beantwoord

Waarom is er een dienstregeling?

• 23 mei 2019
  • 15 reacties
  • 642 Bekeken

• Intercity
  • 6 reacties
Waarom is er een dienstregeling als de NS zich er niet aan houdt?
Ik reis dagelijks met de trein van Gouda Goverwelle naar Den Haag en uiteraard ook terug. Nu is het zo dat op de terugweg ik de intercity van 17:10 neem waarmee ik om 17:28 in Gouda zou moeten zijn en daarna 4 minuten heb om over te stappen naar de sprinter, die in Gouda Goverwelle stop.
Herhaaldelijk heb ik gemaild en gebeld maar het feit blijft dat er om de één of andere reden, het nog steeds gebeurt dat de intercity moet wachten op de sprinter. Aankomst tijd intercity 17:28 en de sprinter moet om 17:31 arriveren. Die sprinter is mijn aansluiting naar Gouda Goverwelle. Deze mis ik dus regelmatig omdat de sprinter, die dus later binnen moet komen dan de intercity, voor gaat. We staan dan zolang stil dat als we dan arriveren in Gouda, de trein naar Gouda Goverwelle weer vertrekt.
De NS houdt och dus niet aan zijn eigen dienstregeling. Waarom is die er dan nog? Waarom moeten we, de klant, zich wel aan allerlei afspraken houden en de NS niet?
Ik vraag geen geld terug maar alleen of de NS zich aan zijn dienstregeling wil houden. Hoe kan je nou in de NS app een reis plannen als de NS zorgt dat je hem toch niet haalt.
Ik ben op zijn zachtst gezegd niet blij, eerder enorm boos. Je mag er toch vanuit gaan dat je ergens houvast kan krijgen.
Hopelijk doen jullie iets aan je eigen dienstregeling.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 23 mei 2019, 21:28

Zoals wsm al aangeeft wordt door ProRail aangegeven welke trein eerst mag vertrekken. In de dienstregeling maken we hier afspraken over om het voor de reiziger duidelijk te maken wanneer hij/zij mag verwachten dat de trein vertrekt en aankomt. Zonder dienstregeling zou het voor elke reiziger een gok worden hoe laat je trein vertrekt. Ik begrijp echter je punt wel en ga hier melding van maken. Wellicht kunnen mijn collega's dit aankaarten bij ProRail en een echte oplossing vinden.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 5
De NS is altijd het slachtoffertje in dit soort processen. NS is afhankelijk van de treindienstleiding (in handen van Prorail), die bepalen in de dagelijkse uitvoering uiteindelijk welke treinen eerst mogen en welke treinen prioriteit hebben. NS kan slechts slaafs uitvoeren wat Prorail bedenkt. Ik geef u dan ook weinig kans op verbetering.
Zoals wsm al aangeeft wordt door ProRail aangegeven welke trein eerst mag vertrekken. In de dienstregeling maken we hier afspraken over om het voor de reiziger duidelijk te maken wanneer hij/zij mag verwachten dat de trein vertrekt en aankomt. Zonder dienstregeling zou het voor elke reiziger een gok worden hoe laat je trein vertrekt. Ik begrijp echter je punt wel en ga hier melding van maken. Wellicht kunnen mijn collega's dit aankaarten bij ProRail en een echte oplossing vinden.
Bedankt aan en Jouke voor de uitleg.
@Jouke, fijn dat je het wilt aankaarten bij je collega's. Misschien moet NS hier iets meer op zijn strepen gaan staan. Zij In tenslotte de uitvoerende partij en krijgen, in dit geval, onterecht veel kritiek over zich heen.
aan moet wsm zijn
Bedankt aan en Jouke voor de uitleg.
@Jouke, fijn dat je het wilt aankaarten bij je collega's. Misschien moet NS hier iets meer op zijn strepen gaan staan. Zij In tenslotte de uitvoerende partij en krijgen, in dit geval, onterecht veel kritiek over zich heen.

Daarvoor dien je wel te beschikken over strepen, ik vraag mij af in hoeverre dat het geval is.
In dit geval hoop ik dan, dat de NS dan over strepen beschikt.
Reputatie 5
Hoop doet leven. Helaas blijkt NS het over het algemeen ook allemaal maar best te vinden, zolang ze het maar lekker kunnen afschuiven.
Hoop doet inderdaad leven. Maar herken inderdaad een beetje de houding van de NS. Echter is dit voor heel veel bedrijven de houding.
Hopelijk ga ik het meemaken dat de NS in ieder geval, dit probleem kan aanpakken.
Reputatie 7
Badge
Even een lijntje uitgegooid.
Het blijkt dat deze specifieke trein (7765) vorige maand 4x is 'voorgedrongen' op de trein uit Den Haag (2065).
In 3 van de 4 gevallen is dit gedaan, omdat op dat moment de trein uit Rotterdam (563) nog langs het perron stond en de trein uit Den Haag dus niet binnen kon komen.
De vierde keer was de trein uit Den Haag zelf te laat.

Dit zijn vrij logische beslissingen, omdat anders zowel de trein naar Utrecht als de trein naar Goverwelle te laat zullen aankomen op Gouda. Van uw perspectief uit niet een heel wenselijke situatie, maar van ProRail uit wel.
Dank voor het uitzoeken Edwin. Maar dan blijft het feit staan dat ProRail de trein uit Rotterdam te laat, laat vertrekken waardoor De trein uit Den Haag niet op tijd kan binnenkomen. Dus klopt er bij de planning van ProRail iets niet. 4 x per maand vind ik een grote regelmaat.
Reputatie 7
Badge
Ik denk niet dat ProRail veel invloed heeft op het late vertrek van de 563. Het is natuurlijk wel een druk tijdstip met zeer veel in-en overstappers. Tel daarbij op dat het stationnement daar 2 minuten is...
Ais je dan al een halve minuut te laat aankomt (door drukte in Alexander bv), dan zul je ook te laat vertrekken ondanks dat het sein veilig staat.
Bedankt dat je de tijd hebt genomen voor deze specifieke uitleg, Edwin!

Er is een groot uitgebreid systeem, maar uiteindelijk is het soms ook gewoon mensenwerk waarbij er met mensen (personeel, concullega's en reizigers) gewerkt wordt. Even wat oponthoud kan voor krappe drukke schema's soms meer invloed (sneeuwbaleffect) hebben dan je zou verwachten als reiziger.
Reputatie 2

Er is een groot uitgebreid systeem, maar uiteindelijk is het soms ook gewoon mensenwerk waarbij er met mensen (personeel, concullega's en reizigers) gewerkt wordt. Even wat oponthoud kan voor krappe drukke schema's soms meer invloed (sneeuwbaleffect) hebben dan je zou verwachten als reiziger.

U bedoeld denk ik minder?
NS liegt altijd
Nou, nou @ReizigerRijssen; liegt ALTIJD ? Denk niet dat u dat kunt waarmaken !
Badge

U bedoeld denk ik minder?

Nee Iris NS heeft het juist, het heeft MEER invloed dan veel mensen verwachten. Als machinist zien wij dagelijks dat een vertraging van 1 trein op drukke punten meteen invloed heeft op de treinen die ook over dat stukje spoor moeten.

Reageer