Waarom is de dienstregeling zoveel verslechterd tussen Schiedam CS en Den Haag HS?

• 7 februari 2017
  • 10 reacties
  • 324 Bekeken

Voor het traject Schiedam-Den Haag HS heb ik ivm werkzaamheden de NS na de ingang van de nieuwe dienstregeling wat extra tijd gegeven. Echter, inmiddels is het tijd om mijn ongenoegen te uiten. Tussen 7:00 en 07:30 vertrekt de trein erg vaak niet op tijd vanaf Schiedam en hij komt ook zelden op tijd op HS aan. Terug om 17:15 is er alleen een stoptrein die in Schiedam stopt vanaf HS met als gevolg dat deze overvol zit. En ' s avonds doe ik er nu een uur over van Voorhout naar Schiedam omdat sommige Intercity's vanuit Leiden niet meer in Schiedam stoppen. Kortom, wat gaat er mis NS?

10 reacties

Reputatie 6
Het voorbijrijden van Schiedam (en Delft Zuid) heeft, als ik me niet vergis, voornamelijk te maken met de Intercity van Den Haag naar Breda (en op termijn Eindhoven) via de HSL. Totdat deze tot Breda rijdt, is er extra tijd nodig om een aansluiting in Breda te halen.

De punctualiteit op Den Haag - Delft - Rotterdam is desalniettemin dramatisch. Zo dramatisch, dat ik voor het woon-werkverkeer Delft - Rotterdam Alexander steeds vaker de auto pak: meestal in minder dan twintig minuten uit-en-thuis, terwijl voor het zelfde stukje met de trein soms wel drie kwartier nodig is (door vertraagde treinen, uitvallende treinen en gemiste overstappen).

En ja... de GTBV regeling is leuk bedacht, maar ik ben liever op tijd op het werk en ook weer op tijd thuis.
Vandaag ging de trein van 07:02 uit Schiedam 1,5 min eerder weg. Daar reken je natuurlijk ook niet op. Kortom, NS wat gaat er mis?
Goedemorgen Sonja, welkom op het NS serviceforum.

De trein is dus vaak te laat begrijp ik, hoe vaak heb je dit ongeveer? Graag zet ik hier een interne melding over door. Het klopt inderdaad dat sommige treinen niet meer stoppen op Schiedam Centrum, wat Bertus hierover zegt klopt inderdaad.
De helft van de keren.
Erg vervelend zeg, ik ga gelijk een melding doorzetten. Helaas kan ik je niet meenemen in dit proces aangezien dit intern wordt opgepakt.
Reputatie 5
De punctualiteit op Den Haag - Delft - Rotterdam is desalniettemin dramatisch.
Dat is dan de IC vermoed ik ?
Want de sprinters rijden momenteel weer redelijk op tijd. Kan zelfs weer zitten bij vertrek uit Den Haag.
heb zelf deze week ook 1x meegemaakt dat de IC van Schiedam 30 s te vroeg vertrok, een hoop mensen, die net de trap opkwamen, verbaasd achterlatend op het perron.

Op de terugweg vanuit Leiden moet ik nu dus overstappen op de stoptrein (volgens de planner op Den Haag HS), van de ongeveer 10 ritten 3x de mazzel dat ik ook op Delft kan overstappen (op HS was de stoptrein al vertrokken, 1x zelfs toen de IC om 17:14 aankwam en de stoptrein niet even 1 minuutje wachtte voor de passagiers uit de IC), de rest ok maar wel altijd tussen de 2-5 minuten vertraging op Schiedam.

Ook heel vreemd/vervelend, de laatste 2 dagen stopt de stoptrein (van 17:14 vanaf HS) wel op Delft Zuid terwijl zowel op de borden als in de trein wordt aangegeven dat deze niet stopt op Delft Zuid.

Vooral vervelend voor de mensen die de metro willen halen richting de Akkers, die zijn door deze stop volgens mij vaak te laat.

En zoals zo vaak op dit traject 2e klas vaak overvol maar 1e klas bijna leeg; wordt eens tijd dat de IC's het aantal 1e klas coupes gaat verminderen
Te vroeg vertrekken kan/mag niet, maar het komt incidenteel helaas toch voor. Treinpersoneel wordt hier constant op gewezen door hun leidinggevenden. We willen dit graag voorgoed voorkomen.
Wachten is vaak niet mogelijk. Onze conducteurs hebben de opdracht op tijd te vertrekken wanneer dit mogelijk is. De overheid let streng op ons wat betreft punctualiteit.
Her en der zijn er al 1ste klas stoelen weggehaald ten behoeve van meer 2de klas, maar de 1ste klas zal niet afgeschaft worden. De betalende 1ste klas reiziger kiest daar vaak bewust voor en vergeet niet dat door hun duurdere kaartje het prijsniveau van het 2de klas kaartje op een bepaald niveau kan blijven.

Fijn dat je je ervaringen met ons deelt Peter. Waar het kan zal ik het ook aankaarten en in ieder geval intern doorgeven.
Ook ik heb sinds ik hier heb aangegeven dat de trein 'morgens vaak vertraagd is 2 van de 3x meegemaakt dat de trein te vroeg vertrok uit Schiedam. Beide keren de conducteur hierop aangesproken. Tussendoor een andere conducteur gesproken en hem verteld dat ik blij was dat hij nog even wachtte met fluiten zodat de trein niet te vroeg vertrok zei hij dat het stoplicht idd te vroeg op groen ging en als je dan op de automatische piloot fluit ga je te vroeg weg.
Reputatie 7
Badge +3
Op de terugweg vanuit Leiden moet ik nu dus overstappen op de stoptrein (volgens de planner op Den Haag HS), van de ongeveer 10 ritten 3x de mazzel dat ik ook op Delft kan overstappen (op HS was de stoptrein al vertrokken, 1x zelfs toen de IC om 17:14 aankwam en de stoptrein niet even 1 minuutje wachtte voor de passagiers uit de IC)

De overstap op Delft is sowieso ruimer, die is 4 minuten tegen 2 minuten op HS. Plus op Delft is het op hetzelfde spoor, de IC moet eerst een paar minuten weg zijn voor de sprinter mag binnenkomen. Op HS is het overstappen van spoor 4 naar 3 en bij een paar minuten vertraging van de IC is de sprinter al vertrokken of zijn de deuren net dicht. Ook is het zo dat de op HS sprinter nu 1 keer per uur op spoor 1 stopt waardoor die overstap niet te halen is, wordt ook niet weergegeven in de reisplanner. Dit is om .43.

Vanmorgen nog riep men in de IC van 7.43 bij binnenrijden van HS om dat hier overgestapt diende te worden voor Schiedam, op spoor 3. Je kan op HS natuurlijk wel overstappen, maar dan moet je wel een kwartier wachten op de sprinter van 7.59. De sprinter van 7.43 van spoor 1 was al vertrokken, die haalden we bij Rijswijk in.
Beter is het om bij HS om te roepen dat je daar over dient te stappen voor Den Haag Moerwijk en Rijswijk en pas in Delft voor Schiedam.

Reageer