waarom is er eigenlijk zoveel vertraging? En wat is het verschil met bv Japan?

  • 18 augustus 2018
  • 37 reacties
  • 1260 Bekeken

Reputatie 1
Ik heb op ongeveer 25% van mijn treinreizen vertraging. Als er een botsing met een persoon is, dan kan ik er begrip voor opbrengen.

Maar er is ook regelmatig vertraging vanwege weersomstandigheden: of het nou ijzelt, sneeuwt, vriest, erg heet is, stormt, of herfstbladeren vallen, er is ook vaak een weers- reden die vertraging oplevert.

Binnenkort ga ik naar Japan. Ik ga er ook treinen. Daar zijn vrijwel geen vertragingen ten gevolge van weersomstandigheden. Ze rijden sowieso beter op tijd, meestal zelfs op de seconde!

Het weer in Japan is veel extremer dan het onze qua hitte, sneeuw en vrieskou. Ook is er heel veel bos en dus ook herfstbladeren.

Waarin zit het verschil? Wat doen zij anders dan wij?

37 reacties

Badge +3
Ik laat alles even voor wat het is, voor nu in ieder geval.

Zie alle verbeteringen wel tegemoet. NS Flex is in ieder geval echt wel een uitkomst voor bijna idereen!

Kansrekening (wiskunde A op het VWO, midden jaren 80 vorige eeuw) mocht ik bijles geven vroeger! Zet mij niet aan het rekenen dus.. einde is zoek dan!

Maar goed, iedereen een 8+ gehaald dus dat dat staton zijn we gepasseerd. Wel trots op achteraf!

Welke kant? Kop of munt? Merk zelf namelijk weinig verschil.😍😎😂❤️Nou! Je weet heel goed wat ik bedoel hoor. 🤣Kijk maar naar het filmpje van Robert B.




Bij mij nooit. 🤔Ooh ja Nooduitgangetje? Dus je hebt het al geprobeerd (tijdens het rijden)? Want het lijkt mij toch dat zo'n muntje toch vrij snel omvalt omdat een NS trein namelijk toch wel een beetje heen en weer schommelt.
Hoe leg jij een muntje neer? 💋


Ooh je hebt het over kansrekening. Tja, dat is een ander verhaal. Zelf leg ik een munt meestal plat neer. 💋
Badge +3
Ik had er eerder nog een 'discussie' over maar dat snel opgelost.. Weer iemand blij gemaakt met een uitleg die niemand snapt eigelijk. Ging ook over muntjes toevallig..


Ging om deze verwarring (dit op mjn kaart, en nu?)

Maar ja, aanstaande studenten zijn nieuwsgierig en moeten eigenlijk zo min mogelijk vragen stellen...
Reputatie 7
Badge
Welke kant? Kop of munt? Merk zelf namelijk weinig verschil.😍😎😂❤️
Nou! Je weet heel goed wat ik bedoel hoor. 🤣Kijk maar naar het filmpje van Robert B.
Reputatie 7
Badge
Was in China en/of Hong Kong volgens mij dus niet met zijn allen in Japan de trein in geduwd worden hoor.... Geen zorgen dus, maar ik zei 12 minuten?

Dan gaan we natuurlijk een stapje verder!


24 Minuten! Dat is echt wel heel erg lang hoor. 😮 Volgens mij rijd zelfs de Thalys en TGV niet zo stil op het spoor.

Hoe leg jij een muntje neer? 💋Je snap toch wel wat ik bedoel. Ik bedoel...gewoon een muntje op zn kant leggen zeg maar.🙄

Welke kant? Kop of munt? Merk zelf namelijk weinig verschil.😍😎😂❤️
Badge +3
Het spoor zal daar wel super recht moeten zijn daar in Japan denk ik zo.
Want als je namelijk bij de NS treinen een muntje op de tafel legt dan denk ik dat die vrij snel omvalt. 🤗

Was in China en/of Hong Kong volgens mij dus niet met zijn allen in Japan de trein in geduwd worden hoor.... Geen zorgen dus, maar ik zei 12 minuten?

Dan gaan we natuurlijk een stapje verder!

China has restored the maximum speed of bullet trains on the Beijing-Shanghai high-speed railway to 350 kph, six years after it was reduced to 300 kph.

En Zwolle - Kampen mag maar 120 en dus moet een station overslaan ondanks alles nieuw bijna? Nou ja, dat ligt in ieder geval niet aan NS, die zijn nét op tijd uitgestapt denk ik zomaar...
Reputatie 7
Badge

Hoe leg jij een muntje neer? 💋

Je snap toch wel wat ik bedoel. Ik bedoel...gewoon een muntje op zn kant leggen zeg maar.🙄

Bij mij nooit. 🤔Ooh ja Nooduitgangetje? Dus je hebt het al geprobeerd (tijdens het rijden)? Want het lijkt mij toch dat zo'n muntje toch vrij snel omvalt omdat een NS trein namelijk toch wel een beetje heen en weer schommelt.


Hoe leg jij een muntje neer? 💋
Reputatie 7
Badge
Bij mij nooit. 🤔
Ooh ja Nooduitgangetje? Dus je hebt het al geprobeerd (tijdens het rijden)? Want het lijkt mij toch dat zo'n muntje toch vrij snel omvalt omdat een NS trein namelijk toch wel een beetje heen en weer schommelt.
Het spoor zal daar wel super recht moeten zijn daar in Japan denk ik zo.
Want als je namelijk bij de NS treinen een muntje op de tafel legt dan denk ik dat die vrij snel omvalt. 🤗


Bij mij nooit. 🤔
Reputatie 7
Badge
De technische details weet ik niet (dat waggelen/hobbelen) op verder volkomen rechte trajecten zal vast en zeker met de ondergrond te maken hebben. Zelfs op de A16 Breda - Rotterdam kan je behoorlijk wagenziek worden als je het niet weet of niet gewend bent...

Leg die (10 rijstroken of zo) dan even vlak doet Rijkswaterstaat echt wel hun best voor, maar hoe plat/vlak Nederland ook is.. er zijn marges.

Ik heb filmpjes gezien waar iemand een 2 euro-muntje op zijn kant zette op een tafeltje bij het raam.. en dan inderdaad tot 300+ km/u ging (bewijs was de GPS data op zijn telefoon) en dat muntje pas na 12 minuten besloot om om te vallen omdat de trein ging remmen... Volgens mij was dat ergens in China, of Hong Kong maar imposant inderdaad. Nog nét geen zweeftrein zoals in de toekomst.

Het spoor zal daar wel super recht moeten zijn daar in Japan denk ik zo.
Want als je namelijk bij de NS treinen een muntje op de tafel legt dan denk ik dat die vrij snel omvalt. 🤗
Badge +3
Maar weetje wat ik dan ook niet snap. Die treinen bewegen bijna niet heen en weer. En dat terwijl je toch met (ongeveer) 300 over de rails heen rijd. Dan zou je toch zeggen dat je iig een beetje heen en weer gaat wiebelen. NS treinen wiebelen toch ook behoorlijk heen en weer tijdens het rijden.
De technische details weet ik niet (dat waggelen/hobbelen) maar op verder volkomen rechte trajecten zal dat vast en zeker met de ondergrond te maken hebben. Zelfs op de A16 Breda - Rotterdam kan je behoorlijk wagenziek worden als je het niet weet of niet gewend bent... Oh, en Kampen - Zwolle, maar dat terzijde.

Leg die (10 rijstroken of zo) op de A16 dan even vlak? Daar doet Rijkswaterstaat echt wel hun best voor, maar hoe plat/vlak Nederland ook is.. er zijn marges.

Ik heb filmpjes gezien waar iemand een 2 euro-muntje op zijn kant zette op een tafeltje bij het raam.. en dan inderdaad tot 300+ km/u ging (bewijs was de GPS data op zijn telefoon) en dat muntje pas na 12 minuten besloot om om te vallen omdat de trein ging remmen... Volgens mij was dat ergens in China, Hong Kong volgens mij, maar imposant inderdaad. Nog nét geen zweeftrein zoals in de toekomst.

Er kan van alles dus daar in Azië, maar ik zie het hier niet snel gebeuren. Moet ineens denken aan dat geweldige album van Donald Fagen (The Nightfly, uit 1982). Het nummer I.G.Y (90 minutes from New York to Paris)..


Lekker nummer als je weer eens met vertraging/hobbels/uitval/werkzaamheden te maken krijgt... Van mij mag de stiltecoupé ook mee genieten maar ik ben te braaf daarvoor :P

Een stapje terug denken en accepteren zoals het op dit moment is kan soms geen enkel kwaad...

Niet té ver terug denken want dan ga je mijmeren over vroeger en zo.... toen niemand haast had en alles goedkoper/beter was natuurlijk!
Reputatie 7
Badge

Hartstikke mooi.. met al die verschillende geluidjes ook fijn voor mensen met een visuele beperking. En lekker op je eigen privé spoortje/lijntje natuurlijk zonder goederentreinen en zo.

Ja, zo lukt het wel om van bijv. Eindhoven binnen een uurtje naar Schiphol te komen, en dan is staan (je merkt er tenslotte weinig van en hoeft je niet vast te houden dus) ook nog wel een optie?

Ja als je 300 rijd en van Eindhoven naar Schiphol gaat met die snelheid dan zal dat zeker wel een half uurtje duren ofzo. Lekker snel wel. 🙂
Maar weetje wat ik dan ook niet snap. Die treinen bewegen bijna niet heen en weer. En dat terwijl je toch met (ongeveer) 300 over de rails heen rijd. Dan zou je toch zeggen dat je iig een beetje heen en weer gaat wiebelen. NS treinen wiebelen toch ook behoorlijk heen en weer tijdens het rijden.
Badge +3
Btw, Dit is dus zo'n Japanse trein. Moet je eens kijken hoe snel die gaat zeg! En hij trekt ook nog eens hartstikke vlot op. 😮 https://www.youtube.com/watch?v=vOUtbFIZ-D4
Hartstikke mooi.. met al die verschillende geluidjes ook fijn voor mensen met een visuele beperking @VIRM ik zou er horendol van worden, maar goed..

En lekker makkelijk op een eigen privé spoortje/lijntje natuurlijk zonder goederentreinen en zo, dus ook geen snelheidsbeperkingen.

Ja, zo lukt het wel om vanuit bijv. Eindhoven binnen een uurtje naar Schiphol te komen, en dan is staan (je merkt er tenslotte weinig van en hoeft je niet vast te houden wegens wissels e.d.) ook nog wel een optie?

Ik zie wel dat er heel beperkte been/bagage ruimte is.. 5 stoelen (2+3) zoals in de eerste SNCF dubbeldekkers hier? Geen succes, lijkt wel een vliegtuig, inclusief de lieftallige conductrice in het filmpje!

Dan maar 1e klasse... voor wat meer comfort.

Het gras in Japan is echt niet groener. Ook daar hebben treinen gewoon vertraging, ook daar is er enorme drukte in de spits en ook daar hebben treinen last van de weersomstandigheden. Recent bijvoorbeeld nog door de grote regenval, waardoor de ondergrond gewoon wegspoelde.
Op het losstaande Shinkansen netwerk is de punctualiteit inderdaad iets hoger dan in Nederland (maar echte cijfers zijn er niet te vinden), echter ook daar kan je gewoon vertraging hebben (been there, done that, zo'n 50% van de ritten die ik daarmee heb gemaakt hadden vertraging).
In de spits kan ik je in ieder geval afraden om te reizen, tenzij je een gereserveerde zitplaats hebt. De treinen, zeker de lokale/regionale treinen, zitten prop en propvol, en in de metro's zijn nog de beroemde aanduwers actief (althans, dat waren ze er vorig jaar toen ik er was).
Ik heb jaren in de Kanto-regio rond Tokyo gewoond en vertragingen, zelfs van 2 of 3 minuten, zijn daar een extreme zeldzaamheid. Vertragingen van meer dan 10 minuten halen vaak het TV-nieuws.


Dan hebben ze in de periode dat ik er was een heleboel nieuwsitems gehad. Direct de eerste trein waar ik in zat had al +15 namelijk :-)
Kortom: leuke grootspraak, maar ik geloof er vrij weinig van dat zoiets letterlijk op het nieuws komt.
Hoe zou het dan zelfs zijn gegaan met de Shinkansen die ik had gereserveerd en toen uitviel? Had meteen een uur vertraging, omdat de overige treinen niet op het station stopten waar ik naar toe moest. Ik gok dat het breaking news moet zijn geweest.

Japan heeft een prima treinnetwerk, maar het heeft ook z'n nadelen. Overigens rijden TGV en ICE hier in Europa sneller dan veel Shinkansen. Alleen de nieuwste modellen Shinkansen kunnen 300 of 320, maar er zijn maar een paar stukken waar ze dat echt rijden. Het grootste gedeelte van het netwerk is tussen de 220 en de 270/280 km/u, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk, waar de meeste TGV lijnen 300 of 320 km/u zijn.
Reputatie 7
Badge
Btw, Dit is dus zo'n Japanse trein. Moet je eens kijken hoe snel die gaat zeg! En hij trekt ook nog eens hartstikke vlot op. 😮 https://www.youtube.com/watch?v=vOUtbFIZ-D4
Reputatie 7
Badge
Dat is ook wel interessant inderdaad. Het spoor (hogesnelheidslijn) in Japan zou toch vrij complex moeten zijn lijkt mij. Dan zou je toch denken dat dat veel onderhoud nodig heeft, misschien zelfs wel meer dan het spoor in Nederland. Waarom doen ze daar dan in het weekend geen werkzaamheden? En hoe krijgen ze het spoor zo goed als ze alleen maar een paar uurtjes bezig zijn in de nacht (van 1 tot 5)?
Ze doen daar dus op het spoor vrij weinig werkzaamheden, maar het spoor is in goede staat. Hoe doen ze dat?🤔
Reputatie 7
Badge +3
Het gras in Japan is echt niet groener. Ook daar hebben treinen gewoon vertraging, ook daar is er enorme drukte in de spits en ook daar hebben treinen last van de weersomstandigheden. Recent bijvoorbeeld nog door de grote regenval, waardoor de ondergrond gewoon wegspoelde.
Op het losstaande Shinkansen netwerk is de punctualiteit inderdaad iets hoger dan in Nederland (maar echte cijfers zijn er niet te vinden), echter ook daar kan je gewoon vertraging hebben (been there, done that, zo'n 50% van de ritten die ik daarmee heb gemaakt hadden vertraging).
In de spits kan ik je in ieder geval afraden om te reizen, tenzij je een gereserveerde zitplaats hebt. De treinen, zeker de lokale/regionale treinen, zitten prop en propvol, en in de metro's zijn nog de beroemde aanduwers actief (althans, dat waren ze er vorig jaar toen ik er was).

Ik heb jaren in de Kanto-regio rond Tokyo gewoond en vertragingen, zelfs van 2 of 3 minuten, zijn daar een extreme zeldzaamheid. Vertragingen van meer dan 10 minuten halen vaak het TV-nieuws.

Wel wordt bij typhoons (najaar) en bij sneeuwstormen (jan-feb) de dienstregeling soms op voorhand ingekrompen.

Verder wordt alle onderhoud in de nacht tussen 1 en 5 uur gedaan en heb je dus niet zoals hier dat in het weekend en in de schoolvakanties steeds het halve spoorwegnet buiten dienst is.

In spitsen (ma-vr 6-10 en 18-23, za 16-20 en zo 9-11) is het inderdaad extreem druk en kun je beter geen bagage meenemen.
Reputatie 7
Badge
@Trein-D nee valt mee, die lijn ligt in veel minder bosrijk gebied en er staat bijna altijd een grote muur naast. Treinen maken ook minder stops, zijn vaak langer en zwaarder.

Erg interessant. Dat wist ik nog niet. 🙂
Reputatie 7
@Trein-D nee valt mee, die lijn ligt in veel minder bosrijk gebied en er staat bijna altijd een grote muur naast. Treinen maken ook minder stops, zijn vaak langer en zwaarder.
Reputatie 7
Badge
Onze HSL kun je er mee vergelijken. Storingen die je op de HSL ziet hebben bijna allemaal te maken met de lijn die er op en af gaat. Het wisselen van beveiligingssysteem, spanning, de wissels op de overgang naar normaal spoor en de bovenleiding aldaar - veroorzaken nagenoeg alle problemen. Als je de HSL door zou trekken zonder de overgang naar normaal spoor, maar puur en alleen HSL, heb je weinig storingen meer over. Dat is wat eigenlijk in Japan gebeurt.
Wat ik mij dan wel af vraag.... hebben blaadjes op een hogesnelheidslijn dan geen effect?
Reputatie 7
Een leuke website voor treinen in nederland is https://vertraagd.com

In Japan heb je op hun Shinkansen netwerk weinig last van blaadjes en noem het maar op. Het is een lijn die bij overwegen niet gelijkvloers ligt.

Onze HSL kun je er mee vergelijken. Storingen die je op de HSL ziet hebben bijna allemaal te maken met de lijn die er op en af gaat. Het wisselen van beveiligingssysteem, spanning, de wissels op de overgang naar normaal spoor en de bovenleiding aldaar - veroorzaken nagenoeg alle problemen. Als je de HSL door zou trekken zonder de overgang naar normaal spoor, maar puur en alleen HSL, heb je weinig storingen meer over. Dat is wat eigenlijk in Japan gebeurt.
Er zullen ongetwijfeld wel eens treinen een half uur vertraging hebben. Maar dat is relatief beperkt, net als in Nederland.
Frequentie verschilt heel erg per lijn. Meestal worden (net als hier) meerdere treinseries gecombineerd tot een hoogfrequente lijn. In de grote steden heb je daardoor op de hoofdlijnen tot elke 5 à 10 minuten een trein voor regionale lijnen, tot lijnen waar slechts enkele keren per dag wordt gereden.
Datzelfde geldt ook voor de Shinkansen. Die hebben een basispatroon van 1x per uur of per half uur, met allemaal verschillende stoppatronen. Daardoor worden de grote stations elke 5 minuten bediend, maar moeten 'kleine' stations (vergis je niet, dat gaat nog altijd om steden met honderdduizenden inwoners) het met 1x per uur of als ze geluk hebben met 1x per half uur een trein doen.
Reputatie 7
Het gras in Japan is echt niet groener. Ook daar hebben treinen gewoon vertraging, ook daar is er enorme drukte in de spits en ook daar hebben treinen last van de weersomstandigheden. Recent bijvoorbeeld nog door de grote regenval, waardoor de ondergrond gewoon wegspoelde.
Op het losstaande Shinkansen netwerk is de punctualiteit inderdaad iets hoger dan in Nederland (maar echte cijfers zijn er niet te vinden), echter ook daar kan je gewoon vertraging hebben (been there, done that, zo'n 50% van de ritten die ik daarmee heb gemaakt hadden vertraging).
In de spits kan ik je in ieder geval afraden om te reizen, tenzij je een gereserveerde zitplaats hebt. De treinen, zeker de lokale/regionale treinen, zitten prop en propvol, en in de metro's zijn nog de beroemde aanduwers actief (althans, dat waren ze er vorig jaar toen ik er was).


Ook vertragingen van een half uur bijvoorbeeld? Wat is de frequentie van de meest voorkomende regionale treinen? En ik ben ook wel erg benieuwd of er daar ook zo massaal geklaagd wordt over vertragingen en overvolle treinen, of dat iedereen het daar gewoon geruisloos accepteert zoals het is.

Reageer