heeft iets geschreven over een flexibelere dienstregeling bij uitdunning.
https://www.rover.nl/actueel/1576-winterweer

Ik had op traject Den Haag CS - Haarlem ook lange treinen. Zelfs 's middags rond 13.20. Ik heb regelmatig vertraging van aantal minuten op dit traject en mis dan cross overstap (als ik die optie kies) maar gisteren ging het zowel heen als terug goed. Scheelt dat er minder treinen reden.
Reputatie 7
Badge
Tja...die oude treinen doen het dan eigenlijk zo slecht nog niet he. Maar nieuwe treinen zijn dus vrij ingewikkeld zoals we nu allemaal kunnen aanschouwen. Trxxx heeft veel storing. De SNG nu ook al een beetje. En hoe zal zo meteen de ICNG het doen.
Had NS niet beter gewoon een paar van die Thalys treinen kunnen bestelen voor op de hogesnelheidslijn? Die kunnen ook nog eens lekker hard. Daarvan is bewezen dat ze betrouwbaar zijn.
Bestel je een paar van die treinen. Gooi je het NS logo erop, inclusief de huiskleuren. En dan heb je een paar mooie degelijke treinen.

Reageer