Al sinds 2007 zijn deze rechtstreekse treinen er niet meer. En nu komen ze met (ja zelfs 4x per uur) treinen naar Den Haag via Schiphol. WTF ?? Rare omweg. Ik heb al meerdere mensen gesproken dat ze als ze van Arnhem naar Den Haag (en zeker Rotterdam) gaan, ze liever overstappen in Utrecht dat is dan een stuk sneller.
Maar waarom niet een rechtstreekse trein ? Wissels zodanig gesloopt dat dat niet meer mogelijk is ?
Waarom geen rechtstreekse treinen Arnhem-Utrecht-Den Haag / Rotterdam ?
Beste antwoord door Bemined
Die treinen zijn verdwenen toen men elk kwartier een trein tussen Utrecht en Schiphol ging rijden. Als je die treinen in Utrecht wil laten keren moet je het halve emplacement oversteken, wat niet gunstig is voor de capaciteit. Daarnaast zou het de betrouwbaarheid van het spoor ook niet ten goede komen om de 8 treinen per uur vanuit Amsterdam/Schiphol (sindsdien zelfs gegroeid naar 12 per uur) te gaan vermengen met de 8 treinen per uur vanuit Gouda. Vertragingen werken dan door naar een nog groter gebied.
Dat er treinen Utrecht - Schiphol - Den Haag rijden is puur logistiek, het grootste deel van de reizigers zal in Amsterdam Zuid of Schiphol uitstappen waarna nieuwe reizigers instappen voor de rit naar Den Haag. Op die manier bespaar je echter wel perron- en spoorcapaciteit dan wanneer je de trein in Schiphol laat eindigen en een andere trein de rit naar Den Haag afmaakt.
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.