beantwoord

waarom icd om11.22uur

• 27 juni 2021
  • 14 reacties
  • 240 Bekeken

Reputatie 6

Ik zit nu inde trein naar Antwerpen, bijna volledig leeg. Tot mijn verbazing vertrok op Amsterdam CS 3 minuten eerder nog een ICD naar Rotterdam.

Waarom is dit? Die ICD was overigens ook vrijwel leeg.

icon

Beste antwoord door Rene74 27 juni 2021, 13:27

Het zal zijn redenen vast hebben maar het is natuurlijk wel bizar dat het zo moet.

In Breda vertrekken drie enorm lange intercity’s richting Rotterdam binnen 11 minuten (om -15, -23 en -26). De eerste (ICD naar Amsterdam) vertrekt meestal grotendeels leeg (zeker in de avonduren), de tweede (uit Eindhoven/Tilburg) is redelijk gevuld, de derde (uit België) is driekwart leeg en heeft in Breda eigenlijk nauwelijks instappers. Ik ben vaak op het station en dat valt me dan echt op. De IC Den Haag - Eindhoven is veruit het best bezet.

In totaal rijden er 5 zeer lange intercity’s per uur naar Rotterdam en dat is voor een uit de kluiten gewassen provinciestad als Breda natuurlijk erg fijn maar wel overdreven. Met 2x per uur de intercity Eindhoven - Den Haag en 1x per uur Breda - Amsterdam is het ook voldoende.

Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3

De ICd van :22 en :53 naar Rotterdam is treinserie 1000, die samen met de ICd Breda (serie 900) van :08 en :38 een kwartierdienst vormt.

Om vanuit Rotterdam naar Amsterdam ook een kwartierdienst te hebben moet daar wel materieel zijn, dus de :22 niet laten vertrekken uit Amsterdam zal geen optie zijn want dan heb je vanuit Amsterdam 3 treinen en vanuit Rotterdam/Breda 4 treinen en dan kom je daar al gauwmaterieel te kort.

Dat de internationale trein (9200) toevallig om :25 vertrekt zal best een reden hebben, maar maakt niet zoveel uit natuurlijk want als je die om bijv. :35 zou kunnen laten vertrekken gaat er 3 minuten later ook weer eentje naar Rotterdam/Breda. Staat dus los van elkaar.

Reputatie 6
Badge

gebeurt dus op dezelfde minuuttijd elk uur de hele dag

Reden is o.a. ook dat de BNL iets apart materieel heeft, vanwege 2 landen/2 sein+stroomsoorten en dus niet op de binnenland ICD kan overspringen. En dat is weer een zwaarwegende reden waarom deze dienst zwaar in de min staat.

Verder-als je ook maar iets meer van spoorweglogistiek afweet: helaas heeft een net van die ijzeren rails met zwaar materieel erop veel meer beperkingen als een autosnelweg. O.a. niet makkelijk kunnen inhalen en sinds enkele jaren minstens 3 min tussenruimte tussen 2 treinen. Sommigen noemen dat doorgeslagen veiligheidsmanie. In veel landen is het 2, en op veel metroś rond de 80/90 sec-maar dan moeten dus wel alle treintjes steeds elke halte aandoen etc. Het baanvak Ams CS-nationale trotsluchthaven moet vanaf Sloterdijk al 11 treintjes/uur doorpersen en dus is de ruimte om zomaar wat met tijden te strooien minimaal tot afwezig.

Overigens slagen de belzen er wel in elke weekdagpiek op de 6 sporen tussen BRU Nd en Zd tot rond de 20 treinen/uur door te persen, 3 noordwaarts en trois vers le sud (en Gent). Maar ook dat gaat bepaald niet zonder veel en vaak verstoringen Zo veel dat de aankondigingen van alweer een changement/spoorverandering te lang zijn in de 2 verplichte talen om helemaal om te roepen

Badge +3

Dat de ICd Rotterdam om :22 en niet om :23 (voor een strikte kwartierdienst) vertrekt geeft al aan dat de ICd Brussel er blijkbaar om :25 achteraan moet. Anders zouden ze die wel wat later laten vertrekken.

Een tijdje heeft de IC Brussel in plaats van die trein gereden, maar dat was geen succes. Met de reizigers van/naar Brussel gecombineerd met de reizigers die binnenlands reizen was die trein (voor coronatijd) veel te druk. Daarnaast was de betrouwbaarheid ook een stuk minder door relatief meer vertragingen vanwege het langere traject.

Drie minuten is overigens praktisch de minimale opvolgtijd op de HSL. Voor de Tunnel Groene Hart is er vereist dat er tenminste twee onbezette blokken tussen de treinen in zitten. Rij je dus korter op elkaar, dan wordt de achterste trein tot stoppen gedwongen voor die tunnel.

Reputatie 7

Het zal zijn redenen vast hebben maar het is natuurlijk wel bizar dat het zo moet.

In Breda vertrekken drie enorm lange intercity’s richting Rotterdam binnen 11 minuten (om -15, -23 en -26). De eerste (ICD naar Amsterdam) vertrekt meestal grotendeels leeg (zeker in de avonduren), de tweede (uit Eindhoven/Tilburg) is redelijk gevuld, de derde (uit België) is driekwart leeg en heeft in Breda eigenlijk nauwelijks instappers. Ik ben vaak op het station en dat valt me dan echt op. De IC Den Haag - Eindhoven is veruit het best bezet.

In totaal rijden er 5 zeer lange intercity’s per uur naar Rotterdam en dat is voor een uit de kluiten gewassen provinciestad als Breda natuurlijk erg fijn maar wel overdreven. Met 2x per uur de intercity Eindhoven - Den Haag en 1x per uur Breda - Amsterdam is het ook voldoende.

Reputatie 6

En ondertussen zit Dordrecht zónder...

Reputatie 7
Badge +3

Tussen Dordrecht en Breda zijn er helemaal vrijwel geen reizigers. De verbinding Breda-Rotterdam is gewoon zwaar overbewinkeld, er rijden daar domweg te veel intercity's. 

Daar komt bij dat met corona de meeste intercity's nog steeds grotendeels leeg zijn, het sprintervervoer heeft zich wel redelijk hersteld. 

Badge

Ik zit nu inde trein naar Antwerpen, bijna volledig leeg. Tot mijn verbazing vertrok op Amsterdam CS 3 minuten eerder nog een ICD naar Rotterdam.

Waarom is dit? Die ICD was overigens ook vrijwel leeg.

Zodat er voldoende ruimte is in de treinen tussen Amsterdam en Rotterdam voor de passagiers :rofl:

Badge +3

Om vanuit Breda om :15 en :26 (en :45) rechtstreeks naar Amsterdam te kunnen is op zich prima natuurlijk.

Voor rechtstreeks naar Rotterdam heb je dan inderdaad 4(+1) treinen per uur, de 900 en de 1100 vanuit Eindhoven, met de internationale trein van :26 als bonus.

Dat die in Breda stopt heeft een nogal politieke achtergrond meen ik (aansluiting naar België vanuit met name Brabant), want er zou een boel tijdwinst geboekt kunnen worden door dat niet te doen. Reizigers uit het noorden/oosten zouden dan via Utrecht en Rotterdam kunnen.

Zelfde als Zaventem/Brussel Airport schrappen, maar dan óók niet stoppen op Schiphol want dat is oneerlijk tegenover de Belgen.

Reputatie 7
Badge +3

Om vanuit Breda om :15 en :26 (en :45) rechtstreeks naar Amsterdam te kunnen is op zich prima natuurlijk.

Voor rechtstreeks naar Rotterdam heb je dan inderdaad 4(+1) treinen per uur, de 900 en de 1100 vanuit Eindhoven, met de internationale trein van :26 als bonus.

Dat die in Breda stopt heeft een nogal politieke achtergrond meen ik, want er zou een boel tijdwinst geboekt kunnen worden door dat niet te doen.

Zelfde als Zaventem/Brussel Airport schrappen, maar dan óók niet stoppen op Schiphol want dat is oneerlijk tegenover de Belgen.

Zonder stop in Breda is er vanuit Brabant vrijwel geen verbinding naar België meer mogelijk. 

Badge +3

Zonder stop in Breda is er vanuit Brabant vrijwel geen verbinding naar België meer mogelijk. 

Dat zou dan (vanuit Eindhoven met een kleine 25 minuten extra reistijd) ook op Rotterdam kunnen, maar dan geeft de IC Zwolle - Den Bosch - Roosendaal inderdaad geen aansluiting en zullen die mensen óók via Utrecht/Rotterdam moeten. Plus de mensen uit Zeeland natuurlijk.

De stop op Breda was een ‘eis’ bij de verbouwing van het station (zover ik weet).

Reputatie 6

Tussen Dordrecht en Breda zijn er helemaal vrijwel geen reizigers. De verbinding Breda-Rotterdam is gewoon zwaar overbewinkeld, er rijden daar domweg te veel intercity's. 

Daar komt bij dat met corona de meeste intercity's nog steeds grotendeels leeg zijn, het sprintervervoer heeft zich wel redelijk hersteld. 

Toch best aardig wat. Ik kan me herinneren dat en een paar jaar geleden de intercity Venlo-Den Haag nog reed en er waren op Dordrecht toch aardig wat uitstappers en instappers, en op de terugweg naar Brabant stonden er toch altijd aardig wat mensen op het perron om die trein te nemen.

Reputatie 7

Ik vraag me af hoe die trein presteert (uitgaande van de tijd voor corona). Ontelbare keren heb ik hem zien uitvallen of met enorme vertragingen zien rijden. En ook nu is hij vaak te laat. In mijn ogen is het een onbetrouwbare verbinding (net als de andere over de HSL maar dat is algemeen bekend). Hij heeft 8 minuten halteertijd in Breda, regelmatig wordt dit wel het dubbele om wat voor reden dan ook. De oude situatie via Roosendaal was betrouwbaarder denk ik. Maar goed, die komt helaas niet terug en vanuit Roosendaal mag je met zwaar gedateerde graffitiboemel die nergens op aansluit 😫

Reputatie 6

Inmiddels weer terug uit Antwerpen, kleine vertraging omdat een trein voor ons een defect had. Voor de zoveelste keer weer totaal geen controle gehad. Was erg stil in de 1e klas op 2 conducteurs in de stiltecoupé na dan. (zaten waarschijnlijk voetbal op de telefoon te kijken)

Reageer