waarom is er eigenlijk zoveel vertraging? En wat is het verschil met bv Japan?

  • 18 augustus 2018
  • 37 reacties
  • 1260 Bekeken

Reputatie 1
Ik heb op ongeveer 25% van mijn treinreizen vertraging. Als er een botsing met een persoon is, dan kan ik er begrip voor opbrengen.

Maar er is ook regelmatig vertraging vanwege weersomstandigheden: of het nou ijzelt, sneeuwt, vriest, erg heet is, stormt, of herfstbladeren vallen, er is ook vaak een weers- reden die vertraging oplevert.

Binnenkort ga ik naar Japan. Ik ga er ook treinen. Daar zijn vrijwel geen vertragingen ten gevolge van weersomstandigheden. Ze rijden sowieso beter op tijd, meestal zelfs op de seconde!

Het weer in Japan is veel extremer dan het onze qua hitte, sneeuw en vrieskou. Ook is er heel veel bos en dus ook herfstbladeren.

Waarin zit het verschil? Wat doen zij anders dan wij?

37 reacties


Welke kant? Kop of munt? Merk zelf namelijk weinig verschil.😍😎😂❤️Nou! Je weet heel goed wat ik bedoel hoor. 🤣Kijk maar naar het filmpje van Robert B.




Bij mij nooit. 🤔Ooh ja Nooduitgangetje? Dus je hebt het al geprobeerd (tijdens het rijden)? Want het lijkt mij toch dat zo'n muntje toch vrij snel omvalt omdat een NS trein namelijk toch wel een beetje heen en weer schommelt.
Hoe leg jij een muntje neer? 💋


Ooh je hebt het over kansrekening. Tja, dat is een ander verhaal. Zelf leg ik een munt meestal plat neer. 💋
Reputatie 5
Badge
Ter aanvulling op wat er al is verteld:

Het hele materieel is er ook op aangepast. In Nederland willen mensen graag zitten in de trein, in Japan hebben treinen veel meer deuren en sta plaatsen. De trein stopt (bijna) altijd op precies dezelfde plek, en mensen op het perron verspreiden zich daadwerkelijk over het perron.

In stedelijk gebied zoals Tokyo zie je local, semi express en express treinen, al dan niet onder een andere naam. Bedrijven die lijnen bedienen buiten Tokyo rijden binnen de stad als onderdeel van de Tokyo metro.

Ik vond overigens de prijzen wel meevallen, maar dat kan de afgelopen jaren zijn veranderd.

Voor de liefhebber: https://youtu.be/Qy2uML3tLkg
Een aflevering van Japanlogy plus waarin de treinen rondom Tokyo centraal staan.
Het gras in Japan is echt niet groener. Ook daar hebben treinen gewoon vertraging, ook daar is er enorme drukte in de spits en ook daar hebben treinen last van de weersomstandigheden. Recent bijvoorbeeld nog door de grote regenval, waardoor de ondergrond gewoon wegspoelde.
Op het losstaande Shinkansen netwerk is de punctualiteit inderdaad iets hoger dan in Nederland (maar echte cijfers zijn er niet te vinden), echter ook daar kan je gewoon vertraging hebben (been there, done that, zo'n 50% van de ritten die ik daarmee heb gemaakt hadden vertraging).
In de spits kan ik je in ieder geval afraden om te reizen, tenzij je een gereserveerde zitplaats hebt. De treinen, zeker de lokale/regionale treinen, zitten prop en propvol, en in de metro's zijn nog de beroemde aanduwers actief (althans, dat waren ze er vorig jaar toen ik er was).
Reputatie 7
Een leuke website voor treinen in nederland is https://vertraagd.com

In Japan heb je op hun Shinkansen netwerk weinig last van blaadjes en noem het maar op. Het is een lijn die bij overwegen niet gelijkvloers ligt.

Onze HSL kun je er mee vergelijken. Storingen die je op de HSL ziet hebben bijna allemaal te maken met de lijn die er op en af gaat. Het wisselen van beveiligingssysteem, spanning, de wissels op de overgang naar normaal spoor en de bovenleiding aldaar - veroorzaken nagenoeg alle problemen. Als je de HSL door zou trekken zonder de overgang naar normaal spoor, maar puur en alleen HSL, heb je weinig storingen meer over. Dat is wat eigenlijk in Japan gebeurt.
Reputatie 7
@Trein-D nee valt mee, die lijn ligt in veel minder bosrijk gebied en er staat bijna altijd een grote muur naast. Treinen maken ook minder stops, zijn vaak langer en zwaarder.
Reputatie 7
Badge +3
Het gras in Japan is echt niet groener. Ook daar hebben treinen gewoon vertraging, ook daar is er enorme drukte in de spits en ook daar hebben treinen last van de weersomstandigheden. Recent bijvoorbeeld nog door de grote regenval, waardoor de ondergrond gewoon wegspoelde.
Op het losstaande Shinkansen netwerk is de punctualiteit inderdaad iets hoger dan in Nederland (maar echte cijfers zijn er niet te vinden), echter ook daar kan je gewoon vertraging hebben (been there, done that, zo'n 50% van de ritten die ik daarmee heb gemaakt hadden vertraging).
In de spits kan ik je in ieder geval afraden om te reizen, tenzij je een gereserveerde zitplaats hebt. De treinen, zeker de lokale/regionale treinen, zitten prop en propvol, en in de metro's zijn nog de beroemde aanduwers actief (althans, dat waren ze er vorig jaar toen ik er was).

Ik heb jaren in de Kanto-regio rond Tokyo gewoond en vertragingen, zelfs van 2 of 3 minuten, zijn daar een extreme zeldzaamheid. Vertragingen van meer dan 10 minuten halen vaak het TV-nieuws.

Wel wordt bij typhoons (najaar) en bij sneeuwstormen (jan-feb) de dienstregeling soms op voorhand ingekrompen.

Verder wordt alle onderhoud in de nacht tussen 1 en 5 uur gedaan en heb je dus niet zoals hier dat in het weekend en in de schoolvakanties steeds het halve spoorwegnet buiten dienst is.

In spitsen (ma-vr 6-10 en 18-23, za 16-20 en zo 9-11) is het inderdaad extreem druk en kun je beter geen bagage meenemen.
Badge +3
Maar weetje wat ik dan ook niet snap. Die treinen bewegen bijna niet heen en weer. En dat terwijl je toch met (ongeveer) 300 over de rails heen rijd. Dan zou je toch zeggen dat je iig een beetje heen en weer gaat wiebelen. NS treinen wiebelen toch ook behoorlijk heen en weer tijdens het rijden.
De technische details weet ik niet (dat waggelen/hobbelen) maar op verder volkomen rechte trajecten zal dat vast en zeker met de ondergrond te maken hebben. Zelfs op de A16 Breda - Rotterdam kan je behoorlijk wagenziek worden als je het niet weet of niet gewend bent... Oh, en Kampen - Zwolle, maar dat terzijde.

Leg die (10 rijstroken of zo) op de A16 dan even vlak? Daar doet Rijkswaterstaat echt wel hun best voor, maar hoe plat/vlak Nederland ook is.. er zijn marges.

Ik heb filmpjes gezien waar iemand een 2 euro-muntje op zijn kant zette op een tafeltje bij het raam.. en dan inderdaad tot 300+ km/u ging (bewijs was de GPS data op zijn telefoon) en dat muntje pas na 12 minuten besloot om om te vallen omdat de trein ging remmen... Volgens mij was dat ergens in China, Hong Kong volgens mij, maar imposant inderdaad. Nog nét geen zweeftrein zoals in de toekomst.

Er kan van alles dus daar in Azië, maar ik zie het hier niet snel gebeuren. Moet ineens denken aan dat geweldige album van Donald Fagen (The Nightfly, uit 1982). Het nummer I.G.Y (90 minutes from New York to Paris)..


Lekker nummer als je weer eens met vertraging/hobbels/uitval/werkzaamheden te maken krijgt... Van mij mag de stiltecoupé ook mee genieten maar ik ben te braaf daarvoor :P

Een stapje terug denken en accepteren zoals het op dit moment is kan soms geen enkel kwaad...

Niet té ver terug denken want dan ga je mijmeren over vroeger en zo.... toen niemand haast had en alles goedkoper/beter was natuurlijk!

Bij mij nooit. 🤔Ooh ja Nooduitgangetje? Dus je hebt het al geprobeerd (tijdens het rijden)? Want het lijkt mij toch dat zo'n muntje toch vrij snel omvalt omdat een NS trein namelijk toch wel een beetje heen en weer schommelt.


Hoe leg jij een muntje neer? 💋
Badge +3
Ik had er eerder nog een 'discussie' over maar dat snel opgelost.. Weer iemand blij gemaakt met een uitleg die niemand snapt eigelijk. Ging ook over muntjes toevallig..


Ging om deze verwarring (dit op mjn kaart, en nu?)

Maar ja, aanstaande studenten zijn nieuwsgierig en moeten eigenlijk zo min mogelijk vragen stellen...
Reputatie 7
Badge +3
Enkele belangrijke verschillen:

In Japan worden treinen en infrastructuur vooral ontworpen met het oog op betrouwbaarheid,.

Het rijdend personeel is in Japan veel gediciplineerder dan in Nederland.

Behalve de Shinkansen zijn er in Japan maar heel weinig sneltreinen zodat bijna alle treinen even snel zijn.

Lijnsgewijze exploitatie net als bij een metro, vertragingen blijven daardoor altijd tot één lijn beperkt.
Reputatie 7
Ik heb weleens in een documentaire gezien dat op bijna alle lijnen altijd dezelfde machinisten rijden, die tot het uiterste getraind worden. Ze raken dus gespecialiseerd in één bepaalde lijn. Het "rondje om de kerk" vindt men niet erg, personeel gaat er juist voor om voor die ene lijn alles te beheersen en de beste en meest secondenauwkeurige machinist te zijn. Ze willen allemaal uitblinken. Om alert te blijven schijnt er vaak met ultramoderne simulatoren geoefend te worden m.b.t. onvoorziene gebeurtenissen op het spoor. Verder wordt veel geld gestoken in (preventief) onderhoud en kwalitatief uitmuntende treinen en zeer betrouwbare infrastructuur zonder veel storingsgevoelige techniek zoals wissels. En vergeet ook niet dat de stroom reizigers erg georganiseerd is. Geen gedring en geduw voor de deur die het dichtst bij de roltrap uitkomt. Op heel veel stations zijn instapzones precies voor iedere treindeur waar iedereen netjes in de rij gaat staan ( wie het eerst komt, wie het eerst instapt) en iedereen houdt zich daar gedwee aan. In Japan verspreidt men zich over het hele perron. Veel personeel dat alles begeleidt en aanwijst. Zo kan alles precies op de seconde vertrekken. De Nederlandse mentaliteit is totaal anders in vergelijking met die van het gedisciplineerde Japanse volk.
Reputatie 1
Dat betekent dus dat er in Japan meer geld wordt gestoken in (preventief) onderhoud op het spoor.
En in personeel. De werkethiek/cultuur is er idd natuurlijk ook anders.

Die twee zaken vinden we niet terug bij de NS.

De NS schuift het vaak op 'het weer' alsof ze er niets aan kunnen doen, als excuus.

Niet terecht.
Het is uiteindelijk een kwestie van willen. En van geld. Treinreizen in Japan zijn wel een stuk duurder dan hier. Het is de vraag of Nederlanders hogere prijzen zouden willen betalen. Ik denk het niet.
Je ziet hier op het forum dat NS ook heel vaak heel moeilijk doet over vrij banale zaken die makkelijk en snel geregeld kunnen worden.

Dat zal ook een oorzaak kunnen zijn dat vertragingen/verstoringen onnodig lang duren, de communicatie lijkt me heel moeilijk bij NS.
Reputatie 7
Dat betekent dus dat er in Japan meer geld wordt gestoken in (preventief) onderhoud op het spoor.
En in personeel. De werkethiek/cultuur is er idd natuurlijk ook anders.

Die twee zaken vinden we niet terug bij de NS.

De NS schuift het vaak op 'het weer' alsof ze er niets aan kunnen doen, als excuus.

Niet terecht.
Het is uiteindelijk een kwestie van willen. En van geld. Treinreizen in Japan zijn wel een stuk duurder dan hier. Het is de vraag of Nederlanders hogere prijzen zouden willen betalen. Ik denk het niet.


Als ik voor mezelf spreek zou ik best wat meer willen betalen als ik zo'n kwaliteitsproduct zou krijgen als in Japan. Ze hebben er ook een vele malen meer vertakter spoor- en metro(achtig)netwerk dan wij, met name in de stedelijke gebieden. Dan heb je geen auto nodig en kan je het geld wat je daaruit bespaart, voor een behoorlijk deel weer aan het ov spenderen....
Reputatie 7
Badge +3
Dat betekent dus dat er in Japan meer geld wordt gestoken in (preventief) onderhoud op het spoor.
En in personeel. De werkethiek/cultuur is er idd natuurlijk ook anders.

Die twee zaken vinden we niet terug bij de NS.

De NS schuift het vaak op 'het weer' alsof ze er niets aan kunnen doen, als excuus.

Niet terecht.
Het is uiteindelijk een kwestie van willen. En van geld. Treinreizen in Japan zijn wel een stuk duurder dan hier. Het is de vraag of Nederlanders hogere prijzen zouden willen betalen. Ik denk het niet.

Treinreizen in Japan is (de Shinkansen buiten beschouwing gelaten) juist goedkoper dan in Nederland.

In verhouding tot het aantal reizigers loopt er daar minder personeel rond. Er is maar één conducteur per trein (ook in treinen van 12 rijtuigen met in de spits 1400 reizigers). Op stillere lijnen is er eenmansbediening waarbij er of poortjes zijn of de machinist de kaartjes bij in/uitstappen controleert. Kaartjes worden verder uitsluitend in automaten verkocht, loketten zijn er behalve voor de Shinkansen niet.

Wat het een stuk goedkoper maakt is ook dat ze minder materieel gebruiken. De treinen hebben overal in het land een metroinrichting met als norm 25% zitplaatsen en 75% staanplaatsen in de spits en 50% zitplaatsen en 50% staanplaatsen overdag.

Er wordt In Japan ook niet meer geld in onderhoud gestoken maar bij het ontwerp van treinen en infra ligt alle nadruk op betrouwbaarheid om latere storingen te voorkomen. Een amper half uitontwikkeld systeem als ERTMS zou daar nooit geïmplementeerd worden.

Wat qua infrakosten (aanleg en onderhoud) flink bespaard is dat het spoorwegnet bijna helemaal een spoorbreedte van 1067mm heeft tegen 1435mm in Nederland. Het gevolg daarvan is wel dat de treinen niet harder kunnen rijden dan ongeveer 90km per uur

Behalve de grote stations is de rest van de station vaak heel sober uitgevoerd. Ook de infra wordt sober gehouden, ook op lijnen met een 3 of 4 minutendienst zijn er gewoon maar twee sporen met heel veel gelijkvloerse overwegen.

Overigens wordt het treinverkeer in Japan niet gesubsidieerd en moeten de maatschapijen ook zelf alle infrakosten betalen.
Reputatie 1
Ik reis van tokyo bv naar een stad 109 km verderop.
kosten ca 40 euro.
Dat is idd de shinkansen.

Een langzamere trein kost ca 20 euro.

Valt idd mee, ik heb de app net geinstalleerd en bekeken ;-)

Dan toch petje af voor Japan!
Reputatie 7
In verhouding tot het aantal reizigers loopt er daar minder personeel rond. Er is maar één conducteur per trein (ook in treinen van 12 rijtuigen met in de spits 1400 reizigers). Op stillere lijnen is er eenmansbediening waarbij er of poortjes zijn of de machinist de kaartjes bij in/uitstappen controleert. Kaartjes worden verder uitsluitend in automaten verkocht, loketten zijn er behalve voor de Shinkansen niet.

Wat het een stuk goedkoper maakt is ook dat ze minder materieel gebruiken. De treinen hebben overal in het land een metroinrichting met als norm 25% zitplaatsen en 75% staanplaatsen in de spits en 50% zitplaatsen en 50% staanplaatsen overdag.

Er wordt In Japan ook niet meer geld in onderhoud gestoken maar bij het ontwerp van treinen en infra ligt alle nadruk op betrouwbaarheid om latere storingen te voorkomen. Een amper half uitontwikkeld systeem als ERTMS zou daar nooit geïmplementeerd worden.

Wat qua infrakosten (aanleg en onderhoud) flink bespaard is dat het spoorwegnet bijna helemaal een spoorbreedte van 1067mm heeft tegen 1435mm in Nederland. Het gevolg daarvan is wel dat de treinen niet harder kunnen rijden dan ongeveer 90km per uur

Behalve de grote stations is de rest van de station vaak heel sober uitgevoerd. Ook de infra wordt sober gehouden, ook op lijnen met een 3 of 4 minutendienst zijn er gewoon maar twee sporen met heel veel gelijkvloerse overwegen.

Overigens wordt het treinverkeer in Japan niet gesubsidieerd en moeten de maatschapijen ook zelf alle infrakosten betalen.



Eigenlijk is het spoor in Nederland dus te luxe: Meer personeel dan nodig, infra complexer dan in feite nodig, stations en treinen veel luxer dan in feite nodig.... waarschijnlijk ook veel meer regels en protocollen dan in feite nodig..... In Japan is men veel praktischer en functioneler bezig - liever minder luxe maar wel vrijwel vlekkeloze betrouwbaarheid 😉 In Nederland wil men beide, maar wel voor een betaalbare prijs....
Reputatie 7
Badge +3
In Nederland is het allemaal wel heel erg luxe als je kijkt naar de stations, naar het feit dat iedereen wil zitten in de spits en de discussie dat overwegen allemaal ongelijkvloers moeten worden. En dat alles zonder dat iemand zich afvraagt waar dat allemaal van betaald moet worden.
Reputatie 7
Badge
Een interessante vraag inderdaad. glijden de treinen in Japan dan nooit uit als er bladeren op de rails liggen? En wat gebruiken zij dan om te voorkomen dat de wielen niet over de rails uitglijden?
Reputatie 7
Het gras in Japan is echt niet groener. Ook daar hebben treinen gewoon vertraging, ook daar is er enorme drukte in de spits en ook daar hebben treinen last van de weersomstandigheden. Recent bijvoorbeeld nog door de grote regenval, waardoor de ondergrond gewoon wegspoelde.
Op het losstaande Shinkansen netwerk is de punctualiteit inderdaad iets hoger dan in Nederland (maar echte cijfers zijn er niet te vinden), echter ook daar kan je gewoon vertraging hebben (been there, done that, zo'n 50% van de ritten die ik daarmee heb gemaakt hadden vertraging).
In de spits kan ik je in ieder geval afraden om te reizen, tenzij je een gereserveerde zitplaats hebt. De treinen, zeker de lokale/regionale treinen, zitten prop en propvol, en in de metro's zijn nog de beroemde aanduwers actief (althans, dat waren ze er vorig jaar toen ik er was).


Ook vertragingen van een half uur bijvoorbeeld? Wat is de frequentie van de meest voorkomende regionale treinen? En ik ben ook wel erg benieuwd of er daar ook zo massaal geklaagd wordt over vertragingen en overvolle treinen, of dat iedereen het daar gewoon geruisloos accepteert zoals het is.
Er zullen ongetwijfeld wel eens treinen een half uur vertraging hebben. Maar dat is relatief beperkt, net als in Nederland.
Frequentie verschilt heel erg per lijn. Meestal worden (net als hier) meerdere treinseries gecombineerd tot een hoogfrequente lijn. In de grote steden heb je daardoor op de hoofdlijnen tot elke 5 à 10 minuten een trein voor regionale lijnen, tot lijnen waar slechts enkele keren per dag wordt gereden.
Datzelfde geldt ook voor de Shinkansen. Die hebben een basispatroon van 1x per uur of per half uur, met allemaal verschillende stoppatronen. Daardoor worden de grote stations elke 5 minuten bediend, maar moeten 'kleine' stations (vergis je niet, dat gaat nog altijd om steden met honderdduizenden inwoners) het met 1x per uur of als ze geluk hebben met 1x per half uur een trein doen.
Reputatie 7
Badge
Onze HSL kun je er mee vergelijken. Storingen die je op de HSL ziet hebben bijna allemaal te maken met de lijn die er op en af gaat. Het wisselen van beveiligingssysteem, spanning, de wissels op de overgang naar normaal spoor en de bovenleiding aldaar - veroorzaken nagenoeg alle problemen. Als je de HSL door zou trekken zonder de overgang naar normaal spoor, maar puur en alleen HSL, heb je weinig storingen meer over. Dat is wat eigenlijk in Japan gebeurt.
Wat ik mij dan wel af vraag.... hebben blaadjes op een hogesnelheidslijn dan geen effect?
Reputatie 7
Badge
@Trein-D nee valt mee, die lijn ligt in veel minder bosrijk gebied en er staat bijna altijd een grote muur naast. Treinen maken ook minder stops, zijn vaak langer en zwaarder.

Erg interessant. Dat wist ik nog niet. 🙂
Reputatie 7
Badge
Dat is ook wel interessant inderdaad. Het spoor (hogesnelheidslijn) in Japan zou toch vrij complex moeten zijn lijkt mij. Dan zou je toch denken dat dat veel onderhoud nodig heeft, misschien zelfs wel meer dan het spoor in Nederland. Waarom doen ze daar dan in het weekend geen werkzaamheden? En hoe krijgen ze het spoor zo goed als ze alleen maar een paar uurtjes bezig zijn in de nacht (van 1 tot 5)?
Ze doen daar dus op het spoor vrij weinig werkzaamheden, maar het spoor is in goede staat. Hoe doen ze dat?🤔
Reputatie 7
Badge
Btw, Dit is dus zo'n Japanse trein. Moet je eens kijken hoe snel die gaat zeg! En hij trekt ook nog eens hartstikke vlot op. 😮 https://www.youtube.com/watch?v=vOUtbFIZ-D4

Reageer